داستان کسب و کارها: آمازون

داستان کسب و کارها: آمازون

آن را به‌عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان می‌شناسند. هرچیزی که فکرش را بکنید، می‌فروشد. از میزهای قهوه‌خوری گرفته تا رخت‌آویزهای مخملی و قوی‌ترین شلنگ‌های باغچه با تکنولوژی‌های جدید. راجع به...

کوهیار بهارمست

نوسته شده در دی ۲۹, ۱۴۰۲

اشتراک گذاری:

داستان کسب و کارها: آمازون

آن را به‌عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان می‌شناسند. هرچیزی که فکرش را بکنید، می‌فروشد. از میزهای قهوه‌خوری گرفته تا رخت‌آویزهای مخملی و قوی‌ترین شلنگ‌های باغچه با تکنولوژی‌های جدید. راجع به Amazon.com حرف می‌زنیم. واقع در سیاتل-واشنگتن. آمازون خود را شرکتی توصیف می‌کند که روی مشتریان‌اش بسیار حساس است و در برخورد با آن‌ها رفتاری وسواس‌گونه دارد. این کمپانی خرده فروشی آنلاین آمریکایی، داستانی دارد که در جهان به عنوان یکی از بزرگترین داستان‌های موفقیت در بیزنس شناخته می‌شود.

شرکت آمازون دارای «بزرگ‌ترین مجموعه محصولات در جهان» است! با دسته‌بندی‌های مختلف مانند لوازم الکترونیکی، آلات و لوازم مربوط به موسیقی، و از لوازم خانگی گرفته تا مبلمان، وسایل مراقبت‌های شخصی و کالاهای ورزشی.

امروزه پس از گذشت حدود سه دهه از شروع به کار این کمپانی، آن‌ها به پایگاه مشتریان ۳۰ میلیونی دست پیدا کرده‌اند که رقمی شگفت‌انگیز است. همچنین آن‌ها درآمدی بالغ بر ۱۳۵.۹۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ کسب کرده‌اند. این رکوردشکنی در فروش، آمازون را از منظر درآمد، به بزرگترین شرکت اینترنتی در جهان تبدیل کرده است.

قبل از رسیدن به چنین رکوردهای نجومی و شگفتی آفرینی‌های این کمپانی، باید بدانید که آمازون (مانند بسیاری از شرکت‌های فناوری دیگر) آغازی بسیار ساده داشته است.

آمازون؛ استارتاپی در یک گاراژ

در سال ۱۹۹۴ بود که جف بیزوس موسس آمازون، پروژه‌اش را در گاراژی نه‌چندان بزرگ آغاز کرد. در آن زمان این شرکتِ تازه‌کار «Cadabra» نام داشت. بیزوس نام «کادابرا» را به «آمازون» تغییر داد چرا که وکیلی به اشتباه آن را «Cadaver» به معنای جسد شنیده بود.

امروزه کسب‌وکار آمازون را به عنوان یک همه‌چیز فروش می‌شناسید. همه‌چیز فروشی که همزمان وسایل الکترونیکی، جواهرات و هرچیزی که به فکرتان برسد می‌فروشد؛ اما چیزی که شاید ندانید این است که آمازون در آغاز صرفا به عنوان یک کتاب‌فروشی آنلاین فعالیت‌اش را آغاز کرده است.

کتاب «مفاهیم سیالات و آنالوگ‌های خلاقانه: مدل‌های رایانه‌ای سازوکارهای بنیادی اندیشه» نوشته داگلاس هافستادر، اولین کتابی بود که آمازون در ژوئیه سال ۱۹۹۵ به فروش رساند. چند ماه پس از نقطه عطف اولیه؛ او یعنی جف بیزوس، تصمیم گرفت تا راه‌اندازی شرکت‌اش برای عموم را اعلام کند.

هولدینگ آمازون امروزه به صنایع و شاخه‌های مختلفی از جمله خواربار فروشی و مد گسترش یافته است. همین‌طور آن‌ها انبارهای متعددی را در سراسر جهان احداث کرده‌اند.

سوالات متداول داستان کسب و کار آمازون

موسس آمازون چه کسی است؟

جف پرستون بیزوس، متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴ در آلبوکرکی نیومکزیکو، سرمایه‌گذار در زمینه اینترنت، رئیس اجرایی هیئت مدیره، مؤسس و مدیرعامل ارشد سابق شرکت آمازون بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی آنلاین در جهان است.

چرا آمازون از منظر درآمد بزرگترین شرکت اینترنتی در جهان است؟

آن‌ها درآمدی بالغ بر ۱۳۵.۹۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ کسب کرده‌اند. این رکوردشکنی در فروش، آمازون را از منظر درآمد، به بزرگترین شرکت اینترنتی در جهان تبدیل کرده است.

چه چیزی به جف بیزوس برای تبدیل شدن به غول بزرگ دنیای خرده فروشی آنلاین کمک کرده است؟

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که به بیزوس برای تبدیل شدن به غول بزرگ دنیای خرده فروشی کمک کرده، خرید و ادغام شرکت‌های بزرگ با آمازون است. یکی از قابل توجه ترینِ آن‌ها، تصاحب ۸۵۰ میلیون دلاری کمپانی زاپوس (Zappos) است. یک فروشنده آنلاین لباس و کفش.

کوهیار بهارمست

نوسته شده در دی ۲۹, ۱۴۰۲

اشتراک گذاری:

در این مطلب بخوانید:

Table of Contents

آخرین مطالب