ولاگ چیست و چگونه باید آن را ساخت؟

0

ولاگ چیست؟ شاید بسیاری از افراد تا به حال ولاگ‌های متفاوتی مشاهده کرده باشند، اما با مفهوم آن به صورت درست آشنایی نداشته باشند. ولاگ را می‌توان یکی از بهترین روش‌های ارتباط با مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی دانست. ولاگ را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل محبوبیت شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال‌های اخیر دانست. به همین دلیل در این مطلب از پادرو قصد داریم در خصوص ولاگ و نحوه ساخت آن نکاتی را بیان کنیم. با ما تا انتها همراه باشید.

vlog چیست؟

اگر بخواهیم به سؤال ولاگ چیست؟ پاسخ دهیم باید بگوییم خلاصه عبارت ویدیو وبلاگ (Video Weblog) را ولاگ می‌گویند. ولاگ، محتوایی تصویری از موارد متفاوت است. در این‌گونه پست‌ها افراد با ضبط ویدیوهایی از خود در خصوص موارد متفاوت مورد نظرشان صحبت می‌کنند و برخی جزئیات را به تصویر می‌کشند. در ولاگ می‌توان در خصوص موارد متفاوتی مانند موسیقی، آموزش موارد متفاوت، گزارش سفر و بسیاری موارد دیگر صحبت کرد.

اگر بخواهیم به پرسش «ولاگ چیست؟» پاسخ دهیم، باید بگوییم: «خلاصه عبارت ویدیو وبلاگ (Video Weblog) را ولاگ می‌گویند».

انواع ولاگ چیست؟

ولاگ انواع متفاوتی دارد. اگر بخواهیم به سؤال انواع ولاگ چیست؟ پاسخ دهیم، باید بگوییم که به طور کلی دو نوع از نظر شیوه تولید و انتشار وجود دارد. این دو نوع عبارتند از:

1- تولید و انتشار آن به صورت لایو

در پاسخ به این که این نوع ولاگ چیست؟ باید بگوییم که این نوع از انواع ولاگ را معمولاً افرادی که در اینستاگرام و یوتیوب فعالیت دارند، تولید و منتشر می‌کنند. لایو اینستاگرام و یوتیوب، مکان مناسب برای تولید و انتشار این‌گونه ویدیوهاست.

ولاگ چیست و چگونه باید آن را ساخت؟

2- تولید ولاگ و انتشار پس از ادیت

اگر بخواهیم بگوییم که این نوع از ولاگ چیست؟ باید بگوییم که این نوع مرسوم‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع ولاگ است. در این نوع ولاگ، ولاگرها، محتوای مورد نظر خود را ضبط می‌کنند و پس از ادیت در پلتفرم موردنظر منتشر می‌کنند.

باید بدانید که افراد با توجه به نوع موضوع، زمانی که برای این کار در نظر دارند و هزینه‌هایی که می‌کنند یکی از این دو نوع را انتخاب می‌کنند. نوع دوم نیاز به هزینه و مهارت بیشتری دارد، اما معمولاً بازخورد بالاتری نیز به همراه دارد.

ولاگر کیست؟

پس از این که به سؤال ولاگ چیست؟ پاسخ دادیم، حالا نوبت به آن رسیده که در خصوص ولاگر توضیحاتی بیان کنیم. ولاگر در حقیقت کسی است که اقدام به ساخت و ضبط محتوایی ویدیویی و انتشار آن در پلتفرم‌های مختلف می‌کند. باید بدانید که ولاگرها انواع متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها اقدام به تولید محتوای فنی می‌کنند و برخی دیگر خودشان در جلو دوربین حضور دارند و مطالب موردنظرشان را بیان می‌کنند.

باید بدانید که خصوصیات ولاگر بسیار شبیه بلاگرها است. یک ولاگر خوب باید به موضوعی که در آن قصد دارد فعالیت کند، مسلط باشد. باید بگوییم که تبدیل شدن به ولاگر حرفه‌ای نیاز به تجربه و آموزش و تخصص دارد. تخصص در خصوص موضوعی که قرار است در خصوص آن صحبت شود. مواردی مانند بیان صحیح، ادیت ویدیو و موارد مشابه از جمله نکاتی است که ولاگرهای موفق باید آن‌ها را یاد بگیرند. برخی موارد مانند این که مخاطبان چه محتوایی را بیشتر دوست دارند، نیاز به کسب تجربه و ساخت چندین ویدیو دارد.

ولاگر در حقیقت کسی است که اقدام به ساخت و ضبط محتوایی ویدیویی و انتشار آن در پلتفرم‌های مختلف می‌کند.

آمارهایی در خصوص ولاگ و مشاهده ویدیو

پس از این که دانستید ولاگ چیست و ولاگر کیست؟ بد نیست آمارهایی در خصوص مشاهده محتواهای ویدیویی ارائه کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر و با همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند و افزایش سرعت اینترنت، میزان مشاهده ویدیوهای متفاوت توسط افراد افزایش یافته است. به طوری که میزان متوسط تماشای ویدیوها در اینترنت در سال 2016 تنها 26 دقیقه در روز بود. اکنون این میزان به حدود یک ساعت در روز رسیده است.

از آمارهای دیگری که در این خصوص می‌توان ارائه داد، این است که در سال 2016 نزدیک به 700 میلیون نفر در سراسر دنیا محتوای ویدیویی تماشا می‌کردند در حالی که اکنون این میزان به بیش از 2.6 میلیارد نفر رسیده است.

ولاگ چیست و چگونه آن را بسازیم؟

شاید شما هم پس از این که با پاسخ سؤال ولاگ چیست؟ آشنا شدید، دوست داشته باشید که ولاگ بسازید. باید بدانید که ساخت ولاگ، کار بسیار سختی نیست. برای ساخت ولاگ تنها کافی است که یک ویدیو مناسب از موضوع مورد نظر بسازید و آن را در پلتفرم مناسب منتشر کنید. اما باید بدانید که در هنگام ساخت ویدیو باید به برخی نکات توجه کنید تا بتوانید موفق شوید. از مهم‌ترین نکاتی که هر ولاگر باید به آن توجه کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- انتخاب موضوع

همان‌طور که در تعریف ولاگ چیست و ولاگر کیست؟ گفتیم، هر ولاگری باید در خصوص موضوعی اقدام به تولید محتوا کند که به آن تسلط مناسبی داشته باشد. عدم تسلط در خصوص آن موضوع باعث می‌شود تا ویدیو ساخته شده برای مخاطبین جذاب نباشد و آن‌ها نتوانند پاسخ سؤالات خود را به خوبی دریافت کنند. همچنین موضوع باید به گونه‌ای انتخاب شود که فرد ولاگر به آن علاقه داشته باشد تا بتواند به صورت مداوم در آن به فعالیت مشغول باشد. پس باید بگوییم که انتخاب یک موضوع و حیطه مناسب برای ساخت ویدیو از مهم‌ترین نکاتی است که هر ولاگری به آن توجه می‌کند.

2- تقویت فن بیان

همان‌طور که در تعریف ولاگ چیست؟ به آن اشاره کردیم، ولاگ محتوایی ویدیویی است که افراد در خصوص موضوعات مختلف اقدام به ضبط و انتشار آن می‌کنند. در محتوای ویدیویی افراد باید در خصوص موضوعات مورد نظر صحبت کنند. به همین دلیل فن بیان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر شما هم از آن افرادی هستید که دوست دارید یک ولاگر موفق شوید، باید ابتدا فن بیان خود را به میزان مناسبی بهبود بخشید.

باید بدانید که لحن شما باید چگونه باشد و چه نوع روش بیانی برای موضوع شما مناسب است. گاهی لازم است بسیار جدی در خصوص یک موضوع صحبت کنید و گاهی لازم است با استفاده از شوخی و طنز با مخاطب ارتباط برقرار کنید. به همین دلیل فن بیان باید توجه ویژه‌ای داشت تا بتوان بازخورد بهتری دریافت کرد.

3- برنامه‌ریزی

برای ساخت ولاگ‌های خود برنامه‌ریزی داشته باشید. افرادی که با پاسخ سؤال ولاگ چیست؟ آشنا هستند و اقدام به ساخت ولاگ کرده‌اند به خوبی می‌دانند که بدون برنامه‌ریزی و داشتن ایده نمی‌توان در این زمینه موفق بود. برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب برای ضبط، ادیت و انتشار ویدیو از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. باید بدانید که بدون توجه به این نکات، ممکن است با مواردی مانند کمبود وقت مواجه شوید.

انتشار محتوا در زمان مناسب باعث می‌شود تا میزان بازدید آن، مخصوصاً در ساعات اولیه انتشار، بالاتر رود. اگر برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسبی برای این کار نداشته باشید یا با کمبود وقت مواجه خواهید شد که این امر در کیفیت محتوا تأثیرگذار است و یا محتوا را در زمان نامناسب منتشر خواهید کرد که باعث کاهش بازدید خواهد شد. پس برنامه‌ریزی مناسب و زمان‌بندی اصولی برای انجام کارهای متفاوت در خصوص ساخت ولاگ را موردی مهم و تأثیرگذار در موفقیت دانست.

3- داشتن سناریو

داشتن سناریو یکی دیگر از مواردی است که هر فرد آشنا با پاسخ سؤال ولاگ چیست و چگونه باید آن را ساخت، به آن توجه می‌کند. سناریو به شما کمک می‌کند تا در خصوص موضوع خاص مورد نظرتان به خوبی صحبت کنید و در ویدیو از موضوع منحرف نشوید. این کار باعث می‌شود تا ویدیو شما برای مخاطب جذاب‌تر و مفیدتر باشد. همچنین داشتن سناریو باعث می‌شود تا زمان لازم برای بیان توضیحات مناسب در خصوص موضوع را به صورت حدودی بدانید.

پس باید بگوییم که زمانی که فرد می‌داند ویدیو مورد نظرش، حدوداً چند دقیقه خواهد شد، می‌تواند برنامه‌ریزی بهتری برای زمان ضبط و ادیت داشته باشد. این کار باعث منظم‌تر شدن روند و عدم مواجه شدن با مواردی مانند کمبود وقت می‌شود.

4- محیط فیلم‌برداری

هر ولاگری که با مفهوم ولاگ چیست؟ آشنا است، می‌داند که محیط مناسب برای فیلم‌برداری تا چه میزان مهم است. به عنوان مثال نمی‌توان یک ویدیو تخصصی در خصوص موضوعی فنی را در فضایی غیر از کارگاه مناسب فیلم‌برداری کرد. توجه به مواردی مانند نور، صداهای محیط و موارد مشابه نیز باعث می‌شود تا ویدیویی با کیفیت‌تر و جذاب‌تر بسازید. هیچ فردی دوست ندارد ویدیویی را مشاهده کند که در آن نور نامناسب است یا در آن صداهای محیط بسیار زیاد است. این موارد باعث می‌شود تا مخاطب از دیدن ویدیو لذت نبرد و دیگر علاقه‌ای به مشاهده آن نداشته باشد.

مفهوم ولاگ چیست

5- تجهیزات مناسب

کیفیت ویدیو یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه بسیاری کرد. افراد دوست دارند که ویدیوهایی باکیفیت را مشاهده کنند. از مهم‌ترین مواردی که در کیفیت یک ویدیو تأثیر دارد، داشتن تجهیزات مناسب مانند دوربین باکیفیت، میکروفن خوب و ابزار لازم برای ایجاد نور مناسب از مهم‌ترین تجهیزاتی است که ولاگری باید به آن توجه کند تا بتواند خروجی باکیفیتی داشته باشد.

6- توجه به نرم‌افزارهای مناسب

همان‌طور که در تعریف ولاگ چیست و معرفی انواع ولاگ به آن اشاره کردیم، ویدیوها را باید قبل از انتشار به شیوه مناسبی ادیت کرد. برای این کار نیاز به نرم‌افزارهای گوناگونی برای ادیت صدا و تصویر دارید. به همین دلیل باید نرم‌افزارهای مناسب را بشناسید و بتوانید به خوبی با آن‌ها کار کنید. پس مورد دیگری که هر ولاگر برای ساخت ولاگ باید به آن توجه کند، یافتن نرم‌افزارهای مناسب و آشنایی با نحوه کار آن‌هاست.

7- توجه به اطلاعات روز

همان‌طوری که گفتیم، یک ولاگر موفق در خصوص موضوع فعالیتش باید اطلاعات مناسبی داشته باشد. اما این روزها پیشرفت تکنولوژی بسیار سریع است و برخی اطلاعات به سرعت قدیمی می‌شوند یا روش‌های جدیدی برای آن کار به وجود می‌آید. به همین دلیل یک ولاگر موفق باید همیشه اطلاعاتش به روز باشد. مخاطبان به ولاگری که توسط او بتوانند به بهترین و به‌روزترین اطلاعات دسترسی داشته باشند، علاقه بیشتری دارند.

برای ساخت ولاگ تنها کافی است که یک ویدیو مناسب از موضوع مورد نظر بسازید و آن را در پلتفرم مناسب منتشر کنید.

انواع موضوعات ولاگ چیست؟

اگر بخواهیم بگوییم انواع موضوعات ولاگ چیست؟ باید به موارد زیر اشاره کنیم. این موارد از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین موضوعاتی است که ولاگر‌ها به آن توجه می‌کنند و مخاطبان بسیاری دارد.

1- ولاگ سفر چیست؟

شاید بتوان گفت که تمام افراد به سفر کردن علاقه دارند. به همین دلیل ولاگ‌های سفر را می‌توان یکی از پرطرفدارترین انواع ولاگ دانست. در این نوع از ولاگ، ولاگر اقدام به تهیه ویدیو و توضیح در خصوص شهرها و کشورهای مختلف می‌کند. همچنین در این ویدیوها می‌توان توضیحاتی در خصوص اماکن تاریخی، مذهبی، جشن‌ها، اماکن دیدنی و بسیاری موارد جذاب دیگر ارائه کرد تا افراد با این موضوعات بیشتر آشنا شوند.

2- ولاگ غذا و نوشیدنی

غذا و نوشیدنی یکی دیگر از انواع ولاگ پرطرفدار است. در این نوع از ولاگ، ولاگر اقدام به مراجعه به رستوران‌های متفاوت و تست غذاهای آن، معرفی غذاهای مختلف شهرها و کشورهای مختلف و نحوه طبخ غذاها می‌کند. بسیاری از ولاگرهای غذا و نوشیدنی اقدام به معرفی غذاهای متفاوت رژیمی، گیاه‌خواری و موارد مشابه می‌‌کنند تا اشخاصی که به دنبال این نوع غذاها هستند، بتوانند ویدیوهای مناسبی را مشاهده کنند.

3- زیبایی و مد

موضوع دیگری که بسیاری افراد به آن علاقه دارند، مد و زیبایی است. این موضوع طرفداران خاص خود را دارد و اگر بتوانید مطالب مناسبی را به مخاطبین ارائه کنید، می‌توانید طرفداران زیادی پیدا کنید. این روزهای بسیاری از ولاگرها با معرفی لوازم آرایشی، نحوه آرایش کردن، نکات مراقب از پوست و تقویت موها طرفداران بسیاری دارند.

4- ورزش و تناسب اندام

ورزش و تناسب اندام یکی دیگر از موضوعاتی است که افراد ولاگر در خصوص آن ویدیو می‌سازند. این روزها با توجه به نوع زندگی شهری و رژیم غذایی ناسالم، افراد با اضافه وزن زیادی مواجه هستند. همان امر باعث شده تا کسانی که بتوانند ویدیو‌هایی مناسب در خصوص ورزش‌هایی برای تناسب اندام بیشتر و کاهش وزن بسازند، طرفداران خود را پیدا خواهند کرد.

5- روان‌شناسی و روابط

بسیاری افراد به موضوعات مربوط به روان‌شناسی و روابط علاقه دارند. این روزها با مشکلات روحی متفاوتی مواجه هستند که برای این موارد به دنبال راه حل می‌گردند. همچنین راه حل برای مشکلات موجود در روابط افراد، از دیگر مسائلی است که مخاطبان خود را جذب خواهد کرد. پس بسیاری از ولاگرهایی که علم روان‌شناسی و پاسخ سؤال ولاگ چیست؟ آشنایی دارند، اقدام به ساخت ویدیوهایی در این زمینه می‌کنند.

6- بازی و سرگرمی

اگر بخواهیم به سؤال موضوعات جذاب برای ساخت ولاگ چیست؟ پاسخ دهیم، نمی‌توان نامی از بازی و سرگرمی در پاسخ نبرد. ولاگرها با توجه به این موضوع اقدام به ساخت ویدیوهایی متفاوت در خصوص معرفی بازی‌ها، گیم‌پلی آن‌ها و موارد مشابه دیگر می‌کنند.

7- فیلم و سریال

معرفی فیلم و سریال‌های خوب، نقد و بررسی آن‌ها و اخبار موجود در خصوص این نوع از محتوا یکی دیگر از مواردی است که ویدیوهای بسیاری در خصوص آن می‌توان پیدا کرد.

8- سبک زندگی

سبک زندگی و لایف استایل یکی دیگر از موضوعاتی است که توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. ولاگ سبک زندگی موضوعات بسیاری را در برمی‌گیرد و نمی‌توان آن را به یک موضوع یا یک حیطه محدود کرد.

9- حیوانات خانگی

حیوانات خانگی، نکات مربوط به نگهداری و تربیت آن‌ها و بیماری‌هایی که ممکن است آن‌ها با آن مواجه شوند، یکی دیگر از موضوعات جذاب برای تولید ولاگ است.

10- آموزش

بسیاری افراد برای این که بتوانند آموزش موضوعات متفاوت را ببینند، اقدام به مشاهده ویدیو در خصوص آن می‌کنند. همین امر باعث شده تا بسیاری از ولاگرها اقدام به ساخت ویدیوهای آموزشی در خصوص بسیاری از زمینه‌ها کنند.

11- تکنولوژی

معرفی تکنولوژی‌های جدید، آنباکس کردن محصولات جدید مانند گوشی‌های تلفن همراه و بررسی آن‌ها از مواردی است که بلاگرهای تکنولوژی در خصوص آن ویدیو می‌سازند.

12- فروش و بازاریابی

بسیاری افراد به ویدیوهایی که با تماشای آن بتوانند نکات مربوط به فروش و بازاریابی را یاد بگیرند، علاقه دارند. همین موضوع باعث شده تا برخی از ولاگرها اقدام به ساخت و انتشار ویدیوهایی با موضوع فروش و بازاریابی کنند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    مواردی که معرفی شد، تنها بخشی از انواع ولاگ بود. بسیاری افراد با کسب اطلاعات کافی و دانش کافی، پاسخ سؤال ولاگ چیست؟ را به خوبی درک کرده‌اند و اقدام به ساخت ولاگ‌های متفاوتی با استفاده از خلاقیت خود می‌کنند. همین امر باعث شده تا موضوعات ولاگ بسیار گسترده و متنوع باشد. شما هم اگر به ساختن ولاگ علاقه دارید، می‌توانید، موضوعی جذاب و متفاوت که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید.

    می‌توان در خصوص موضوعات متفاوتی مانند: «سفر، مد و زیبایی، ورزش و تناسب اندام، سبک زندگی، تکنولوژی، بازی و سرگرمی و فیلم و سریال»، ولاگ ساخت.

    جمع‌بندی

    • اگر بخواهیم به سؤال ولاگ چیست؟ پاسخ دهیم، باید بگوییم که ولاگ محتوایی ویدیویی است که سازنده در آن به معرفی، بررسی و آموزش موارد متفاوت می‌پردازد.
    • به شخصی که اقدام به ساخت و انتشار این‌گونه ویدیوها می‌کند، ولاگر می‌گویند.
    • برای این که بتوانید ولاگ‌های خوبی بسازید باید به نکاتی مانند برنامه‌ریزی، استفاده از امکانات و نرم‌افزارهای مناسب، توجه به محیط فیلم‌برداری و سناریو توجه کنید.
    • ولاگرها باید در خصوص موضوعی که انتخاب می‌کنند، دانش مناسبی داشته باشند و اطلاعات آن‌ها به روز باشد تا بتوانند ویدیوهایی جذاب را ضبط و منتشر کنند.
    • اگر بخواهیم به سؤال انواع ولاگ چیست؟ پاسخ دهیم، باید بگوییم که ولاگ را می‌توان در بسیاری زمینه‌ها ساخت. موضوعاتی مانند سفر، مد و زیبایی، ورزش و تناسب اندام، آموزش و تکنولوژی از جذاب‌ترین موضوعاتی است که ولاگرها در خصوص آن ولاگ می‌سازند.
    • شما چگونه به سؤال ولاگ چیست پاسخ می‌دهید؟ چه اطلاعاتی در خصوص ولاگ و انواع آن دارید؟ چه موضوعات دیگری برای تولید ولاگ می‌شناسید؟
    • نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    contentcareer

    vimeo

    theartsdevelopmentcompany

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.