دهکده لجستیک چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

دهکده لجستیک چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

با توجه به افزایش تجارت جهانی و به طبع آن افزایش میزان صادرات و واردات کالاهای متفاوت توسط کشورهای مختلف، مشکلات لجستیکی افزایش یافت. همین امر موجب ساخت مراکزی شد...

امیر یارائی

نوسته شده در تیر ۲۵, ۱۴۰۱

اشتراک گذاری:

با توجه به افزایش تجارت جهانی و به طبع آن افزایش میزان صادرات و واردات کالاهای متفاوت توسط کشورهای مختلف، مشکلات لجستیکی افزایش یافت. همین امر موجب ساخت مراکزی شد که در آن بتوان بسیاری از کارهای لجستیکی مانند ورود، انبار، ترخیص و پخش کالاها را انجام داد. به این‌گونه مراکز دهکده‌های لجستیکی می‌گویند. در این مطلب از پادرو قصد داریم در خصوص دهکده لجستیک و برخی موارد مربوط به آن نکاتی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه مراکز لجستیکی

اولین بار در دهه ۱۹۷۰ میلادی در اروپا بود که استفاده از نقاط خاص لجستیکی به عنوان راه‌حلی برای افزایش بهره‌وری مورد استفاده قرار گرفت. این کار باعث می‌شد تا زنجیره تأمین بسیار کارآمدتر عمل کند و هزینه‌های لجستیکی کاهش مناسبی داشته باشند. از طرفی با گذشت زمان این نقاط لجستیکی به سرعت مورد توجه واقع شدند و به مرور شکلی جدید به خود گرفتند. یکی از این مراکز و نقاط لجستیکی که اکنون نقش بسیار مهمی در جابه‌جایی کالاها در سطح بین‌المللی دارد، دهکده لجستیک است.

دهکده لجستیک چیست؟

جمع‌بندی

  • دهکده لجستیک به خاطر نیاز به حمل‌ونقل کالا در حجم بالا و به صورت بین‌المللی به وجود آمد.
  • در دهکده‌های لجستیکی کارهای متفاوتی مانند خدمات مربوط به جابه‌جایی کالا به صورت بین‌المللی مانند صادرات، واردات و ترانزیت انجام می‌شود.
  • برای این که بتوان منطقه‌ای را برای احداث دهکده لجستیکی مناسب دانست، باید به مواردی مانند وضعیت شهرهای اطراف، قیمت زمین، امکان گسترش دهکده لجستیکی و برخی موارد دیگر توجه کرد.
  • از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دهکده لجستیکی باید به مواردی مانند توان جابه‌جایی کالا در حجم زیاد، سطح عملکرد مناسب، دارای میزان مناسب انبار و قابلیت ارائه خدمات ارزش افزوده اشاره کرد.
  • دهکده لجستیک به خاطر نوع عملکرد و برخی موارد دیگر با انواع مراکز لجستیکی پایین رده تفاوت دارد. از مهم‌ترین تفاوت‌های دهکده لجستیکی می‌توان به بندر خشک، حیطه فعالیت گسترده، ظرفیت و سطح عملکرد بالا و انجام بازرسی‌های قانونی اشاره کرد.
  • در یک مرکز لجستیکی خدمات متفاوتی مانند امکانات و خدمات زیر بنایی، خدمات لجستیکی، خدمات ارزش افزوده و خدمات تجاری ارائه می‌شود.

پرسش‌های پرتکرار

منابع

researchgate

امیر یارائی

نوسته شده در تیر ۲۵, ۱۴۰۱

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

در این مطلب بخوانید:

Table of Contents

آخرین مطالب