10 راهکار طلایی برای کاهش هزینه ارسال محصولات

0

با روی کار آمدن کسب‌وکارهای آنلاین که محصولات و خدمات را به صورت خرده‌فروشی یا عمده‌فروشی به مردم عرضه می‌کنند، روش‌های مختلفی برای ارسال سفارشات استفاده می‌شود. کاهش هزینه ارسال هم یکی از دغدغه‌های غیرقابل انکار صاحبان کسب‌وکارها به حساب می‌آید. در واقع دارندگان فروشگاه‌های اینترنتی، به ویژه آنهایی که از طریق پلتفرم شبکه‌های اجتماعی نیز پاسخگوی نیاز طیف وسیعی از مشتریان در سراسر کشور هستند، باید روش‌هایی را به کار ببرند که مقرون‌به‌صرفه‌تر باشند. به همین دلیل در این مقاله از پادرو، شما را با راهکارهایی آشنا خواهیم کرد که با کمک آنها هزینه ارسال سفارشات خود را به مقدار چشم‌گیری کاهش می‌دهید.

هزینه ارسال شامل چه مواردی است؟

معیارهای سنجش و کاهش هزینه ارسال

اگر در فکر راه‌اندازی کسب‌وکاری آنلاین باشید، حتماً در بخشی از برنامه‌ریزی خود به معیارهای مختلفی که هزینه ارسال کالاها را تعیین می‌کنند، توجه کرده‌اید. توجه به این معیارها، شما را در کاهش هزینه ارسال نیز کمک خواهد کرد. بنابراین بهتر است به این معیارها نگاهی بیندازیم و سپس چندین راهکار را برای کم کردن میزان هزینه ارسال بررسی کنیم.

1- نوع بار

هر شرکتی که مسئولیت حمل‌ونقل کالاها و ارسال سفارش‌های مشتریان شما را بر عهده دارد، قوانین مشخصی برای نوع بارهایی که ارسال می‌کند، در سایت خود ارائه کرده است. این نکته در کاهش هزینه ارسال نقش مهمی بازی می‌کند. برای مثال شرکت‌های پستی گاهی مسئولیت ارسال اشیاء گران‌قیمت و جواهرات را بر عهده نمی‌گیرند. یا هزینه ارسال اشیاء شکستنی بیشتر از سایر بارهاست.

2- وزن بار

هنگامی که می‌خواهید سفارشات مشتریان را برای آنها ارسال کنید، باید به وزن سفارشات نیز توجه داشته باشید. هر چه مرسولات ارسالی سنگین‌تر باشند، هزینه بار بیشتر خواهد شد. البته نباید فراموش کرد که تا وزن مشخصی، هزینه ارسال ثابت است و پس از آن با افزایش هزینه ارسال مواجه خواهید شد.

3- میزان فاصله مبدأ تا مقصد

معیار دیگری که در تخمین هزینه ارسال تأثیر دارد، میزان فاصله مبدأ تا مقصد است. با کاهش فاصله هزینه ارسال کمتر خواهد شد. به همین دلیل است که چنانچه بخواهید بسته‌ای را درون همان شهر ارسال کنید، هزینه‌ای کمتر از ارسال سفارشی به شهری دیگر، پرداخت خواهید کرد.

4- روش ارسال

با انتخاب روش ارسال سفارشات می‌توانید درباره افزایش یا کاهش هزینه ارسال تصمیم‌گیری کنید. این موضوع نیز در مدیریت امور لجستیک از اهمیت بالایی برخوردار است. به این ترتیب، انتخاب روش‌های جاده‌ای برای ارسال سفارش‌ها در کاهش هزینه ارسال به شما کمک خواهد کرد. البته گاهی انتخاب روش هوایی یا دریایی برای ارسال سفارشات اجتناب‌ناپذیر است.

5- نحوه ارسال سفارشات

هنگامی که می‌خواهید روشی برای ارسال سفارشات انتخاب کنید، باید به ویژگی‌های هر یک توجه داشته باشید. به این دلیل که ممکن است کاهش هزینه ارسال سفارشات با از دست دادن دسترسی به قابلیت‌ها و امکانات روش‌های پستی پرهزینه‌تر همراه باشد. در نتیجه باید کمی بررسی کنید و ببینید که کدام یک انتخاب بهتری است. روش مقرون‌به‌صرفه‌تر یا امکانات و خدمات بهتر در ازای هزینه بیشتر، کدام یک انتخاب شما خواهد بود؟

برای اینکه با معیارهای مؤثر در هزینه ارسال سفارشات آشنا شوید، مقاله پارامترهای مؤثر در هزینه ارسال بار را مطالعه نمایید.

میزان کاهش هزینه ارسال بار بر اساس معیارهایی مانند نوع و وزن بار، روش ارسال سفارش و نحوه ارسال آنها متغیر خواهد بود.

روش‌های کاهش هزینه ارسال پستی

کاهش هزینه ارسال سفارشات پستی

با توجه به اینکه پست کردن سفارشات مشتریان به عنوان مهم‌ترین روش ارسال سفارشات مشتریان به حساب می‌آید، ممکن است که این سؤال برای بسیاری مطرح شود که چه روش‌هایی برای کاهش هزینه ارسال سفارشات پستی وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که نوع روش پستی (عادی، پیشتاز، دو قبضه و سفارشی) و شرکت پستی در کاهش هزینه‌های سفارش اثر چشم‌گیری دارند. از طرفی، ارسال بسته‌های پستی داخل کشور با کاهش هزینه ارسال مواجه خواهند شد. اما ارسال بسته‌های پستی به خارج از کشور، هزینه بیشتری را خواهد داشت.

انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش پستی

هنگام انتخاب روش پست کردن سفارشات، به این نکته دقت کنید که روش پست معمولی کم‌هزینه‌ترین روش پست به حساب می‌آید. اما روش پست سفارشی به عنوان محبوب‌ترین روش پستی شناخته شده است. زیرا علاوه بر اینکه در کاهش هزینه ارسال سفارش نقش کلیدی دارد، بسته را در زمان کوتاهی به دست گیرنده می‌رساند. پست دو قبضه نیز به عنوان روشی با قیمت مقرون‌به‌صرفه شناخته‌شده است. اما هزینه پست سفارشی از همه بیشتر است که با انتخاب آن، بسته در همان روز یا حداکثر 48 ساعت بعد به دست مشتری خواهد رسید.

انتخاب کم‌هزینه‌ترین شرکت پستی

به غیر از روش‌های پستی، باید شرکتی را انتخاب کنید که علاوه بر ارائه خدمات مناسب، امکان کاهش هزینه ارسال را نیز برای شما فراهم کند. علاوه بر شرکت ملی پست ایران، تعداد زیادی شرکت خصوصی نیز برای تسهیل فرآیند ارسال سفارشات داخلی و خارجی فعالیت می‌کنند. شما باید با خدمات، قوانین و امکانات هر یک آشنا شوید. با توجه به اینکه برنامه کاهش هزینه ارسال را نیز در نظر دارید، باید با سیاست‌های قیمت‌گذاری هر یک از شرکت‌ها آشنایی داشته باشید.

یکی از کارآمدترین روش‌های کاهش هزینه ارسال سفارشات برای کسب‌وکارهای آنلاین، استفاده از خدمات پادروپین است. زیرا پادروپین پنلی در اختیار صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین بزرگ و کوچک قرار می‌دهد که به واسطه آن می‌توانند با توجه به ویژگی‌های سفارشات خود از خدمات بهترین، سریع‌ترین و در عین حال مقرون‌به‌صرفه‌ترین شرکت‌های پستی استفاده کنند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    کاهش هزینه حمل مرسولات فروشگاه

    برای کسب‌وکارهایی که روزانه حجم زیادی از کالاها را ارسال می‌کنند و یا افرادی که مدیریت لجستیک فروشگاه‌های بزرگ و معتبر را بر عهده دارند، این سؤال مطرح است که برای کاهش هزینه حمل مرسولات فروشگاه چه راهکارهایی وجود دارد؟ در پاسخ می‌توانیم به چند نکته مهم اشاره کنیم که با تمرکز بر آنها می‌توانند راهکارهای کاهش هزینه ارسال را به درستی به کار ببندند.

    • کاهش زمان حمل‌ونقل
    • متمرکز کردن فعالیت واحد تدارکات
    • ادغام سیستم‌های کوچک حمل‌ونقل
    • کاهش حجم ناوگان حمل‌ونقل
    • پیگیری زنجیره تأمین در جهت کاهش هزینه ارسال
    • برون‌سپاری فرآیندهای تدارکات
    • خودکارسازی فرآیندهای لجستیکی
    • استفاده از انبارداری آنلاین و هوشمند
    • تصمیم‌گیری آگاهانه درباره روش‌های کاهش هزینه ارسال سفارشات

    با وجود نکات مختلف درباره کاهش هزینه‌های لجستیک، لازم است راهکارهایی را بدانید که با کمک آنها بتوانید به طور مؤثرتری هزینه ارسال بسته‌های پستی را کاهش دهید.

    چگونه هزینه ارسال بسته خود را کاهش دهیم؟

    1- با شرکت‌های پستی مختلف مذاکره کنید

    همانطور که گفتیم در ایران و جهان تعداد بی‌شماری شرکت پستی خصوصی فعالیت می‌کنند. بهتر است که با تمام آنها آشنا شوید و در مورد کاهش هزینه ارسال با آنها مذاکره کنید. برای مثال، شرکت‌های لجستیک، با افزایش حجم بسته‌های پستی، هزینه کمتری را از مشتریان خود دریافت می‌کنند.

    متأسفانه، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک هنوز به این موضوع پی نبرده‌اند که هنگام مذاکره در مورد قیمت، فضای کمی در اختیار دارند. بهتر است که با چند شرکت پستی که انتخاب کرده‌اید، به صورت آنلاین یا حضوری مکاتبه داشته باشید. از عواملی مانند اندازه و وزن بسته‌ها و همچنین مبدأ و مقصدهای خود مطلع باشید و از این اطلاعات برای کاهش هزینه ارسال استفاده کنید. برخی نیز پردازش پرداخت تجارت الکترونیک (Ecommerce Payment Processing) را به عنوان یک خدمت مهم پیشنهاد می‌دهند، بنابراین شاید بخواهید آن را نیز بررسی کنید.

    2- وزن بسته‌ها و ابعاد آنها را در نظر داشته باشید

    بسته‌های سنگین‌تر معمولاً هزینه بیشتری برای ارسال دارند، مگر اینکه حمل‌ونقل با نرخ ثابت را انتخاب کرده باشید. اگر برچسب‌ها را چاپ می‌کنید و همه چیز را از گاراژ یا مغازه ارسال می‌کنید، بهتر است یک ترازو پستی بخرید. زیرا این دستگاه به شما در تعیین وزن هر بسته کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد که هزینه‌ها را با دقت بیشتری محاسبه کنید.

    همچنین باید سعی کنید تا حد امکان ابعاد بسته را کاهش دهید. برخی از شرکت‌ها با توجه به اندازه جعبه هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. اگر کالایی سبک وزن است، دلیلی برای بسته‌بندی آن در یک جعبه بزرگ وجود ندارد. اگر از جعبه‌های کوچک استفاده کنید، کاهش هزینه ارسال برای شما میسر خواهد بود.

    3- از بسته‌های مخصوص شرکت خود استفاده کنید

    یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه‌های حمل‌‌ونقل این است که فقط از جعبه‌ها و بسته‌بندی‌های شرکت خود استفاده کنید. شرکت‌هایی مانند (FedEx) و (UPS) در صورت استفاده از جعبه‌های خود، هزینه‌ای اضافی دریافت می‌کنند. ممکن است به برندسازی آنها کمک کند، اما باید هزینه‌ای اضافی برای هر بسته ارسالی متحمل شوید. قطعاً با استفاده از بسته‌بندی مخصوص شرکت خود می‌توانید در کاهش هزینه ارسال موفق شوید.

    4- از انواع تخفیف‌ها بهره‌مند شوید

    شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگی مانند (UPS) و (FedEx) اغلب لوازم بسته‌بندی را با تخفیف یا حتی رایگان در اختیار صاحبان مشاغل کوچک قرار می‌دهند. مواد بسته‌بندی مانند بسته‌بندی حباب‌دار، پلی‌میلرها و دوناژ را می‌توان به صورت عمده خریداری کرد که منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی برای کسب‌وکار بزرگ شود.

    5- هزینه‌های حمل‌ونقل آنلاین را پرداخت کنید

    پرداخت آنلاین هزینه حمل‌ونقل

    برای بسیاری عجیب است اما صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند در سفارشات پستی اولویت‌دار از طریق (USPS) تا 16 درصد صرفه‌جویی کنند. فقط آنها مستلزم به پرداخت آنلاین هزینه حمل‌ونقل خواهند بود. این رقم می‌تواند تا 60 درصد برای حمل‌ونقل سریع نیز افزایش یابد، که با در نظر گرفتن تعداد بسته‌های ارسال شده در هر ماه، می‌تواند مقدار قابل توجهی باشد.

    6- پیش‌پرداخت برای حمل‌ونقل را انتخاب کنید

    پیش‌پرداخت برای حمل‌ونقل یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه ارسال است که باعث کاهش حدود 20 درصدی هزینه‌ها برای شما خواهد شد. این نکته به این معنی است که شما یک دسته از برچسب‌های حمل‌ونقل را خریداری می‌کنید و به جای پرداخت هزینه برای هر یک از بسته‌ها هنگام ارسال، برچسب‌های پیش‌پرداخت را روی بسته‌های خود قرار می‌دهید. این انتخاب ایده‌آل برای افرادی است که می‌دانند بسته‌هایی با وزنی یکسان به مدت طولانی از شرکت آنها ارسال می‌شوند.

    مذاکره با شرکت‌های لجستیکی و انواع شرکت‌های پستی و بررسی خدمات، امکانات و تخفیفات آنها ضروری است.

    7- از بیمه شخص ثالث استفاده کنید

    بیمه حمل‌ونقل می‌تواند به طور جدی در کاهش هزینه ارسال بسته‌های پستی شما به خصوص برای کالاهای باارزش مفید باشد. اکثر مردم معمولاً بیمه را فقط از شرکت حمل‌ونقل دریافت می‌کنند، اما انتخاب بیمه شخص ثالث می‌تواند فرصت پس‌انداز کردن قابل توجهی را برای شما به همراه داشته باشد. این بیمه معمولاً ارزان‌تر از چیزی است که شرکت حمل‌ونقل به شما ارائه می‌دهد.

    8- در صورت‌حساب دقیق باشید

    مجموعه‌ای از هزینه‌های حمل‌ونقل مختلف وجود دارند که ممکن است روی محصولات اعمال شوند، بنابراین باید آن مجموعه را هنگام صدور صورتحساب مشتریان خود در نظر بگیرید. اگر مشتری شما هزینه حمل‌ونقل را پرداخت می‌کند یک تخمین دقیق برای او ارسال کنید تا مجبور نباشید آنها را جذب کنید.

    9- خدمات ترکیبی را انتخاب کنید

    در شرایط خاص، خدمات ترکیبی که توسط شرکت‌های لجستیکی مانند (UPS) و (FedEx) ارائه می‌شوند، احتمالاً ارزان‌تر باشند. البته این خدمات عموماً ارزان‌تر هستند و همچنین بسته‌ها را تحویل گرفته و به نزدیک‌ترین اداره پست به مقصد ارسال می‌کنند. آنها هزینه کمتری دارند، اما باید بدانید که زمان تحویل نیز کندتر است. اما، این یک راه عالی برای کاهش هزینه ارسال سفارشات به حساب می‌آید. در ایران می‌توانید از افزونه حمل و نقل وردپرس پادروپین استفاده کنید.

    این افزونه که مانند یک دستیار هوشمند حمل و نقل برای شما عمل می‌کند، امکان دسترسی خدمات شرکت‌های پستی مختلف را به شما می‌دهد و به راحتی می‌توانید وضعیت ارسال بسته‌ها را مشاهده و رهگیری کنید.

    همچنین مزایای دیگری مانند رهگیری سفارشات با ارسال رایگان پیامک، چاپ بارنامه، جمع‌آوری مرسولات از درب فروشگاه یا منزل شما، محاسبه دقیق هزینه‌های شرکت پستی، پشتیبانی اختصاصی و… است. همچنین برای پیگیری سفارشات می‌توانید از صفحه پادرو استفاده کنید. برای مثال اگر قصد پیگیری مرسوله پستی پیشتازبا کد رهگیری را دارید، باید کد خود را در صفحه وارد کنید و منتظر نتیجه پیگیری خود باشید.

    10- گزینه پلی‌میلرهای پست (Poly Mailers) را انتخاب کنید

    اگر مجبور به حمل کالاهای غیرشکننده مانند لباس هستید، ممکن است بخواهید به جای جعبه، از پلی‌میلرهای پست استفاده کنید. پلی‌میلرهای پست ارزان هستند زیرا فضای کمتری را اشغال می‌کنند و هزینه‌های بسته‌بندی را کاهش می‌دهند. در این صورت می‌توان از نوار معمولی برای آب‌بندی کیسه‌های پلی‌میلری استفاده کرد.

    جمع‌بندی

    • اگر در فکر راه اندازی کسب و کار آنلاین هستید، حتماً در بخشی از برنامه‌ریزی خود به معیارهای مختلفی که هزینه ارسال کالاها را تعیین می‌کنند، توجه کنید.
    • میزان کاهش هزینه ارسال بار بر اساس معیارهایی مانند نوع و وزن بار، روش ارسال سفارش و نحوه ارسال آنها متغیر خواهد بود.
    • نوع روش پستی (عادی، پیشتاز، دو قبضه و سفارشی) و شرکت پستی در کاهش هزینه‌های سفارش اثر چشم‌گیری دارند.
    • یکی از کارآمدترین روش‌های کاهش هزینه‌های ارسال سفارشات برای کسب‌وکارهای آنلاین، استفاده از خدمات پادروپین است.
    • بسته‌های سنگین‌تر معمولاً هزینه بیشتری برای ارسال دارند مگر اینکه حمل‌ونقل با نرخ ثابت را انتخاب کرده باشید.
    • یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه‌های حمل‌‌ونقل این است که فقط از جعبه‌ها و بسته‌بندی‌های شرکت خود استفاده کنید.
    • انتخاب بیمه شخص ثالث می‌تواند فرصت پس‌انداز کردن قابل توجهی را برای شما به همراه داشته باشد.
    • برای حمل کالاهای غیرشکستنگی می‌توانید از پلیمرهای پست استفاده کنید که کم‌جاتر و ارزان‌تر هستند.

    پرسش‌های پرتکرار

    منبع

    cloudways

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.