آشنایی با انواع بسته بندی کالا برای ارسال به مشتریان

0

بسته بندی کالا موضوعی است که در هنگام خرید مشتریان از فروشگاه‌های اینترنتی به آنها حس خوبی را القا می‌کند. این تجربه مطلوب موجب می‌شود تا بسته بندی کالا و به ویژه بسته بندی خلاق کالا و نحوه پر کردن جعبه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

شاید این مورد کمتر مورد توجه فروشگاه‌های اینترنتی و اینستاگرامی واقع شود اما همین موضوعات کوچک در رقابت شما با دیگر فروشگاه‌ها، شما را متمایز خواهد کرد.

این بسته بندی البته دارای وزن و هزینه متفاوتی هم خواهد بود. انتخاب انواع بسته بندی کالا در حمل و نقل بر هزینه‌های تولید و حمل و نقل هم تاثیر خواهد گذاشت.

البته این روش از سویی دیگر بر سود بیشتر یک برند هم موثر خواهد بود. گاهی اوقات ارسال کالا بدون بسته بندی صحیح موجب آسیب دیدن آن و در نتیجه نارضایتی مشتریان خواهد شد که این یک هشدار برای رشد یک فروشگاه است.

ما در این مقاله از پادرو به بررسی اهداف و مزایای بسته بندی کالا و انواع بسته بندی کالا در حمل و نقل برای ارسال به مشتریان می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

انواع بسته بندی کالا

هدف از بسته بندی کالا چیست؟

  • محافظت از محصول و مصرف کنندگان
  • ایجاد اطمینان از کالا
  • فراهم کردن سهولت خرید برای مصرف کننده
  • وسیله ای برای ایجاد ارتباط  بهتر با مشتری
  • تقسیم بازار
  • بهره برداری بیشتر از بازارهای بالقوه

مزایای بسته بندی کالا چیست؟

  1. امکان نگهداری و حفاظت کالا در برابر عوامل شیمیایی، فیزیکی،مکانیکی در مدت زمان طولانی
  2. شکل مهندسی و در نتیجه چیدمان و نظم بیشتر و بهتر
  3. کارایی بهتر و مصرف آسان‌تر
  4. حمل و نقل و جابجایی راحت و کاهش احتمال آسیب دیدن برای حفظات از عوامل مختلف محیطی
  5. کاهش احتمال سرقت و دستبرد
  6. پخش راحتر
  7. فروش بیشتر محصولات
  8. کاهش ضایعات
  9. کمک به خرید بیشتر و آگاهانه مصرف کنندگان
  10. صرفه جویی
  11. حفظ محیط زیست

انواع بسته بندی کالا در حمل و نقل

اولین کاری که در این زمینه باید بکنید آن است که نحوه بسته بندی مرسولات پستی یا غیر پستی را تعیین کنید. این که باید از چه متریالی در این زمینه استفاده کنید. در این زمینه انتخاب‌های متعددی وجود دارند. در واقع انتخاب نوع بسته بندی از چند جهت مهم است که مهم‌ترین آن وزن است.

زمانی که کالای ارسالی شما سنگین‌تر است به یک جعبه محکم نیاز خواهید داشت تا سلامت کالا در طول مسیر تضمین شود. دومین عامل شکنندگی است. محصولات شکننده حتی اگر سبک هم باشند در طول مدت حمل و نقل به محافظت صحیح نیاز دارند.

عامل آخر نیز ارزش محصول است که کالایی با ارزش بالا نیاز به پرداخت هزینه بیشتری برای بسته بندی و محافظت دارد. در ادامه به بررسی انواع بسته بندی کالا می‌پردازیم.

بسته بندی کالا با جعبه مقوایی

یکی از انواع بسته بندی کالا در حمل و نقل استفاده از جعبه مقوایی است. از قدیم تا به امروز بسیاری از کسب و کارها برای ارسال بسته‌ها از جعبه‌های مقوایی موج دار استفاده می‌کردند. این گزینه همچنین بسته بندی مناسب برای پست هم به شمار می‌رود. علت این موضوع هم در جنس محکم مقوا است و اینکه مقوا در عین حال وزن زیای را به بسته بندی شما اضافه نمی‌کند و قابل بازیافت است.

گاهی اوقات برای لوازم شکننده و سنگین در قسمت داخلی جعبه‌های مقوایی از یک لایه محافظ استفاده می‌شود. گاهی اوقات هم برخی محصولات دارای جعبه‌های مخصوص به خود هستند که برای حمل و نقل نیز مناسب است.

زمانی که می‌خواهید یک کالای پرطرفدار یا باارزش را جابجا کنید بهتر است از یک جعبه بیرونی هم استفاده کنید تا مارک و برند محصول در آن آشکار نشود. در این زمینه اندازه جعبه هم بسیار مهم است. یکی از اشتباهات فروشگاه‌های اینترنتی هم همین موضوع است.

برای مثال اگر برای یک محصول کوچک از بسته بندی بزرگی استفاده شود، نه تنها مشتریان احساس خوبی نخواهند داشت بلکه ممکن است محصول هم جابجا شده و آسیب ببیند. این بسته‌ها نیازمند پر کردن هستند که همین موضوع وزن آنها را بیشتر می‌کند. نحوه بسته بندی مرسولات پستی باید سبک باشد و بسته بندی مناسب برای پست بسته‌ای است که وزن زیادی نداشته باشد زیرا هزینه‌ها با بالا رفتن وزن به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

در کنار این موضوعات هزینه کارتن و جعبه مقوایی هم به چند عامل بستگی دارد. اگر این جعبه‌ها به صورت عمده و در اندازه استاندارد خریداری شوند قیمت آنها کمتر خواهد بود. اما اگر به دنبال جعبه‌ای در اندازه خاص باشید یا بخواهید لوگوی خاصی بر روی آن چاپ شود باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. کیفیت مقوا نیز اهمیت دارد و مقواهای دو جداره در مقایسه با مقواهای معمولی و استاندارد گران‌تر هستند.

بسته بندی پلاستیکی

یکی دیگر از انواع بسته بندی کالا در حمل و نقل استفاده از شیوه‌های مختلف بسته بندی پلاستیکی است. هر مدل از این روش برای کالای خاصی استفاده می‌شود. در این بسته بندی‌ها معمولا از عایق‌هایی مانند پلی اتیلن،پلی پروپیلن، پلی کلرید و غیره استفاده می‌شود.

نحوه بسته بندی مرسولات پستی یا غیر پستی در این روش معمولا به صورت پلاستیک لوله‌ای شکل است که برای حفاظت از کارتن، لباس، کیف، شکستنی و غیره استفاده می‌شود. برای بسته بندی خلاق کالا در این روش می‌توان آنها را به صورت لایه‌ای و برای عملکر بهتر استفاده کرد. برخی از این پلاستیک‌ها ممکن است چسبنده، ضد حریق، غیر قابل انقباض و یا کشسان و دارای روزنه باشند.

بسته بندی کالا

پاکت نامه و کیسه

اگر شما یک کالای سبک را می‌فروشید که شکننده هم نیست می‌توانید از کیسه پلاستیکی یا پاکت نامه استفاده کنید. کیسه و پاکت نامه سبک، محکم و با قابلیت دخیره سازی آسان و آب بندی است.

پاکت‌ها هم برای ارسال سفارش لباس‌های کوچک کاربردی هستند. شما همچنین می‌توانید جعبه‌های کوچک را در این پاکت‌ها قرار دهید. در اغلب موارد کیسه‌ها و پاکت‌های ضد آب قابلیت بازیافت هم دارند.

پاکت پستی پد دار

یکی از انواع نحوه بسته بندی مرسولات پستی یا غیر پستی که سبک و کوچک هم هستند و نیاز به محافظت کمی دارند استفاده از پاکت‌های پد حبابی است. این روش عمدتا برای ارسال لوح‌های فشرده، جواهرات و دیگر وسایل مسطح اما ظریف استفاده می‌شود.

بسیاری از این نوع پاکت‌ها در یک بسته بندی خلاق کالا مجهز به پدهایی می‌شوند که با کاغذ خرده شده، پر شده‌اند. به همین دلیل هم به راحتی بازیافت می‌شوند. پاکت‌های دارای پد حباب دار ویژگی حفاظتی بهتری دارند اما با طبیعت سازگاری کمتری دارند.

بسته بندی بافتنی یا منسوج

یکی دیگر از انواع بسته بندی کالا در حمل و نقل استفاده از بافتنی و منسوج است. این نوع از جابجایی معمولا برای حمل قطعات خودرو در صنابع اتومبیل به کار گرفته می‌شود که از یک نوع خاص محافظ بافتنی در حین انتقال استفاده می‌شود. برخی از این بافته‌ها می‌توانند کارتون و جعبه‌ها را نیز پوشش بدهند.

گاهی اوقات از این نوع بسته بندی کالا برای حمل وسایل خطرناک مانند اسلحه هم استفاده می‌شود که به نوعی پوشش برای آن به شمار می‌رود.

بسته بندی کالا

جعبه‌های سفارشی

ساخت یک جعبه سفارشی یکی از روش‌های بسته بندی خلاق کالا است که بر روی برند یک فروشگاه اینترنتی بسیار تاثیر گذار است. شما با این کار برای ارسال محصولات خود تجربه منحصر به فردی برای مشتریان ایجاد خواهید کرد که موجب لذت آنها و قدردانی بیشتر مشتریان و در عین حال ماندگاری در ذهن آنها خواهد شد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جعبه سفارشی در مقایسه با جعبه استاندارد دارای اندازه مناسبی برای کالای مورد نظر شما است. همین موضوع هم به شما تضمین می‌دهد که کالای شما ایمن و مطمئن حمل می‌شود.

    یک جعبه سفارشی می‌تواند در کنار لوگوی شما دارای جذابیت‌های متعددی باشد که کارشناسان در این زمینه به شما پیشنهادات جذابی می‌توانند بدهند. دسترسی و تهیه این جعبه‌ها هم راحت است و برای تهیه آنها نیاز به درآمدهای هنگفت ندارید.

    شما با هزینه اندک هم می‌توانید جعبه‌های ساده و در عین حال شیکی را برای مشتریان خود فراهم کرده و خود را در ذهن آنها ماندگار کنید. امروزه برخی از شرکت‌ها به ارائه این دست خدمات پرداخته‌اند و شما می‌توانید از آنها اشتراک ماهانه و غیره هم تهیه کنید.

    انواع شیوه‌های بسته بندی داخل بسته

    در کنار گزینه‌های متعددی که برای بسته بندی کالا وجود دارد، شیوه بسته بندی داخل آن نیز دارای اهمیت بسیاری است.

    • پلاستیک حباب دار: این دسته از پر کننده‌ها عمدتا برای بسته بندی وسایل ظریف و حساس مناسب هستند. ترکاندن این حباب‌ها هم بسیار سرگرم کننده است.
    • فوم پیچی: معمولا از فوم‌ها به دلیل خاصیت محافظتی که در برابر ضربه دارند ، عایق رطوبت و گرما و سبک بودن در صنایع مختلف غذایی استفاده می‌شود. فوم‌ها جایگزین مناسبی برای پلاستیک‌های حباب دار هستند و وزن کمی داشته و نازک هستند. البته این محصول قابلیت بازیافت ندارد و به همین دلیل هم برای محیط زیست مناسب نیست.
    • شیرینک کردن: این شیوه بسته بندی عمدتا در صنایع غذایی استفاده می‌شود و طول و عرض آنها از 10 سانتی متر تا 120 سانتی متر متفاوت است.
    • استفاده از ضربه گیر: ضربه گیرها به صورت نایلونی یا پلاستیکی موجود هستند و در میان بسته بندی استفاده می‌شوند.
    • استفاده از بالشتک: بالشتک‌ها می‌توانند برای پوشاندن لوازم شکستنی در کارتون‌های بزرگ استفاده شوند. گاهی اوقات این بالشتک‌ها از هوا پر می‌شوند و یکی از سبک‌ترین پر کننده‌ها هستند. این گزینه برای پر کردن بسته ارزان‌ترین انتخاب است.
    • کاغذ کرافت: کاغذ کرافت قهوه‌ای یکی از متنوع‌ترین و انعطاف پذیرترین پرکننده‌ها در بسته بندی است. به راحتی می‌توانید آنها را در هر اندازه برش بزنید و فضاهای خالی را پر کنید. این کاغذها قابل بازیافت بوده و مواد شیمیایی بسیار کمی دارد.
    • کارتون خرد شده: استفاده از کارتن خرد شده برای پر کردن جعبه سفارش یک روش عالی برای بسته بندی و بازیافت است. برای این کار به دستگاهی نیز است که مقواهای قدیمی را به صورت رشته‌ای درآورد. این ورق‌ها به صورت ایمن به بسته بندی کالا کمک می‌کنند.
    بسته بندی داخلی کالا

    انتخاب نوار چسب مناسب

    شاید انتخاب نوار چسب در ارتباط با بسته بندی کالا بی‌اهمیت باشد اما یکی از کلیدهای موفقیت در این زمینه است. اگر سفارش خود را در جعبه بسته بندی می‌کنید این نوار چسب است که کمک می‌کند تا جعبه و کالای شما محکم بماند. از چسب شفاف برای بسته‌های تا 7 کیلوگرم استفاده می‌شود.

    این نوع از چسب‌ها قیمت ارزانی دارند و به راحتی هم قابل استفاده هستند و نصب می‌شوند. علاوه بر این چسب‌هایی که با آن تقویت می‌شوند، گزینه محکم‌تری هستند. این نوع از چسب برای بسته‌های تا 12 کیلوگرم مناسب است.

    این نکته را نیز در بسته بندی خلاق کالا به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید به راحتی برای خود چسبی با لوگوی اختصاصی داشته باشید. لوگو، آدرس سایت، آرم و دیگر چیزهایی را که در ارتباط با کسب و کار خود می‌خواهید مشتریان از آنها مطلع شوند می‌توانید بر روی چسب اعمال کنید.

    کوتاه در مورد انواع بسته بندی کالا برای سفارش مشتریان

    • بسته بندی کالا موضوعی است که در هنگام خرید مشتریان از فروشگاه‌های اینترنتی به آنها حس خوبی را القا می‌کند.
    • یکی از انواع بسته بندی کالا در حمل و نقل استفاده از جعبه مقوایی است. از قدیم تا به امروز بسیاری از کسب و کارها برای ارسال بسته‌ها از جعبه‌های مقوایی موج دار استفاده می‌کردند.
    • یکی دیگر از انواع بسته بندی کالا در حمل و نقل استفاده از شیوه‌های مختلف بسته بندی پلاستیکی است. هر مدل از این روش برای کالای خاصی استفاده می‌شود. در این بسته بندی‌ها معمولا از عایق‌هایی مانند پلی اتیلن،پلی پروپیلن، پلی کلرید و غیره استفاده می‌شود.
    • اگر شما یک کالای سبک را می‌فروشید که شکننده هم نیست می‌توانید از کیسه پلاستیکی یا پاکت نامه استفاده کنید. کیسه و پاکت نامه سبک، محکم و با قابلیت دخیره سازی آسان و آب بندی است.
    • یکی از انواع نحوه بسته بندی مرسولات پستی یا غیر پستی که سبک و کوچک هم هستند و نیاز به محافظت کمی دارند استفاده از پاکت‌های پد حبابی است.
    • یکی دیگر از انواع بسته بندی کالا در حمل و نقل استفاده از بافتنی و منسوج است. این نوع از جابجایی معمولا برای حمل قطعات خودرو در صنابع اتومبیل به کار گرفته می‌شود که از یک نوع خاص محافظ بافتنی در حین انتقال استفاده می‌شود.
    • ساخت یک جعبه سفارشی یکی از روش‌های بسته بندی خلاق کالا است که بر روی برند یک فروشگاه اینترنتی بسیار تاثیر گذار است.
    • بالشتک‌ها می‌توانند برای پوشاندن لوازم شکستنی در کارتون‌های بزرگ استفاده شوند. گاهی اوقات این بالشتک‌ها از هوا پر می‌شوند و یکی از سبک‌ترین پر کننده‌ها هستند. این گزینه برای پر کردن بسته ارزان‌ترین انتخاب است.
    • استفاده از کارتن خرد شده برای پر کردن جعبه سفارش یک روش عالی برای بسته بندی و بازیافت است. برای این کار به دستگاهی نیز است که مقواهای قدیمی را به صورت رشته‌ای درآورد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.