کاربردهای نرم افزار انبارداری + معرفی 5 برنامه انبارداری موفق

0

لجستیک کسب‌وکارها دارای بخش‌های گوناگون و گسترده‌ای است که مدیریت سیستم انبار تنها یک بخش کوچک از آن را شامل می‌شود. انواع نرم افزار انبارداری به منظور مدیریت هر چه بهتر موجودی شرکت‌های بازرگانی و تجاری مختلف وجود دارند که به پیشبرد اهداف لجستیک این سازمان‌ها کمک زیادی می‌کنند.

شاید چنین تصوری وجود داشته باشد که یک نرم افزار انبارداری تنها برای مدیریت انبارهای بزرگی کاربرد دارد که هزاران محصول مختلف را در خود جای داده‌اند. اما چنین چیزی کاملاً درست نیست. یک سیستم این چنینی را می‌توان در هر سطحی و به منظور ردیابی، کنترل و مدیریت هر نوع موجودی استفاده کرد. با ما همراه باشید تا در مورد سیستم مدیریت انبار و نرم‌افزارهای مربوط به آن بیشتر گفتگو کنیم.

نرم افزار انبارداری چیست؟

نرم افزار انبارداری چیست

در بحث لجستیک نرم افزار انبارداری یا سیستم مدیریت انبار به نوعی بستر و راه‌حل تجاری برنامه‌نویسی‌شده گفته می‌شود که برای مشاهده، ردیابی و مدیریت کل موجودی یک کسب‌وکار از شروع عملیات و کنترل توزیع زنجیره تأمین کالاها تا رسیدن محصولات به قفسه فروشگاه‌ها از آن استفاده می‌شود. به زبان ساده‌تر یک نرم افزار انبارداری شامل فرآیندهایی است که به هر سازمان بازرگانی اجازه می‌دهد تا مدیریت انبار خود را از زمانی که یک کالا به آن وارد می‌شود تا زمان خروج آن را ثبت و کنترل کند.

انبارها در مرکز زنجیره تأمین کالاها از زمان تولید تا توزیع قرار دارند. این مکان‌ها محلی برای نگهداری مواد خام تا کالاهای نهایی هستند. پس برای اینکه بتوان عملیات حفظ و نگهداری این کالاها را به خوبی ردیابی و میزان دریافتی، موجودی و خروجی اقلام مختلف را ثبت کرد، باید از روش‌های کارآمد و به صرفه‌ای مانند نرم‌افزارهای انبارداری کمک گرفت. چنین سیستم‌هایی امکان مدیریت اقلام انبار را در هر زمان و مکانی فراهم می‌کنند. البته بسته به نوع نرم‌افزار ممکن است هر یک ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد.

با توجه به اینکه فرآیند انبارداری و مدیریت چنین محیط‌هایی اهمیت زیادی دارد و فعالیت‌های مرتبط با آن باید به صورت کاملاً دقیق، به سرعت و کارآمد انجام شود، نقش حیاتی نرم‌افزارهای کاربردی آشکارتر می‌شود. برای مثال تصور کنید مواد اولیه به صورت مناسب دریافت نشوند یا اینکه برخی قطعات به اشتباه درون محیط انبار قرار داده شوند. در چنین شرایطی احتمال ایجاد مشکل و مختل شدن زنجیره تأمین کالاها تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. پس از زمانی که یک کالا به انبار وارد و به صورت مرتب در گوشه‌ای از انبار دسته‌بندی می‌شود تا زمان ارسال و ردیابی، نیاز به مدیریت موجودی دارد.

نرم‌افزارهای انبارداری نوعی سیستم مدیریت انبار هستند که با ردیابی و کنترل موجودی و منابع به حفظ و نگهداری هر چه بهتر محصولات کمک می‌کنند.

نرم افزارهای کاربردی در انبارداری

نرم‌افزارهای انبارداری از لحاظ نوع عملکرد و البته سیستمی که قرار است روی آن اجرا و استفاده شوند، به انواع گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شوند. از این سری دسته‌بندی‌ها می‌توانیم به نرم‌افزارهای تحت وب، نرم‌افزارهای ویندوزی، نمونه‌های اندرویدی و نرم‌افزارهای تحت اکسل اشاره کنیم. هر یک از این برنامه‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای مثال یک نرم افزار انبارداری تحت وب، نمونه‌ای است که به کمک یک مرورگر بالا می‌آید. بنابراین نیازی به نصب روی سیستم خاصی ندارد. به همین دلیل کاربر به راحتی در هر زمان و مکانی که باشد، تنها با دسترسی به یک مرورگر می‌تواند به اطلاعات نرم‌افزار مربوطه دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: چطور با کمترین هزینه پستی سفارش مشتری را ارسال کنیم؟

در مقابل نرم‌افزارهای ویندوزی یا اندرویدی هم تنها روی سیستم‌های مرتبط با خود نصب می‌شوند. سرعت عمل بالا از مزایای نرم‌افزارهای ویندوزی محسوب می‌شود، این در حالی است که قابلیت حمل آسان و به دنبال آن، راحتی کار انبارداری از نقاط مثبت سیستم‌های اندرویدی است. با توجه به توضیحات بالا در ادامه به معرفی کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای انبارداری می‌پردازیم.

نرم افزار انبارداری میزان

نرم افزار انبارداری میزان

نرم‌افزار میزان از سری برنامه‌های کاربردی و شناخته شده در کار مدیریت انبار است. این نرم‌افزار که توسط شرکت داده‌کاوان پارس تولید شده است، تنها یکی از محصولات این شرکت به‌شمار می‌آید. این برنامه به گونه‌ای طراحی شده است که آمار و داده‌های تمامی اقلام نگهداری شده در انبار را به کمک داده‌های ریالی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. از این سیستم برای کاربری‌های گوناگونی تجاری، اصناف، شرکت‌های خصوصی و انبارهای عمومی استفاده می‌شود.

هدف اصلی طراحی نرم‌افزار میزان این است که گزارشات کامل مربوط به انبار از کل کالاها گرفته تا نمونه‌های تازه وارد، اقلام قابل فروش، کالاهای فاسد، کالاهای در گردش و اقلام ضایعاتی را به شکلی کاملاً ساده در اختیار کاربران قرار دهد. به همین دلیل کار با این پلتفرم از پیچیدگی زیادی برخوردار نیست. اگرچه امکانات و ویژگی‌های این نرم‌افزار بسیار زیاد است، اما در ادامه تنها به ذکر چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

  • قابلیت دسته‌بندی کردن کالاها بر اساس گروه و کد
  • امکان دریافت ریز گزارشات از جمله گزارشات مانده حساب، گزارش تعداد و گزارش صورت گردش
  • قابلیت تعریف تاریخ مصرف برای اقلام مختلف
  • امکان استفاده از انواع دستگاه‌های بارکدخوان

نرم افزار انبارداری کاکتوس

این نوع نرم افزار انبارداری را باید در رده نمونه‌های پیمانکاری قرار دارد. به همین دلیل کاکتوس یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پروژه‌های بزرگ و گسترده محسوب می‌شود. از سری اطلاعات پایه‌ای که می‌توانیم در نرم‌افزار کاکتوس ثبت کنیم امکان تعریف تعداد نامحدودی انبار، تعریف واحدهای اندازه‌گیری، ثبت بارکد کالاها، قابلیت تعریف کالاها بر اساس مشخصات، رنگ و حتی سایز و مواردی از این دست خواهند بود. دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار انبارداری کاکتوس شامل موارد زیر می‌شوند.

  • امکان تفکیک کالاها در انبارهای مختلف و جستجوی قدرتمند هر قلم جنس
  • قابلیت انتقال داده‌های اکسل به نرم‌افزار کاکتوس
  • اعلام زنگ هشدار در مواقع رسیدن موجودی به حداقل ممکن
  • ارائه گزارشات متعدد
  • قابلیت استفاده و تعریف رسید

نرم‌ افزار انبارداری قیاس

یکی دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی و شناخته شده، برنامه قیاس است. این پلتفرم را می‌توان به دو دسته پولی و رایگان تقسیم‌بندی کرد. پس شما با توجه به نیاز و حجم کاری خود می‌توانید هر یک از محصولات این شرکت را انتخاب و از آن استفاده کنید. از سری ویژگی‌های نرم‌ افزار انبارداری قیاس می‌توانیم موارد زیر را بیان کنیم.

  • امکان استفاده از نرم‌افزار در شرایط تحت وب و ابری
  • امکان ادغام حسابداری و انبارداری محصولات
  • امکان ردیابی سریالی اقلام
  • قابلیت تعریف نامحدود اسناد مربوط به انبار و تعریف میزان کنترل
  • قابلیت تعریف خصوصیات و ویژگی‌های اقلام مختلف
  • دریافت گزارشات کامل

نرم افزار انبارداری آسان

نرم افزار انبارداری آسان، محصول شرکت آسان سیستم مبنا را هم می‌توان در دسته برنامه‌‌های کاربردی برای مدیریت انبار و کنترل موجودی آن دانست. استفاده از این پلتفرم به گونه‌ای است که حتی بدون داشتن دانش انبارداری، بتوانید به راحتی با آن کار کنید. ویژگی‌های این برنامه شامل موارد زیر می‌شوند.

  • قابلیت تعریف کالاها در سه لایه مختلف
  • امکان ثبت حواله‌های ورود و خروج اقلام
  • امکان تعریف فرمول کالا و استفاده از آن در بخش تولیدات اقلام
  • امکان ورود اطلاعات از اکسل

از سری نرم‌افزارهای کاربردی در زمینه انبارداری می‌توانیم به برنامه‌های میزان، آسان، کاکتوس و قیاس اشاره کنیم.

نرم‌ افزار انبارداری پندار سیستم

نرم‌افزار انباری و ریالی پندار سیستم را نیز می‌توان در دسته محصولات کاربردی برای مدیریت موجودی انبار دانست. این برنامه را می‌توان از سری پلتفرم‌های قابل اطمینان دانست که تنها برخی از امکانات آن شامل موارد زیر می‌شوند.

  • قابلیت تعریف تعداد نامحدودی انبار
  • ثبت فرم‌های انبارداری از موجودی تا خروجی
  • قیمت‌گذاری اتوماتیک خروجی‌ها و گرفتن میانگین موزون
  • کنترل موجودی‌ها با نمایش آلارم
  • قابلیت تعریف موجودی اقلام به شکل درختی
  • ارائه گزارشات مربوط به موجودی و گردش کالاها

نرم افزار انبارداری رایگان

نرم افزار انبارداری رایگان

گرچه نرم‌افزارهای رایگان انبارداری چندان مناسب فعالیت‌های بزرگ نیستند و تمامی ویژگی‌های لازم و مناسب انبارگردانی را ندارند، اما می‌توان از آن‌ها در بسیاری از مواقع برای مدیریت بهتر موجودی و گردش انبار استفاده کرد. پس اگر از آن دست کسب‌وکارهایی هستید که چندان ویژگی‌های متنوع یک نرم‌افزار برای شما اهمیت ندارد، می‌توانید از نسخه‌های رایگان برخی برنامه‌ها استفاده کنید. البته بعضی از نمونه‌ها هم تنها دموی رایگان نرم‌افزارهای پولی هستند و شما می‌توانید بعد از مدتی استفاده در صورت رضایت، نسخه اصلی برنامه را خریداری کنید. برای مثال از جمله نمونه‌های رایگان موارد زیر خواهند بود.

  • نرم‌افزار رادیکال برای مدیریت انبار
  • نرم‌افزار آسان برای انبارگردانی
  • نرم‌افزار عارف رایانه برای انبارداری
  • نرم افزار انبارداری رایگان راهکار سافت
  • نرم افزار انبار آنلاین
  • نرم‌افزار مدیریت انبار مبین
  • برنامه انبارداری آرین سیستم

نرم افزار انبارداری بدون محدودیت

نرم‌افزارهای بدون محدودیت به مواردی گفته می‌شوند که نه تنها از نظر ثبت انبار، بلکه از نظر وارد کردن داده و کنترل انبار بر اساس مکان و زمان نیز محدودیتی ندارند. این سری از برنامه‌ها امکان ثبت سیستمی هر تعداد کالا را که بخواهید برای شما فراهم می‌کنند. از دیگر مزایای نرم‌افزارهای انبارداری بدون محدودیت می‌توانیم به امکان ثبت نامحدود مشتریان اشاره کنیم.

ضمن اینکه این امکان وجود دارد که برای هر کالایی مکان مشخصی از انبار را تعریف کنیم تا در این شرایط مدیریت انبار به بهترین شیوه انجام شود. با چنین برنامه‌هایی این امکان وجود دارد که در هر ساعت از شبانه‌ روز و در هر موقعیت جغرافیایی، امکان دسترسی به برنامه و کار با آن وجود داشته باشد. برای مثال نرم‌افزار رادیکال یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی انبارگردانی است که به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، در این دسته جای می‌گیرد.

یک نرم افزار انبارداری مناسب امکان کنترل و مدیریت موجودی را در هر زمان و مکانی فراهم می‌کند.

نرم افزار انبارداری اندروید

نرم افزار انبارداری اندرویدی

یک نرم‌ افزار انبارداری خوب چه در زمینه انبارگردانی چه هر کاربری دیگری که باشد، باید بتواند نیاز افراد و کسب‌وکارها را به خوبی برطرف کند. همانطور که در بخشی از مقاله اشاره کردیم، نرم‌افزارهای انبارداری به اشکال مختلف طراحی می‌شوند. برای مثال گفتیم که برخی نمونه‌ها تنها قابلیت نصب روی سیستم‌های ویندوزی دارند، این در حالی است که بعضی تنها به صورت ابری و به شکل جستجو در مرورگر قابلیت دسترسی خواهند داشت.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    نرم افزار انبارداری اندرویدی هم در این دسته جای می‌گیرد. این سری از برنامه‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که افراد تنها با در دست داشتن یک گوشی یا تبلت در هر مکانی، بدون زحمت زیادی به داده‌های ثبت شده در سیستم دسترسی داشته باشند. برخی از این نرم‌افزارها به صورت اپ در دسترس هستند. برای مثال از این سری از نرم‌افزارها می‌توانیم به نمونه‌هایی همچون برنامه انبار، برنامه دیدگاه و برنامه انبارداری و حسابداری ریحانه اشاره کنیم.

    جمع‌بندی

    • نرم افزار انبارداری برای مدیریت موجودی انبار کاربرد دارد.
    • نرم‌افزارهای مدیریت انبار و موجودی در گردش آن تنوع بسیاری زیادی دارند و هر کدام علاوه بر ویژگی‌های عمومی، دارای کاربری‌های تخصصی نیز هستند.
    • نرم‌افزارهای انبارداری به اشکال مختلف تحت وب، ابری، ویندوزی و اندرویدی وارد بازار می‌شوند.
    • نرم‌افزارهای قیاس، آسان، کاکتوس، پندار سیستم و میزان از سری نرم‌افزارهای انبارداری کاربردی محسوب می‌شوند.
    • شما از کدام یک از این نرم‌افزارها برای مدیریت انبار کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید؟

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    techtarget

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.