آموزش پرامپت نویسی برای هوش مصنوعی

آموزش پرامپت نویسی برای هوش مصنوعی

بزرگترین تحول سده بیست و یکم را بی‌شک باید توسعه تکنولوژی و رونمایی از سرویس‌های هوش مصنوعی در ابعاد گوناگون دانست. تکنولوژی‌ای که باعث شده تا کاربران زیادی به کمک...

آتنا ایران

نوسته شده در خرداد ۱۳, ۱۴۰۳

اشتراک گذاری:

آموزش پرامپت نویسی

بزرگترین تحول سده بیست و یکم را بی‌شک باید توسعه تکنولوژی و رونمایی از سرویس‌های هوش مصنوعی در ابعاد گوناگون دانست. تکنولوژی‌ای که باعث شده تا کاربران زیادی به کمک آن به تولید محتوای متنی و بصری بپردازند. اما برای استفاده صحیح و حداکثری از ابزارهای هوش مصنوعی، لازم است پرامپت‌ یا درخواست کاملی به سرویس هوش مصنوعی ارسال کنید. در این مطلب از مجله پادرو شما را با تکنیک‌های پرامپت نویسی برای هوش مصنوعی آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

پرامپت چیست؟

پرامپت در واقع دستور یا درخواستی از طرف انسان به یک سرویس هوش مصنوعی متن به متن یا متن به تصویر است. این درخواست در نهایت منجر به یک خروجی هوش مصنوعی مشخص خواهد شد که زبان انسانی را به محتوای بصری یا متنی تبدیل کرده است.

شاید در نگاه نخست نوشتن این دستور به نحوی که یک زبان بزرگ تکنولوژیک بتواند بر اساس آن تولید محتوا کند، بسیار سخت بیاید. اما این‌طور نیست! اگر استانداردهای این زبان را بشناسید و براساس قواعد و دستورالعمل‌های مشخصی گام بردارید، شاهد خروجی شگفت‌انگیزی از جانب هوش مصنوعی خواهید بود. به‌طور مثال در گوگل نیز شاهد چنین امکانی هستیم؛ جستجو و سرچ دقیق در گوگل هم نیازمند مهارت است.

دستور یا پرامپت شما می‌تواند شامل مجموعه کدها، سوال، جمله و … باشد که در آن کلمات کلیدی مرتبط با موضوع مدنظرتان وجود دارد. در نظر داشته باشید که هر سوال یا متن شما در ابزارهای هوش مصنوعی نظیر Chat GPT می‌تواند صدها نتیجه در بر داشته باشد.

بنابراین اگر دنبال خروجی مشخصی هستید، بسیار مهم است که این سوال یا متن تحت چه دستورالعملی نوشته شود. همچنین توجه به جزئیات برای پرامپت نویسی بسیار مهم است. در نظر گرفتن جزئیات و اشاره به کلمات اصلی مرتبط می‌تواند بهترین خروجی را برای کاربران به همراه داشته باشد.

چرا نوشتن پرامپت درست اهمیت دارد؟

همان‌طور که به‌کار بردن عبارت‌های درست، دقیق و اصولی در سرچ بار گوگل (Google Dorking) می‌تواند بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد، پرامپت نویسی یا پرسش نویسی دقیق و اصولی نیز می‌تواند منجر به بهترین خروجی هوش مصنوعی شود. این خروجی‌ها شامل انواع متن منحصربه‌فرد، محتوای تصویری خلاقانه، پاسخ‌های جامع و آموزنده، ترجمه‌های صحیح و اصولی و… می‌شود. 

حتماً بخوانید: آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی

فرآیند ارسال فرمان‌های مختلف به هوش مصنوعی، سبب خروجی و پاسخی بهینه با توجه به نیاز و هدف اصلی کاربر خواهد شد. اما مزیت پرامپت نویسی دقیق و اصولی چیست؟ در زیر به برخی موارد اشاره می‌کنیم:

  • پرامپت اصولی در زمان و هزینه کاربران به شکل محسوسی صرفه‌جویی خواهد کرد. 
  • پاسخ‌های استخراج شده در هوش مصنوعی مطلوب و با توجه به نیاز و هدف کاربر خواهد بود. 
  • کیفیت خروجی‌ها بسیار بالا خواهد بود و در نتیجه پروژه اصلی شما نیز امتیاز بالاتری کسب خواهد کرد. این امتیاز سبب افزایش جایگاه، درآمد و لول تولید محتوا یا مطالعات شما خواهد شد. 
  • از طریق پرامپت نویسی اصولی و استاندارد در ابزارهای هوش مصنوعی، نتایج بهینه و صحیحی استخراج خواهد شد که سبب یک تجربه کاربری لذت‌بخش خواهد بود. 
  • توجه به پرامپت یا دستور اولیه، سبب پاسخ‌هایی شفاف و بدون ابهام می‌شود. در عوض، پرامپت ناقص باعث می‌شود خروجی‌ها و پاسخ‌ها گنگ و غلط شوند. 
  • پرامپت نویسی صحیح و دقیق باعث می‌شود پاسخ‌های مغرضانه و غلط دریافت نکنیم. 

چطور پرامپت هوش مصنوعی بنویسیم؟ 

در تمامی ابزارهای هوش مصنوعی شامل ابزارهای متن به متن، متن به تصویر، ترجمه و تولید محتوا، تقریباً اصول نگارش پرامپت یکسان و شبیه به هم است. این پرامپت شامل چند بخش عمده است که در زیر به‌صورت کلی به آن‌ها اشاره می‌کنیم: 

  1. هدف (Task): در پرامپت خود سعی کنید تمام آنچه مستقیماً به هدف یا انگیزه شما مرتبط است را لحاظ کنید. در واقع به هسته مرکزی یک درخواست در هوش مصنوعی، تسک یا هدف گفته می‌شود. 
  2. دستورالعمل (Instructions): مرحله بعدی در آموزش پرامپت نویسی، توجه به دستورالعمل است. در دستورالعمل شما مشخص می‌کنید خواستار چه برخوردی با مقوله هدف (تسک) هستید. این دستورالعمل یا نقشه راه می‌تواند ساده یا پیچیده باشد و شامل تمامی صفات و ویژگی‌های مرتبط با هدف خواهد شد. پارامترهایی نظیر تعداد، بافت، رنگ، ابعاد، سبک و ژانر و… در این بخش گنجانده می‌شود. 
  3. به کارگیری عبارت و کلمات اصلی کاملاً مرتبط: هر موضوع را می‌توان در عبارات و مجموعه کلمات اصلی مرتبطی خلاصه کرد. در پرامپت نویسی نیز شما باید بتوانید اصلی‌ترین و محوری‌ترین کلمات موضوع مورد نظر خود را در دستور خود به کار ببرید. این کلمات باید گویا، خلاصه و بسیار شفاف باشند تا هوش مصنوعی به بهینه‌ترین شکل ممکن آنها را در خروجی نهایی مورد استفاده قرار دهد. 
  4. زمینه (Context): در زمینه شما مشخص می‌‌کنید خروجی نهایی هوش مصنوعی قرار است در چه پلتفرمی مورد استفاده قرار گیرد. در این بخش شما توضیحاتی درباره مخاطبین هدف (تارگت یوزر)، کمپین و پلتفرم اجرایی خود ارائه خواهید داد. همچنین زمینه یا کانتکست دقیقا جایی‌ست که فرمت خروجی را برای سرویس هوش مصنوعی مشخص خواهید کرد. توجه به این بخش سبب می‌شود تا محتوای تولید شده هوش مصنوعی محدود به همان چیزی شود که شما انتظارش را دارید. 
  5. خلاصه، بهینه و شفاف: ابزارهای هوش مصنوعی محدودیت‌های از پیش مشخص شده‌ای برای تعداد کاراکتر و کلمات دارند. این ویژگی باعث می‌شود تا کاربر از اضافه‌گویی و پرامپت‌های طولانی پرهیز کند. در پرامپت نویسی سعی کنید تا حد امکان جملات را روان، کوتاه و شفاف بنویسید. نوشتن جزئیات بیش از حد باعث می‌شود خروجی شما یک متن یا تصویر پیچیده باشد که اغلب به آنچه شما نیاز دارید، شباهتی ندارد! 
  6. پرهیز از سوالات باز و تک پاسخی: از سوالاتی که جواب آنها فقط یک کلمه «خیر» یا «بلی» است، بپرهیزید. درخواست‌ها و سوالات باز باعث می‌شود تا هوش مصنوعی به چالش کشیده نشود و تنها یک جمله کوتاه به شما پاسخ دهد. بنابراین اگر نیازمند پاسخ‌ها و خروجی‌های کامل هستید، سعی کنید سوال خود را به گونه‌ای مطرح کنید تا پاسخ‌های کامل و طولانی دریافت کنید. 
  7. اصطلاحات انتزاعی و احساسی: تا حد امکان سعی کنید از اصطلاحات عینی و واقعی استفاده کنید. توضیحات با چاشنی غلیظ احساسات ممکن است هوش مصنوعی را گیج کند. 
  8. کلمات متناقض و متضاد: هنگام درخواست پرامپت هوش مصنوعی سعی کنید از به‌کار بردن کلماتی که بار معنایی متضاد یا متناقض دارند، اجتناب کنید. این موضوع باعث می‌شود هوش مصنوعی به اصطلاح گیج شود و نتایجی درهم و اشتباه به شما ارائه دهد.
  9. تقسیم بندی خواسته‌ها به خواسته‌های کوچک و سرراست‌تر: در پرامپت نویسی مهم این است که به هوش مصنوعی بفهمانید دقیقا چه می‌خواهید. گزاره‌ها و سوال‌های کلی باعث می‌شود هوش مصنوعی نیز به شما متقابلاً جواب‌هایی کلی بدهد. بنابراین سعی کنید برای تقسیم کردن درخواست‌ها و مطالبات پیچیده خود به گزینه‌های جزئی‌تر از کلماتی مانند First، Finally، Next و … استفاده کنید. 

آموزش پرامپت نویسی 

در این بخش شما را با سه مدل پرامپت نویسی اصولی آشنا می‌کنیم. این سه نمونه می‌تواند راهنمایی برای نوشتن سایر درخواست ‌های هوش مصنوعی باشد. همچنین برای هر یک از مثال‌ها یک سرویس و ابزار معروف و کامل معرفی می‌کنیم که می‌تواند به شما برای تولید محتوا کمک فراوان کند:

۱. پرامپت نویسی متن به متن: نوشتن پرامپت برای ChatGPT

سرویس ChatGPT یک چت بات محبوب و کامل برای تولید محتوای متنی است. این سرویس با قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی یکی از در دسترس‌ترین و پرطرفدارترین ابزارهای رایگان هوش مصنوعی برای فارسی زبانان محسوب می‌شود. هرچند برای استخراج پاسخ صحیح و کامل بهتر است به زبان مادر (انگلیسی) با آن صحبت کنید. برای استخراج بهترین پاسخ از چت جی‌پی‌تی باید به موارد زیر توجه کنید:

  • برای دستیابی به بهترین پاسخ و خروجی در چت جی پی تی سعی کنید در خواسته متنی خود جزئیات را در نظر بگیرید. فرمان‌های کلی، خروجی‌های کلی و گنگ ارائه می‌دهد. 
  • پارامتر و متغیرها را در پرامپت خود لحاظ کنید. به‌طور مثال در پرامپت حتما قید کنید که خواهان جواب در قالب چند پاراگراف، جمله یا کاراکتر هستید. حتی می‌توانید تعداد کلمات در جملات را نیز از هوش مصنوعی بخواهید. 
  • می‌توانید سورس و منبع دلخواه خود را مثل یک تقلب در اختیار هوش مصنوعی قرار دهید. مثلا در پرامپت خود بنویسید طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد یا جدیدترین مقالات علمی پژوهشی و امثال آن. 
  • فرمت مورد نیاز خود را در پرامپت لحاظ کنید. این فرمت می‌تواند یک مقاله فلان صفحه‌ای باشد.

۲. پرامپت نویسی متن به عکس: پرامپت برای midjourney

میدجورنی (midjourney) یک هوش مصنوعی ساخت عکس و تصویر است. از لحاظ کاربری این برنامه شباهت بسیار زیادی با برنامه‌های هوش مصنوعی مانند DALLE-2 شرکت OpenAI و Stable Diffusion شرکت Dream Studio دارد.

پرامپت نویسی برای میدجورنی یا هر برنامه دیگر مولد متن به عکس دیگر، مستلزم توصیف دقیق جزئیات بصری بوده که قرار است در خروجی لحاظ شود. هرچه توصیف دقیق‌تر باشد، نتیجه شگفت‌انگیزتر و منحصربه‌فردتر خواهد بود. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که برای تولید عکس‌های دقیق و پویا باید در پرامپت نویسی لحاظ کرد، اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از کلمات کلیدی اصلی و در درجه دوم فرعیات که باید به صورت دقیق و جزئی توصیف شود. 
  • سبک و ژانری که می‌خواهیم تصویر نهایی با توجه به آن ارائه شود. 
  • وضوح تصویری 
  • نسبت‌ها و اندازه‌های سوژه 
  • فیلترها و افکت‌ها 
  •  پارامتر Chaos که به میزان آبستره بودن و ذهنی بودن نتیجه کمک می‌کند. 

۳. پرامپت نویسی متن به ویدئو: پرامپت برای هوش مصنوعی Sora

پلتفرم هوش مصنوعی sora جدیدترین محصول از کمپانی OpenAI است که می‌تواند تنها با کمک یک پرامپت چند جمله‌ای یک ویدیوی خلاقانه شگفت‌انگیز به شما ارائه دهد.  شما با نوشتن تنها یک کلمه در طی پرامپت زنی خود، می‌توانید از سورا بخواهید تا یک انیمیشن یا یک تیزر واقع‌گرایانه زیبا به شما تحویل دهد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ابزار sora، قابلیت ساخت فضاهای واقع‌گرایانه علمی – تخیلی و یا انیمیشن‌های فانتزی و جذاب با جزئیات دقیق بصری است. همچنین با استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی همچون sora شما می‌توانید تصویر پس‌زمینه ویدیو را تغییر داده و یا سرعت زمان ویدیو را کاهش یا افزایش دهید. برای پرامپت نویسی در ابزارهای تبدیل متن به ویدیو با هوش مصنوعی نیز می‌توانید همان دستورالعمل گفته شده برای عکس را به کار ببرید. 

مهم‌ترین نکات نوشتن پرامپت هوش مصنوعی

  • توجه ویژه به هدف یا تسک 
  • توضیحات و توصیفات شفاف، مشخص و کامل 
  • توجه به جزئیات مخصوصاً برای ابزارهای مولد هوش مصنوعی متن به تصویر
  • مشخص کردن قالب خروجی (پاراگراف / مقاله) در هوش مصنوعی متن به متن 
  • پرهیز از پیچیدگی و گنگ‌نویسی
  • دقیق اما مختصر بنویسید! نوشتن بیش از حد قطعاً هوش مصنوعی را گیج خواهد کرد! 
  • سوالات خود را نیمه کاره رها نکنید! اگر سوالی را در هوش مصنوعی مطرح می‌کنید آن را ادامه دهید و مشخص کنید به دنبال چه هستید. سوالات باز معمولاً روند خروجی هوش مصنوعی را دچار اختلال می‌کند و باعث می‌شود با خروجی‌ها و جواب‌هایی گنگ و متنوع روبه‌رو شوید.
  • کلمات کلیدی اصلی و در صورت نیاز فرعی را قبل از هر کار مشخص کنید. 
  • برای هوش مصنوعی مولد متن به عکس، ترکیب‌بندی و کمپوزیسیون بصری را در پرامپت مشخص کنید. 
  • قبل از اینکه پرامپت مورد نیاز خود را بنویسید می‌توانید از انواع پرامپت آماده که فضای اینترنت وجود دارد برای آشنایی بیشتر با اصول پرامپت نویسی استفاده کنید. این الگوها به شما کمک می‌کند تا با نگارش بهترین نسخه پرامپت، یک خروجی دلچسب و منحصربه‌فرد داشته باشید. 

سخن آخر

در این مطلب اصول نوشتن پرامپت دقیق هوش مصنوعی را برای شما شرح دادیم. همان‌طور که ملاحظه کردید هر چه پرامپت دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر و کامل‌تر نوشته شود، ابزار مولد هوش مصنوعی می‌تواند خروجی بهتر و کامل‌تری را در اختیار شما بگذارد. همچنین فراموش نکنید این دستور‌العمل برای ابزارهای مولد متن به عکس و ویدیو باید بسیار دقیق‌تر و پرجزئیات‌تر نگارش شود. هوش مصنوعی به شما برای تولید محتوای خلاقانه و منحصربه‌فرد کمک بسیاری کرده و در هزینه‌های زمانی و مالی تولید صرفه‌جویی محسوسی خواهد کرد.

سوالات متداول پرامپت نویسی هوش مصنوعی

چطور یک پرامپت خوب و کامل برای هوش مصنوعی بنویسیم؟

برای نوشتن یک پرامپت خوب هوش مصنوعی ابتدا نیاز اصلی خود را مشخص کرده و سپس جزئیات مورد نیاز را در پرامپت خود لحاظ کنید. 

آیا اصول پرامپت‌ نویسی برای ابزارهای هوش مصنوعی متنی با تصویری فرق دارد؟

بله، تا حد زیادی متفاوت است. در پرامپت نویسی متن به متن بیشتر باید روی سوال، قالب خروجی و اهداف تکیه کرد. در حالی‌که در پرامپت تصویری باید تمامی جزئیات بصری عیناً توصیف شود.

یک پرامپت خوب برای پلتفرم هوش مصنوعی چت جی پی تی چه خصوصیاتی دارد؟

برای نوشتن پرامپت چت جی پی تی در ابتدا هدف خود را مشخص کنید. سپس جزئیات درخواست خود را به همراه فرمت خروجی و متغیرها در پرامپت

آتنا ایران

نوسته شده در خرداد ۱۳, ۱۴۰۳

اشتراک گذاری:

در این مطلب بخوانید:

Table of Contents

آخرین مطالب