9 مدل از انواع بارنامه که در لجستیک استفاده می‌شود

0

یکی از مهم‌ترین نکاتی که افراد به دلایل متفاوت مانند داشتن آنلاین شاپ باید در خصوص آن اطلاعات کسب کنند، بارنامه است. برای حمل‌ونقل کالاهای متفاوت و استفاده از روش‌های مختلف برای جابه‌جایی کالا باید با انواع بارنامه آشنا بود تا بتوان این کارها را به سادگی بیشتری انجام داد و با برخی مشکلات مواجه نشد. اهمیت بارنامه و انواع آن سبب شده تا این مطلب از بلاگ پادرو را به آن اختصاص دهیم. با ما تا انتها همراه باشید تا در خصوص انواع بارنامه، موارد موجود در آن و بسیاری نکات دیگر اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بارنامه چیست؟

انواع بارنامه را باید اسنادی دانست که در خصوص بار و جابه‌جایی آن نکاتی را بیان می‌کنند. در حقیقت بارنامه سندی حقوقی است که بین صاحب بار و شرکت حمل‌ونقل‌کننده امضا می‌شود. این سند حاوی نکات و جزئیات مربوط به بار و جابه‌جایی آن است و باعث می‌شود تا مجموعه طرف قرارداد بداند که باید چه مواردی را انجام دهد. اگر برای بار دارای یکی از انواع بارنامه در حین جابه‌جایی و حمل‌ونقل مشکلی پیش بیاید، صاحب بار می‌تواند بر اساس اطلاعات مندرج در آن، برای دریافت حقوق خود اقدام کند.

بارنامه چیست؟

این اقدام می‌تواند دریافت خسارت از شرکت لجستیکی باشد. در صورت عدم همکاری شرکت، صاحب بار می‌تواند برای دریافت ضرر و زیان خود از آن شرکت شکایت کند و از طریق مراجع قضایی به حقوق خود برسد. این مورد اهمیت بسیار زیاد انواع بارنامه را مشخص می‌کند. پس باید افراد در خصوص بارنامه دقت بیشتری به خرج دهند و بدانند که چه سندی را با چه مفادی امضا می‌کنند و در قبال آن چه مسئولیت‌هایی را پذیرفته‌اند.

همان‌طور که گفتیم اگر مشکلی در جابه‌جایی بار دارای یکی از انواع بارنامه پیش بیاید، افراد می‌توانند از مجموعه لجستیکی شکایت کنند. اما اگر در بارنامه در خصوص این مشکلات و موارد دیگر بندهایی وجود داشته باشد، این کار با مشکل مواجه خواهد شد.

بارنامه را باید یک سند حقوقی دانست که در آن مواردی در خصوص ارسال‌کننده بار، تحویل‌گیرنده آن و شرکتی که کار حمل‌ونقل را به عهده دارد، درج شده است.

قوانین انواع بارنامه

همان‌طور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، بارنامه را باید یک سند رسمی و حقوقی دانست. هر سند رسمی و حقوقی بخش‌ها و رکن‌های متفاوتی دارد که بارنامه هم از این قاعده مستثنی نیست. هر بارنامه سه رکن مجزا و اصلی دارد. در این رکن‌ها باید ارسال‌کننده بار، گیرنده بار و شرکت باربری مشخص شده باشند. از مهم‌ترین مواردی که باید در بارنامه وجود داشته باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    1- مشخصات ارسال‌کننده و گیرنده

    در خصوص مشخصات ارسال‌کننده و گیرنده موارد زیر در بارنامه باید وجود داشته باشند.

    • مشخصات دقیق ارسال‌کننده و تحویل‌گیرنده بار در بارنامه قید شده باشد.
    • آدرس دقیق مکان تحویل بار اعلام شده باشد.
    • ارسال‌کننده به موقع برای بارگیری محموله در مکان مقرر حاضر شود.
    • تحویل‌گیرنده باید به موقع در محل تحویل حاضر شود.
    • هزینه حمل‌ونقل به صورت کامل توسط ارسال‌کننده یا تحویل‌گیرنده پرداخت شود.
    • مشخص باشد که ارسال‌کننده یا تحویل‌گیرنده قرار است هزینه جابه‌جایی بار را پرداخت ‌کنند.
    • مشخصات کالا از نظر تعداد، وزن، ابعاد (طول، عرض و ارتفاع) به صورت دقیق درج شده باشد.

    2- اطلاعات باربری

    از مهم‌ترین قوانینی که مجموعه باربری باید به آن‌ها توجه کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • اطلاعات لازم در بارنامه را به صورت دقیق در سند درج کند.
    • اسناد بارنامه‌های متفاوت را برای مدت مشخص شده در قانون بایگانی و از آن‌ها به درستی نگهداری کند.
    • بارنامه تحت پوشش بیمه مسئولیت حمل‌ونقل باشد.
    • پروانه‌های عبور لازم برای جابه‌جایی بار و رساندن آن به مقصد را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کند.
    • در زمان مقرر شده به مبدأ برای تحویل گرفتن بار مراجعه کند.
    • از زمان تحویل گرفتن بار تا رساندن آن به مقصد و دست گیرنده اقدامات لازم برای حفظ سلامت بار را انجام دهد.
    • بار را در زمان تعیین شده و در مکان مشخص شده به دست گیرنده برساند.
    • افراد مجموعه جابه‌جا کننده بار باید تا زمان تحویل بار به گیرنده از بارنامه نگهداری کنند.

    بیشتر بخوانید: دراپ شیپینگ چیست

    انواع بارنامه چیست؟

    انواع بارنامه چیست؟

    بارنامه‌ها با توجه به وسیله‌ای که از آن برای جابه‌جایی بار استفاده می‌شود، انواع متفاوتی دارند. از مهم‌ترین انواع بارنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    1- بارنامه هوایی

    بارنامه هوایی را باید یکی از انواع بارنامه دانست. این بارنامه زمانی صادر می‌شود که برای حمل‌ونقل بار از هواپیما استفاده شود. بر اساس قوانین بارنامه هوایی، فرستنده می‌تواند تا قبل از نشستن هواپیما در فرودگاه مقصد، آدرس و نام تحویل‌گیرنده بار را تغییر دهد و حتی درخواست پس فرستادن آن را ثبت کند. اما پس از فرود آمدن هواپیما دیگر امکان تغییر در بارنامه وجود ندارد.

    2- بارنامه ریلی

    یکی دیگر از انواع بارنامه، بارنامه ریلی است. زمانی که کالاها را با استفاده از قطار و سیستم حمل‌ونقل ریلی قرار است جابه‌جا کنند، این نوع بارنامه صادر خواهد شد. در بارنامه‌های ریلی علاوه بر موارد گفته شده اطلاعات دیگری نظیر شماره واگن و اطلاعات مورد نیاز گمرک در خصوص بار نیز باید درج شوند.

    3- بارنامه دریایی

    زمانی که افراد قصد دارند با استفاده از کشتی کار جابه‌جایی بار خود را انجام دهند، برای آن‌ها بارنامه دریایی صادر می‌شود. در این بارنامه علاوه بر مواردی که باید در بارنامه وجود داشته باشند، مشخصات دیگری مانند اطلاعات کشتی مانند نام آن، بندری که قرار است بار در آن‌جا از کشتی تخلیه شود و برخی موارد دیگر باید در آن ثبت شوند. باید بدانید که مسئولین بندر اجازه ندارند باری را که در بارنامه آن بندر دیگری به عنوان مقصد درج شده، تحویل بگیرند. بارنامه‌های دریایی خود انواع متفاوتی دارند. انواع بارنامه دریایی به شرح زیر هستند.

    بارنامه (On Deck)

    بارنامه (On Deck) برای بارهایی صادر می‌شود که روی عرشه کشتی قرار می‌گیرند. این بارها با توجه به جایی که دارند ممکن است به دلایل متفاوت تا زمان رسیدن به مقصد آسیب ببینند.

    بارنامه (On Board)

    بارنامه‌های (On Board) یکی دیگر از انواع بارنامه دریایی است که برای کالاهایی که در انبار کشتی قرار داده می‌شوند، صادر خواهد شد. این بارها نسبت به بارهایی که روی عرشه کشتی قرار دارند، صدمه بسیار کمتری می‌بینند و معمولاً تنها در زمانی که کشتی صدمه جدی ببیند یا در طوفان‌های سهمگین قرار گیرد به آن‌ها آسیب وارد می‌شود.

    4- بارنامه کامیون

    جابه‌جایی بار به شیوه زمینی و با استفاده از ماشین‌هایی مانند کامیون را باید یکی از پراستفاده‌ترین انواع بارنامه دانست. بارنامه حمل با کامیون با توجه به برخی شرایط در 6 تا 14 نسخه صادر می‌شود. 3 نسخه اصلی بارنامه توسط ارسال‌کننده، گیرنده و مجموعه باربری امضا می‌شود. بقیه نسخه‌ها برای گمرک‌های ورودی و خروجی و مواردی که در بین راه وجود دارد مانند سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای صادر می‌شود.

    5- بارنامه سراسری

    یکی دیگر از انواع بارنامه، بارنامه سراسری است. در برخی مواقع برای رساندن کالا به مقصد به دلایل متفاوت مانند عدم وجود فرودگاه در آن شهر و بسیاری موارد دیگر، نیاز است که از چند روش متفاوت حمل‌ونقل برای رساندن کالا استفاده شود. به همین دلیل نیاز است که یک بارنامه برای این مواقع وجود داشته باشد. این نیاز باعث شد تا بارنامه سراسری به وجود آید.

    این بارنامه را باید سندی قابل انتقال دانست که در هر کدام از مقاصد چندگانه که در آن وسیله مورد استفاده برای حمل‌ونقل تعویض می‌شود، از حامل قبلی به حامل جدید منتقل می‌شود. شرکت باربری وظیفه نظارت بر این جابه‌جایی‌ها را دارد و باید مطمئن شود که کالا در سلامت کامل به مقصد نهایی و دست تحویل‌گیرنده خواهد رسید.

    6- بارنامه حمل مرکب فیاتا

    تقریباً تمام دولت‌های جهان نسبت به جابه‌جایی بارها حساس هستند. همین امر سبب شده که بارنامه مرکب فیاتا به وجود آید. بارنامه مرکب فیاتا بسیار شبیه بارنامه سراسری است، اما با آن یک تفاوت عمده و بسیار مهم دارد. در این نوع بارنامه باید به طور دقیق مقاصد متفاوت و وسایل نقلیه‌ای را ذکر کرد که در هر کدام از این مقاصد برای رساندن بار به مقصد بعدی استفاده می‌شود. بنابراین این نوع از انواع بارنامه شامل جزئیات دقیق و شفاف بسیاری است.

    7- بارنامه رسید پستی

    بارنامه رسید پستی

    بارنامه رسید پستی یکی دیگر از انواع بارنامه است که برای بارهایی صادر می‌شود که توسط شرکت پست با استفاده از روش پست پیشتاز برای مقاصد مختلف ارسال می‌شوند. در این نوع بارنامه یک شماره 10 تا 20 رقمی وجود دارد که افراد با استفاده از آن می‌توانند از طریق سامانه پست در خصوص شرایط بسته خود مانند زمان تحویل یا مکان کنونی آن اطلاعاتی کسب کنند.

    • بارنامه‌های متفاوتی با توجه به روش و وسیله جابه‌جایی بار وجود دارند.
    • از انواع بارنامه می‌توان به بارنامه ریلی، هوایی، دریایی، بارنامه کامیون، سراسری، مرکب فیاتا و پستی اشاره کرد.

    8- بارنامه پستی

    در زمان استفاده از شرکت پست ایران یا سایر مجموعه‌هایی که کار حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالا در ایران را انجام می‌دهند نیز یک رسید به عنوان بارنامه به افراد داده می‌شود. هر مجموعه در این بارنامه باید اطلاعات لازم را آماده کند تا کار جابه‌جایی کالاها بدون مشکل انجام شود. برخی از شرکت‌ها علاوه بر بارنامه کاغذی، این بارنامه و اطلاعات آن را به صورت پیامک برای مشتریان خود ارسال می‌کنند تا فرایند جابه‌جایی کالا مخصوصاً برای آنلاین شاپ‌ها ساده‌تر باشد.

    9- پیامک بارنامه حمل‌ونقل

    همان‌طور که گفتیم پیامک بارنامه حمل‌ونقل یکی از روش‌هایی است که برای ساده‌تر شدن فرایندهای استفاده می‌شود که برای جابه‌جایی کالاها ضرورت دارند. افزونه حمل و نقل پادروپین یکی از مجموعه‌هایی است که از این روش استفاده می‌کند. این مجموعه را باید یکی از بهترین مجموعه‌ها برای آنلاین شاپ‌ها دانست که با استفاده از آن می‌توانند به راحتی کار ارسال کالاها و محصولات خود را انجام دهند. در این افزونه شرکت‌ها می‌توانند به راحتی به بسیاری از مجموعه‌های جابه‌جایی کالای معتبر در ایران مانند شرکت پست، ماهکس، پیشرو پست، لینک اکسپرس و برخی مجموعه‌های دیگر دسترسی داشته باشند.

    اما مزایای استفاده از پادروپین به همین مورد ختم نمی‌شود. صاحبان آنلاین شاپ‌ها در این افزونه می‌توانند اطلاعات بیشتری مانند هزینه جابه‌جایی کالا، زمان رسیدن به مقصد و بسیاری موارد دیگر را مشاهده کنند. این کار باعث خواهد شد تا با توجه به نیاز خود، بهترین گزینه را از میان گزینه‌های موجود برای جابه‌جایی کالا انتخاب کرده تا بتوانند رضایت بیشتر مشتریان خود را جلب کنند.

    همچنین با استفاده از این افزونه دیگر برای ارسال کالاهای خود نیازی به مراجعه به دفاتر پستی وجود ندارد. فراموش نکنید که کارکنان پادروپین بسته‌ها را جلوی در فروشگاه از شما تحویل خواهند گرفت. این امر در زمان و هزینه مجموعه‌ها صرفه‌جویی می‌کند و همین امر می‌تواند باعث شود تا شما وقت بیشتری برای رسیدن به کارهای آنلاین شاپ خود داشته باشید.

    جمع‌بندی

    • بارنامه را باید یک سند حقوقی دانست که در آن مواردی در خصوص ارسال‌کننده بار، تحویل‌گیرنده آن و شرکتی که کار حمل‌ونقل را به عهده دارد، درج شده است.
    • در بارنامه باید اطلاعات کافی در خصوص مبدأ، مقصد و بار مانند تعداد، وزن و ابعاد آن وجود داشته باشد.
    • مجموعه‌های باربری باید بارنامه‌ها را برای مدت مشخص بایگانی کنند تا در صورت بروز مشکل بتوانند آن را بررسی و پیگیری نمایند.
    • وجود بارنامه باعث می‌شود تا در صورت بروز حادثه و مشکل برای بار، صاحب آن بتواند برای احقاق حق خود اقداماتی نظیر مراجعه به مراجع قضایی و شکایت از شرکت جابه‌جا کننده بار را انجام دهد.
    • بارنامه‌های متفاوتی با توجه به روش و وسیله جابه‌جایی بار وجود دارند. از انواع بارنامه می‌توان به بارنامه ریلی، هوایی، دریایی، بارنامه کامیون، سراسری، مرکب فیاتا و پستی اشاره کرد.
    • شرکت‌های پستی برای راحتی کار افراد با نیازهای متفاوت مخصوصاً افرادی که فروشگاه آنلاین دارند، اقدام به ارسال بارنامه به صورت پیامک برای آن‌ها کرده اند.
    • در ایران مجموعه‌های معتبر و متفاوتی برای جابه‌جایی کالا وجود دارند که برخی افراد برای انتخاب مورد مناسب در میان آن‌ها با تردیدهایی مواجه می‌شوند.
    • افراد در افزونه حمل‌ونقل پادروپین می‌توانند از خدمات بسیاری از مجموعه‌های معتبر پستی استفاده کنند.
    • در این افزونه صاحبان آنلاین شاپ‌ها می‌توانند اطلاعاتی نظیر هزینه و زمان رسیدن کالا به مقصد را مشاهده کنند و با انتخاب بهترین گزینه با توجه به شرایط و نیاز خود، کار ارسال بسته‌ها و کالاها را با راحتی بیشتری انجام دهند.
    • تحویل گرفتن کالا جلوی در فروشگاه یکی دیگر از مزایای استفاده از افزونه حمل‌ونقل پادروپین است.
    • شما در خصوص انواع بارنامه چه می‌دانید؟ از میان انواع بارنامه گفته شده در این مطلب از کدام مورد استفاده کرده‌اید؟ آیا با خدمات مجموعه پادروپین آشنایی دارید؟
    • نظرات و تجربیات خود را در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های پرتکرار

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.