اصول طراحی و نوشتن هدر و فوتر سایت فروشگاهی

0

برای ارائه بهتر اطلاعات و داده‌ها در هر سایت فروشگاهی، باید بخش‌های مختلف به ‌درستی طراحی شده باشند و یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، هدر و فوتر سایت فروشگاهی است. این بخش‌ها همان قسمت ابتدایی و انتهایی سایت محسوب می‌شوند که باید حاوی اطلاعات مفیدی باشند تا نظر مخاطب را در کوتاهترین زمان به سمت خود جلب کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتر و کامل‌تری درباره هدر و فوتر سایت به‌دست آورید.

هدر سایت چیست؟

هدر (Header) سایت بالاترین و ابتدایی‌ترین قسمتی است که مخاطب می‌بیند. اگر بخواهیم قسمت قرارگیری هدر را مشخص کنیم، می‌توانیم سراغ نوار باریکی که در سایت‌های قدیمی وجود داشت، برویم. این نوار باریک معمولا شامل اطلاعاتی از قبیل لوگو و فراخوان‌های سایت مانند کال تو اکشن (CTA) و تمام اطلاعات تماس بود. در سایت‌های مدرن معمولا تمام فضای بالای فولد (above the fold) را به هدر اختصاص می‌دهند.

هدر سایت بایستی به ‌عنوان یک دعوت‌نامه عمل کرده و مخاطب را در همان ثانیه‌های ابتدایی بارگذاری سایت، به دیدن محتوای موجود در صفحه، ترغیب کند.

معمولا طراحان سایت از انواع ایده برای طراحی هدر سایت استفاده می‌کنند تا نتیجه‌های مطلوبی در این زمینه دریافت کنند. در اغلب مواقع هدر صفحه اصلی سایت متفاوت‌تر و جذاب‌تر از سایر صفحات وب‌سایت انتخاب می‌شود تا اثرگذاری بهتر و مطلوب‌تری را به دنبال داشته باشد.

امکان استفاده از هدر آماده برای وب‌سایت هم وجود دارد که شما می‌توانید در مواقعی که قصد سفارشی‌سازی ندارید، از آن‌ها استفاده کنید.

هدر سایت فروشگاهی

فوتر سایت چیست؟

فوتر (Footer) دقیقا نقطه مقابل هدر و اطلاعاتی است که در پایین صفحات وب‌سایت قرار می‌گیرد. در این بخش اطلاعات مهمی از قبیل اطلاعات تماس، لینک‌های مهم برای اتصال به صفحات دیگر، لینک به شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات حقوقی وب‌سایت و … وجود دارند که نشان‌دهنده راه‌های ارتباطی با کسب و کار شما هستند.

اصلی‌ترین هدف از طراحی فوتر در این بخش، ارائه دادن این اطلاعات است. اطلاعات موجود در این بخش می‌تواند باعث شود تا کاربران تجربه کاربری به‌مراتب بهتر و مطلوب‌تری داشته باشند.

همچنین فوتر کمک می‌کند تا اعتماد کاربران نسبت به کسب و کار شما ارتقا پیدا کند. فوتر بخش بسیار مهمی محسوب می‌شود و کمک می‌کند تا شما ارتباط بهتری با مخاطبان و مشتریان خود داشته باشید.

اهمیت هدر و فوتر در طراحی سایت

 شما در بخش هدر و فوتر، می‌توانید از طراحی‌ها و اطلاعات کاربردی و منحصر به ‌فردی که مشخص کننده موضوع سایت شماست، استفاده کنید. در این بخش قصد داریم با اهمیت طراحی هدر و فوتر در سایت فروشگاهی آشنا شویم تا بتوانید بهترین استفاده را از این بخش‌ها در ارتقای کسب و کار خود ببرید.

پیشنهاد مقاله: معرفی بهترین افزونه‌های درج هدر و فوتر در سایت فروشگاهی

اهمیت هدر در طراحی سایت

می‌دانیم که هدر اولین قسمتی است که کاربر بعد از وارد شدن به صفحه سایت با آن مواجه می‌شود. بر همین اساس در صورتی‌که بتوانید طراحی هدر سایت فروشگاهی را به زیبایی و با گرافیک مناسب انجام دهید، می‌توانید مخاطب را برای مدت‌زمان بیشتر و طولانی‌تری در صفحات وب‌سایت خود نگه دارید.

از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که برای نگهداری مخاطب در سایت و ارائه اطلاعات مطلوب در این راستا، طراحی هدر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس برای موفقیت، شما به ایده‌های خلاقانه و جذاب برای طراحی هدر نیاز دارید.

اهمیت فوتر در طراحی سایت

علاوه بر هدر، طراحی فوتر سایت فروشگاهی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث می‌شود شما به ‌عنوان مالک کسب و کار، به هیچ ‌عنوان نتوانید نسبت به آن بی‌توجه باشید. در این بخش از محتوا قصد داریم تا به بررسی اهمیت طراحی این قسمت بپردازیم.

1. نشان‌ دهنده اعتبار

یکی از اصلی علت‌های اهمیت طراحی فوتر، نشان دادن اعتبار سایت و کسب و کار شما است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، در این قسمت اطلاعات متعددی از قبیل شماره تماس، آدرس، ایمیل و … قرار داده می‌شوند که اثرگذاری فوق‌العاده‌ای در نمایش دادن اعتبار و دسترسی راحت‌تر به شما دارند.

تجمع این اطلاعات در این قسمت باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان بدون نیاز به جست‌وجوی بیشتر، به هر آنچه که نیاز دارند دسترسی داشته باشند.

2. برندینگ

برای اینکه بتوانید برند خود را به مخاطب معرفی کنید، مهم‌ترین قسمت، بخش فوتر است. شما می‌توانید لوگو، شعار و سایر عناصر مهم برند خود را در این بخش به نمایش بگذارید.

این کار کمک می‌کند تا مخاطب بیشتر از قبل برند شما را شناخته و درباره آن اطلاعات کاملی به دست آورد. برای داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای، طراحی این قسمت به این شکل از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید به آن بی‌توجهی شود.

3. سئو سایت

در صورتی که بتوانید فوتر سایت خود را به ‌درستی طراحی کنید، بهینه‌سازی سایت شما هم به بهترین نحو ممکن انجام می‌شود. شما می‌توانید لینک‌های داخلی سایت را در این بخش قرار داده و با این تکنیک، به بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو کمک ویژه‌ای کنید.

امکان اضافه کردن کلمات کلیدی مناسب در این قسمت هم وجود داشته و می‌تواند اثرگذاری مطلوب و مناسبی را در سئو سایت شما به دنبال داشته باشد.

4. فراخوان به عمل یا همان CTA

قرار دادن CTA مناسب در بخش فوتر صفحه سایت هم یکی دیگر از موضوعاتی است که در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند سایت شما را ارتقا دهد. شما این امکان را دارید که فراخوانی برای عضویت در خبرنامه، دنبال کردن صفحات اجتماعی و … را در بخش فوتر قرار دهید.

قرار دادن CTA مناسب در این قسمت باعث می‌شود تا در تمام صفحات وب‌سایت، کاربران به این فراخوانی دسترسی داشته باشند و بتوانند از آن استفاده کنند.

طراحی هدر و فوتر سایت فروشگاهی

ساخت هدر با المنتور در وردپرس امکان‌پذیر است. در صورتی که قصد دارید از المنتور برای طراحی هدر سایت استفاده کنید، باید ابتدا به سراغ نصب افزونه المنتور پرو بروید.

بعد از نصب این افزونه، پیشخوانی به قالب‌های موجود اضافه می‌شود که از طریق آن می‌توانید به محیط پوسته ساز یا همان تم ساز المنتور دسترسی داشته باشید.

ساخت هدر با المنتور

در این بخش شما می‌توانید از هدر آماده برای سایت استفاده کنید و این بخش را با کمک موارد موجود، به‌ خوبی طراحی کنید. در صورتی که تمایلی به استفاده از کد هدر آماده ندارید، امکان طراحی و شخصی‌سازی هدر هم وجود دارد و شما می‌توانید از آن بهره ببرید.

افزونه ساخت هدر وردپرس هم روش دیگری است که می‌توانید از آن استفاده کرده و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. در واقع ساخت هدر سایت با html امکان‌پذیر است و می‌توانید از html برای ساخت فوتر سایت هم بهره ببرید.

از این طریق اگر آشنایی کامل و تسلط به زبان برنامه‌نویسی داشته باشید، می‌توانید هدر و فوتر متناسب با برند و حوزه فعالیت خود را طراحی کرده و مورد استفاده قرار دهید.

ساخت هدر سایت با html

اصول نوشتن هدر و فوتر فروشگاه‌ های پادرویی

برای اینکه هدر و فوتر سایت فروشگاه اینتنرتی خود را در فروشگاه ساز پادروشاپ به‌ درستی طراحی کنید و در نهایت طراحی صفحه اصلی فروشگاه به بهترین نحو ممکن انجام شود، لازم است اصول خاصی را در این زمینه رعایت کنید. بر اساس این اصول شما می‌توانید بهترین هد و فوتر سایت را برای وب‌ سایت فروشگاهی خود طراحی کنید.

1. سایز مناسب

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، سایز هدر و فوتر است. برای اینکه هدر و فوتر سایت فروشگاهی به‌ خوبی طراحی‌ شده و المان‌های مورد نیاز را در خود جای دهند، باید دارای ابعاد و سایز متناسبی باشند.

به‌‌طور کلی هیچ‌گونه استاندارد مشخصی در این زمینه برای وب‌سایت وجود ندارد. پس شما باید سایز مناسب را بر اساس سبک کسب‌ و کار و طراحی سایت خود انتخاب کنید.

2. انتقال پیام

یکی دیگر از نکاتی که در این زمینه باید در نظر داشته باشید و هدر و فوتر سایت فروشگاه خود را بر این اساس طراحی کنید، پیام منتقل‌شده است.

بر این اساس توصیه می‌کنیم این بخش‌ها را به هوشمندانه‌ترین حالت ممکن طراحی کنید تا شعار برند شما به‌ خوبی به مخاطب منتقل شده و تمایل او به خرید و همکاری با شما، افزایش پیدا کند.

3. سادگی

یکی از نکات مهم و اصولی که در راستای طراحی این بخش‌ها باید به آن توجه داشته باشید و پادروشاپ هم مدام به آن توصیه می‌کند، رعایت سادگی است. وجود طراحی‌های گرافیکی متعدد و گوناگون در کنار اطلاعات موجود در این بخش‌ها، می‌تواند باعث پیچیدگی‌هایی شود.

توصیه می‌کنیم بدون افراط در این زمینه، سادگی را اصل قرار داده و بر این اساس از ایده طراحی هدر سایت و فوتر استفاده کنید.

4. عدم پیچیدگی

می‌دانیم که در بخش فوتر سایت، اطلاعات متعدد و متنوعی وجود دارد که مخاطب باید توانایی دسترسی به آن‌ها را داشته باشد.

از این رو لازم است تمام مطالب با فاصله مناسب در این قسمت درج شوند و هیچ‌گونه پیچیدگی در میان آن‌ها وجود نداشته باشد. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید نسبت به آن بی‌توجه باشید.

5. قرار دادن لینک و آیکون شبکه‌های اجتماعی

امروزه بازاریابی دیجیتال و سایر فرایندهای تجارت الکترونیک، توصیه می‌کنند که کسب و کار خود را به ‌صورت هم‌زمان در موتورهای جست‌وجو و همچنین شبکه‌های اجتماعی مختلف، گسترش دهید

پیشنهاد ما این است که برای بازدهی بیشتر تلاش‌های خود، آیکون‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک‌های دسترسی به آن‌ها را در بخش‌های هدر و فوتر قرار دهید.

6. اطلاعات موجود

از دیگر نکات مهم و مؤثر که در زمان طراحی هدر و فوتر باید به آن توجه داشته باشید، اطلاعات مهمی هستند که باید در این قسمت‌ها جایگذاری شوند. اطلاعات مهمی مانند شماره تماس، آدرس، ایمیل، لینک و آیکون شبکه‌های اجتماعی، لینک صفحات اصلی وب‌سایت، سبد خرید، منوی جست‌وجو، عنوان سایت، فهرست سایت و … همه در بخش هدر و فوتر قرار می‌گیرند تا بازدیدکنندگان بتوانند دسترسی مناسب و ساده‌ای به آن‌ها داشته باشند. بر این اساس شما باید اطلاعات مورد نیاز خود را اولویت‌بندی کرده و به بهترین نحو ممکن از آن‌ها برای طراحی این قسمت‌ها استفاده کنید.

7. حق کپی‌ رایت

همه کسب و کارها برای تولید محتوا در وب‌ سایت و شبکه‌های اجتماعی مختلف، تلاش کرده و در برخی از مواقع هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنند؛ بنابراین قوانین مربوط به کپی‌ رایت باید به ‌درستی اجرا شود تا حق این افراد به هیچ ‌عنوان ضایع نشود.

توصیه می‌کنیم این موضوع در پایین‌ترین سطر فوتر به ‌صورت کاملا واضح و خوانا قرار بگیرد تا بتواند مورد توجه بازدیدکنندگان واقع شود. توجه داشته باشید که در این خط باید اطلاعاتی از سال و همچنین نام صاحب‌امتیاز وب‌سایت، درج شود.

سخن پایانی

امروزه طراحی سایت به ‌عنوان یک مبحث فوق‌العاده گسترده و وسیع شناخته می‌شود که بخش‌های متنوع و گوناگونی دارد. اگر به دنبال ارتقای کسب و کار خود و به دست آوردن جایگاه مناسب در موتور جست‌وجوی گوگل هستید، باید بتوانید سایت فروشگاه خود را به ‌درستی و بهترین حالت ممکن طراحی کنید. از مهم‌ترین بخش‌های سایت فروشگاهی که اثرگذاری فوق‌العاده‌ای در نتیجه دارد، هدر و فوتر سایت است. با مشاهده نمونه هدر سایت فروشگاهی و همچنین مطالعه مطالب گفته شده در قسمت‌های قبلی، می‌توانید اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا دهید و برای ساخت هدر و فوتر مناسب اقدام کنید.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول نوشتن هدر و فوتر سایت

    چرا طراحی هدر و فوتر برای سایت فروشگاهی مفید است؟

    زیرا این بخش‌ها معمولا حاوی اطلاعاتی هستند که می‌تواند به ساماندهی فضای وبسایت و انتقال اطلاعات مهم کمک کرده و دسترسی به قسمت‌های مهم را آسان‌تر کند.

    چه اطلاعاتی را باید در هدر و فوتر وبسایت قرار دهیم؟

    این بخش‌ها معمولا حاوی لوگوی برند، پیوندهایی به صفحات دیگر، عنوان وبسایت، اطلاعات تماس و گواهی‌ها یا نمادهای اعتماد هستند.

    مهمترین ویژگی های یک هدر خوب برای سایت چیست؟

    هدر وبسایت شما باید نشان‌دهنده برند شما باشد و آنچه را ارائه می‌دهید، به وضوح نشان دهد. همچنین باید به اندازه کافی زیبا باشد تا توجه مخاطبان را جلب کند و آنها را برای دیدن سایر قسمت‌های صفحه، ترغیب نماید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.