زنجیره تامین دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟

0

زنجیره تامین دیجیتال مزایای بسیار زیادی برای کسب‌وکار‌ها دارد. به همین دلیل خیلی از افراد برای کسب‌وکارهای نوپا‌ی خود از این روش استفاده می‌کنند تا بتوانند با استفاده از کارآمدترین برنامه‌ریزی ممکن به موفقیت دست پیدا کنند. اما به نظر شما زنجیره تامین دیجیتال چیست و چگونه فعالیت می‌کند؟ در این مقاله از مجله پادرو، اطلاعات بیشتری درباره مدیریت زنجیره تامین دیجیتال در اختیار شما قرار می‌دهیم.

در حال حاضر، دیجیتالی شدن زنجیره تامین در سراسر دنیا گسترده شده است و تقریبا همه چیز در کسب‌وکارها، از تامین مواد اولیه گرفته تا تحویل مستقیم محصولات به مشتریان، از زنجیره تامین دیجیتال استفاده می‌شود. بااین‌حال، این مسئله ساختار پیچیده‌ای دارد که بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد و محصولات بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن با کیفیت بالا، به مقصد برسند.

در اینجاست که اهمیت بسیار زیاد زنجیره تامین دیجیتال مشخص می‌شود. به‌طورکلی، این زنجیرها برای جمع‌آوری داده‌های وسیع تولید شده در هر مرحله، از فناوری‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند. همچنین بعد هم برای اطمینان یافتن از داشتن بینش‌های عملی و برنامه ریزی‌های درست به منظور مدیریت استراتژی‌های مؤثر، از تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند.

در این مقاله، به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم که زنجیره تامین دیجیتال چیست و چه تفاوتی با زنجیره‌های سنتی و قدیمی دارد. به علاوه، می‌توانید اطلاعاتی درباره مزایا و معایب این زنجیره نیز به دست بیاورید. همچنین با تئوری‌های اساسی مربوط به تحولات دیجیتالی شدن زنجیره تامین نیز آشنا خواهید شد.

زنجیره تامین دیجیتال چیست؟

همان‌طورکه از نام آن هم مشخص است، زنجیره تامین دیجیتال در واقع نوعی زنجیره تامین است که برای تصمیم‌گیری و بهینه سازی عملکرد و ارائه واکنش سریع به شرایط مختلف، از فناوری‌های دیجیتال و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند. به طور اساسی، زنجیره‌های تامین دیجیتال دارای انبار داده‌ها هستند که تمام اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند تا بتوانند بعدا از آن‌ها برای تجزیه و تحلیل شرایط استفاده کنند.

بعد از این‌که متوجه شدید زنجیره تامین دیجیتال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، بد نیست با آینده این موضوع نیز آشنا شوید. انتظار می‌رود که در آینده، زنجیره تامین دیجیتال رشد قابل‌توجهی داشته باشد. به عنوان مثال، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که به احتمال زیاد، ارزش بازار زنجیره تامین تا سال 2030 به بیشتر از 13.7 میلیارد دلار می‌رسد. این رقم از سال 2020 که ارزش زنجیره تامین دیجیتال تنها 3.9 دلار بود، تقریبا سه برابر بیشتر است.

به‌طورکلی، همان‌طورکه زنجیره تامین دیجیتال برای تحویل سریع و قابل اعتماد و کالاها و خدمات اهمیت چشمگیری دارد، به همان اندازه متخصصانی که بتوانند این زنجیره‌ها را مدیریت کنند هم نیاز است.

زنجیره تامین دیجیتال

زنجیره تامین سنتی در مقایسه با زنجیره تامین دیجیتال

همان‌طورکه می‌دانید، مدیریت زنجیره تامین دیجیتال در مقابل زنجیره تامین سنتی قرار می‌گیرد. اما به نظر شما این دو موضوع چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ زنجیره تامین سنتی برخلاف زنجیره تامین دیجیتال، بر پیشرفت خطی کالا و خدمات، از تامین مواد اولیه گرفته تا تولید و توزیع و در نهایت، فروش کالا متکی هستند.

ازآنجاکه هر یک از این موارد، از همین مواد اولیه گرفته تا فروش کالا، همه به مرحله قبل خود وابسته هستند، تاخیر تنها در یکی از این مراحل، می‌تواند باعث بروز تاخیرهای پرهزینه‌ای در مراحل دیگر نیز شود. در واقع، هر یک از مراحل به یک فرآیند ارزیابی و برنامه‌ریزی نیاز دارند که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را از برنامه اصلی حذف کرد.

در مقابل، زنجیره تامین دیجیتال از داده‌های تولید شده در هر مرحله از زنجیره برای برنامه‌ریزی موثر و ایجاد پاسخ‌های پویا در شرایط بحرانی و بروز تأخیرهای پیش بینی نشده استفاده می‌کند. درحالی‌که زنجیره تامین سنتی کمبود‌های خاصی در اطلاعات عملیاتی داشت. به همین دلیل هم در بسیاری از مواقع افراد را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کرد، این موضوع درباره زنجیره تامین صدق نمی‌کند. زیرا در این روش از کلان داده‌های سریعی استفاده می‌شود که حمل و نقل و تدارکات را با برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمدتری ممکن می‌سازد.

مزایای زنجیره تامین دیجیتال

به احتمال زیاد تاکنون متوجه شدید که دیجیتالی شدن زنجیره تامین تا چه حد می‌تواند بر کسب‌وکار‌ها اثر بگذارد. به بیان دیگر، دیجیتالی شدن زنجیره تامین موجب شده که سیستم‌های حمل کالا به صورت هوشمند عمل کنند و بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن، استراتژی‌های مورد نیاز را به وجود بیاورند. در این بخش، برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از زنجیره تامین دیجیتال را برای شما توضیح می‌دهیم که باعث شده‌اند تحول عظیمی در کسب‌وکارها به وجود بیاید.

حتما بخوانید! دراپ شیپینگ در ایران

البته قبل از توضیح مزایای زنجیره تامین، خوب است بدانید که این مسئله باعث شده که متخصصان در این زمینه راحت‌تر بتوانند بر نحوه برنامه‌ریزی، مدیریت و همچنین سازماندهی هر یک از مراحل فرایند تحویل و تولید محصول، کنترل بیشتری داشته باشند. علاوه بر این موارد، برخی دیگر از مزایای زنجیره تامین دیجیتال که موجب بهبود کسب‌وکار‌ها شده‌اند، عبارتند از:

شخصی سازی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از زنجیره تامین دیجیتال این است که این زنجیره‌ها به شرکت‌های مختلف این امکان را می‌دهند تا مشتریان خود را به‌صورت کاملا دقیق و حرفه‌ای تقسیم بندی و شخصی سازی کنند. در نتیجه، مشتریان هم این امکان را دارند که گزینه‌های تحویل کالا را بر اساس شرایطی انتخاب کنند که برای آن‌ها مناسب‌تر باشد.

زنجیره تامین دیجیتال

افزایش انعطاف پذیری

همان‌طورکه در مقایسه زنجیره تامین سنتی با دیجیتالی متوجه شدیم، ممکن است تأخیر خیلی زیادی در هر یک از مراحل مختلف زنجیره تامین اجتماعی به وجود بیایند. علاوه بر این‌که باید ساعات، روزها و یا حتی هفته‌های زیادی هم برای برطرف شدن این اختلال و یا حتی اطلاع از این تأخیر، منتظر ماند.

این در حالی است که این موضوع درباره زنجیره تأمین دیجیتالی نمی‌کند و هر یک از به‌روزرسانی‌های مربوط به تأخیر در هر مرحله اول، در سریع‌ترین زمان ممکن به متخصصان اعلام می‌شود. در نتیجه، آن‌ها می‌توانند در سریع‌ترین زمان، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و برای حل مشکل اقدام کنند.

برنامه‌ریزی بهبود یافته

در نهایت، دلیل دیگری که باعث می‌شود خیلی از افراد و کسب‌وکارها از زنجیره تامین دیجیتال استفاده کنند و به سراغ زنجیره تامین دیجیتال بروند، برنامه‌ریزی فوق‌العاده این روش است. متخصصانی که از این شیوه برای کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند، این امکان را دارند که از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی برای ایجاد مدل‌های دقیق‌تری کمک بگیرند. از این تجزیه و تحلیل‌ها می‌توان برای اطمینان یافتن از موثر بودن یا نبودن عملکرد زنجیره‌های تامین استفاده کرد.

معایب زنجیره تامین دیجیتال

اگر چه زنجیره تامین دیجیتال مزایای فوق‌العاده زیادی دارد اما متخصصان اعتقاد دارند که این روش می‌تواند با معایبی همراه باشد. به‌طورکلی، زنجیره تامین دیجیتال هم مانند هر تغییر دیگری، موجب بروز مشکلاتی شده است که باید متخصصان قبل از استفاده از آن‌ها، این مشکلات را بشناسند. در اینجا دو مورد از رایج‌ترین معایبی که امروزه زنجیره‌های تامین دیجیتال گرفته‌اند را نام می‌بریم.

امنیت سایبری

همان‌طورکه تاکنون متوجه شدید، دیجیتالی شدن زنجیره تامین موجب شده که تعداد داده خیلی بیشتری به صورت خودکار در حال گردش باشند. در نتیجه این امر، این‌گونه زنجیره‌های تامین دیجیتال بیشتر از زنجیره‌های سنتی در معرض حملات خارجی و مشکلات سایبری هستند.

این امر می‌تواند بروز مشکلات سایبری و به خطر افتادن داده‌های کاربر را چندین برابر افزایش دهد. بااین‌حال، متخصصانی که اطلاعات کافی و حرفه‌ای درباره تحلیل امنیت سایبری داشته باشند، این امکان را دارند که سیستم‌های خود را در برابر مجرمان سایبری آماده کنند و از سیستم‌های خود در برابر خطرات محافظت نمایند.

متخصصان ناآماده

عیب دیگری که خیلی از متخصصان از مدیریت زنجیره تامین دیجیتال گرفته‌اند، این است که شاید برخی مواقع، از متخصصان ناآماده و غیرحرفه‌ای استفاده شود. بر اساس تحقیقات انجام شده اخیر، متوجه شدیم که تقریبا 70 درصد از برنامه‌های تحول دیجیتال برای رسیدن به اهداف اولیه خود، شکست می‌خورند.

این تحقیقات نشان داده‌اند که مهم‌ترین زمینه شکست این‌گونه برنامه‌ها، نداشتن مهارت لازم برای کار با سیستم‌های جدید توسط متخصصان است. به همین دلیل هم برای جلوگیری از بروز این مشکل، کارفرمایان و همچنین متخصصان، باید اطلاعات کاملا حرفه‌ای و زیادی درباره این تغییر از زنجیره تامین سنتی به زنجیره تامین دیجیتال به دست بیاورند و خود را برای این تغییر بزرگ، با شرکت در دوره‌های آموزشی آماده کنند.

سخن نهایی

مهم ترین اطلاعات مربوط به زنجیره تامین دیجیتال را در اختیار شما قرار دادیم. بعد از این‌که متوجه شدید زنجیره تامین دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد، اطلاعاتی درباره مزایا و معایب استفاده از این روش در کسب‌وکارها توضیح دادیم. همان‌طورکه متوجه شدید، هر کسی که بخواهد از داده‌های زنجیره تامین دیجیتال استفاده کند، باید در این زمینه کاملا متخصص و ماهر باشد. در غیر این صورت، افراد غیرحرفه‌ای می‌توانند باعث بروز ضررهای جبران‌ناپذیری به شرکت‌ها شوند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول زنجیره تامین دیجیتال

    مهم‌ترین تفاوت بین زنجیره تامین سنتی و زنجیره تامین دیجیتال چیست؟

    یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که میان این دو زنجیره وجود دارد، این است که در زنجیره تامین سنتی، تمام مراحل به یکدیگر وابسته هستند و اگر تنها در یکی از این مراحل تأخیری به وجود بیاید، تمام مراحل ارسال کالا با مشکل مواجه می‌شوند. این در حالی است که در زنجیره تامین دیجیتال، مشکلات در هر یک از مشکلات به صورت مجزا برطرف می‌شوند و برای برطرف کردن آن‌ها نیز نیاز به گذراندن زمان زیادی نیست.

    زنجیره تامین دیجیتال چگونه باعث داشتن برنامه‌ریزی بهبود یافته می‌شود؟

    یکی از مهم‌ترین دلایلی که خیلی از کسب‌وکارها از زنجیره تامین دیجیتال استفاده می‌کنند، این است که به آن‌ها امکان داشتن برنامه‌ریزی بهبود یافته را می‌دهد. مهم‌ترین دلیل این موضوع هم این است که در این روش، می‌توان داده‌ها را به طور کامل تجزیه و تحلیل کرد و با پیش‌بینی این داده‌ها، می‌توان یک برنامه‌ریزی درست و منطقی برای کسب‌وکار خود داشت.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.