بررسی کاهش ابتلا به ویروس کرونا در خریدهای آنلاین

0

در روزهای پاندمی کرونا، میزان خرید آنلاین و سفارش از فروشگاه‌های اینترنتی به شکل محسوسی افزایش پیدا کرده آنقدر که سهام آمازون در این ایام ارزشمندتر شده است. اما آیا سفارش آنلاین و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی و البته حمل آن با سیستم لجستیک ریسک ابتلا به ویروس کرونا را کم می‌کند در این مطلب سعی داریم به جنبه‌های مختلف از این فرآیند بپردازیم.

انبارداری

شاید نکته‌ای که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، شیوه انبارداری است. با وجود ویروسی مثل کرونا که به راحتی منتشر و به سختی از سطوح پاک می‌شود، باید شیوه‌های در شیوه‌های انبارداری کالاها تجدید نظر کرد. اطلاع از میزان مقاومت ویروس روی سطوح مختلف کمک می‌کند تا انبارداران بتوانند برنامه مشخصی برای نگهداری، ضدعفونی و فرستادن کالاها به بازار یا به دست مشتریان تدوین کنند.

بسته‌بندی

بسته‌بندی شاید مهمترین بخش‌ زنجیره تامین در ایام پاندمی کروناست. استفاده موادی که قابلیت کمتری برای پخش و انتقال ویروس کرونا دارند بسیار حیاتی است. طبق دستورالعمل معاونت درمان، وزارت بهداشت و درمان ایران، ویروس کرونا تا هفت روز روی سطوحی مثل پلاستیک، استیل و الیاف پنبه‌ای یک‌بار مصرف مثل سطح داخلی ماسک باقی می‌ماند. در عوض ویروس روی سطوحی مثل کاغذ و مقوا تنها سه ساعت مقاومت می‌کند. این یک نشانه امیدوارکننده برای صنایع و البته محیط زیست است، چرا که می‌توان به راحتی کاغذ که محصولی بازیافت شدنی است را جایگزین پلاستیک کرد. پلاستیک ماده‌ای است که علاوه بر مضر بودن برای طبیعت، به شدت در انتقال ویروس کرونا نیز مستعد است.

انواع بسته بندی در صنعت لجستیک و دوران ویروس کرونا

پرداخت اینترنتی و کاهش ویروس کرونا

یکی از روش‌های ساده برای انتقال ویروس، استفاده از پول یا کارت بانکی است. حتی روش‌های پرداخت در محل نیز ریسک‌های زیادی به همراه دارد. سعی کنید در خریدهای اینستاگرامی یا آنلاین روش پرداخت آنلاین را انتخاب کنید و به جابه‌جایی ویروس کرونا از طریق پول دامن نزنیم.

ارسال سفارش‌ها

در فرآیند ارسال سفارش‌ها هم نکاتی ضروری باید رعایت شوند، مثلاً اطمینان از سلامت فرد راکب و کسانی که در جابه‌جایی کالاها مشارکت دارند. استفاده از ماسک و دستکش علاوه بر محافظت از تیم لجستیک، کمک می‌کند تا بسته‌ها با کمترین ریسک به مقصد برسند. در ایام قرنطینه، بسیاری از مردم برای پرهیز از حضور در خیابان و فروشگاه‌ها حتی خریدهای روزانه خود را از طریق فروشگاه‌های آنلاین و اینستاگرامی انجام می‌دادند و ناوگان لجستیک هم که متشکل از شرکت‌های مختلف هستند، بی وقفه در حال ارئه خدمات به مردم بودند. بسیاری از شرکت‌ها موازین بهداشتی را رعایت کردند و بسیاری نیز به این مساله کم توجه بودند. اما  انتقال ویروس کرونا در حلقه ارسال سفارش‌های آنلاین در این نقطه قطع نمی‌شود.

دریافت سفارش‌ها

همانطور که انباردارها، فروشندگان و ناوگان لجستیک مسئولیت دارند تا کالاها را در نهایت احتیاط به دست مشتریان برسانند. مشتریان هم باید نکات مهمی را قبل از ورود سفارش‌ها به داخل کمدها و کابینت‌ها رعایت کنند. بهتر است پیش از اینکه سفارش به درب منزل‌تان برسد، مکانی را برای قراردادن خریدها مشخص کنید. به محض دریافت خریدها از پیک، نسبت به جنس کالا شیوه‌‌ای را برای ضدعفونی استفاده کنید. بلافاصله پلاستیک‌های بسته‌بندی را دور بیاندازید و آنها را برای مصرف دوباره نگه ندارید. اگر بسته‌بندی‌ها کاغذی هستند می‌توانید آنها را برای سه‌ساعت در فضای محیط  ترجیحا در مقابل نور خورشید قرار دهید تا عاری از ویروس کرونا شود. بعد کالا را از بسته‌بندی خارج کنید. استفاده از الکل برای همه کالاها امکان‌پذیر نیست. مثلا ممکن است اسپری الکل، کفش چرم شما را خراب کند یا آب و صابون باعث تغییر شکل آن شود. برای برخی از کالاها باید از قانون گذشت زمان استفاده کنید. مثلا می‌توانید فضایی را در بالکن یا پاسیو خانه برای نگهداری اجناس تازه خریداری شده اختصاص دهید و با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت آنها را در آن محل رها کنید تا مشمول قانون زمان شوند و ویروس کرونا به طور طبیعی از بین برود.

دریافت موادغذایی

هیچ‌چیز مثل خرید مواد غذایی تندمصرف برای خانواده‌ها در این ایام استرس ایجاد نکرده است. شستن همه مواد غذایی با آب و صابون یا الکل روشی است که خیلی‌ها از آن استفاده می‌کنند. اما شاید بهترین روش، خارج کردن مواد غذایی از بسته‌بندی‌ها و نگهداری آن‌ها در ظروف شیشه‌ای و تمیز آشپزخانه باشد. ظروفی که از پاکیزه بودن آنها مطمئن باشید. بهتر است مواد غذایی قابل پخت را بدون حرارت میل نکنید و تا 70درجه آن را در حرارت قرار دهید. قرار دادن موادغذایی با بسته‌بندی در یحچال و فریز چندان توصیه نمی‌شود؛ چون ویروس کرونا در دمای سرد ممکن است مدت‌ها به حیات خود ادامه دهد.

تغییر سبک زندگی

یکی از مهمترین روش‌ها برای همزیستی مسالمت‌آمیز با این ویروس تازه‌وارد، تغییر در بعضی از عادت‌های ماست. ما برای ادامه زندگی و محافظت از خودمان و خانواده در مقابل این ویروس باید رفتارهایمان را تغییر دهیم؛ مثلا خرید آنلاین بیشتر، استفاده از سیستم لجستیک مطمئن به‌جای  استفاده از روش‌های قدیمی و حضور در اماکن پرازدحام و استفاده کمتر از پول و اعتماد به سیستم موبایل بانک و اینترنت بانک‌. قطعاً با رعایت همه موارد بالا و پرهیز از معاشرت‌های حضوری و رفت‌آمدهای غیرضروری در شهر، می‌توان تا حد زیادی از سرایت ویروس کرونا جلوگیری کرد.

منبع:

ifc

dbcargo

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.