کمپین اینستاگرامی چیست و چه کمکی به فروش بیشتر می کند؟

0

صاحبان کسب و کار اینترنتی به خصوص فعالان اینستاگرامی برای فروش بیشتر و بهتر، همچنین جلب و جذب فاوور واقعی و تبدیل شونده به مشتری وفادار، به برگزاری کمپین اینستاگرامی فکر می‌کنند، کمپینی که با توجه به هزینه‌های احتمالی خود، بیشترین بازدهی را داشته باشد.

کمپین تبلیغاتی اینستاگرام تجمعی از اقدامات و فعالیت‌ها در زمان مشخص برای دستیابی به یک هدف از پیش تعیین شده و خاص است که در اینستاگرام اجرا و پیاده سازی می‌شود و سرعت بازدهی فعالیت‌های تبلیغاتی را بیشتر می‌کند.

معرفی محصولات یا خدمات جدید، دسترسی به مشتری‌های جدید و البته وفادار و معرفی بیشتر و بهتر برند یا نام تجاری در میان مصرف‌کنندگان و یا حتی مخاطبان از جمله اهدافی هستند که استفاده از کمپین اینستاگرامی دست‌یابی به آن‌ها را ممکن می‌کند.

اینستاگرام طبق آمارهای رسمی از سوی همین برند، روزانه ۳۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و در سال‌های اخیر به خانه‌ برندهای مختلف تبدیل شده تا از طریق آن بتوانند محصولاتشان را در معرض دید افراد بسیاری قرار دهند.

اینکه استراتژی محتوایی برای اینستاگرام خود داشته باشید خیلی خوب است اما بعضی وقت‌ها نیاز داریم تلاش‌هایمان را هدفمندتر کنیم تا به هدف خاصی برسیم. کمپین‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی فقط و فقط با هدف‌گذاری درست می‌توانند به نتایج مثبت برسند.

اجرای کمپین در اینستاگرام

داشتن استراتژی محتوایی برای اینستاگرام حین برگزاری کمپین اینستاگرامی بسیار اهمیت دارد، آنقدر مهم که گاهی پایه موفقیت در کمپین را پی ریزی می‌کند

بازاریابی با اجرای کمپین اینستاگرامی

کمپین اینستاگرامی یک کمپین بازاریابی است که شامل انتشار محتوای کسب و کارها در صفحه اینستاگرام خود با هدف دستیابی به یک بازاریابی درست و موفق است. این هدف می‌تواند بلند مدت و گسترده باشد، مانند افزایش معروفیت برند و یا می‌تواند خاص و کوتاه مدت باشد، مانند فروش یک محصول.

در هر دو مورد هدف این است که حجم عظیمی از علاقه و دلبستگی به محصول یا یک خدمت در زمان مشخص تولید شود. بهترین راه برای انجام این کار به اشتراک گذاری محتوای جالب، خلاق و کاملا عالی است.

کمپین اینستاگرامی اگر برای فروش طراحی شود می‌تواند منجر به فروش بیشتر شود. اما پیش از آن باید مراحل قبل از فروش یعنی آگاهی از برند و جلب اعتماد را طی کرده باشیم.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    اگر به دنبال جذابیت و خلاقیت زیاد هستید، منطقی و بدیهی است که یک استراتژی خاص را در کنار محتوای خود ایجاد کنید که مخاطبان شما با آن‌ها مشغول و دلبسته هستند. هرچه بیشتر بدانید، بیشتر می‌توانید کمپین‌های خود را به نیازهای مخاطبان خود اختصاص دهید. بهترین روش برای شناختن مخاطبان شما یا همان مخاطب شناسی این است که آنها را در اینستاگرام دنبال کنید.

    یک راه سریع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطب اینستاگرام شما این است که از ویژگی «پیشنهاد» Suggested اینستاگرام برای تحقیق در مورد مشتری هدف خود استفاده کنید. هنگامی که یک مشتری پیدا می‌‎کنید، روی برگه پیشنهاد شده خود کلیک کنید تا کاربران دیگری مانند آنها را پیدا کنید.

    برقراری ارتباط با مخاطب هدف مهمی در تمامی اقدامات بازاریابی است. در بازار پر رقابت امروز باید بیش ‌از پیش در فکر راهی باشید تا توجه مردم را به خودتان جلب کنید.

    کمک گرفتن از اینفلوئنسرها در کمپین اینستاگرامی

    خیلی از کارشناسان معتقدند خوب یا بد راه بهتری پیدا نخواهید کرد و باید در نهایت به سراغ نفوذگرها یا اینفلوئنسرها بروید. برای یک کمپین اینستاگرامی باید رابطه خوبی با افزاد با نفوذ داشته باشید.

    با توجه به بازاریابی انعطاف پذیر در اینستاگرام، می‌توانیم اینفلوئسنرهای مرتبط و یا عکاسانی را دنبال کنید که به دنبال آنها هستند و به آنها دسترسی پیدا کنید تا ببینید آیا علاقه مند به کار با کسب و کار شما هستند یا خیر.

    شما معمولا باید برای نرخ‌ها و اندازه‌های پست حمایت شده با اینفلوئنسرها که ده‌ها هزار فالوور دارند مذاکره کنید، اما اگر شما بودجه ای قابل توجه نداشته باشید، بسیاری از اینفلوئنسرها هستند که هنوز هم می توانند محصول شما را به اشتراک بگذارند و به بهترین شکل آن را عرضه کنند.


    بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع اینفلوئنسر در اینستاگرام برای تبلیغات موفق

    نقش اینفلوئنسر در کمپین اینستاگرامی

    در انتخاب اینفلوئنسرها دقت کنید و جزئیات همه مراحل را با آنها چک کنید تا مرحله به مرحله این کمپین اینستاگرامی با آنها قابل ردیابی باشد.

    انواع کمپین‌های بازاریابی

    کمپین‌های بازاریابی اینستاگرام بسته به کارایی و هدفی که دنبال می‌کنند، هر یک در دسته‌ای جداگانه قرار می‌گیرند:

    ۱. کمپین آگاهی از برند (Brand Awareness)

    اینستاگرام به عنوان پلتفرم و بستری شناخته می‌شود که در آن، کاربران و مشتریانش به دنبال برند‌های جدید هستند و بخشی از جمعیت را دنبال می‌کنند. اینستاگرام جایی است که کاربران علاقه دارند برندهای جدید و جذاب را کشف و بررسی و آن‌ها را فالو کنند.

    تقریبا 80% کاربران اینستاگرام حداقل یک برند یا یک شرکت را فالو می‌کنند، پس می‌توانید از این شرایط موجود استفاده کنید و یک کمپین آگاهی دهنده در اینستاگرام راه بیاندازید. بنابراین این یک انتخاب عالی برای کمپین معرفی بیشتر برند محسوب می‌شود.

    انواع کمپین بازاریابی

    کمپین آگاهی از برند از پر کاربردترین کمپین‌ها است و بیشتر سازمان‌های بزرگ از این کمپین استقبال می‌کنند

    نکته دیگر اینکه وارد کردن محتوا در اینستاگرام برای کاربران اقدامی است که ارزش هزینه و زمانی را که برای آن گذاشته می‌شود دارد:

    ۷۵٪ کاربران اینستاگرام پس از مشاهده محتوای جالبی که توسط برندی بخصوص قرار داده شده، پیگیر فعالیت‌های دیگر برند می‌شوند (برای نمونه به وب‌سایت برند سر می‌زنند).

    ۲. کمپین ارزشی و مسئولیت اجتماعی

    راه‌اندازی کمپین ارزشی، روش خوبی برای معرفی کردن ارزش‌هایی است که برند شما از آن حمایت می‌کند. برای این منظور می‌توان با سازمان‌های خیریه قرارداد بست (و دیگر کارهای این چنینی). کمپین اینستاگرامی باید از دل دغدغه مقامات یک سازمان جوانه بزند.

    کمپین برای نمایان کردن آرمان یک سازمان، توجه و اعتماد مخاطبانی را که ارزشی مشابه با شما دارند جلب می‌کند و دلبستگی و میزان فعالیت کاربرانی که از چگونگی اوضاع اجتماعی خبر دارند و مسائل مرتبط با آن را دنبال می‌کنند، بیشتر می‌کند. معمولا ایده برای کمپین اینستاگرامی در این نوع از کمپین بسیار اهمیت دارد.

    ۳. کمپین‌های فروش و تبلیغات

    تعطیلات و برخی مناسبت‌های بخصوص ، زمان مناسبی برای راه‌اندازی و پیاده سازی کمپین فروش هستند. اگر قصد افزایش میزان پیش‌فروش محصولی خاص را داشته باشید یا بخواهید موجودی باقی‌مانده از محصولی قدیمی‌تر را به پایان برسانید، می‌توانید کد تخفیفی به فالوورهای خود در اینستاگرام بدهید که برای مدت زمان کوتاهی اعتبار داشته باشد.

    ۴. کمپین‌های رقابتی

    می‌توان به هنگام برگزاری برنامه‌های رقابتی، قوانینی وضع کرد که برای محقق شدن اهداف شرکت کارایی و بازدهی داشته باشد: برای نمونه، می‌توان از شرکت‌کنندگان درخواست کرد برای ورود به رقابت، یکی از دوستان خود را تگ کنند (با این کار می‌توانید فالوورهای بیشتری پیدا کنید)؛

    به‌علاوه می‌توانید برای هر شرکت‌کننده فرمی در نظر بگیرید که پیش از ورود به رقابت پر کنند و با این کار ایمیل‌های بیشتری در اختیار داشته باشید.

    پیش از راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی باید زمانی را به تحقیق درمورد رقبا اختصاص دهید.

    ۵. کمپین عرضه محصولات Product launch

    اگر قصد عرضه (Launch) محصول یا خدماتی بخصوص را داشته باشید، راه‌اندازی کمپینی برای این منظور می‌تواند ایده کارآمد و خوبی باشد.

    اگر قرار است یک محصول هیجان انگیز را به زودی عرضه کنید، شاید کمپین لانچ محصول به شما کمک زیادی کند. این کار باعث هیجان بین مخاطبان می شود و امکان خرید آن ها را بیشتر می کند.

    در واقع این کار باعث می‌شود تا مخاطبان با شور و هیجان بیشتری انتظار محصول یا خدمات جدید شما را بکشند و شما نیز به نوبه خود این فرصت را پیدا خواهید کرد تا با آزادی عمل بیشتری درباره مزایا و کیفیت‌های محصول یا خدمات خود اطلاعات ارائه کنید.

    در کمپین مربوط به عرضه محصولات نکته بسیار مهم این است که شفافیت و صداقت در میان باشد و مشتری یا مخاطب از تماشای این شفافیت لذت ببرد

    ۶. کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر یا مخاطب

    در این گونه کمپین‌ها از مشتریان و فالوور‌ها درخواست می‌شود تا تصاویری از خودشان، در حالی که از محصولات برندی بخصوص استفاده می‌کنند، به اشتراک بگذارند.

    هشتگ مشخصی هم برای این گونه کمپین‌ها در نظر گرفته می‌شود تا پیوستگی آن حفظ شود. کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر علاوه بر اینکه باعث معرفی بیشتر و بهتر برند شما می‌شود (به خاطر استفاده از هشتگ)، محتوایی در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید در دیگر کانال‌های ارتباطی‌تان هم مورد استفاده قرار دهید.

    این کمپین‌ها نه تنها از طریق هشتگ ها، باعث آگاهی از برند شما می شوند، بلکه محتوای تصویری و متنی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا در شبکه های اجتماعی خود از جمله اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

    در طول کمپین اینستاگرامی برند یا محصول خاص شما، به دنبال راهی هستید که در بازه زمانی مشخص، به نتایج خاصی برسید. نتایج وخروجی‌هایی مثل افزایش حداقل 30 درصدی فروش، اضافه شدن مقدار مشخصی فالوور واقعی و مفید، معرفی یک محصول جدید در طول کمپین، تمامی محتواهای منتشر شده بر روی هدف خاصی تمرکز دارند که آن هدف قابل اندازه گیری است و محوریت یک موضوع خاص در آن رعایت شده است.

    کمپین اینستاگرامی

    تردیدی نداشته باشید که قبل از شروع یک کمپین اینستاگرامی، لازم است که صفحه اینستاگرام برند شما از مدت ها قبل چه از نظر محتوا و چه از نظر ظاهر و گرافیک تا حد خوب و قابل قبولی آماده شود. کمپین اینستاگرامی روی یک پایه و فونداسیون طراحی شده شکل می‌گیرد.

    همچنین شما می توانید کمپین های مختلف را با هم ترکیب کنید و یک کمپین جدید برای خود داشته باشید، مثلا در کمپینی از مخاطبان بخواهید در مورد برند شما محتوایی را به اشتراک بگذارند و سپس بین محتوا های منتشر شده یک مسابقه برگزار کنید.

    اجرای یک کمپین اینستاگرامی موفق

    هیچ کمپینی بدون تعیین هدف تابحال نتوانسته موفق عمل کند و اگر بدون هدف عمل کنید فقط زمان و بودجه‌تان را به هدر می‌دهید.

    باید هدف مشخص داشته باشیم. موضوع این است که بدانیم در انتهای کمپین اینستاگرامی می‌خواهیم چه چیزی نصیبمان شود.

    در هنگام مشخص کردن هدف کمپین‌تان باید سعی کنید هدفی را انتخاب کنید که خاص، قابل ارزیابی، قابل دستیابی، واقع گرایانه و مبتنی بر زمان باشد. کمپین اینستاگرامی رابطه بسیار مستقیمی با هدفگذاری دارد.

    تاکتیک و روش‌ها نیز اهمیت بسیار بالایی دارند. نمی‌شود از روش و تاکتیک بی خبر باشیم و مدعی موفقیت هم باشیم. اگر می‌خواهید از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ این کار را انجام دهید باید ابتدا اینفلوئنسری مناسب با صنعت‌تان پیدا کنید.

    شما حتما باید برنامه زمانی داشته باشید. پیشنهاد می‌شود استراتژی‌های بلند مدت داشته باشید و آن را به کمپین‌های کوچکتر و کوتاه مدت تقسیم کنید.

    داشتن ایده برای کمپین اینستاگرامی ارزش بالایی دارد و معمولا بسیار کلیدی و راهگشا است.

    باید بودجه کلی خود را مشخص کنید و طبق آن قدم به قدم پیشروی کنید. طبیعتا هیچ کمپینی بودجه نامحدود ندارد. پس همان ابتدای کار باید مشخص کنید چه میزان از بودجه‌تان را می‌خواهید به این کمپین خاص اختصاص دهید.

    اگر مطمئن نیستید چه میزان بودجه می‌خواهید خرج کنید بهتر است ابتدا میزان کمی بودجه اختصاص دهید.

    هرگز در اینستاگرام محدود نشوید و تلاش کنید با محوریت اینستاگرام به سایر فضاها نیز نفود کنید، هشتگ شما در توییتر، در لینکدین، در فیس بوک و وب سایت زیبایی که طراحی کرده‌اید منتشر می‌شود.

    ارزیابی کمپین اینستاگرامی

    از ارزیابی کمپین خود غافل نشوید، در این مرحله خودتان تلاش کنید بی طرفانه قضاوت کنید اما در هر حال خیلی مهم است که از چند کارشناس بخواهید به کمپین اینستاگرامی شما نمره بدهند، در این مواقع تیم ارزیابی همان شرکتی که برای شما کمپین برگزار کرده نیز کمک کننده است اما کارشناسی از بیرون هم می‌تواند نظر بدهد.

    باید عارضه یابی شود و اگر نقطه ضعفی در کار بود، دیگر در آینده شاهد آن نباشید و تکرار نشود.

    اگر کمپین اینستاگرامی شما از نوع کمپین آگاهی باشد، معیارهایی که باید در نظر بگیرید میزان رشد مخاطب، تعداد ریچ و میزان به اشتراک‌گذاری است. بسته به نوع اهدافی که تعیین کردید این معیارها می‌تواند متفاوت باشد.

    مثلا برای اندازه‌گیری معیارهای فروش محصول در کمپین‌های فروش، برای آنالیز و ارزیابی کمپین باید جایی خارج از اینستاگرام بگردید (مثلا از طریق لینک‌های وبسایت) اگر بخواهیم معیارها را نام ببریم شاید از چندین صفحه هم فراتر برود اما چیزی که مهم است این است که بتوانید عملکرد کمپین‌تان را از طریق ارزیابی معیارهای درست و قابل اندازه‌گیری محاسبه و ارزیابی کنید.

    ارزیابی کمپین اینستاگرامی

    تعیین مخاطبان هدف برای اجرای کمپین اینستاگرامی

    وقتی برای کمپین خود هدف مناسب تعیین کرده و نقشه راه را می‌دانید خیلی مهم است که مخاطب هدف خود را به خوبی مشخص کرده و بشناسید. مخاطب هدف اگر هم کم باشد، ارزشش صد بار بیشتر از مخاطبی است که در گستره هدف شما قرار نگیرد.

    هرگز فراموش نکنید که کمپین موفق به صورت گام به گام پیش می‌رود. بنابراین در جریان برگزاری یک کمپین، صفحه اینستاگرام را به Facebook لینک کنید، یک نقشه راه مناسب برای کمپین انتخاب کنید که طبق برنامه زمانی پیش برود و قابل ردیابی و ارزگذاری مرحله به مرحله باشد،  نوع تبلیغات اینستاگرامی خود را انتخاب کنید و  بازدیدها و نتایج را مشاهده و آنالیز کنید.

    منبع:

    Hootsuite

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.