راهنمای بازاریابی پیامکی برای فروشگاه‌های اینترنتی

0

بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ بخشی از نخستین روش‌های تبلیغات دیجیتال بود که به سرعت تغییرات زیادی را در طول دهه‌های اخیر تجربه کرد. پیش از اس ام اس مارکتینگ استفاده از ایمیل برای ارسال تبلیغات رواج پیدا کرده بود. پیش از گسترش گوشی‌های موبایل که برای استفاده از اینترنت مجهز شده بودند،

برای استفاده از اینترنت کامپیوترها کاربرد داشتند. به همین دلیل نیز ایمیل‌های تبلیغاتی به‌عنوان یکی از روش‌های محبوب برای تبلیغ موارد خاص کاربرد داشت. با گسترش استفاده از گوشی‌های تلفن همراه روش‌های تبلیغات تغییر کرد و بازاریابی پیامکی به‌عنوان یکی از بهترین ابزارهای تبلیغاتی پا به میان گذاشت.

اگر فکر می‌کنید زمان استفاده از پیامک برای تبلیغات به پایان رسیده و امروزه کاربری ندارد در این مطلب با ما همراه باشید تا با فوت‌وفن استراتژی بازاریابی پیامکی آشنا شوید.

بازاریابی پیامکی

منظور از بازاریابی پیامکی درواقع ارسال همان پیامک‌های تبلیغاتی است که به‌عنوان یکی از راه‌های ایده آل برای دست یابی به مشتریان احتمالی و تبدیل آن‌ها به مشتریان دائمی کارایی دارد.

بازاریابی پیامکی چیست؟

تصور کنید یک نفر به شما که صاحب کسب‌وکار و تجارت خاصی هستید به صورت مستقیم بگوید می‌توانید برای تبلیغ کارتان از اس ام اس تبلیغاتی استفاده کنید.

امروزه شاید برایتان استفاده از این شیوه خنده‌دار به نظر برسد چون تصور بسیاری از افراد این است که بازاریابی پیامکی منسوخ‌شده و دیگر کسی از آن استفاده نمی‌کند. اما اشتباه همین است. بازاریابی پیامکی به‌عنوان یکی از روش‌هایی که با کمترین هزینه بیشترین بازخورد را دارد همچنان صدرنشین روش‌های تبلیغاتی است.

صاحبان کسب‌وکار همواره به دنبال روش‌هایی هستند که بیشترین میزان ارتباط را با مشتریان خود برقرار کنند و مشتری‌های احتمالی را به مشتریان دائمی تبدیل کنند. قطعاً برای رسیدن به این هدف این امکان وجود ندارد که به درب منزل تک‌تک آن‌ها رفته و توضیحات لازم را در اختیارشان قرارداد. با گسترش بازاریابی پیامکی میزان انتقال اطلاعات به مشتریان بیشتر شده و راه ارتباط راحت‌تری فراهم ‌شده است.

با گسترش چشمگیر استفاده از گوشی‌های تلفن همراه طبیعی است که هر کسی بخواهد برای رسیدن به موفقیت از این وسیله به ‌عنوان ابزاری برای معرفی بیشتر تجارت خود استفاده کند. افراد زیادی هستند که حتی پیش از آنکه از رختخواب خارج شوند مدتی را به چک کردن موبایل خود اختصاص می‌دهند.

پس این میزان از در دسترس بودن یک وسیله آن را به بهترین ابزار تبلیغاتی تبدیل می‌کند. بازاریابی پیامکی یا اس ام اس تبلیغاتی همان ارسال پیامک‌های گروهی به تلفن همراه مشتریان است که متن پیامک می‌تواند به موضوعات مختلف مانند ارائۀ محصولات جدید، آدرس جدید، شعبه‌های جدید، تخفیف‌ها، فراخوان همکاری و جشنواره‌های فروش اشاره کند.

آموزش بازاریابی پیامکی

آموزش بازاریابی پیامکی

در آموزش بازاریابی پیامکی به نحوۀ ارسال پیامک‌ها و نحوۀ جمع‌آوری بانک شماره تماس بازار هدف می‌پردازیم. وسایل موردنیاز برای انجام اس ام اس مارکتینگ، یک متن پیامکی جذاب و هدفمند، پنل ارسال پیامک گروهی و شماره تماس مشتریان است.

برای اینکه متن پیامک شما که مهم‌ترین سلاحتان در بازاریابی پیامکی است جذاب به نظر برسد باید سعی کنید در متن پیامک بسیار محترمانه بنویسید و از نوشتن ناقص کلمات جلوگیری کنید. استفاده از شکلک‌ها نیز در متن پیامک‌ها آن‌ها را بسیار جذاب‌تر می‌کند.

اگر در متن پیامک از جملاتی که زمان مشخصی را بیان می‌کنند استفاده کنید می‌توانید مشتری را به خرید ترغیب کنید. استفاده از لینکی که مشتری را به صورت مستقیم به صفحۀ ارائۀ خدمات شما مثل وب‌سایت و یا صفحۀ اینستاگرام متصل کند کاربرد زیادی خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: بیزنس مدل برای فروشگاه اینترنتی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

نحوۀ ارسال اس ام اس تبلیغاتی

برای ارسال پیام به مشتریان لازم است تا هدف از ارسال پیامک مشخص‌شده و پس از آن متن پیامک آماده شود. یکی از مهم‌ترین نکات در استراتژی بازاریابی پیامکی تنظیم متن پیامک است. برای اینکه متن پیامک اثربخش باشد باید از ایده‌های خلاقانه و کلمات جذاب در متن پیامک استفاده شود. پس از تنظیم متن پیامک آن را باید برای گروهی از مشتریان یا افرادی که بازار هدف شما هستند ارسال کنید.

نحوۀ جمع‌آوری بانک شماره تماس بازار هدف

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در بازاریابی پیامکی به آن نیاز دارید، بانک شماره‌های تماس است. اینکه آیا پیامک برای بازار هدف ارسال می‌شود یا خیر نقش مهمی در بازدهی بازاریابی پیامکی خواهد داشت؟

شما برای ارسال پیام به مشتریان خود و کسانی که شما را می‌شناسند باید شماره‌های تماسشان را داشته باشید. پس اگر قصد دارید تبلیغات حرفه‌ای و متوالی داشته باشید باید به فکر جمع‌کردن شماره‌های تماس مشتریان باشید. امروزه روش‌های خوبی برای دسترسی به شماره تماس مشتریان وجود دارد.

  • در بسیاری از وب‌سایت‌ها برای دسترسی سریع‌تر مشتریان به خدمات جامع و یا هنگام خرید از آنان درخواست می‌شود اطلاعات خود را وارد کند. در این قسمت با افزودن شماره تماس، صاحبان کار می‌توانند به بانک شماره تماس مشتریان خود دسترسی پیدا کنند.
  • فروشگاه‌ها نیز می‌توانند از مشتریان خود درخواست کنند که شماره تماسشان را جهت ارسال تخفیف‌ها و معرفی محصولات جدید در پنل شماره تماس فروشگاه وارد کنند. از این طریق به‌راحتی می‌توان به بانک شماره تماس مشتریانی که خرید حضوری نیز داشته‌اند دسترسی پیدا کرد.

استفاده از روش‌هایی مانند خرید پنل شماره‌های تماس و یا شماره‌های گروهی کسب‌وکارهای دیگر درصورتی‌که ارتباطی با جامعۀ هدف شما نداشته باشند کاربرد نخواهد داشت.

یکی از نکات مهم هنگام گردآوری بانک شماره‌های تماس دسترسی به برخی اطلاعات مانند جنسیت، سن و تحصیلات است که در صورت ارائه، میزان اثربخشی بازاریابی پیامکی را به‌طور چشمگیری ارتقاء می‌دهند.

استفاده از بازاریابی پیامکی به دلیل پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از گوشی تلفن همراه بسیار رایج است.

مزایای استفاده از بازاریابی پیامکی

استفاده از بازاریابی پیامکی تنها زمانی می‌تواند به یک بازاریابی موفق تبدیل شود که از نکات و دستورات لازم برای ارسال پیام به مشتریان استفاده شود.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    قطعاً اس ام اس مارکتینگ یکی از روش‌های تبلیغاتی بسیار ایده آل است که مزایای زیادی به همراه دارد که بااطلاع از این مزایا می‌توانید استفاده از این روش ساده و کاربردی را در دستور کار خود برای تبلیغات کسب و کار خود قرار دهید. به‌طورکلی مزایای بازاریابی پیامکی عبارت است از:

    صرفه‌جویی در زمان

    بازاریابی پیامکی

    یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در تجارت باید به آن دقت کرد این است که زمان فاکتور بسیار مهمی محسوب می‌شود. استفاده از یک روش تبلیغاتی که سرعت کار در آن بسیار زیاد است و زمان کمی برای تبلیغات نیاز دارد از مزایای مهم بازاریابی پیامکی است.

    از نکات بسیار مهمی که در این مورد می‌توان به آن اشاره کرد این است که درصد بالایی از پیامک‌های تبلیغاتی در فاصلۀ کمی پس از ارسال توسط مشتریان خوانده می‌شود. این یعنی دسترسی به پیامک توسط مشتریان بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از سایر روش‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای است.


    بیشتر بخوانید: با بهترین افزونه‌های ارسال ایمیل در وردپرس آشنا شوید

    صرفه‌جویی در هزینه‌ها

    از مهم‌ترین نکاتی که در تبلیغات کسب‌وکار باید دقت کرد این است که تبلیغ باید استمرار داشته باشد و به صورت متناوب انجام شود. با توجه به اینکه بازاریابی پیامکی یک روش مقرون‌به‌صرفه برای تبلیغات است و استفادۀ مستمر از آن به‌راحتی می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد، صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها خواهد داشت.

    استفاده از اس ام اس مارکتینگ در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغاتی، یک روش تبلیغاتی با هزینۀ کم و سود بسیار زیاد شناخته شده است.

    ایجاد تعامل با مشتریان

    یکی از شروط تجارت موفق، داشتن تعامل با مشتریان است. در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغاتی، بازاریابی پیامکی به ایجاد ارتباط صمیمی‌تر با مشتریان کمک می‌کند و فروشندگان می‌توانند ارتباط مستقیم و بسیار سریعی را با مشتریان داشته باشند. طبق نظرسنجی‌ها پیامک‌ها هنوز می‌توانند نظر 70 درصد از افراد را به خود جلب کنند و این نشان دهندۀ وابستگی افراد به آن است.

    ایجاد تعامل با مشتریان یکی از مهم‌ترین سکوهای پرتاب برای رسیدن به موفقیت در تجارت است. بازاریابی پیامکی به علت ایجاد این تعامل و امکان ایده پردازی و برنامه‌ریزی راه بسیار مناسبی برای تبلیغات است.

    اس ام اس مارکتینگ

    مشاهدۀ نتایج قابل‌اندازه‌گیری

    از مهم‌ترین مواردی که به عنوان مزایای بازاریابی پیامکی می‌توان آن را نام برد این است که نتایج جالبی پس از ارسال پیامک تبلیغاتی در پنل پیامک مشاهده می‌شود. این نتایج آمار بسیار خوبی برای تحلیل و بررسی معیارها و اطلاعات مختلف به‌کاربرده می‌شود. این نتایج عبارت هستند از:

    میزان تحویل: این عدد درصد گیرندگان پیامک تبلیغاتی را نشان می‌دهد.

    نرخ باز شدن: این عدد درصد افرادی که پیامک تبلیغاتی را باز کرده و مشاهده کرده‌اند نشان می‌دهد.

    نرخ خروج یا بلاک: این عدد درصد افرادی را نشان می‌دهد که گزارش داده‌اند قصد دارند از پنل پیامکی خارجی شوند و یا آن را مسدود کنند.

    نرخ تبدیل: این عدد درصد افرادی را نشان می‌دهد که به عملکرد پیشنهادی در پیامک عمل کرده‌اند.

    نرخ تعامل: این عدد درصد افرادی را نشان می‌دهد که از طریق پیامک عضو پنل بوده و یا تعامل زیادی دارند.

    طبق آمار حدود 98 درصد از افراد اس ام اس تبلیغاتی را باز می‌کنند و بیش از 94 درصد آن را می‌خوانند.

    امکان شخصی‌سازی دریافت‌کنندگان پیامک

    یکی از بهترین مزایای بازاریابی پیامکی این است که می‌توان پیامک‌های تبلیغاتی را بر اساس اطلاعاتی که از مشتریان در اختیاردارید دسته‌بندی کرده و ارسال کنید. مثلاً می‌توان برخی از پیام‌های تبلیغاتی را فقط برای جوانان و برخی را برای بزرگ‌ترها ارسال کرد. برخی از پیام‌های تبلیغاتی مناسب بانوان و برخی نیز مناسب آقایان است.

    در تبلیغات پیامکی امکان شخصی‌سازی اطلاعات و دسته‌بندی شماره‌های تماس وجود دارد و از این طریق می‌توان اعتماد مشتری را بیشتر جذب کرده و برای هر گروه متناسب با نیاز و علایق آنان پیامک ارسال کرد.

    راهنمای بازاریابی پیامکی

    بیشتر بخوانید: بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چیست و چطور انجام می‌شود؟

    سازگاری با انواع گوش‌های تلفن همراه

    یکی از مزایای استفاده از پیامک تبلیغاتی این است که به ابزار ارتباطی پیچیده و یا امکانات خاص نیاز ندارد و تمام گوشی‌های تلفن همراه آن را پشتیبانی می‌کنند. ازآنجایی که این روش تبلیغاتی به ابزارهای پیچیده نیاز ندارد بیشتر کاربران به راحتی می‌توانند پیامک تبلیغاتی را مشاهده کنند.

    نکات مهم در بازاریابی پیامکی

    • وقت‌شناسی در ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از مهم‌ترین ارکان جذب بازخورد بهتر در این روش است. در هر حرفه و کسب‌وکاری که هستید وقت‌شناس باشید و بهترین زمان را برای ارسال پیامک تبلیغاتی خود در نظر بگیرید. این نکته در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود و مهم‌ترین دلیل برای عدم کسب رضایت از بازاریابی پیامکی است.
    • اغراق نکنید و در عین جذاب نویسی متن پیامک از اغراق نویسی و دادن وعده‌های الکی خودداری کنید. امروزه کمی دیدگاه‌های منفی نسبت به پیامک‌های تبلیغاتی بیشتر شده است و اگر شما در پیامک تبلیغاتی خود صداقت به خرج ندهید، پیام شما نیز به سطل زبالۀ گوشی‌های تلفن همراه و یا پیام‌های خوانده‌نشده منتقل می‌شود.
    • در متن پیامک تبلیغاتی به نخستین کلمات و عبارات متن خیلی بیشتر دقت کنید. چون این قسمت از پیامک شما آن بخشی است که در نوتیفیکیشن گوشی‌های تلفن همراه نمایش داده می‌شود و جذاب بودن آن شانس مشاهده و جذب شدن را بسیار بالاتر می‌برد.
    • در متن پیامک سعی کنید یک روش برای ایجاد ارتباط مشتری با خودتان در نظر بگیرید. این روش می‌تواند شماره تماس مستقیم، آدرس و یا لینک وب‌سایت و سایر شبکه‌های اجتماعی باشد. درصورتی‌که لینکی را در پیامک قرار می‌دهید، حتماً از لینک کوتاه و ساده استفاده کنید.
    • اگر صاحب یک سایت فروشگاهی آنلاین هستید و تصمیم گرفته‌اید از پیامک تبلیغاتی برای فراخوانی مشتری‌ها استفاده کنید، بهتر است آن‌ها را به حضور در فروشگاه خود به مناسبت‌های مختلف دعوت کنید. تجربیات نشان داده است که حجم سبد خرید مردم به صورت حضوری سه برابر بیشتر از روش‌های دیگر است.

    (ساده بودن + دسترسی سریع و آسان + هزینۀ مقرون‌به‌صرفه) مهم‌ترین دلایل برای انتخاب بازاریابی پیامکی جهت تبلیغات است.

    کوتاه در مورد بازاریابی پیامکی

    • بازاریابی پیامکی به عنوان یک شیوۀ راحت، سریع و ارزان از بهترین روش‌های تبلیغات برای کسب‌وکارهاست.
    • امکان ایده پردازی و نوآوری و درعین‌حال ساده و جذاب بودن از مهم‌ترین دلایل جذب بازخورد در اس ام اس مارکتینگ است.
    • امکان ارسال لینک و ایجاد شبکه بین شبکه‌ای اجتماعی و وب‌سایت از مهم‌ترین کاربردهای بازاریابی پیامکی است.
    • ایجاد تعامل دوستانه و صمیمی از ویژگی‌های بارز بازاریابی پیامکی است.
    • تحویل قطعی و امکان مشاهدۀ داده‌های آماری از نکات جذاب استفاده از پنل پیامکی است.
    • بازاریابی پیامکی به عنوان یک روش کامل و جذاب برای تبلیغ تکمیل‌کنندۀ بسیاری از روش‌های تبلیغی دیگر است.
    • بازاریابی پیامکی علاوه بر کسب‌وکارها و فروشگاه‌ها برای سامان‌دهی شرکت‌های بزرگی که بیش از 100 پرسنل در آن‌ها فعالیت می‌کنند مفید است.
    • گوشی‌های تلفن همراه به عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل همراه در بین افراد امکان مشاهدۀ متن پیامک تبلیغاتی را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم می‌کنند و به هیچ رسانۀ دیگری نیاز نیست.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.