آموزش دسته بندی محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی

0

فروشگاه‌های اینترنتی در تلاش هستند تا با انجام دسته بندی محصولات، خرید آسانی برای خریداران فراهم کنند. فرض کنید که شما به عنوان یک خریدار وارد سایت فروشگاهی لوازم خانگی می‌شوید و قصد خرید جاروبرقی دارید. چگونه محصول مورد نیازتان را در سایت پیدا می‌کنید؟ طبیعتاً گزینه جستجو و دسته ‌بندی محصولات سریع‌ترین راه برای دسترسی به محصول است. دسته بندی محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی بهترین راه‌حل برای ساده کردن فرآیند خرید آنلاین و بهینه‌سازی تجربه مشتری است. اگر شما هم یک فروشگاه اینترنتی دارید و با چالش دسته‌ بندی محصولات مواجه هستید، در این مطلب از مجله پادرو به آموزش دسته بندی محصولات و جزئیات افزونه دسته بندی محصولات در فروشگاه آنلاین می‌پردازیم.

منظور از دسته بندی محصولات چیست؟

دسته بندی محصولات که در انگلیسی به آن Product Classification یا Product taxonomy گفته می‌شود، به معنای مرتب کردن محصولات در دسته‌ها و زیرمجموعه‌های جزئی‌تر است. هدف از این کار، ایجاد یک تجربه خرید سازمان‌یافته است که به مشتریان سایت فروشگاهی کمک می‌کند، زمان جستجو را کوتاه و راحت‌تر محصول مورد نیاز خود را پیدا کنند.

این دسته بندی اغلب در قالب والد و فرزندی شکل می‌گیرد؛ به شکلی که یک دسته‌بندی کلی به عنوان دسته‌بندی مادر در نظر گرفته می‌شود و محصولات دیگر به روش‌های مختلف به عنوان زیرمجموعه والد در نظر گرفته می‌شوند. این کار در قالب‌های آماده فروشگاه سازها بسیار راحت‌تر انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که دسته‌بندی‌های متفاوتی برای هر محصول وجود دارد و مسیر صحیح رسیدن به محصولات را رفتار مشتری و نحوه جستجوی او تعیین می‌کند.

انواع دسته بندی محصولات به تیم بازاریابی و فروش کمک می‌کند تا استراتژی‌های خود را مطابق با نیاز مصرف‌کننده توسعه دهد. ما محصولات مختلف را به روش‌های متفاوتی خریداری می‌کنیم، این تفاوت در رفتار مشتریان منجر به طبقه‌بندی محصولات می‌شود.

دسته بندی‌های سایت از طریق درک بهتر سفر مشتری، افکار، تصمیم‌گیری‌ها و اقداماتی که در حین خرید انجام می‌دهد شکل می‌گیرند.

انواع دسته بندی محصولات

چرا دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی مهم است؟

دسته بندی محصولات یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در هنگام طراحی سایت فروشگاهی در نظر بگیرید چرا که مزایای کوتاه‌مدت و بلندمدت زیادی به‌همراه دارد. اولین و اساسی‌ترین مزیت دسته بندی محصولات، افزایش فروش و نرخ تبدیل است اما در ادامه به جزئیات بیشتر این مزایا می‌پردازیم:

  • بهبود استراتژی بازاریابی: دسته بندی محصولات علاوه‌بر سازماندهای محصولات روی نحوه بازاریابی نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر محصولی مثل آبنبات یا آدامس می‌فروشید، باید حضور خود را به مخاطب یادآوری کنید. درک طبقه‌بندی محصولات می‌تواند به شما کمک کند تا درباره بودجه بازاریابی بهتر تصمیم‌گیری کنید.
  • بهبود تجربه کاربری: یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از افزونه دسته بندی محصول، بهبود تجربه کاربری مشتریان است. کاربران همواره به دنبال سایتی هستند که بهترین قیمت و تجربه خرید را ارائه کند. دسته بندی فروشگاه اینترنتی، مسیر پیدا کردن محصول را ساده‌تر کرده و موجب افزایش نرخ تبدیل می‌شود.
  • جستجوی آسان در موتورهای جستجو: دسته بندی محصولات باعث می‌شود که موتورهای جستجو سریع‌تر و راحت‌تر به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کرده و به مخاطب نمایش دهند. هرچه رتبه بالاتری در نتایج جستجو داشته باشید، احتمال دسترسی مخاطب به سایت شما بیشتر خواهد شد.
  • درک بهتر از نیاز مشتری: آموزش دسته بندی محصولات به شما کمک می‌کند درک بهتری از انگیزه افراد برای خرید یا رفتار خرید مشتری داشته باشید و تصمیماتی اتخاذ کنید که راحت‌تر از وب‌سایت شما خرید کنند.

آموزش دسته بندی محصولات در وردپرس

وردپرس یک ابزار مدیریت محتوا است که به شما کمک می‌کند بدون دانش تخصصی برنامه‌نویسی، وب‌سایت بسازید. حال اگر وب‌سایت شما قرار است یک فروشگاه آنلاین باشد، باید محصولات را به درستی دسته بندی کنید.

ووکامرس در واقع یک افزونه فروشگاه‌ساز در وردپرس است که با استفاده از آن می‌توانید فروشگاه آنلاین بسازید. این افزونه دسته بندی محصولات ووکامرس از افزونه‌های زیادی پشتیبانی می‌کند و بیشترین سازگاری با وردپرس را دارد. ووکامرس امکانات مختلفی در اختیار فروشگاه آنلاین شما قرار می‌دهد که از جمله مهم‌ترین موارد می‌توان به گزارش فروش، فعال‌سازی پست برای ارسال محصولات، درگاه پرداخت ایمن به همراه کد تخفیف و… اشاره کرد.

آموزش دسته بندی محصولات ووکامرس

در این بخش به آموزش دسته بندی محصولات در ووکامرس می‌پردازیم:

1. برای نمایش دسته بندی محصولات در ووکامرس ابتدا باید پلاگین ووکامرس را در سایت خود نصب کنید.

دسته بندی محصولات در ووکامرس

2. در پیشخوان وردپرس، روی گزینه محصولات و سپس دسته‌بندی‌ها کلیک کنید.

3. صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که به صورت پیش فرض یک سری دسته بندی محصولات دارد اما شما می‌توانید افزونه دسته بندی محصولات را مطابق نیاز خود به منو فروشگاه اضافه کنید.

همان‌طور که پیش از این توضیح دادیم، دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی سلسله مراتب والد و فرزندی دارد. به عنوان مثال در یک فروشگاه آنلاین لوازم الکترونیک، لپ‌تاپ یکی از دسته‌های اصلی است که زیرمجموعه آن انواع لپ‌تاپ با برند، اندازه و ویژگی‌های متفاوت است. برای ایجاد چنین دسته‌بندی‌ای ابتدا باید گزینه افزودن دسته بندی را انتخاب کنید.

حالا صفحه‌ای مطابق تصویر زیر نمایش داده می‌شود که باید آن را بر اساس توضیحات زیر تکمیل کنید.

آموزش دسته بندی محصولات در وردپرس
  • نام: عنوان دسته بندی را در این قسمت ثبت کنید. در مثال فوق، لپ تاپ در این قسمت نوشته می‌شود.
  • نامک: نامک در واقع لینک مربوط به دسته بندی است که چون در URL دسته‌بندی نمایش داده می‌شود، بهتر است انگلیسی باشد. کافی است ترجمه انگلیسی نام دسته بندی را در این قسمت بنویسید که در مثال ما می‌شود (Laptop). عنوانی که در نام می‌نویسید در لینک دسته‌بندی قابل‌مشاهده است.
  • دسته بندی مادر: در این بخش باید نوع دسته بندی را مشخص کنید. اگر قرار است دسته‌بندی جدید شما به عنوان زیرمجموعه دسته‌بندی دیگری قرار بگیرد باید آن را در قسمت مادر انتخاب کنید، در غیر این‌ صورت، این گزینه را روی هیچ‌کدام قرار دهید. مثلا در مثال ما، لپ تاپ می‌تواند زیرمجموعه دسته‌بندی لوازم الکترونیکی باشد و یا به تنهایی یک دسته‌بندی والد در نظر گرفته شود.
  • توضیح: در این بخش توضیح کوتاهی درباره دسته بندی ایجاد شده قرار دهید. این توضیح اختیاری است ولی وجود آن برای مشتریان مفید خواهد بود. کاربر با کلیک روی این قسمت، اطلاعاتی درباره دسته‌بندی کسب خواهد کرد.
  • نوع نمایش: در این قسمت می‌توانید تعیین کنید که با کلیک روی دسته بندی، چه عناوینی به کاربر نشان داده شود.
  • تصویر بندانگشتی: با اضافه کردن عکس می‌توانید برای دسته‌بندی موردنظر یک تصویر تعریف کنید.

4. در مرحله آخر کافی است روی گزینه افزودن دسته بندی کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود.

5. برای اطمینان پیشنهاد می‌کنیم از درست ثبت شدن دسته‌ بندی محصولات اطمینان حاصل کنید. جهت انجام این کار کافی است از ابزارک نمایش دسته بندی محصولات به صورت منوی بازشونده در سمت چپ صفحه، دسته‌بندی و زیرمجموعه‌های آن را مشاهده کنید.

تاثیر دسته بندی محصولات روی فروش محصولات

همان‌طور که گفتیم، دسته بندی محصولات مزایای زیادی برای فروشگاه اینترنتی دارد. ساده شدن تجربه خرید، دسترسی سریع و راحت به محصولات، جستجوی آسان و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، همه و همه بر افزایش فروش تاثیرگذار هستند.

فرض کنید برای محصول خاصی وارد سایت می‌شوید، طبیعتاً اگر فروشگاه به درستی شما را در مسیر جستجوی محصول هدایت نکند، خیلی سریع دنبال فروشگاه اینترنتی دیگری خواهید رفت. محصولات گروه‌بندی شده به مشتریان بالقوه خیلی سریع مسیر جستجوی محصول و خرید را طی کنند و از این طریق میزان فروش از دست رفته به دلیل طبقه‌بندی بد محصول، کاهش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

محصول گروه بندی شده در ووکامرس و وردپرس به شما کمک می‌کند که درک بهتری از رفتار و ترجیحات مشتریان داشته و سریع‌تر و راحت‌تر پاسخگوی نیازهایشان باشید. به‌طورخلاصه می‌توان گفت که دسته بندی محصولات به صورت جزئی به این موضوع می‌پردازد که مردم واقعا چگونه محصولات مختلف را در فروشگاه آنلاین جستجو و خرید خود را تکمیل می‌کنند. درک بهتر از این موضوع، به افزایش فروش و بهبود عملکرد فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول دسته بندی محصولات

    دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی چه اهمیتی دارد؟

    دسته بندی محصولات مزایای زیادی برای فروشگاه اینترنتی دارد که افزایش فروش و نرخ تبدیل مهم‌ترین موارد آن هستند. دسته‌بندی به کاربران کمک می‌کند خیلی سریع‌تر و راحت‌تر محصول مورد نیاز خود را در سایت پیدا کنند و تجربه خرید بهتری داشته باشند.

    دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی چیست؟

    دسته بندی فروشگاه اینترنتی به معنای تجزیه محصولات به دسته‌ها و زیرمجموعه‌های جزئی‌تر است تا کاربران راحت‌تر و سریع‌تر محصول مورد نیازشان را خریداری کنند.

    برای دسته بندی محصولات در وردپرس از چه افزونه‌ای استفاده کنیم؟

    یکی از کاربردی‌ترین افزونه‌های دسته بندی محصول در وردپرس، ووکامرس است که بیشترین سازگاری را با وردپرس دارد و امکانات مختلفی برای گروه‌بندی محصولات ارائه می‌دهد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.