دانلود آهنگ بدون کپی رایت با 9 منبع قانونی

0

آیا شما هم به دنبال پیدا کردن منابع خوب برای دانلود آهنگ بدون کپی رایت هستید؟ تا به حال به مجازات استفاده از آهنگ‌های دارای حق کپی‌‌رایت دچار شده‌اید؟ اینستاگرام نیز مانند بسیاری از پلتفرم‌های دیگر قوانین سختگیرانه‌ای درباره قوانین کپی‌رایت دارد. این قوانین تنها معطوف به فایل‌های تصویری و ویدئویی نمی‌شوند و حتی صنعت موسیقی را نیز دربر می‌گیرند.

این پلتفرم از طریق هوش مصنوعی خود، صداهای منتشر شده را به صورت خودکار اسکن می‌کند و به راحتی می‌تواند تشخیص دهد که چه زمانی از موسیقی بدون مجوز استفاده کرده‌اید. بنابراین بهتر است به جای ریسک کردن، از آهنگ‌های مجاز استفاده کنید. در این راهنما علاوه بر بررسی سایت‌های معتبر برای دانلود آهنگ‌های مجوزدار، به معرفی روش‌های قانونی برای استفاده از آهنگ‌های بدون مجوز از نظر اینستاگرام می‌پردازیم.

مجوز موسیقی در اینستاگرام چیست؟

مجوز موسیقی در اینستاگرام چیست؟

این مجوز که البته در کشور ما چندان اعتباری ندارد، برای محافظت از تولیدکنندگان یک اثر موسیقیایی عمل می‌کند. در کشورهای دیگر برای استفاده از یک اثر دارای حق کپی‌رایت، باید مجوز استفاده از آن را برای پروژه‌های خود دریافت کنید. اما از آن‌جایی که این کار در کشور ما باب نیست، کاربران اینستاگرام به دنبال استفاده از آهنگ بدون کپی رایت هستند.

بر اساس قوانین اینستاگرام تحت هر شرایطی تنها می‌توانید محتوایی را با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک بگذارید که حقوق مالکیت معنوی دیگران را نقض نکرده باشد. به همین دلیل اینستاگرام توصیه می‌کند برای این کار تنها از آثاری که خودتان تولید کرده‌اید استفاده کنید که البته این امکان برای همه فراهم نیست. پس بهترین انتخاب استفاده از سایت‌های دانلود آهنگ بدون کپی رایت به صورت قانونی است.

آهنگ بدون کپی رایت اینستاگرام

شما هم برای تهیه محتوای خود در اینستاگرام به موسیقی جذابی نیاز دارید؟ حتماً تصور می‌کنید چون موسیقی‌های مختلف را می‌توان به صورت آزادانه در اینترنت یافت، بنابراین می‌شود به شکلی آزادانه از آن‌ها در تولید محتوای اینستاگرامی استفاده کرد. اما طبق توضیحات بالا شما باید برای استفاده از موسیقی‌های مختلف، مجوز آن را دریافت کرده باشید.

اگرچه قانون کپی‌رایت در اینستاگرام بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، اما شما می‌توانید با دانلود چندین آهنگ بدون کپی رایت، از این موسیقی‌ها بدون پرداخت هزینه استفاده کنید. البته برخی از این موسیقی‌ها رایگان هستند، اما در برخی از مواقع هم باید حداقل حق اشتراکی را برای استفاده از آن‌ها پرداخت کنید. به همین دلیل پیدا کردن منابعی که بتوانند در این زمینه مفید باشند کار چندان ساده‌ای نیست. اما ما به جای شما این کار را انجام داده‌ایم و در خلال این مطلب به منابع قانونی برای دانلود آهنگ بدون کپی رایت پرداخته‌ایم.

مجوز موسیقی در اینستاگرام به منظور حمایت از تولیدکنندگان یک اثر است که کاربران تجاری را از استفاده از آثار دارای حق‌ نسخه‌برداری منع می‌کند.

معایب دانلود آهنگ بدون کپی رایت

اگرچه پیدا کردن آهنگ رایگان برای استفاده در پروژه‌های مختلف بدون دردسر، صرف وقت و هزینه است، اما در نهایت این آهنگ‌ها هم می‌توانند معایب خاص خود را داشته باشند. به همین دلیل استفاده از آهنگ بدون کپی رایت همیشه هم نمی‌تواند ایده خوبی به نظر برسد. در ادامه به معرفی معایب دانلود آهنگ بدون کپی رایت می‌پردازیم.

  • معمولاً از آهنگ بدون کپی رایت نمی‌توانید در پروژه‌های بزرگ، حرفه‌ای و در سطح گسترده استفاده کنید.
  • در بسیاری از مواقع هنگام استفاده از یک موسیقی شاید مجبور شوید که به نام خالق اثر در محتوای خود اشاره کنید.
  • سایت‌های گوناگون دانلود آهنگ بدون کپی رایت هر یک تحت مجوزهای خاصی موسیقی‌های خود را در اختیار کاربران ارائه می‌دهند.
  • پیدا کردن آهنگ بدون کپی رایت در برخی از مواقع چالش‌برانگیز است.
  • ارائه مجوز رایگان ممکن است در هر لحظه توسط خالق اثر تغییر پیدا کند و به یک مجوز پولی تبدیل شود.

آهنگ بدون کپی رایت با کلام

اگر به دنبال دانلود آهنگ بدون کپی رایت با کلام هستید، در ادامه به معرفی برخی از منابعی می‌پردازیم که می‌توانند به شما کمک کنند. اگرچه اغلب این آهنگ‌ها در واقع رایگان نیستند و شما باید در ازای دانلود موسیقی‌های گوناگون بسته به درخواست سایت، کاری انجام دهید.

آمازون

شاید با شنیدن نام آمازون تعجب کنید اما این سایت بزرگ گاهی می‌تواند مرجعی فوق‌العاده برای دانلود آهنگ‌های بدون حق کپی‌رایت محسوب شود. به این منظور به لیستی از آهنگ‌های رایگان با جستجو کردن عبارت (Music by Price) دسترسی خواهید داشت. البته این سایت قابلیت فیلتر آهنگ‌ها را برداشته است، پس شما باید به صورت دستی خودتان این کار را انجام دهید.

برای دانلود آهنگ‌های مورد نظر خود باید بعد از ظاهر شدن نتایج جستجو، روی آن‌ها کلیک کنید. در گام بعدی باید ماوس کامپیوتر یا انگشت خود را روی گزینه‌های خرید قرار دهید دارید و روی بخش (MP3 Music) کلیک کنید. این قسمت باید قیمت 0.00 دلار را نشان دهد تا شما بتوانید مانند روند خرید از سایت آمازون، آلبوم مورد نظر را بدون پرداخت هزینه به سبد خرید خود اضافه کنید.

(WFUM)

(WFUM) را می‌توان یکی از ایستگاه‌های رادیویی مستقل در نیوجرسی آمریکا دانست که مرجعی برای دانلود رایگان آهنگ بدون کپی رایت محسوب می‌شود. البته ناگفته نماند موسیقی‌های موجود در این سایت بیشتر از هنرمندان ناشناخته یا کمتر شناخته شده هستند. به همین دلیل اگر روی این موضوع حساسیت خاصی دارید، بهتر است از آن استفاده نکنید.

اگرچه گاهی نیز ممکن است آثاری را از هنرمندان معروف نیز در این سایت پیدا کنید. به هر حال (WFUM) را می‌توان یک منبع فوق‌العاده برای کشف موسیقی‌های جدید بدون نیاز به دریافت مجوز برای استفاده در اینستاگرام دانست. البته فراموش نکنید که هنگام استفاده از آهنگ‌های این منبع برای یک پیج تجاری، باید مجوز مرتبط با هر قطعه را بررسی و آن را دنبال کنید.

دانلود آهنگ بدون کپی رایت معایب خاص خود را دارد که اشاره کردن به نام منبع یا عدم استفاده از اغلب آن‌ها در پروژه‌های بزرگ از جمله این موارد هستند.

(Musopen)

Site (Musopen)

اگر به موسیقی کلاسیک علاقه دارید، می‌توانید از سایت (Musopen) استفاده کنید. شما می‌توانید به لیستی عالی از موسیقی‌های سنتی از افراد مشهور در دوران‌های مختلف دسترسی داشته باشید. گزینه‌های جستجوی موجود در این سایت امکان گشتن بین آهنگ‌های مختلف بر اساس آهنگ‌ساز و نوع ساز را به شما می‌دهند. این سایت تنها به عنوان مرجعی قانونی برای دانلود آهنگ بدون کپی رایت محسوب نمی‌شود، زیرا شما می‌توانید با کمک منابع آموزشی آن با موسیقی کلاسیک بیشتر آشنا شوید.

(NoiseTrade)

همانطور که گفتیم چیزی به نام دانلود آهنگ بدون کپی رایت در واقعیت وجود ندارد، زیرا در نهایت شما باید در ازای آن کاری انجام دهید. برای مثال (NoiseTrade) یک منبع خوب برای انجام این کار است که البته برای ارائه آهنگ‌ها به مخاطبان خود، معمولاً چیزی از جمله یک کد پستی یا آدرس ایمیل درخواست می‌کند. ایده این سایت از انجام این کار این است که شاید بتوان از اطلاعات به دست آمده برای تبلیغ تورهای موسیقی و یا راه‌اندازی یک آلبوم جدید استفاده کرد. گفته می‌شود که معمولاً هنرمندان این سایت از افراد شناخته شده هستند.

(Jamendo)

(Jamendo) یکی دیگر از منابعی است که می‌توانید از آن برای دانلود آهنگ بدون کپی رایت استفاده کنید. این سایت به عنوان یک پلتفرم اجازه می‌دهد تا هنرمندان، اثرات موسیقیایی خود را بین طرفدارانشان توزیع کنند. شما می‌توانید موسیقی‌های مختلف در ژانرهای گوناگون مانند سبک راک را با آهنگ‌ها و آلبوم‌های هنرمندان گوناگون بررسی و بسته به نیاز خود آن‌ها را دانلود کنید. البته آهنگ‌های این سایت هم برای استفاده تجاری یا پخش در مکان عمومی نیستند. به همین دلیل فقط می‌توانید از نمونه‌های با کیفیت پایین به شکل رایگان استفاده کنید. در سایر مواقع باید هزینه اشتراک استفاده از آهنگ‌ها را پرداخت کنید.

(The Internet Archive)

برای کسانی که می‌خواهند از آهنگ‌های بدون کپی‌رایت برای تولید محتوای اینستاگرام استفاده کنند، آرشیو اینترنت یک انتخاب فوق‌العاده خواهد بود. این سایت مجموعه‌ای گسترده از کنسرت‌های هنرمندان و نمایش‌های آنان را در خود جای داده است. شما علاوه بر موسیقی‌های رایگان می‌توانید به مجموعه‌ای از کتاب‌های صوتی رایگان هم دسترسی داشته باشید.

(SoundClick)

(SoundClick) یکی دیگر از سایت‌های مناسب برای دانلود آهنگ بدون کپی رایت است. این سایت آثار هنرمندان جدیدی را به کاربران ارائه می‌دهد که تازه قدم به دنیای موسیقی گذاشته‌اند و به دنبال به اشتراک‌گذاری آهنگ‌های خود با دیگران هستند. به همین دلیل برای دانلود موسیقی از آن باید حساب کاربری مختص به خود را داشته باشید. البته تمامی آهنگ‌های موجود در سایت رایگان نیستند و گاهی برای دسترسی به برخی از آن‌ها باید هزینه اندکی را پرداخت کنید.

(NoCopyright Sounds)

این منبع نیز یکی از انتخاب‌های مناسب برای دانلود آهنگ بدون کپی‌رایت است که البته به عنوان یک کانال در یوتیوب فعالیت می‌کند. به این منظور می‌توانید ویدئوهای موجود در آن را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که به چه آهنگ‌هایی نیاز دارید. در نهایت از طریق لینک‌های موجود در بخش توضیحات کانال، آهنگ مورد علاقه خود را دانلود کنید.

آمازون یکی از بزرگ‌ترین منابع دانلود آهنگ بدون کپی رایت محسوب می‌شود.

آهنگ بدون کپی رایت بی کلام

اگر برای ساخت کلیپ برای انتشار در اینستاگرام به دنبال موسیقی‌های بدون کلام هستید هم می‌توانید از سایت‌های مرجع ارائه شده استفاده کنید. اما در کل توجه داشته باشید که بیشتر منابع فوق، به دنبال انتشار آثار کمتر شناخته شده هستند. به عبارتی شما دسترسی چندانی به آثار ستارگان فعلی در دنیا ندارید. بنابراین اگر با سایتی مواجه شدید که مثلاً در حال به اشتراک‌گذاری آهنگ‌های مطرح هستند، احتمالاً در حال انجام کار غیرقانونی است. پس هنگام استفاده از آن در اینستاگرام ممکن است با مشکل مواجه شوید.

نحوه استفاده قانونی از موسیقی‌های دارای حق کپی‌رایت

تا زمانی که بخواهید عکس یا فیلمی را با موسیقی دارای حق کپی‌رایت برای دوستان یا خانواده خود ارسال کنید، ممکن است با مجازات اینستاگرام مواجه نشوید. اما اگر به عنوان کسب‌وکار برای تبلیغ سراغ این دست از آهنگ‌ها بروید، خود را وارد چالش بزرگی کرده‌اید که حتی می‌تواند منجر به از دست رفتن تلاش‌های بازاریابی شما شود. پس بهتر است کمی در استفاده از آهنگ‌ها احتیاط بیشتری داشته باشید. علاوه بر استفاده از آهنگ بدون کپی رایت که در ابتدا عرض کردیم، می‌توانید به کمک برخی روش‌ها از آهنگ‌های دارای حق کپی‌رایت نیز استفاده کنید. در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    استفاده از آهنگ‌های رایگان

    همانطور که در بخش ابتدایی مطلب عرض کردیم، بهترین روش برای استفاده موسیقی در محتواهای اینستاگرامی، بهره مندی از موسیقی‌های عمومی است. تمامی آهنگ‌های دارای حق کپی‌رایت، پس از مدتی حق نسخه‌برداری خود را از دست می‌دهند و تحت مالکیت عمومی قرار می‌گیرند. به همین علت شما می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای این آهنگ‌ها را دانلود و استفاده کنید. البته گاهی اوقات این آثار به سال‌ها قبل برمی‌گردند و برای مخاطبان امروزی کارایی چندانی ندارند. به عنوان مثال موسیقی‌های سال 1922 به قبل در ایالات متحده قابل کپی شدن هستند.

    دریافت مجوز از صاحب اثر

    یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای استفاده از یک موسیقی خاص انجام دهید، گرفتن مجوز از صاحب اثر است. البته این مجوز برای ایرانیان نه تنها مفهومی ندارد، بلکه برای موسیقی‌های خارجی حتی می‌تواند بسیار هزینه‌بردار باشد. به همین علت این روش کارایی چندانی برای پیج‌های داخلی نخواهد داشت. البته شاید شرکت‌های بزرگ برای افزایش اعتبار خود هنگام استفاده از موسیقی‌های داخلی این کار را انجام دهند.

    کتابخانه موسیقی صوتی یوتیوب

    کتابخانه موسیقی صوتی یوتیوب

    برخی از یوتیوبرها مجوزی به نام (Creative Commons) را دریافت می‌کنند. این مجوز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اثر خود را برای استفاده مجدد توسط دیگران در دسترس آن‌ها قرار دهند. یوتیوب به چنین کاربرانی اجازه می دهد تا ویدیوهای خود را با مجوز (CC BY) علامت‌گذاری کنند. کاربران اینستاگرامی هم می‌توانند از طریق ویرایشگر ویدیوی (YouTube) از این ویدیوها برای مقاصد تجاری و غیرتجاری استفاده کنند. اما فراموش نکنید که وقتی با استفاده از محتوای (Creative Commons) یک ویدیو می‌سازید، نام ویدیوی منبع به‌ صورت خودکار زیر پخش‌کننده ویدیو قرار داده می‌شود. برای این کار باید اول وارد بخش جستجوی یوتیوب شوید. سپس با کلیک روی گزینه فیلترها، ویژگی (Creative Commons) را انتخاب و از آن استفاده کنید.

    چیزی به نام دانلود آهنگ رایگان به شکل صد درصدی وجود ندارد و شما باید برای استفاده از آهنگ‌های افراد شناخته شده حق اشتراک آن‌ها را بپردازید یا از آهنگ‌های قدیمی و هنرمندان ناشناخته استفاده کنید.

    جمع‌بندی

    • استفاده از موسیقی دارای حق ‌نسخه‌برداری در اینستاگرام بدون گرفتن مجوز می‌تواند برای هر چیزی دردسرساز شود.
    • برای استفاده از موسیقی‌های مختلف بهتر است یا حق پخش آن‌ها را پرداخت کنید یا اینکه به سراغ آهنگ بدون کپی‌ رایت بروید.
    • بیشتر منابع ارائه‌دهنده موسیقی‌های رایگان اغلب رایگان نیستند و در ازای ارائه موسیقی چیزی مانند اطلاعات ایمیل یا ذکر نام هنرمند را از شما می‌خواهند.
    • کتابخانه صورتی یوتیوب و سایت آمازون از جمله معتبرترین منابع برای دانلود آهنگ بدون کپی رایت محسوب می‌شوند.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.