الگوریتم تیک تاک چگونه کار می‌کند؟

2

به عنوان منبعی عظیم از محتوای ویدئویی ویروسی و روندهای اینترنتی، تیک تاک به سرعت در عرض چند سال به یکی از پلتفرم‌های محبوب در رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است. سال 2021 را می‌توان پررونق‌ترین سال برای این شبکۀ اجتماعی در نظر گرفت.

سالی که از نظر زمان ماهانۀ صرف شده در آن توانست از یوتیوب نیز پیشی بگیرد. به اندازه‌ای که کاربران آن به طور متوسط 24.5 ساعت در ماه از آن استفاده کردند. در ادامه درباره الگوریتم تیک تاک بیشتر توضیح می‌دهیم.

این آمار نشان از ماهیت اعتیادآور تیک تاک می‌دهد که افراد را ترغیب به مصرف محتوا می‌کند. این اتفاق در نتیجۀ طراحی استراتژیک الگوریتم تیک تاک است.

سهم الگوریتم تیک تاک در افزایش آگاهی از برند

با توجه به سطوح بالای تعامل که در آن اتفاق می‌افتد، بسیاری از برندها از تیک تاک برای افزایش آگاهی از برند استفاده می‌کنند. به خصوص در بین کاربران جوان، تمایل و رغبت به استفاده از آن بسیار دیده می‌شود. اما سؤال اینجاست که الگورتیم تیک تاک دقیقاً چگونه کار می‌کند؟

چه چیز اسرارآمیزی در آن وجود دارد که باعث اعتیادآور بودن آن تا این حد می‌شود؟ مهم‌تر از همه این که چگونه می‌توانیم از پتانسیل آن به نفع خودمان استفاده کنیم تا به بیشترین کارآیی از آن دست یابیم؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موضوع بپردازیم.

الگوریتم تیک تاک چیست و چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم تیک تاک و ماهیت آن

الگوریتم تیک تاک، سیستم و ساختاری پیچیده دارد. به طوری که بسته به اولویت‌های شخصی کاربران، ترجیح می‌دهد که کدام ویدیوها را در صفحۀ For You خود به نمایش بگذارد. به عبارت دیگر، این سیستم تعیین می‌کند که هر یک از کاربران به چه نوع محتواهای ویدئویی علاقه و تمایل بیشتری دارند.
در نتیجه، صفحۀ For You در تیک تاک برای هر یک از کاربران شخصی سازی شده است. به طوری که هیچ دو کاربر، صفحات دقیقاً مشابهی را مشاهده نمی‌کنند.

با محدود کردن توصیه‌ها به علایق خاص، هر یک از کاربران محتواهایی را مشاهده می‌کنند که بیشترین سازگاری را با روحیات و خلق و خوی آنان دارد. مثلاً طرفداران فوتبال، محتواهای مرتبط با این ورزش را مشاهده می‌کنند و در صفحۀ آنان، ویدئوهای ورزشی عمومی به نمایش گذاشته نمی‌شوند.

الگوریتم تیک تاک با در نظر داشتن معیارها و فاکتورهایی دقیق، مرتبط‌ترین ویدئو را به کاربران خود نمایش می‌دهد.

توجه الگوریتم تیک تاک به تغییرات علایق کاربران

الگوریتم تیک تاک به این معناست که انواع ویدیوهایی که می‌بینید نیز ممکن است با تغییر ترجیحات و وضعیت ذهنی شما در طول زمان تغییر کنند. الگوریتم تیک تاک به سرعت با تغییرات رفتاری کاربران همسو می‌شود. در نهایت مناسب‌ترین ویدیو برای هر یک از آنان به نمایش گذاشته می‌شود.
این اتفاق ممکن است به صورت لحظه‌ای بیفتد. تصور کنید که الگورتیم آن تا چه اندازه پیشرفته و دقیق کار می‌کند.

به عنوان مثال ممکن است وقتی یک محتوای سرگرم‌کنندۀ آشپزی ایجاد می‌کنید یا مشغول به تماشای محتواهای مرتبط با غذا می‌شوید، تعداد زیادی از چنین محتواهایی را در صفحۀ خود ببینید. اما به محض اینکه علاقۀ خود به این قبیل از محتواها را از دست دادید، ممکن است شاهد کاهش یافتن این ویدئوها شوید.

چرا که تعاملات شما با ویدیوهای آشپزی کمتر شده و الگوریتم تیک تاک این را به خوبی تشخیص داده است. بنابراین می‌توان گفت که تیک تاک در هر بازۀ زمانی، علایق شما را تشخیص داده و سریعاً خود را با آن سازگار می‌کند.

عوامل مؤثر بر الگوریتم تیک تاک

اثر تعاملات کاربران بر الگوریتم تیک تاک

الگوریتم تیک تاک بسیار شبیه به الگوریتم اینستاگرام است. چراکه به نحوۀ تعامل کاربران در پلتفرم اهمیت زیادی می‌دهد. به عبارت بهتر، به نحوۀ رفتار شما در شبکۀ اجتماعی نگاه می‌کند تا بفهمد که به چه چیزی علاقه دارید. سیگنال‌هایی که در این راستا به کار گرفته می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • ویدیوهایی که دوست دارید.
  • ویدئوهایی که به اشتراک می‌گذارید.
  • اکانت‌هایی که دنبال می‌کنید.
  • محتوایی که ایجاد می‌کنید.
  • نظراتی که ارسال می‌کنید.
  • ویدئوهایی که به لیست دلخواه خود اضافه می‌کنید.
  • کاربرانی که آن‌ها را بلاک می‌کنید.
  • ویدئوهایی که به فهرست «عدم علاقه‌مندی» اضافه می‌کنید.

اهمیت تماشای کامل ویدئو در الگوریتم تیک تاک

برای محدود کردن بیشتر علایق شما، تیک تاک همچنین مدت زمانی که یک ویدیو را تماشا می‌کنید را هم در نظر دارد. وقتی یک ویدیو را به صورت کامل نگاه می‌کنید، نشانه‌ای قوی به الگوریتم تیک تاک ارسال خواهد شد. این نشان از علاقۀ بیشتر شما به ویدیو دارد.

در نتیجه الگوریتم، وزن بیشتری به آن می‌دهد. علاوه بر این، الگوریتم تیک تاک همچنین از سازندگان محتواهایی که به صورت منظم با آنها درگیر می‌شوید، استفادۀ بیشتری می‌کند. طبیعی است که تمایل و علاقۀ شما خود را در مدت زمانی که با آن درگیر هستید نشان می‌دهد.

اطلاعات ویدیویی و شکل گیری الگوریتم تیک تاک

علاوه بر تعاملات و فعالیتی که در این شبکۀ اجتماعی دارید، تیک تاک موارد مرتبط با اطلاعات ویدئویی را نیز در نظر می‌گیرد. با فاکتور گرفتن از اطلاعات و نشانه‌های موجود در ویدئوها، موضوع مورد نظر شناسایی می‌شود تا به ارزیابی دقیق‌تری از حوزۀ علایق کاربران دست یابد. این جزئیات شامل موارد مختلفی هستند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • زیرنویس‌هایی برای شناسایی کلمات کلیدی که می‌تواند به الگوریتم اطلاع دهد که موضوع محتوا دربارۀ چه مواردی است.
  • هشتگ‌هایی برای دسته‌بندی محتوا و اطلاع رسانی به الگورتیم که موضوعیت محتوا را مشخص می‌کند.
  • صداهایی که در ویدیو به کار گرفته می‌شوند. استفاده از موسیقی و آهنگ‌ها به الگورتیم تیک تاک کمک می‌کند تا به شناسایی دقیق‌تر موضوع محتوا و حوزۀ علاقۀ کاربر دست یابد.

تنظیمات حساب کاربری

الگوریتم تیک تاک همچنین از تنظیمات دستگاه و حساب کاربری شما برای رسیدن به اطلاعات دقیق‌تر استفاده می‌کند. البته این اطلاعات در حد فعالیت کاربر و اطلاعات ویدیویی است و شامل حریم خصوصی کاربران و اطلاعات محرمانۀ آنان نمی‌شود.

این روند به عنوان راهی برای بهینه‌سازی عملکرد کاربر استفاده می‌شود و کمتر به عنوان سیگنال‌های توصیۀ محتوا استفاده می‌شود. چرا که کاربران به صراحت آنها را به عنوان اولویت‌های خود بیان نمی‌کنند. برخی از تنظیمات دستگاه و حساب کاربری که الگوریتم آنها را در نظر دارد شامل موارد زیر است:

  • نوع وسیله
  • موقعیت جغرافیایی
  • اولویت زبانی

آنچه الگوریتم تیک تاک نشان نمی‌دهد

در تلاش برای بهینه‌سازی مداوم تجربه کاربر، تیک تاک  برخی از محتواها را از نمایش در صفحه For You حذف می‌کند. این روند به این خاطر است که اطمینان حاصل کند که همچنان همان ویدیوهایی را که به صراحت نسبت به آنها ابراز بی‌علاقگی کرده‌اید مشاهده نمی‌کنید.

این به معنای عملکرد دقیق الگوریتم تیک تاک است. برخی از محتواهایی که در این الگوریتم برای کاربران به نمایش درنمی‌آیند شامل موارد زیر هستند:

  • محتوایی که قبلاً تماشا کرده اید.
  • محتوای اسپم محتوای تکراری
  • محتوایی که به‌عنوان «علاقه‌مند نیستم» علامت‌گذاری کرده‌اید.
  • محتوای بالقوه مضر/ ناراحت کننده
عدم نمایش محتوا به کاربران در تیک تاک

تیک تاک با در نظر داشتن معیارهایی مهم، برخی از ویدئوها را به کاربران خود نمایش نمی‌دهد. این یکی از بخش‌های مهم در این شبکۀ اجتماعی است.

وایرال شدن در تیک تاک: مروری بر چند نکتۀ مهم

چه تولیدکنندۀ محتوا باشید که می‌خواهد آن را در تیک تاک رشد دهد یا برندی که می‌خواهد از طریق  TikTok دامنۀ کاری خود را افزایش دهد، درک الگوریتم تیک تاک ضروری خواهد بود. این موضوع به شما کمک می کند محتوایی ایجاد کنید که در معرض دید بیشتری قرار بگیرید.

نتیجۀ قطعی آن، این است که در نهایت دنبال کنندگان بیشتری جذب کنید. در اینجا چند نکته برای ایجاد ویدئو در تیک تاک وجود دارد که الگوریتم تیک تاک اولویت و ارزش زیادی برای آن‌ها قائل است.

 روی یک خرده فرهنگ تمرکز کنید

از آنجایی که موضوع محتوا در الگوریتم تیک تاک اهمیت دارد، مهم است که به طور مداوم محتوا را در یک جایگاه مرتبط ایجاد کنید. هرچه ویدیوهای بیشتری در جایگاه خود ایجاد کنید، شانس بیشتری برای نمایش در صفحات For You  کاربران مناسب خواهید داشت. بسیار مهم است که ابتدا در مورد خرده فرهنگ یا جایگاهی تصمیم بگیرید که روی آن تمرکز کنید.

این تصمیم به شما امکان می‌دهد به یک جامعۀ موجود دسترسی داشته باشید و دید محتوای خود را با مخاطبان مناسب افزایش دهید. این برای برندها کاملاً ساده است، زیرا آن‌ها قبلاً محصولات خود را در فرهنگ و صنایع مشخصی ایجاد کرده‌اند.
همه چیز این است که بفهمید چه نوع محتوایی در آن صنایع و جایگاه ها محبوب است و از آنها برای الهام بخشیدن به استراتژی محتوای TikTok خود استفاده کنید.

با مقداری خلاقیت و الهام‌بخشی می‌توانید سریعاً در این رسانۀ اجتماعی وایرال شوید. مهم‌ترین قدم، تمرکز روی یک یا چند خرده فرهنگ است.

تنوع فرهنگی به عنوان چالشی برای تولیدکنندگان محتوا

این امر ممکن است برای سازندگان محتوا، چالش متفاوتی ایجاد کند. چرا که گزینه‌های مختلف و زیادی برای انتخاب وجود دارد. مثلاً اگر در بحث کمدی استعداد دارید، شاید خرده فرهنگ سرگرمی برای شما مناسب به نظر برسد. یا اگر علاقۀ شما به پوست و آرایش است شاید بهتر باشد وارد خرده فرهنگ زیبایی و مراقبت شوید.

در نهایت خبر خوب این است که شما مجبور به انتخاب تنها یکی از آ‌نها نیستید. می‌توانید دامنۀ فعالیت خود را گسترش داده و در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنید. حتی شاید بهتر باشد که موضوع ویدیوهای خود را در چند خرده فرهنگ مخلوط کنید تا به ترکیب بهتری از آنها دست یابید. اما هنر این است که بتوانید ارتباط معنایی و موضوعی مناسبی بین آنها ایجاد کنید.

ویدئوهای کوتاه ایجاد کنید

به یاد دارید که گفتیم الگوریتم تیک تاک به تماشای کامل یا عدم تماشای یک ویدیو توسط کاربران اهمیت می‌دهد؟ اگر ویدئوهای کوتاه‌تری ایجاد کنید که به راحتی در عرض چند ثانیه به پایان برسند، این می تواند به نفع شما باشد. این در حالی است که TikTok به شما امکان می دهد ویدیوهای حداکثر 60 ثانیه ایجاد کنید.

اگر می‌خواهید نرخ تکمیل ویدئو بالاتر باشد، باید مدت زمان ویدیوی بسیار کوتاه‌تری را هدف قرار دهید. سعی کنید بیشتر ویدیوهای خود را بین 15 تا 20 ثانیه نگه دارید تا شانس کاربران برای تکمیل آنها افزایش یابد. با این حال، مطمئن شوید که کیفیت محتوای خود را به خطر نمی اندازید. این به شما کمک می‌کند تا مخاطبان خود را درگیر کنید و پیام خود را واضح‌تر انتقال دهید.

اهمیت ویدئوی کوتاه در الگوریتم تیک تاک

ساخت محتواهای ویدئویی کوتاه، شانس دیده شدن کامل ویدئو را افزایش می‌دهد. البته مهم است که در چند ثانیۀ اول عملکرد خوبی داشته باشید تا مخاطب را درگیر کنید.

اهمیت چند ثانیۀ اول را جدی بگیرید

هرچند هدف نهایی این است که کاربران، ویدئوی شما را کامل نگاه کنند اما پیش از آن نکتۀ مهم‌تری مطرح است. باید بدانید که چند ثانیۀ اول هر ویدئو اهمیت زیادی دارد. بنابراین پیش از هر چیز لازم است مطمئن شوید که کاربران، تمایل به تماشای ویدئوی شما دارند.
با توجه به این نکته درمی‌یابیم که چند ثانیۀ اول هر ویدئو اهمیت زیادی دارد. چرا که اگر محتوای شما از همان ابتدا مخاطب را مجذوب نکند، به سرعت از آن عبور خواهند کرد.

به همین دلیل مهم است که لحظات اول ویدئو را جذاب، خلاقانه و الهام‌بخش طراحی کنید. به این ترتیب، مخاطب شما به سرعت با آن درگیر شده و مشتاق به تماشای آن خواهد شد. مطمئن شوید که 2 تا 3 ثانیه اول ویدئو می‌تواند با استفاده از همپوشانی متن، عناصر بصری و صدا، فوراً مخاطب شما را جذب کند. هر بخش غیر ضروری را برش دهید و مستقیماً به قسمت جالب بروید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    از هشتگ‌های محبوب استفاده کنید

    استفاده از هشتگ‌های محبوب در ویدئوهای تیک تاک راهی عالی برای افزایش شانس شما برای نمایش در صفحات For You کاربران مربوطه است. از آنجایی که هشتگ‌های محبوب در حال حاضر تعداد زیادی از تعاملات را به خود اختصاص داده‌اند، بهترین راه برای افزایش بازدید ویدئوها به حساب می‌آید.

    بنابراین به دنبال هشتگ های پرطرفدار در زیر تب Discover باشید و ببینید آیا فرصت هایی برای برند شما وجود دارد یا خیر. حتی بهتر از آن، مراقب چالش‌های هشتگی باشید که می‌توانید در آن شرکت کنید. چالش‌های پرطرفدار نه تنها به شما ایده‌هایی برای تولید محتوا می‌دهند، بلکه شرکت در آ‌نها شانس شما را برای دیده شدن افزایش می‌دهد.

    تیک تاک گزارش می‌دهد که 61٪ از کاربران، برندهایی را دوست دارند که در چالش تیک تاک شرکت می‌کنند.

    از محتوای صوتی ترند شده استفاده کنید

    برای افزایش شانس دیده شدن محتوای خود، مطمئن شوید که از آهنگ‌ها و صداهای پرطرفدار در ویدئوهای خود استفاده می‌کنید. آمارها و گزارشات تیک تاک نشان می‌دهد که 68٪ از کاربران، زمانی که یک نام تجاری را در ویدئویی با آهنگ مورد علاقه‌شان می‌بینند، آن را بهتر به یاد می‌سپارند.

    به‌علاوه، 58٪ از کاربران احساس می کنند قوی تر با نام تجاری مرتبط پیدا کرده و 62٪ کنجکاوی بیشتری برای یادگیری در مورد برند نشان می‌دهند. این موضوع نشان از قدرت تأثیرگذاری عناصر صوتی پرطرفدار در تیک تاک می‌دهد.

    استفاده از محتواهای صوتی ترند شده و محبوب، ماندگاری برند را در ذهن مخاطبان به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

    از کپشن‌های مرتبط و الهام‌بخش استفاده کنید

    متوجه شدیم که الگوریتم تیک تاک اهمیت زیادی به زیرنویس‌ها و کپشن‌های ویدئوها می‌دهد. این فرصت دیگری است تا بتوانید محتوای خود را برای جذب مخاطب بیشتر بهینه‌سازی کنید. در تیک تاک می‌توانید شرحی با 300 کارکتر در مورد محتوا ایجاد کنید. بنابراین از کپشن‌های مرتبط و الهام‌بخش استفاده کنید تا قدرت بیشتری به ویدئوی خود بدهید.

    می‌توانید از این فضا برای درج کلمات کلیدی استفاده کنید. اما مطمئن شوید که با کلمات کلیدی تصادفی، سعی در گول زدن الگوریتم ندارید. کلمات کلیدی باید به صورت طبیعی و کاملاً مرتبط با محتوای ویدئویی نوشته شوند. یک عبارت یک جمله‌ای که کلمۀ کلیدی را شامل می‌شود به تنهایی کافی است. شما می‌توانید از کپشن‌های خنده‌دار، سؤالات عمیق و چیزهایی از این قبیل استفاده کنید.

    جمع بندی الگوریتم تیک تاک

    • در بین همۀ شبکه‌های اجتماعی، الگوریتم تیک تاک یکی از قوی‌ترین‌ها به حساب می‌آید.
    • در مدت کوتاهی که از عمر این رسانه می‌گذرد، تیک تاک توانسته است به منبعی عالی برای محتواهای ویروسی تبدیل شود.
    • تیک تاک با در نظر داشتن تعاملات کاربر، اطلاعات ویدئو و تنظیمات حساب و دستگاه کاربر، بهترین محتوایی که مرتبط با حوزۀ علاقۀ آنان است را نشان می‌دهد.
    • به کار گرفتن تکنیک‌هایی دقیق می‌تواند باعث وایرال شدن محتوای شما و در نهایت افزایش آگاهی از برندتان شود.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    2 نظرات
    1. علیرضا می گوید

      عالی

    2. علیرضا می گوید

      عالی