موفقیت در تجارت اجتماعی با رعایت 10 توصیه مهم

0

مفهوم تجارت اجتماعی و بررسی شاخص‌های موفقیت در تجارت اجتماعی شاید زمانی بسیار رونق گرفت و بر سر زبان‌ها افتاد که اهمیت دو کلمه تجارت و اجتماع در کنار هم معنا پیدا کرد.

به طور کلی معجزه فروش و موفقیت در تجارت و بازرگانی در دل فضای مجازی یا در سطحی گسترده‎‌‎تر به نام تجارت الکترونیک چندان قدیمی و ریشه‌دار نیست اما این معجزه را نسل تازه درک کرده و تاثیر آن را در فروش آن هم در دل بحران اقتصادی این روزگار متوجه شده است.

به نظر می‌رسد که تجارت اجتماعی یا Social Commerce می‌تواند حتی سرنوشت دیجیتال مارکتینگ را در سال 2021 تغییر بدهد و همین موضوع تاکیدی است بر اهمیت شناخت عوامل موفقیت در تجارت اجتماعی. البته پیش‌بینی و قضاوت درباره آینده همیشه کار دشواری بوده و هست، به‌ ویژه زمانی  که صحبت از رسانه‌های اجتماعی باشد، رسانه‌هایی که با سرعت زیادی درحال تغییر هستند.

تجارت اجتماعی یکی از داغ‌ترین گرایش‌ها در رسانه‌های اجتماعی امروز است و به‌ نظر می‌رسد در سال 2021 اثر بزرگ‌تر و عمیق‌تری در زندگی ما داشته باشد. اما سوال اصلی این است که برای موفقیت در تجارت اجتماعی به عنوان مفهومی نسبتا تازه گام برداشت؟

این اصطلاح جدید در سال 2005 توسط مجموعه یاهو به ابزارهای خرید مانند فهرست‌های خرید آنلاین، رتبه بندی کاربران و سایر محتوای تولید شده توسط کاربر و یا به اشتراک گذاری اطلاعات و مشاوره محصولات آنلاین اضافه شد. همراه با پیشرفت فناوری، از آن زمان این تعریف شامل تمام فعالیت هایی شده است که در شبکه های اجتماعی برای کمک به یک برند در فروش کالاها اتفاق می افتد.

موفقیت در تجارت اجتماعی یعنی فروش مستقیم محصولات از درگاه رسانه‌های اجتماعی

مفهوم و معنای تجارت اجتماعی

معنی تجارت اجتماعی

فروش در پیام‌رسان‌های اجتماعی به‌طور گسترده‌ای از فروش از طریق ایمیل پیشی گرفته‌ است

همانطور که ذکر شد تجارت اجتماعی یعنی فروش مستقیم محصولات از درگاه رسانه‌های اجتماعی. این مفهوم خیلی با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فرق دارد.

در آن حوزه تلاش بر این است که ترافیک رسانه‌های اجتماعی به یک وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین ختم و هدایت شود. با تجارت اجتماعی اما تمام فرایند خرید بدون خروج مشتری از وب‌سایت رسانه اجتماعی انجام می‌شود.

فرایند تجارت اجتماعی بسیار ساده تر از سایر مفاهیم بازاریابی و فروش در حوزه موفقیت در تجارت الکترونیک است.

با تجارت اجتماعی نسبت به فروشگاه‌های آنلاین سنتی، کلیک‌ها و لمس‌های کمتری خواهیم داشت. تجربه‌ خرید در تجارت اجتماعی به‌مراتب از تجارت الکترونیکی معمولی بهینه‌تر است.

اصولا کسانی که فعالیت در شبکه اجتماعی را به عنوان یک شغل انتخاب کرده‌اند بهتر می‌دانند که راز موفقیت در تجارت اجتماعی استمرار، صبوری و کسب پی در پی دانش است، همه این موارد به خلاقیت گره می‌خورد و معجزه را شکل می‌دهد.

به طور کلی برای انواع خرید موفق از سوی مشتری 4 حالت در نظر گرفته می‌شود:

  • راحتی
  • خرید به ‌مثابه بازی
  • خرید به ‌مثابه ماجراجویی
  • خرید به‌ مثابه سرگرمی

بیشتر بخوانید: تجارت اجتماعی چیست و چه تفاوتی با تجارت آنلاین دارد؟

پیوند تجارت اجتماعی با اینستاگرام

آمارهای منتشر شده در وب سایت‌های معتبر جهانی نشان می‌دهد که بیشتر از ۷۰ درصد از خریداران برای پیدا کردن محصولات اعم از کالا یا خدمات به اینستاگرام مراجعه می‌کنند.

احتمالاً به همین دلیل، خط مشی و سیاست کلی حاکم بر اینستاگرام روی القای حس خرید قطعی و علنی تأکید دارد.

بزرگ‌ترین پیشرفت، بخش چک‌اوت اینستاگرام Checkout است که حس و تجربه‌ یک خرید همه‌ جانبه‌ و درون‌ برنامه‌ای را به ارمغان آورده است. این امکان فعلا فقط برای برندهایی چون نایکی وجود دارد. با چک‌اوت اینستاگرام، می‌توانید محصول را میان دیگر مطالب ببینید و بدون خروج از برنامه تمام مراحل خرید را برای آن محصول خاص تجربه کنید.

بر عکس چک‌اوت، اینستاگرام شاپینگ در بیش از ۷۰ کشور دنیا برای کسب‌وکارها و استارت اپ‌های مختلف وجود دارد و تا وقتی که شما محصولات فیزیکی بفروشید و حساب کاربری تجاری داشته باشید، به آن دسترسی دارید.

حتی فیس بوک!

کسب ‌و کارها می‌توانند به‌ سادگی تمام فروشگاهشان را درون فیسبوک بسازند. برای شروع، اطمینان حاصل کنید که صفحه‌ فیسبوکتان قالب فروشگاه را دارد، سپس روی بخش شاپ در صفحه‌تان کلیک کرده و بعد روی انتقال به مدیریت تجارت کلیک کنید.

در اینجا تعدادی از مراحل ثبت نام را طی می‌کنید و سپس کاتالوگ خود را در فروشگاه فیسبوک بارگزاری می‌کنید. در این قسمت اقدامات زیادی می‌توانید انجام دهید، مانند اضافه کردن محصول جدید و به‌روزرسانی مشخصات محصول، فروش مستقیم از صفحه و مدیریت سفارشات و ارسال و راه‌اندازی تبلیغات فیسبوک برای ارتقای این محصولات.

پس از ساخت و تنظیم یک حساب تجاری فیس بوک، می توانید برچسب گذاری محصولات را در پست ها و تبلیغات خود شروع کنید.

سپس مشتریان می توانند جزئیات محصول را مشاهده کنند و حتی می توانند این محصولات را ذخیره، پسندیده و یا به اشتراک بگذارند. توانایی به اشتراک گذاری محصولات به طرفداران برند شما این امکان را می دهد تا به رشد جامعه برند آنلاین شما کمک کنند. اما قبل از شروع، مهم است که بفهمید این برای شما مناسب است یا خیر.

طبیعی به‌نظر می‌رسد که ارزان‌ترین محصولات امکان فروش بیشتری در رسانه‌های اجتماعی دارند. باید مردم را هنگام تصمیم‌گیری در خرید محصولی که مشتاق خریدنش هستند گیر بیندازید.

برای موفقیت در تجارت اجتماعی مهم است که با فضای حاکم بر آن آشنا شویم. طبق یک گزارش تجارت الکترونیکی، موفق‌ترین موارد در تجارت اجتماعی دسته‌بندی‌های مربوط به پوشاک، محصولات لوکس، زیبایی و دکور خانه می‌شود.

در کنار ابزارهای جانبی، امکانات تجارت اجتماعی جدیدی همه‌روزه به شبکه‌های اجتماعی وارد می‌شوند. به نظر بسیاری از کارشناسان امتحان و تجربه این امکانات برای موفقیت در تجارت اجتماعی بسیار هوشمندانه است، هم برای پتانسیل تجاری و هم برای درگیر کردن مخاطب برای رسیدن به محتوای جدید در صفحه‌تان.

هدف نهایی و مهم‌ترین شاخص موفقیت در تجارت اجتماعی هدایت مشتریان به بخش چک‌اوت است. با راه‌های زیادی می‌توانید این کار را انجام دهید؛ از طریق محتوای خوب، ارتباط دوطرفه و موارد دیگر.

کسب و کار فعال در شبکه اجتماعی

یکی از اصلی ترین مزایای تجارت اجتماعی این است که به شما امکان می دهد با مشتریان خود در هر جایی که هستند ارتباط برقرار کنید. اطمینان از اینکه شخصیت ایده آل مشتری شما با کاربران جمعیت شناختی فیس بوک یا هر درگاه منتسب و معتبر الکترونیک صف آرایی می‌کند، گام اساسی در سفر تجارت اجتماعی شما است.

کسب و کار فعال در شبکه اجتماعی یک پدیده است که صاحب آن به آسانی به این مرز نرسیده و برای رسیدن به آن تلاش زیادی کرده و اصول مهمی را رعایت کرده است.

تجارت اجتماعی استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، پینترست و … به عنوان بسترهایی برای تبلیغ و فروش محصولات و ارائه خدمات است. موفقیت یک کمپین تجارت اجتماعی با میزان تعامل کاربران و خریداران با فروشندگان محصولات و ارائه دهندگان خدمات، از طریق نظرات، لایک ها و به اشتراک گذاری های آن ها سنجیده می‌شود.

تجارت الکترونیک الفبای خاص خودش را دارد و اکنون زمان آن فرا رسیده تا با 10 راهکار و توصیح مشخص برای موفقیت در تجارت اجتماعی به عنوان یکی از شاخه‌های مهم تجارت الکترونیک آشنا شوید:

وقتی پست های محصول شما توسط مشتریان فعلی شما به اشتراک گذاشته می شود، شبکه های اجتماعی آن ها می‌توانند شما را کشف کنند، به شما این امکان را می دهد تا به مخاطب مورد نظر برسید. این کار، همراه با تبلیغات هدفمند برای ایجاد تقاضا، یک استراتژی خرید قوی و مقرون به صرفه را ایجاد می‌کند.

راهکار شماره 1 – انعطاف پذیری در میدان فروش و تجارت

موفق‌ترین شرکت‌ها و سازمان‌ها، آنهایی هستند که با انعطاف‌پذیری تغییرات بازار را می‌پذیرند و استراتژی‌های خود را در بازار تغییر می‌دهند.

این شرکت‌های موفق، برای تضمین موفقیت برندشان در بازار نیازمند تبلیغاتی هدفمند و متناسب با این بازار متغیر هستند.

از این رو به این شرکت‌های به‌روز و موفق توصیه می‌شود تا برای موفقیت در تجارت اجتماعی از مشاوره‌های شرکت‌های تبلیغاتی بهره‌مند شوند، چراکه بهترین شرکت‌های تبلیغاتی با دقت، محیط اطراف خود را رصد می‌کنند و نسبت به آخرین تحولات روز مطلع هستند.

راهکار شماره 2 – آنالیز شبکه‌های اجتماعی

برای موفقیت در تجارت اجتماعی از تحلیل و آنالیز شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید. مدل‌های انتخاب مشتری را مدام بررسی کنید. اصل اعتماد در شبکه‌های تجارت الکترونیک بسیار اهمیت دارد و تحایا مدام مشتریان و رفتار آنها در میزان موفقیت شما در این عرصه بسیار تاثیرگذار است.

ارزیابی و آزمایشات مختلف تاثیر بسیار زیادی دارند. موفق ترین افراد در عرصه تجارت اجتماعی و تجارت الکترونیک این موارد را همیشه دنبال کرده و حتی درباره آنها مدام دانش جدید کسب کرده‌اند.

راهکار شماره 3 – رسانه اجتماعی با کیفیت بسازید

کیفیت کانال ارتباطی بین عرضه‌کننده و مشتری در معاملات تجاری آنلاین و همینطور برای موفقیت در تجارت اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر یک وبسایت از لحاظ اطلاعات، کیفیت سیستم و خدمات در سطح بالایی باشد، مشتریان تمایل بیشتری به گسترش روابط آنلاین خواهند داشت.

مفهوم حضور اجتماعی، در تلاش برای تعریف کیفیت رسانه ارتباطی، توسط پژوهشگران تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات مطرح شده است. حضور اجتماعی، به درجه‌ای که یک رسانه به کاربران خود اجازه برقراری روابط شخصی با سایر کاربران را می‌دهد، گفته می‌شود. پس برای موفقیت در تجارت اجتماعی حتما به میزان حضور اجتماعی خود به عنوان یک فروشنده در شبکه‌های اجتماعی توجه کنید.

راهکار شماره 4 – ایده نوآورانه برای کسب و کار داشته باشید

ایده خلاقانه تجارت اجتماعی

شما برای رقابت و باقی ماندن در بین رقبا و موفقیت در تجارت اجتماعی پا به این میدان گذاشته اید. به ویژه تجارت های آنلاین که سیستم رقابت در آن ها در سطح بالاتری قرار دارد. بنابراین شما باید تصمیم بگیرید و با انتخاب گزینه مناسب، جایگاه خود را تثبیت کنید.

استفاده از استراتژی های بازاریابی و استفاده از ابزارهای تکنولوژی به تنهایی موفقیت شما را تضمین نخواهند کرد. شما باید به دنبال ارائه چیزی جدید و واقعی باشید تا کاربران را به وجد بیاورد.

راهکار شماره 5 – استفاده صحیح از نیروها و استعدادها

اگر تجارت شما را به یک بدن تشبیه کنیم، تیم و گروه کاری شما حکم ستون فقرات آن را خواهند داشت و اگر فقط حتی یکی از مهره های این ستون فقرات به درستی کار نکند و با مشکل مواجه شود، کل سیستم کاری شما در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت. پس برای موفقیت در تجارت اجتماعی حتما به این موضوع توجه کنید.

راهکار شماره 6 – به ایجاد یک شبکه اختصاصی فکر کنید

ساختن یک شبکه ارتباطی برای شما می تواند مزیت‌های بسیاری به دنبال داشته باشد. این شبکه ارتباطی می‌تواند راهی برای کسب اطلاعات مشتری‌هایتان باشد.

به ویژه در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کار، هرچه این شبکه گسترده تر شود منابع اطلاعاتی مورد نیاز شما نیز بیشتر می‌شود. در واقع شبکه‌های ارتباطی راه دیگری برای بازاریابی در هر نوع کسب و کاری هستند و از عوامل مهم موفقیت در تجارت اجتماعی به حساب می‌آید.

هر تجارتی از یک شرکت بزرگ گرفته یا یک استارت آپ یک نفره کوچک، می‌توانند از مزیت‌های داشتن یک شبکه ارتباطی قدرتمند بهره‌مند شوند.

راهکار شماره 7 – در اهمیت کار و کوشش سخت تردید نداشته باشید

مسلماً کسب تجربه و آشنا بودن با فراز و نشیب های راه اندازی یک تجارت نوین، شما را چندین قدم جلوتر خواهد برد. بنابراین اگر فکر می کنید تجربه کافی ندارید می توانید در کسب و کارهای مشابه فعالیت کنید و رازهای موفقیت آن‌ها را به دست بیاورید تا از تجربه خود برای موفقیت در تجارت اجتماعی استفاده کنید. با کار و تلاش زیاد، نه تنها تجربه کسب می‌کنید، بلکه فرآیندهای پیشرفت کسب و کار خود در آینده را با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌دهید.

راهکار شماره 8 – تمرکز بر روی فروش

شما به عنوان یک کارآفرین می توانید با تمرکز بر روی فروش، کارمندان، همکاران، شرکا، سرمایه گذاران و مشاورانی که با شما همکاری دارند را به فعالیت بیشتر وادار کنید.

برای افزایش فروش و تثبیت آن باید زمینه کاری خود را به خوبی آنالیز کنید و از کم و کاستی ها نترسید. باید با اطمینان از اینکه فروش شما بالاخره ثابت خواهد شد تلاش کنید و با همین تلاش و کوشش همکاران و کارمندان خود را بیش از پیش تشویق کنید تا به موفقیت در تجارت اجتماعی دست پیدا کنید.

راهکار شماره 9 – مشورت با افرادی که تجربه موفقیت دارند

در این موضوع تردید نداشته باشید، مشورت با کسانی که سابقه درخشش در عرصه مدیریت و فروش به ویژه در عرصه تجارت الکترونیک و تجارت اجتماعی داشته‌اند بسیار مفید و سودمند خواهد بود.

بسیاری از کسب و کارهای موفق در کتاب خاطرات خود وقتی قرار است راهکارهای موفقیت خود را بازگو کنند بلافاصله به یاد مشاور دلسوزی می افتند که از ابتدای راه کنارشان بود و با مشاوره‌های راهگشا مدام به سازمان کمک می‌کرد. پس برای موفقیت در تجارت اجتماعی حتما از مشاوره افراد باتجربه استفاده کنید.

راهکار شماره 10 – یک فروشگاه اینترنتی متفاوت داشته باشید

عوامل موفقیت در تجارت اجتماعی

خاطرات بصری ماندگاری بیشتری نسبت به خاطرات نوشتاری دارد. اسمی که برای سایت‌تان انتخاب می‌کنید برای موفقیت در تجارت اجتماعی اهمیت بسزایی دارد. از طریق ایجاد یک فروشگاه الکترونیکی که با خواسته‌ها و ناخواسته‌های هر کدام از مشتریانتان مطابقت دارد تعامل مشتریان فروشگاه‌تان را افزایش دهید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جمع بندی

    برای موفقیت در تجارت اجتماعی بجای آنکه از اثرات کوتاه مدت خرید خشنود و راضی شوید بهتر است در اندیشه عواقب و اثرات بلند مدت آن باشید. موفقیت در تجارت اجتماعی نیازمند یک تعهد پایدار و مراحلی است که مدت‌ها قبل از معرفی و ارائه به کاربران، طی شده باشد. فیدهای اجتماعی شما معرف برند شما بوده و فرصتی مناسب برای نمایش خلاقیت است.

    موفقیت در تجارت اجتماعی مستلزم تعامل است، تعامل مستقیم با حرفه خود یا با محتوایی که در کانال اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارید. بهترین بخش این فرایند آنجاست که این تعاملات، ارزشی طولانی مدت دارند.

    منبع:

    Forbes

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.