تجارت B2B: بزرگترین فرصت تجاری در سال 2024

0

با شنیدن اسم کسب‌وکار و فروشگاه آنلاین، اولین تصویری که در ذهن‌تان ظاهر می‌شود چيست؟ به احتمال زیاد اولین ذهنیت شما یک شرکت یا خرده‌فروشی است که محصولات یا خدمات خود را به صورت مستقیم به مصرف‌کننده یا DTC) Direct to Consumer) ارائه می‌دهد، مثل فروشگاه‌‌های آنلاین آجیل و خشکبار. این برندها با شخصی‌سازی کردن تجربه خرید برای مشتریان خود، کسب‌وکارهای موفقی ایجاد کرده‌اند.

داستان موفقیت‌ این نوع فروشگاه‌ های اینترنتی در سال‌های اخیر ثابت کرده است که تجارت DTC یا فروش مستقیم به مصرف‌کننده می‌تواند تبدیل به یک صنعت چند میلیارد دلاری در سراسر جهان شود. اما جالب است بدانید که این تجارت، تنها بخش کوچکی از فرصت‌های تجارت آنلاین است که در پیش‌ روی صاحبان کسب‌وکار قرار گرفته است.

تجارت B2B، بزرگ‌ترین فرصت کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در سال 2024 و حتی در سال‌های بعد است.

بخش عظیمی از فرصت‌های تجاری در تجارت بین کسب‌وکارها یعنی B2B (Business to business) یا همان بی تو بی قرار گرفته که هیچ‌وقت به اندازه کافی در مورد آن صحبت نشده است. ارزش فروش B2B در تجارت الکترونیک، به تنهایی 7.7 تریلیون دلار در سراسر جهان است که نباید آن را نادیده گرفت.

این عدد، بیش‌ از دو برابر فروش DTC است و انتظار می‌رود تا سال 2030 میلادی، سالانه 18 درصد رشد داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025 میلادی، 80 درصد از کل فروش B2B به صورت آنلاین انجام شود. با این توضیحات، می‌توان گفت که تجارت B2B، بزرگ‌ترین فرصت کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در سال 2024 و حتی در سال‌های بعد از آن است.

با شنیدن این جمله ممکن است با خودتان فکر کنید که B2B یک نوع تجارت قدیمی با موانع بزرگ است و ارزش تلاش ندارد. اگر چنین طرز فکری دارید، باید بدانید که سخت در اشتباهید! شاید این تجارت در گذشته چالش‌های زیادی برای ورود داشت اما امروزه دیگر خبری از موانع قدیمی نیست.

بهره‌مندی از بهترین فروشگاه‌ سازهای اینترنتی تحول عظیمی در صنعت B2B ایجاد کرده که باعث شده همه بتوانند در یک فضای مدرن و در عین حال ساده، تجارت آنلاین را در تمامی حوزه‌های کاری تجربه کنند.

اگر نمی‌دانید چه‌طور باید کار در دنیای تجارت B2B را شروع کنید، نگران نباشید. بزرگ‌ترین راز درباره صنعت B2B این است که تفاوت چندانی با فروش مستقیم به مصرف‌کننده ندارد.

فرصت‌های تجاری B2B و نحوه ورود به بازار

اگرچه نمی‌توان انکار کرد که B2B در گذشته به عنوان یک صنعت مهم در تجارت الکترونیک عقب مانده بود اما با پذیرش دیجیتالی شدن و جایگزینی آن با فرآیندها و فناوری‌های قدیمی، این صنعت با تحولات عظیمی روبه‌رو شده است.

زمانی‌که صحبت از موثرترین روش‌های فروش به خریداران B2B می‌شود، ایکامرس یا تجارت الکترونیک از سایر روش‌ها پیشی می‌گیرد، چرا؟ چون خریداران B2B و DTC یکی هستند. واقعیتی که خیلی وقت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، این است که خریداران همواره افرادی هستند که به دنبال محصول خوب و یک تجربه خرید عالی هستند.

برای آشنایی بیشتر با عواملی که روی ایجاد حس مثبت در خریدار تاثیرگذار است، حتما نگاهی به مقاله ۵ نکته برای بهبود تجربه خرید فروشگاه آنلاین داشته باشید.

مشتریان انتظار دارند که تجربه خریدشان بر اساس رفتار خرید شخصی آن‌ها طراحی شود و چیزی که اهمیت دارد این است که با فاکتورهای موثر در رفتار خرید مصرف کننده آشنا باشید. فرقی ندارد که خرید آنلاین برای اهداف شخصی انتخاب می‌شود یا اهداف تجاری، در هر صورت این فرآیند باید بدون چالش، ساده و سریع باشد.

کسب و کار B2B

نحوه ساخت فرآیند B2B

اگرچه خریداران B2B و DTC یکسان هستند اما نیازهای تجاری متفاوتی دارند. خریدهای تجاری ذاتا معامله‌های پیچیده‌ای هستند، شرایط پیچیده مختلف، سفارش‌های خرید متنوع، حواله‌های بانکی، قیمت‌گذاری مختلف روی حجم‌ سفارش‌ها و … جزو مواردی هستند که برای هر خرید تغییر می‌کند، به همین دلیل هم هنوز بخش زیادی از فرآیند معاملات B2B (حدود یک‌سوم) به صورت دستی انجام می‌شود که بسیار بالاست.

خوشبختانه می‌توان این نوید را داد که در سال 2024 میلادی، تجارت B2B آماده الکترونیکی شدن است. نسل جدید خریداران B2B انتظارات زیادی از فروشندگان خود دارند. آن‌ها دیگر صبر و حوصله کافی برای راه‌حل‌های دستی و فناوری‌های قدیمی ندارند و نارضایتی خود را خیلی سریع نشان می‌دهند.

به همین خاطر، بسیاری از کسب‌وکارها در حال تلاش برای مدرن و به‌روز شدن هستند تا از قافله مشتری‌های مدرن عقب نمانند.

یکی از مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد این است که بسیاری از برندهایی که با DTC مقیاس‌بندی شده‌اند، با استفاده از ابزارهای وفادار قدیمی مثل فایل پی‌دی‌اف، ایمیل و … نیازهای B2B را در مدل DTC تطبیق می‌دهند. این تطبیق ممکن است تا جایی کار فروشگاه اینترنتی شما را راه‌اندازی کند اما مشکل اصلی زمانی ایجاد می‌شود که خریداران شما خریدهایی با مبالغ بسیار بالا انجام می‌دهند. در چنین شرایطی، مدل تجاری شما با شکست مواجه خواهد شد.

برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی B2B می‌توان از یک فروشگاه‌ ساز آنلاین مثل پادروشاپ استفاده کرد. این فروشگاه‌سازها ویژگی‌های بصری DTC را که مشتریان به آن‌ها علاقه دارند، فراهم کرده و همزمان عملکرد موردنیاز برای فروش عمده مثل قیمت‌گذاری ویژه مشتری، روش‌های پرداخت منعطف، تخفیف روی سفارشات انبوه و … را با فرآیند ترکیب می‌کنند.

برای موفقیت در کسب‌وکار B2B باید از ایجاد روابط شخصی و طولانی‌مدت با مشتریان کمک گرفت که پایه و اساس تجارت قدرتمند در تمامی حوزه‌هاست. ترکیبی از هنر فروش در DTC و توجه به فاکتورهای مهم در B2B رمز موفقیت کسب‌وکارهای آنلاین در سال 2024 میلادی خواهد بود.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    منبع:

    https://news.shopify.com/hot-take-b2b-is-the-biggest-commerce-opportunity-of-2024

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.