نوشتن نظر در فروشگاه‌های آنلاین + تأثیر آن بر تجارت

0

بیشتر ما با نوشتن نظر در فروشگاه‌های مختلف برخورد داشته‌ایم و متوجه تأثیر نظرات در بین دو گروه خریداران و فروشندگان می‌شویم. گذاشتن نظر یکی از بهترین روش‌هایی است که به وسیله آن می‌توانیم به هم کمک کنیم. در واقع فروش قابل توجه زمانی حاصل می‌شود که تعامل با خریدار به خوبی شکل بگیرد و از طرفی مشتری هم زمانی به رضایت خواهد رسید که بتواند انتقاد یا پیشنهاد خود را به گوش صاحب فروشگاه برساند. زمانی که نظرات و بررسی‌های آنلاین می‌توانند موفقیت شرکت شما را تضمین کنند یا آن را از بین ببرند، چرا نباید روی این ویژگی تمرکز و سرمایه‌گذاری کنید؟

نوشتن نظر برای مشتری

نوشتن نظر برای مشتری

واقعیت این است که وجود تعامل باعث رشد شبکه‌های اجتماعی و بسترهای فروش آنلاین شده است. در واقع مردم اگر نمی‌توانستند به سادگی با مخاطب خود ارتباط بگیرند، علاقه زیادی برای قوی‌تر کردن رابطه خود در این پلتفرم‌ها نداشتند. نوشتن نظر در فروشگاه‌های آنلاین و بررسی آن‌ توسط فروشندگان زمینه جدیدی را در بازاریابی و ارتباطات ایجاد کرده است. زمینه‌ای که می‌تواند شکاف بازاریابی‌های سنتی را که در آن مشتری نقش زیادی نداشت، جبران کند.

وقتی آمار را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم نوشتن نظر و بررسی آن می‌تواند روی 93 درصد از مصرف کنندگان تأثیر بگذارد. نوشتن نظر برای مشتری از سوی فروشنده کمک می‌کند تا سایر مشتریان هم بتوانند به پاسخ پرسش‌های احتمالی و بالقوه خود دست پیدا کنند و شک و شبهه آن‌ها برای خرید یک محصول کاهش پیدا کند. شما به عنوان یک فروشنده می‌توانید از نظرات، بازخورد خوبی بگیرید و از آن‌ها برای رشد تجارت خود استفاده کنید.

در واقع باید به بررسی نظرات به عنوان یک فرصت نگاه کنید و انتظارات مشتری از خود را لیست‌بندی کنید. یک نظر درست می‌تواند به شما نشان دهد که ایراد محصول شما چیست. گاهی شاید لازم باشد که روی یک محصول تخفیف بگذارید تا فروش چند برابری را تجربه کنید. گاهی نیز یک نظر می‌تواند باعث تقویت روحیه جنگندگی شما به عنوان یک فروشنده شود و حتی روی ستاره‌هایی که از بررسی نظرات دریافت می‌کنید، تأثیر زیادی بگذارد. نوشتن نظر در بخش بررسی‌ها به شما نشان می‌دهد که داشتن تعامل چقدر می‌تواند برای برند شما سودآور باشد.

نوشتن نظر برای مشتری می‌تواند منجر به جلب اعتماد او برای خرید یک محصول یا خدمات شود.

نوشتن نظر برای فروشنده ها

نوشتن نظر برای فروشنده ها

به عنوان یک مشتری نوشتن نظر در بخش بررسی‌ها می‌تواند به فروشندگان کمک کند که خدمات و محصولات خود را بهبود دهند و البته از سمت دیگر به سایر مصرف‌کنندگان کمک کند که با دید بهتری محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. نظرات مشتریان به مرور منجر به ثبت ستاره در بخش فروشگاهی می‌شود و این ستارگان می‌توانند کیفیت یا ارزش واقعی محصول را از نگاه مخاطب در معرض نمایش قرار دهند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    نوشتن نظر در مورد یک محصول یا خدمات اگر به صورت کاملاً صادقانه باشد، می‌تواند زمینه را برای خرید بهتر از سوی سایر مشتریان بالقوه فراهم کند. حتی شما هم به عنوان یک مصرف‌کننده دوست دارید که از نظرات سایرین در زمینه تجربه خود از تعامل یا خرید یک محصول استفاده کنید. پس خود شما هم می‌توانید با نوشتن نظر در بخش بررسی‌ها، بازخورد مثبت یا منفی خود از یک محصول یا خدمات را نشان دهید و با این کار به بهبود وضع موجود کمک کنید.

    چگونه می‌توان نظرات آنلاین بیشتری دریافت کرد؟

    به عنوان یک فروشنده باید مخاطب خود را به نوشتن نظر در بخش بررسی‌ها ترغیب کنید. استراتژی‌های متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند از آن‌ها برای گرفتن نظرات مثبت بیشتر استفاده کنید. یکی از راحت‌ترین این راه‌ها این است که به صورت مستقیم از مصرف‌کننده و خریدار محصول خود بخواهید که نظرش را درباره تجربه خرید از شما یا کیفیت یک محصول بیان کند. گاهی قرار دادن یک راه تشویقی مثل ایجاد طرح تخفیفی برای کسانی که نظر می‌دهند یا استفاده از کدهای خرید ارسال رایگان می‌تواند به افراد انگیزه دهد که در مورد محصولات و خدمات شما نظر دهند.

    راه جالب دیگر برای شنیدن دیدگاه مشتری نسبت به کسب‌وکار شما این است که یک نظرسنجی بعد از خرید ایجاد کنید تا مخاطب را از این طریق ترغیب کنید که نسبت به نوشتن نظر در بخش مربوطه اقدام کند. شما می‌توانید موارد متعددی مثل شیوه حمل‌ونقل، کیفیت محصول، قیمت و مواردی از این دست را در بخش نظرسنجی خود بگنجانید و تا حدی نظرات را به جهت مثبت بکشانید. اما شاید تصور کنید که نظرات نظرسنجی چطور می‌توانند به رشد مشتریان کمک کنند؟ در واقع می‌توانید این نظرات مثبت را به اشکال مختلف جمع کنید و آن‌ها را در بخش‌هایی از سایت فروش اینترنتی یا فروشگاه اینستاگرامی خود در معرض دید عموم مشتریان قرار دهید.

    صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند به کمک درخواست مستقیم، ارائه تخفیف، ارسال رایگان یا یک نظرسنجی افراد را ترغیب به گذاشتن نظر در بخش دیدگاه‌ها کنند.

    چرا نوشتن نظر در بسترهای آنلاین برای فروشندگان مهم است؟

    نوشتن نظر در پلتفرم‌های آنلاین گوناگون به مشتریان کمک می‌کند تا با اطلاعات بهتر و دقیق‌تری محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند. بررسی ستاره‌های یک محصول بهترین مثال در این زمینه است. اما نوشتن نظر در بخش دیدگاه‌ها تنها به سود مشتریان نیست و می‌تواند مزایای متعددی را نیز برای مشاغل به دنبال داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی از دلایل اهمیت این موضوع می‌پردازیم.

    افزایش تعامل، افزایش فروش

    افزایش تعامل، افزایش فروش

    نوشتن نظر در بسترهای آنلاین یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند تعامل شما را با مشتریانتان افزایش دهد. با بررسی بخش کامنت‌ها در فروشگاه‌های اینستاگرامی یا سایت‌ها متوجه می‌شوید که مردم می‌توانند در راحت‌ترین حالت ممکن با برندها در ارتباط باشند، پرسش‌های خود را مطرح کنند و نظرات مثبت یا منفی خود را درج کنند. این تعامل اگر به خوبی برقرار شود، می‌تواند افزایش فروش را با خود به دنبال داشته باشد.

    افزایش گسترش دسترسی

    یکی از مزایای نوشتن نظر در بخش بررسی نظرات که البته کمتر به آن توجه شده است، بحث گسترش دسترسی است. به عبارتی این روش به برندها اجازه می‌دهد تا حضور آنلاین خود را فراتر از وب‌سایت‌ها یا کانال‌های رسانه‌های اجتماعی گسترش دهند و به تعداد بیشتری از مخاطبین و مشتریان بالقوه دسترسی داشته باشند.

    افزایش اعتبار برند

    ثبت نظر می‌تواند منجر به بالا رفتن اعتبار برند شما شود. در مقابل شهرت به خودی خود بر میزان سودآوری شما تأثیرات مثبت خواهد داشت. هر چه افرادی بیشتری درباره محصولات شما نظر بدهند، حال این نظرات چه مثبت باشند چه منفی، توجهات بیشتری به سمت شما جلب می‌شوند. این جلب توجه منجر به شناخت بیشتر تجارت شما و افزایش اعتبار آن خواهد شد. بسیاری از افراد به عنوان مشتریان بالقوه در اطراف شما وجود دارند که با خواندن نظرات درباره محصولات یا خدمات شما ترغیب به خرید می‌شوند.

    تأثیر بر تصمیم خرید مشتریان

    گذاشتن نظر در بخش بررسی دیدگاه‌های پلتفرم‌های آنلاین می‌تواند به صورت مستقیم بر تصمیمات خرید بازار هدف شما اثرگذار باشد. بر اساس مطالعات انجام شده داشتن حداقل 5 نظر درباره یک محصول می‌تواند تا رقم شگفت‌انگیز 270 درصدی منجر به رشد فروش محصول در مقایسه با محصولاتی شود که نقد و بررسی یا نظری درباره آن‌ها ثبت نشده است.

    به همین دلیل است که گفته می‌شود نظرات آنلاین می‌توانند بخش کلیدی فرآیند خرید مشتریان باشند. این بخش خصوصاً اگر در قیف فروش و بازاریابی در نظر گرفته شود، تأثیرگذارتر خواهد بود. مشتریان با بررسی نظرات درباره یک محصول با ریسک کمتری اقدام به خرید می‌کنند.

    از جمله مزایای ثبت نظر در مورد یک تجارت می‌توانیم به افزایش اعتبار، افزایش فروش و تأثیر بر تصمیم خرید مشتریان اشاره کنیم.

    افزایش سطح (EAT)

    فروشگاه‌های آنلاین تنها به اینستاگرام یا سایر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی محدود نمی‌شوند، بلکه بخشی زیادی از مردم خرید خود را از طریق سایت‌ها انجام می‌دهند. (EAT) که از مخفف (Expertise، Authority و Trustworthiness) گرفته می‌شود، یکی از الگوریتم‌های موتور جستجوگر گوگل است که محتواهای قابل اطمینان را در رتبه‌های بالاتر نمایش می‌دهد.

    گوگل سایت‌هایی را که مشتریان در آن‌ها نظر ثبت می‌کنند، به عنوان منابع و فروشگاه‌های معتبر در سطح نتایج جستجو قرار می‌دهد. وقتی گوگل (EAT) سایت شما را بررسی می‌کند، می‌تواند نظرات مختلف درباره سایت شما را مشاهده کند و اعتبار زیادی به وب‌سایت شما دهد. این افزایش اعتبار و رشد رتبه می‌تواند در افزایش فروش شما نقش فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

    چرا به عنوان یک فروشنده نباید از نظرات منفی بترسید

    چرا به عنوان یک فروشنده نباید از نظرات منفی بترسید؟

    تا به اینجا به تأثیرات نوشتن نظر در بخش بررسی‌ها پرداختیم و متوجه شدیم که نظرات، انتقادات و پیشنهادات آنلاین برای موفقیت یک تجارت بسیار حیاتی هستند. شاید اگر به منطق سنتی خود رجوع کنید چنین تصوری داشته باشید که نظرات خوب می‌توانند باعث رشد کسب‌وکار شوند و در عوض نظرات منفی و نقدها فروش شما را کم کنند. اما واقعیت آن چیزی نیست که ما فکر می‌کنیم.

    در قدم اول داشتن چندین نظر منفی در بین انبوهی از نظرات مثبت نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند باعث ایجاد اعتماد در مشتری نیز شود. زیرا در شرایطی که همه مشتریان نظرات مثبت داده باشند ممکن است شبهه جعلی بودن نظرات را ایجاد کنند یا چنین تصوری را در مخاطب برانگیزاند که احتمالاً کسب‌وکار شما گوش شنوایی برای نظرات منفی ندارد و آن‌ها را حذف می‌کند.

    از سوی دیگر اگر به دید یک فرصت به نقدها نگاه کنید، می‌توانید نقاط ضعف خود را از نگاه مخاطب پیدا کرده و در جهت رفع آن‌ها اقدام کنید. پس زمانی که با یک نظر منفی مواجه شدید، نباید احساس شکست کنید و در مقابل از آن یک پل برای ترقی خود بسازید. برای اینکه بتوانید از نقدها و نظرات منفی به خوبی استفاده کنید، می‌توانید تکنیک‌های زیر را به کار ببندید:

    • پاسخ مخاطب خود را سریع بدهید، اما در عین حال وارد بحث با او نشوید.
    • پاسخ مشتری را با همدلی و به عنوان یک شخص نه یک شرکت بدهید.
    • اگر اشتباهی از سوی شما انجام شده است آن را بپذیرید و با روی باز از اصلاح آن استقبال کنید.
    • ارزش و احترام زیادی برای مخاطب خود قائل شوید و آن را در نظر خود نشان دهید.
    • مقاوم باشید و با بررسی نظرات منفی امید خود را از دست ندهید.
    • بعد از بررسی نظر منفی شرایط را برای پیگیری و جلب رضایت مشتری مورد نظر بررسی کنید.

    نظرات منفی همیشه برای برند شما بد نیستند و حتی می‌توانند شما را با نقاط ضعف تجارتتان آشنا کنند.

    برای اینکه فروشندگان بتوانند از نظرات مشتریان نسبت به محصولات‌شان آگاه شوند، فروشگاه ساز اینترنتی پادروشاپ ویژگی جدیدی راه‌اندازی کرده است. در این ویژگی تنها مشتریانی که از شما خرید کرده‌اند، می‌توانند نظر خود را ارسال کنند. مشتریان علاوه بر نوشتن کامنت برای فروشندگان، می‌توانند میزان رضایت خود را با تعداد ستاره‌ به ازای هر سفارش مشخص کنند. برای خرید اشتراک پادروشاپ استفاده از این ویژگی روی لینک زیر کلیک کنید:

    خرید اشتراک پادروشاپ

    جمع‌بندی

    • اگر در فضای آنلاین مشغول فعالیت هستید، اکنون زمانی است که اعتبار برند شما بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
    • نوشتن نظر در بخش بررسی‌های یک محصول یا در پاسخ به ارائه خدماتی خاص می‌تواند در موفقیت یا افت شرکت شما مؤثر باشد، به همین دلیل سرمایه‌گذاری و توجه به این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است.
    • نوشتن نظر در پلتفرم‌ها به مشتریان کمک می‌کند تا با بررسی نظرات خرید بهتری را تجربه کنند.
    • نوشتن نظر در بسترهای خرید به فروشندگان کمک می‌کند که تعامل بهتری با مشتریان داشته باشند.
    • صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند به کمک بررسی نظرات مثبت و منفی، نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنند و از آن‌ها در جهت رشد برند خود استفاده کنند.
    • شما درباره نوشتن نظر در بسترهای آنلاین چگونه فکر می‌کنید؟ به عقیده شما آیا نظرات مختلف واقعاً کارایی لازم را در بهبود کیفیت محصولات و ارائه خدمات دارند؟

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    e-satisfaction

    terakeet

    e-satisfaction

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.