خدمات لجستیک شخص ثالث چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

0

اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک شخص ثالث (3PL) دقیقا چه کاری انجام می‌دهند، ما در ادامه به تمام پرسش‌های شما پاسخ خواهیم داد. از حمل‌ونقل گرفته تا انبارداری و مدیریت زنجیره تامین تا عملیات لجستیک، ارائه‌دهندگان 3PL طیف گسترده‌ای از خدمات پیشرفته لجستیک شخص ثالث برای فروشگاه آنلاین را به مشتریان تجاری و صنعتی خود ارائه می‌دهند.

ارائه دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث چیست؟

یک ارائه دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث یا 3PL، یک شرکت تخصصی است که طیف وسیعی از خدمات توزیع، ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و تکمیل را به مشتریان ارائه می‌دهد. مشتریان این نوع عملیات را به تجارت 3PL برون سپاری می‌کنند و برای ارائه مدیریت سرتاسر خدمات خاص به ارائه دهنده 3PL متکی هستند. ارائه‌دهندگان 3PL بخش مهمی از مدیریت زنجیره تامین هستند و اکثریت قریب به اتفاق مشاغل بزرگ در سراسر جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

مبانی لجستیک شخص ثالث (3PL)

ارائه‌دهندگان تدارکات شخص ثالث، حمل‌ونقل ورودی و خروجی برای مشتریان خود و همچنین انبارداری را مدیریت می‌کنند. اکثر شرکت‌های 3PL فضای انباری را در اختیار دارند یا اجاره می‌دهند که در آن کالاها را برای مشتریان خود ذخیره می‌کنند، سفارش‌ها را انتخاب و بسته‌ها را ارسال می‌کنند. اکثر شرکت‌های 3PL ناوگانی از کامیون‌های حمل‌ونقل ندارند، اگرچه برخی (به ویژه آمازون) خدمات حمل‌ونقل آخرین مایل را به عنوان بخشی از خدمات لجستیکی خود ارائه می‌دهند.

شخص ثالث به این واقعیت اشاره دارد که شما انجام سفارش خود را برون سپاری می‌کنید. شما مالک انبار، استخدام کارکنان، یا مدیریت عملیات نیستید. در عوض، فضای ذخیره‌سازی محصولات خود را در یک انبار بزرگ اجاره می‌کنید که محصولات را برای چندین شرکت ذخیره می‌کند. کارمندان انبار محصولات شما را دریافت کرده و در انبار قرار می‌دهند. آن‌ها اقلام را از قفسه‌ها برای تکمیل سفارشات انتخاب می‌کنند و برای حمل‌ونقل به‌طور ایمن بسته‌بندی می‌کنند. 3PL با اپراتورهای مختلف برای تحویل سفارشات به مشتریان شما کار می‌کند.

انبارهای لجستیک شخص ثالث برای به‌حداکثر رساندن سرعت و کارایی طراحی شده‌اند. همان‌طور که کسب‌وکار شما رشد می‌کند، 3PL شما می‌تواند حجم اضافی را تحمل کند و می‌توانید ظرفیت خود را بدون استخدام نیروی اضافی افزایش دهید. یک 3PL می‌تواند با شما در راه‌هایی برای دریافت نرخ حمل‌ونقل کمتر و زمان تحویل سریع‌تر کار کند. هنگامی‌که از یک شرکت 3PL برای انجام تجارت الکترونیک خود استفاده می‌کنید، از تجربه و تمرکز متخصصان زنجیره تامین بهره‌مند می‌شوید.

مزایای استفاده از خدمات لجستیک شخص ثالث در فروشگاه آنلاین

چندین مزیت از مدل سنتی 3PL وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قیمت پایین‌تر کالاهای فروخته‌شده – هنگامی‌که محصولات را از قبل خریداری می‌کنید، قیمت عمده‌فروشی را پرداخت خواهید کرد. هرچه بیشتر بخرید، هزینه هر کالا کاهش می‌یابد و حاشیه سود شما بیشتر می‌شود.

انعطاف‌پذیری بیش‌تر در تامین محصول – هنگامی‌که از یک مدل کسب‌وکار انجام تجارت الکترونیک استفاده می‌کنید، می‌توانید محصولات را از بیش از یک تولیدکننده تهیه و کالاهای سفارشی خود را طراحی کنید. سفارش‌هایی که شامل محصولاتی از چندین تامین‌کننده هستند، می‌توانند در یک جعبه ارسال شوند و در هزینه‌های حمل‌ونقل صرفه‌جویی شود و همچنین تجربه مشتری بهبود یابد.

کنترل بیشتر بر عملیات لجستیکی – شما شریک انجام سفارش را انتخاب می‌کنید که سطح خدمات مورد انتظار مشتریان‌تان را ارائه می‌دهد.

انجام سریع‌تر سفارش – شما می‌توانید یک سرویس لجستیک شخص ثالث با مکان‌های انبار را برای تحویل سریع سفارشات خود انتخاب کنید.

پردازش بازده آسان‌تر – انبار تدارکات شخص ثالثی که محصولات شما را ارسال کرده است، می‌تواند خدمات مشتری را ارائه دهد و به‌طور یکپارچه بازدهی را پردازش کند، رضایت مشتری را بهبود بخشد و به شما امکان می‌دهد محصولات را سریعاً در فهرست موجودی قرار دهید.

مزایای استفاده از خدمات لجستیک شخص ثالث
مزایای استفاده از خدمات لجستیک شخص ثالث

چگونه ارائه دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث به مشتری می‌گوید که چه خدماتی را ارائه خواهد کرد؟

تمام خدمات ارائه شده توسط یک ارائه دهنده 3PL به دقت مستند شده و در قراردادها، توافق نامه‌ها و قراردادهای سطح خدمات (SLA) توضیح داده می‌شود. این اسناد دامنه، مدت، هزینه و سایر جنبه‌های حیاتی هر خدماتی را که ارائه‌دهنده 3PL ارائه می‌دهد به تفصیل شرح می‌دهد.

خدمات اصلی ارائه شده توسط یک ارائه دهنده لجستیک شخص ثالث چیست؟

انواع خدمات لجستیکی می‌تواند بسیار متفاوت باشد و بسیاری از کسب‌وکارهای 3PL در بخش‌های مختلف زنجیره تامین تخصص دارند. به‌طور کلی، اکثر خدمات لجستیک در حوزه‌های زیر قرار می‌گیرند:

تدارکات: سفارش و دریافت کالا از جای دیگری در زنجیره تامین

انجام سفارش: دریافت سفارش از مشتریان، چیدن و بسته بندی و هماهنگی برای تکمیل و ارسال سفارشات

ذخیره سازی: فراهم کردن نگهداری موقت برای کالاها در انبارها و مکان های مشابه

حمل و نقل: ترتیب برای تجمیع، مدیریت و حمل و نقل کالا

ارائه دهندگان 3PL همچنین طیف وسیعی از خدمات تکمیلی از جمله یکپارچه سازی سیستم‌های فناوری اطلاعات، مدیریت موجودی، تبادل داده، گزارش، لجستیک معکوس و سایر پیشنهادات را ارائه می‌دهند.


همچنین بخوانید: مهم‌ترین خدمات لجستیکی برای فروشگاه اینترنتی

خدمات انبارداری و توزیع شخص ثالث برای فروشگاه آنلاین

انبار لجستیک شخص ثالث، یا به اختصار 3PL، یک تجارت برون سپاری است که از زنجیره تامین و عملیات لجستیک شرکت مراقبت می‌کند. به زبان ساده، 3PLها برای برون سپاری انبار شخص ثالث و نیازهای توزیع برای خدمات موجودی و تکمیل مشتری استفاده می‌شوند.

انبارهای 3PL علاوه بر موجودی خود، مرسوله مشتریان را نیز مدیریت، نگهداری و ارسال می‌کنند. بسیاری از 3PL ها دارای تخصص‌های تکمیلی یا انواع فرعی هستند که یک عمود یا صنعت خاص را نشان می‌دهد.

خدمات خرید و دریافت 3PL چیست؟

خرید بر اساس سفارش و دریافت کالا از بالادست در زنجیره تامین است. به عنوان بخشی از خدمات خرید و دریافت، یک ارائه دهنده 3PL ممکن است:

  • موجودی را از طرف مشتری خود مدیریت کند
  • زمانی که سطح موجودی در حال اتمام است را شناسایی کند و سفارشات را با تامین کنندگان و تولیدکنندگان افزایش دهد
  • ترتیب حمل‌ونقل کالا از تامین کننده یا سازنده به انبار 3PL را انجام دهد
  • دریافت کالا در انبار 3PL و مدیریت ذخیره سازی تا زمانی که کالا در جای دیگری سفارش داده شود یا مورد نیاز باشد

خدمات انجام سفارش 3PL چیست؟

یکی از مسئولیت‌های اصلی یک کسب‌وکار 3PL مدیریت سفارش، انجام و توزیع است. به عنوان بخشی از خدمات انجام سفارش، یک ارائه دهنده 3PL ممکن است:

  • درخواست کالاها را از مشتریان خود، اعضای عموم یا دیگران دریافت کند
  • موجودی را مدیریت کند و هنگام دریافت سفارش‌ها از سطوح موجودی کسر کند
  • کالای درخواستی را از انبار خود انتخاب کند
  • کالای درخواستی را بسته بندی کند تا بعدا ارسال شود

ترتیب بارگیری و توزیع کالا تا مقصد

انجام سفارش، انتخاب و بسته‌بندی می‌تواند بین گره‌های مختلف زنجیره تامین، به‌عنوان بخشی از تجارت الکترونیک یا ارسال سفارش‌ها برای توزیع بعدی به مشتریان 3PL یا سایر ارائه‌دهندگان لجستیک یا به عنوان بخشی از خرده‌فروشی یا سایر خدمات تجاری، اتفاق بیفتد.

خدمات ذخیره سازی و انبارداری 3PL چیست؟

یکی از وظایف اصلی یک ارائه دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث 3PL این است که ذخیره سازی ایمن کالاها را تا زمانی که در جای دیگری مورد نیاز باشد، مدیریت کند. به عنوان بخشی از خدمات ذخیره سازی، یک کسب و کار 3PL ممکن است موارد زیر را ارائه دهد:

  • انبارهای عمومی قابل واگذاری به مشتریان بر اساس اولویت، ظرفیت و تقاضا
  • انبارداری قراردادی که از قبل به یک مشتری خاص برای مدت معینی واگذار شده و اجاره داده می‌شود
  • ذخیره سازی تخصصی برای انواع مختلف محصولات مانند مواد شیمیایی، مواد غذایی یا کالاهایی که باید در محیط های خاص نگهداری شوند
  • ذخیره سازی با امنیت بالا برای کالاهای با ارزش، فرار یا در غیر این صورت حساس
  • ردیابی و موقعیت‌یابی در انبار برای شناسایی آسان، ذخیره سازی و بازیابی کالا
  • مدیریت موجودی و حسابرسی برای اطمینان از دریافت دقیق، مدیریت سطح موجودی و توزیع کالا

خدمات توزیع 3PL چیست؟

نوع نهایی خدمات ارائه شده توسط ارائه دهندگان 3PL ، خدمات توزیع است. این شامل حمل‌ونقل کالا از تاسیسات ذخیره سازی ارائه دهنده به سایر بخش‌های زنجیره تامین یا مشتریان نهایی است. به عنوان بخشی از خدمات توزیع، یک کسب و کار 3PL ممکن است موارد زیر را ارائه دهد:

  • انواع مختلفی از روش‌های توزیع از جمله درایاژ، کراس داکینگ، حمل و نقل بین وجهی، کارگزاری، حمل و نقل دراپ و لوبوی، بارگیری کامل کانتینر (FCL)، بارگیری نصفه کانتینر (LCL)، کمترگیری نصفه کامیون (LTL) و بارگیری کامل کامیون (TL)
  • بهینه سازی ناوگان برای تحویل کارآمد کالا بر اساس نقشه برداری و مدل سازی هوش مصنوعی
  • ردیابی کالا با استفاده از دستگاه‌های GPS و اینترنت اشیا (IoT).
  • ادغام و تجمیع کالاها

حمل و نقل کالا در خدمات لجستیک شخص ثالث چگونه است؟

حمل و نقل کالا در این روش، معمولاً محموله‌ها را از طرف سایر مشاغل سازماندهی و مدیریت می‌کنند. یک حمل‌ونقل ممکن است یک ارائه دهنده 3PL نیز باشد، یا ممکن است با شرکت‌های تدارکات برای اجاره فضا در ناوگان توزیع، مدیریت روابط با مشتریان و ارائه دهندگان، ایجاد برنامه و گزارش پیشرفت، کار کند. حمل و نقل بار در انواع مختلف حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی انجام می‌شود.

حمل و نقل کالا در خدمات لجستیک شخص ثالث
حمل و نقل کالا در خدمات لجستیک شخص ثالث

خدمات جمع آوری و تحویل شخص ثالث برای فروشگاه آنلاین

اگرچه روش‌های مختلفی برای تغییر انواع حمل‌ونقل وجود دارد، اما یکی از روش‌های اصلی عبارتند از:

  • استفاده از کانتینرهای حمل و نقل که برای ادغام آسان با انواع مختلف حمل و نقل طراحی شده‌اند
  • اتصال متقاطع که امکان تخلیه، انتقال و بارگیری آسان کالا را فراهم می‌کند
  • این دو نوع انتقال حالت را می‌توان برای کارایی بیشتر با هم ترکیب کرد

لجستیک معکوس

لجستیک معکوس به مشتریان این امکان را می‌دهد که محصولات و کالاهایی را که برای هدف مناسب نیستند بازگردانند. تدارکات معکوس به مشتری امکان می‌دهد کالا را پس بفرستد و با بازپرداخت، ارسال محصولات و مدیریت یا دفع موجودی ناخواسته سروکار دارد.

حمل و نقل با توجه به محیط زیست

برخی از کالاها باید در محیط‌های تخصصی حمل شوند. وسایل نقلیه تخصصی مجهز به روش‌هایی برای کنترل دما، سطح نور، رطوبت و سایر عوامل برای حفظ کالا در هنگام رسیدن به مقصد هستند.

تقسیم محموله ها

ادغام به این معنی است که یک ارائه دهنده 3PL کالاها را از چندین محموله در یک محموله ترکیب می‌کند تا بتوان آن‌ها را با هم حمل کرد. تقسیم کالا برعکس است، تقسیم کالا از یک محموله به محموله‌های کوچک‌تر که برای گیرندگان و مقصدهای مختلف در نظر گرفته شده است.

آیا کسب‌وکار شما از لجستیک شخص ثالث سود خواهد برد؟

خدمات انجام برون سپاری به کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک کمک می‌کند تا رشد و شکوفا شوند. در این‌جا برخی از مزایایی که کسب‌وکار شما می‌تواند از استفاده از یک ارائه دهنده تدارکات شخص ثالث بدست آورد آورده شده است:

  • کسب و کار شما مجبور نیست فضای انبار را اجاره کند. هنگام استفاده از لجستیک شخص ثالث، می‌توانید به راحتی فضای انباری را که محصولات شما اشغال می‌کنند افزایش یا کاهش دهید، در هزینه ذخیره‌سازی صرفه‌جویی کرده و توسعه را آسان‌تر می‌کند.
  • حرفه‌ای‌ها برای سفارشات مشتری شما بهترین را ارائه می‌دهند.
  • شما محصولات خود را نزدیک‌تر به مشتریان خود قرار می‌دهید، زیرا می‌توانید مکان‌های انبار خود را انتخاب کنید. این به معنای تحویل سریع‌تر و پرداخت هزینه حمل‌ونقل کمتر است.
  • انبارهای تکمیلی ارسال‌کننده‌های حجمی هستند و ممکن است قیمت‌های حمل و نقل را با حامل‌های اصلی کاهش داده باشند، بنابراین شریک 3PL شما ممکن است بتواند در هزینه حمل و نقل شما صرفه‌جویی کند.
  • شما به خدمات ارزش افزوده‌ای دسترسی پیدا می‌کنید که می‌تواند کسب و کارتان را بهبود بخشد، از جمله یکپارچه‌سازی بسته‌ها، و حمل و نقل بار.
  • شما یک شریک متخصص به دست می‌آورید. ارائه‌دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه‌های بسته بندی، حمل و نقل، مدیریت موجودی و لجستیک معکوس به شما کمک کند.

با استفاده از خدمات لجستیک شخص ثالث، شما این امکان را برای خود و کارکنانتان فراهم می‌کنید تا بر شایستگی‌های اصلی کسب‌وکارتان تمرکز کنند و به شما امکان می‌دهد بر بازاریابی و افزایش فروش خود تمرکز کنید.

سوالات متداول درباره خدمات لجستیک شخص ثالث

منبع: blumeglobal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.