کپشن کوتاه بهتر است یا بلند؟ کدام نرخ تعامل بیشتری دارد؟

0

اینستاگرام یک پلتفرم بصری است. اما گاهی اوقات محتوا‌های بصری ما از جمله: عکس‌ها و ویدیو‌ها به تنهایی نمی‌توانند منظور و مقصود ما را به مخاطب برسانند. راه‌حل این مشکل «کپشن» است. در این مطلب از پادرو یاد می‌گیریم که کپشن چیست؟ کپشن کوتاه بهتر است یا بلند؟ و چگونه یک کپشن کوتاه و جذاب بنویسیم. با بررسی این نکات و به‌کارگیری آن‌ها پست‌های شما بازدید بهتری خواند داشت و به دنبال آن، نرخ تعامل پیج شما بالا می‌رود.

کپشن چیست؟

کپشن‌ها توضیحات مهمی هستند که در زیر پست‌های اینستاگرام نوشته‌ می‌شوند تا اطلاعات کاملی در مورد پست به مخاطب بدهند. اما یادتان باشد که هر شخص باید با توجه به محتوای پیج و مخاطب‌هایش کپشن‌های مناسب بنویسد.

کپشن‌ها شامل متن، ایموجی‌، منشن، هشتگ و… هستند. با کمک کپشن نویسی می‌توانید با مخاطبانتان ارتباط بهتری برقرار کنید و یک پست کامل ارائه دهید. بنابراین سعی کنید کپشن را به گونه‌ای بنویسید که توجه مخاطب را جلب کند، خواندن آن آسان باشد و مخاطب را تشویق به تعامل کند.

توجه داشته باشید که متن کپشن، نشان دهنده هویت شما است و بنابراین لازم است در نوشتن کپشن دقت لازم را به کار ببرید. باور کنید یک کپشن خوب می‌تواند مخاطب شما را سرگرم کند و واکنش آن‌ها نسبت به پست شما را چندین برابر کند.

بهترین طول کپشن در اینستاگرام

مقدار مجاز کپشن اینستاگرام 2200 کاراکتر است (تقریبا 200 کلمه)و در آن می‌توان از انواع ایموجی‌ها و تا 30 هشتگ استفاده کرد که انتخاب هشتگ پر‌بازدید به افزایش بازدید پیج شما کمک قابل توجهی می‌کند‌.

درست است می‌توان کپشن را طولانی و تا 2200 کاراکتر نوشت ولی اگر کپشن کوتاه بنویسد و کپشن خود را به 138 تا 150 کاراکتر محدود کنید بهترین عملکرد را خواهید داشت. چون مردم به اینستاگرام می‌آیند تا به تصاویر و فیلم‌ها نگاه کنند نه برای خواندن کپشن‌های بسیار طولانی!!!

بهترین طول کپشن در اینستاگرام

 در صفحه اصلی هر کاربر تنها 125 کاراکتر نمایش داده می‌شود و برای دیدن بقیه کپشن باید از گزینه see more استفاده کنند. به همین دلیل شما می‌توانید حتی کپشن‌هایتان را کوتاه‌تر از چیزی که در پاراگراف قبل گفتیم و زیر 125کاراکتر بنویسید. بنابراین مطالب مهم و جذاب یا دعوت به اقدام خاص را در جملات اول کپشن خود جای دهید و در ادامه توضیحات دیگر را اضافه کنید.

تفاوت کپشن کوتاه و کپشن بلند در نظر مخاطب

همانطور که می‌دانید اینستاگرام یک پلتفرم مبتنی بر تصویر است. به همین دلیل نوشتن کپشن و اینکه بدانیم باید کپشن کوتاه بنویسیم یا بلند کمی دشوار است. اما این به معنای آن نیست که از نوشتن کپشن و شرح تصاویر خودداری کنیم. در حقیقت اینستاگرام این قابلیت را در اختیار ما قرار داده و ما باید از آن برای برقرای با مخاطب استفاده کنیم. شما این اجازه را دارید که تا 2200 کاراکتر در کپشن اینستاگرام بنویسید اما آیا ضرورت دارد که از تمام این کاراکتر‌ها استفاده کنید و یک کپشن طولانی بنویسید؟ یا اینکه باید یک کپشن کوتاه بنویسید؟ به نظر شما کدام یک بهتر است کپشن کوتاه یا طولانی؟

کاربران اینستاگرام خیلی وقت صرف خواندن کپشن‌ها نمی‌کنند و دوست دارند متن کپشن کوتاه باشد تا وقت زیادی از آن‌ها نگیرد و بتوانند به بقیه پست‌ها هم سر بزنند. اما در مقابل اگر کپشن شما جذاب و چشمگیر باشد افراد آن را تا انتها می‌خوانند و حتی ممکن است پست شما را لایک کرده و برای شما کامنت بگذارند. پس جذابیت و نوآوری حرف اول را در مورد کپشن می‌زند. سعی کنید در نوشتن کپشن تعادل را رعایت کرده و بیشتر به دنبال محتوای خوب فارغ از اندازه آن باشید‌.

 به هر حال هیچ قانونی وجود ندارد که شما را مجبور کند کپشن کوتاه بنویسید. گاهی اوقات لازم است که به مخاطبان پیجتان توجه کنید و طبق علایق و تمایلات او، یک کپشن عالی بنویسید. اگر مخاطب شما کپشن‌های طولانی را دوست دارد و می‌خواند و به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد چرا باید از او دریغ کنید؟

بنابراین، اگر هنوز در حال شناخت مخاطبان خود هستید، کپشن‌های کوتاه تری را امتحان کنید چرا که ممکن است این کار نرخ تعامل شما را افزایش دهد!

همچنین موضوع پیج شما خیلی مهم است. پیج اینستاگرام شما چه مضامین و خدماتی را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد؟ شاید اصلا نیاز نباشد توضیح و تفسیر طولانی بنویسید. این را در نظر داشته باشد که شما در نهایت هدفتان تعامل مخاطب است. چون که برقرای تعامل با مخاطب، اینگیجمنت پیج شما را بالا‌تر می‌برد و بدین ترتیب است که پست شما به اکسپلور می‌رود. پس اگر کپشن طولانی باعث می‌شود مخاطب برای شما کامنت بگذارد، پست شما را ذخیره کند یا به اشتراک بگذارد روی خلاقیت خود کار کنید تا محتوایی ارزشمندتر تولید و به مخاطب ارائه دهید.

به طور مثال پیج‌های آشپزی کپشن طولانی دارند چون باید طرز‌ تهیه غذا‌ها را به طور کامل بنویسند.

پیج‌های گردشگری، حیات‌ وحش، فروش لباس و هنری کپشن متوسط نه خیلی بلند نه خیلی کوتاه.

پیج‌های دکوراسیون خانه و پیج‌های طنز کپشن کوتاه.

بر اساس الگوریتم اینستاگرام کپشن کوتاه بهتر است یا کپشن طولانی؟

آیا کپشن کوتاه نرخ تعامل بیشتری دارد؟ طبق الگوریتم اینستاگرام کپشن طولانی و البته در عین حال جذاب بهتر از کپشن کوتاه است، چون هر‌چه کپشن طولانی‌تر باشد زمان بیشتری برای خواندن آن نیاز است، بنابراین کاربران مدت زمان بیشتری برای آن پست صرف می‌کنند و نرخ تعامل پیج شما بالا می‌رود‌.

5 ترفند برای نوشتن کپشن کوتاه

در این قسمت ترفند‌هایی را به شما آموزش می‌دهیم که با استفاده از آن می‌توانید یک کپشن کوتاه و جذاب بنویسید؛

 افراد را به جای دیگری ارجاع دهید

یکی از راه‌های نوشتن کپشن کوتاه این است که قسمت مهمی از مطلب را در کپشن بنویسید و افراد را برای خواندن بقیه مطلب به جای دیگری مانند سایت ارجاع دهید البته همانطور که می‌دانید در پست اینستاگرام نمی‌توان لینک سایت را قرار داد و باید افراد از طریق لینک موجود در بیو یا لینکی که در استوری قرار می‌دهید به سایت شما دسترسی پیدا کنند. این کپشن کوتاه باید به قدری جذاب باشد که افراد را ترغیب کند تا برای خواندن ادامه مطلب به سایت یا استوری مراجعه کنند. بنابراین مزایای کلیدی را در این کپشن بگنجانید. با این کار هم یک کپشن کوتاه و جذاب نوشته‌اید و هم در عین حال ترافیک سایت خود را افزایش داده‌اید.

فرض کنید یک پیج آموزشی دارید و می‌خواهید یک دوره آموزشی را تبلیغ کنید در یک کپشن‌کوتاه سرفصل‌های دوره را قرار دهید و از مخاطب بخواهید برای دیدن تمام جزئیات دوره و کسب اطلاعات بیشتر مانند نحوه و شرایط شرکت در دوره، ظرفیت دوره، مهلت ثبت‌نام، مبلغ دوره و خرید آن از طریق لینک موجود در بیو یا در صورت داشتن لینکی از طریق استوری فعلی اینستاگرام شما به سایت مراجعه کنند.

پست‌های قابل خرید ایجاد کنید یعنی به پست‌هایتان تگ خرید اضافه کنید

بعضی وقت‌ها ارزش یک عکس برابر هزار کلمه است و این می‌تواند به شما برای داشتن یک کپشن کوتاه کمک کند. پست‌های قابل خرید ارزش هزاران کلمه را دارند چون کاربران می‌توانند  با کلیک روی تگ خرید، قیمت محصول را مشاهده کرده و با کلیک روی آن به سایت هدایت شده و اطلاعات کامل محصول را داخل سایت مطالعه کنند. بنابراین دیگر لازم نیست داخل کپشن اطلاعات محصول را بنویسید و کپشن را طولانی کنید. همچنین شما با این گونه پست‌ها نیازی به افزودن CTAیا دستورالعمل‌هایی برای یافتن محصول هم ندارید.

پست‌های قابل خرید ایجاد کنید یعنی به پست‌هایتان تگ خرید اضافه کنید

 البته لازم است بدانید که در حال حاضر تنها بر روی محصولات فیزیکی می‌توان قیمت گذاشت پس اگر شما خدماتی ارائه می‌دهید که در قیمت گذاری آن فاکتور‌های مختلفی دخالت دارند این قابلیت به درد شما نمی‌خورد. به طور کلی صفحات تجاری به کمک تگ خربد می‌توانند اطلاعات و قیمت محصول را در اختیار کاربر قرار دهند و کاربر با یک کلیک وارد سایت آن‌ها شوپ و در عرض چند ثانیه خرید خود را انجام دهد! این کار در نهایت به افزایش فروش هم کمک زیادی می‌کند.

نکته مهم: توجه داشته باشید فعال سازی تگ محصول اینستاگرام در حال حاضر در ایران قابل دسترس نیست‌.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    برای نوشتن کپشن کوتاه در اینستاگرام از صدای فعال استفاده کنید

    یکی دیگر از ترفندهای نوشتن کپشن کوتاه استفاده از صدای فعال است. تا جایی که ممکن است از صدای فعال استفاده کنید چون وقتی با صدای فعال می‌نویسید کپشن شما کوتاه‌ و در عین حال جذاب می‌شود و اطلاعات را به روشی سریع و قابل فهم ارائه می‌کند. همچنین خوانایی کپشن را افزایش می‌دهد، درگیری مخاطب یا مشتری را بیشتر می‌کند و اقدامات و تعاملات با پیج‌تان را بیشتر می‌کند.

    به عنوان مثال صدای منفعل به این صورت است:

    «خرگوش در حال تعقیب شدن توسط سگ است»

    فاعل جمله یعنی سگ در حال انجام عملی است، اما این جمله طوری بیان شده است که انگار عمل روی سگ انجام می‌شود.

    یک مثال از همان جمله با صدای فعال به این صورت خواهد بود:

    «سگ، خرگوش را تعیب کرد»

    در این جمله واضح است که سگ در حال انجام کاری است.

    قطعا شما هم با مقایسه این دو جمله متوجه شدید که جمله اول که با صدای غیرفعال یا منفعل نوشته شده طولانی‌تر و گیج کننده است و گاها ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های منفی از سمت مخاطب شود‌. ولی جمله دوم که با صدای فعال نوشته شده هم کوتاه‌تر است و هم قابل فهم تر.

    برای نوشتن کپشن کوتاه جذاب از ایموجی استفاده کنید

    برای نوشتن کپشن کوتاه و جذاب می‌توانید از ایموجی‌های متنوع و زیبا که مربوط به موضوع پستتان باشد استفاده کنید. استفاده از انواع ایموجی در ابتدای متن یا در بین آن نیز می‌تواند بر جذابیت و خوانایی بیشتر متن بیفزاید و موجب ذخیره شدن چندین کاراکتر شود. به عنوان مثال به جای نوشتن هوا سرد است و من از شدت سرما یخ زدم می‌توانید بنویسید هوا سرد است و من 🥶. بدین ترتیب چند کاراکتر کمتر نوشته‌اید و یک کپشن کوتاه و جذاب خواهید داشت.

    هر چیزی که متن شما را جذابتر کند، می‌تواند مقدار اشتراک گذاری آن را نیز افزایش دهد. بنابراین حتما چند ایموجی در کپشن خود قرار دهید تا کپشن شما تنها یک متن خشک و خالی نباشد. ایموجی مرتبط با محتوا، حس و حال و گرمای لحن شما را به مخاطب منتقل می‌کند‌. این گرما باعث می‌شود کپشن جذابیت خود را حفظ کند و ارتباطی صمیمانه با کاربران ایجاد شود. برخی از پیج‌‌ها به جای نوشتن کپشن و ارتباط برقرار کردن با مخاطبانشان تنها از چند ایموجی استفاده می‌کنند که این کار یکی از اشتباهات رایج کپشن نویسی است و باعث پایین آمدن تعامل پیج‌هایشان می‌شود.

     همانطور که استفاده تنهای ایموجی بدون هیچ متنی تعامل پیج را پایین می‌آورد، استفاده نکردن از ایموجی هم باعث خستگی مخاطب هنگام خواندن کپشن می‌شود و ممکن است مخاطب آن کپشن را تا پایان نخوانده و نیمه کاره رها کند. در نتیجه یک کپشن کوتاه شامل متن و ایموجی بنویسید.

    ویدئو را در استراتژی خود بگنجانید

    با تولید و انتشار پست‌های ویدئویی در اینستاگرام می‌توانید اطلاعات بیشتری را به مخاطبان خود منتقل کنید و نیاز نیست کپشن طولانی بنویسید و می‌توانید به یک کپشن کوتاه بسنده کنید. ولی میزان اطلاعاتی که می‌توان با عکس‌ها یا پست‌های تصویری انتقال داد محدود است‌‌. بنابراین بیشتر سعی کنید محتواهای ویدئویی باکیفیت تولید و منتشر کنید. اما این به این معنی نیست که نباید در پست‌های خود از عکس استفاده کنید.

    جمع بندی

    در شبکه اجتماعی اینستاگرام کپشن توضیحات مهمی است که در زیر پست نمایش داده می‌شود و اطلاعات کاملی از پست را به مخاطب ارائه می‌دهد.

    مقدار مجاز کپشن 2200 کاراکتر است ولی اگر کپشن کوتاه بنویسید و کپشن پست‌های خود را محدود به 138 تا 150 کاراکتر کنید بهترین عملکرد را خواهید داشت. گزارش اجتماعی نشان می دهد که کپشن های اینستاگرام شما باید حتی کوتاه تر باشد. کمتر از ۱۲۵ کاراکتر.

    با توجه به آنکه اغلب مخاطبان به خصوص مخاطبان فروشگاه‌های اینترنتی زمان و حوصله‌ای برای مطالعه دقیق کپشن‌ها به خصوص کپشن طولانی ندارند. بهتر است کپشن را مختصر و مفید بنویسید و سعی کنید تا مطالب مهم و جذاب یا دعوت به اقدام خاص را در جملات اول کپشن خود جای دهید.

    طبق الگوریتم اینستاگرام کپشن طولانی بهتر از کپشن کوتاه است چون مخاطب زمان بیشتری برای آن می‌گذارد و در نتیجه نرخ تعامل پیج بالا می‌رود‌.

    منبع:

    Later

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.