تغییر رفتار خرید مصرف کننده به کمک تجارت اجتماعی

0

خرید مشارکتی که بیشتر آن را با اصطلاح خرید اجتماعی (Social shopping) می‌شناسیم، حوزه تجارت الکترونیک را متحول کرده و با تغییر رفتار خرید مصرف کننده همراه بوده است. بسیاری از شرکت‌ها میلیون‌ها فالوورها در رسانه‌های اجتماعی دارند که از آن‌ها سودی نمی‌برند.
با این حال برخی از آنها از طریق بستر شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه کنند.

شما نیز اگر سریع با ویژگی‌ها و سیستم عامل‌های جدید سازگار شده و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، به احتمال زیاد می‌توانید به راحتی تجارت اجتماعی موفقیت‌آمیزی را در کارنامه خود به ثبت برسانید.

در این مقاله از پادرو به شما می‌گوییم که چرا برندهای جدید نیاز به استراتژی تجارت اجتماعی دارند و چه فرصت‌هایی برای آنها وجود دارد تا فروش خود را در پلتفرم‌های محبوب افزایش دهند. همچنین اصول اساسی تجارت اجتماعی را بررسی خواهیم کرد.

از ابزارهای تغییر رفتار خرید مصرف کننده در سال‌های اخیر می‌توان به اینستاگرام اشاره کرد.

تجارت اجتماعی چیست؟

شاید برای شما تجارت اجتماعی یا سوشال کامرس اصطلاحی ناآشنا باشد. باید بگوییم که تجارت وقتی از طریق بستر رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام انجام می‌شود، همان تجارت اجتماعی است. این در حالی است که تجارت الکترونیک به خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق وبسایت فرشگاه اینترنتی گفته می‌شود که در سال‌های اخیر باعث تغییر رفتار خرید مصرف کننده شده است.

تغییر بزرگ در تجارت اجتماعی فراهم شدن فرصتی برای کاربران است که با آن می‌توانند محصولات خود را در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مرور کنند. در ادامه نیز مستقیماً با اپلیکیشن آن برند و بدون مراجعه به وبسایت فروشگاه اینترنتی خرید خود را انجام دهند.

افزایش فروش در اینستاگرام

اپلیکیشن برند شما مانند یک فروشگاه فرآیند خرید را تک مرحله‌ای می‌کند و خریداران شما را در طی کردن مسیر خرید همراهی می‌کند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که تجارت اجتماعی مالک کل سفر خریداران است. همچنین باعث کوتاه شدن آن می‌شود زیرا برندها به راحتی می‌توانند مشتری را از یک کاربر ساده به مشتری همیشگی تبدیل کنند.

تغییر رفتار خرید مصرف کننده در اینستاگرام

تعداد بیشماری اپلیکیشن در فضای مجازی وجود دارد که در هر به‌روز رسانی‌ ویژگی‌های جدیدی را یکی پس از دیگری راه‌اندازی می‌کنند. به همین دلیل ما در این مقاله سعی می‌کنیم بر تجارت اجتماعی در اینستاگرام تمرکز کنیم.

زیرا این پلتفرم با ویژگی‌ها و ابزارهای جدید خود توانسته توجه کسب‌کارهای زیادی را به خود جلب کرده و کاربران زیادی را در برنامه نگه دارد.

تغییر رفتار خرید مصرف کننده در اینستاگرام

بیشتر بخوانید: 10 توصیه مهم برای موفقیت در تجارت اجتماعی

چرا برندها باید به تجارت اجتماعی اهمیت دهند؟

تجارت اجتماعی در سراسر جهان در حال رشد است. در حال حاضر پیشروی کسب‌وکارها در تجارت اجتماعی بسیار اتفاق می‌افتد و در حال سرعت گرفتن است. در سال 2020، اینستاگرام چندین ویژگی جدید را معرفی کرد که باعث شده است برندها به طور مستقیم با مشتریان خود تعامل سازنده داشته باشند.

در ضمن فروش محصولات و خدمات خود را با سرعت بیشتر و دردسر کمتری انجام دهند.

براساس گزارشی که (Cision) منتشر کرده است تجارت در بستر اینترنت در سال 2021 در حدود 89.4 میلیارد دلار تخمین زده شده است. قرار است تا سال 2027 این مقدار به 604.5 میلیارد دلار برسد.

آنچه باعث جهت دادن به این روند می‌شود تغییر رفتار خرید مصرف کننده است که سریعتر از تصور ما در حال رخ دادن است. به طور دقیق‌تر، همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2020، نقش مثبتی در تسریع این تغییر رفتار شد و تجارت الکترونیکی را 5 سال جلو کشید.

تجارت اجتماعی یک ضرورت

بهتر است این نکته را در مورد تجارت اجتماعی در خاطر داشته باشید که رسانه‌های اجتماعی جایی هستند که کسب‌وکارها و مشتریان بیشتر وقت آنلاین خود را صرف آن می‌کنند. البته باید گفت که منطقی است که شما به عنوان یک برند نیاز به حضور در رسانه‌های اجتماعی داشته باشید.

این حضور داشتن در عصر حاضر یک عملکرد خوب نیست، بلکه ضرورتی در امور اقتصادی و اجتماعی به حساب می‌آی

با نگاهی به نحوه خرید آنلاین کاربران اینستاگرام می‌توانید متوجه یه نکته مهم شوید. اینکه پلتفرم شبکه‌های اجتماعی درگاه خرید امروز هستند. کسب‌وکارهای تازه‌کار نیز می‌توانند در این بسترها از رقبای باتجربه الهام بگیرند و تجارت اجتماعی را به بهترین نحو انجام دهند.
شناخت تغییر رفتار خرید مصرف کننده کمک قابل توجهی در افزایش فر.ش در اینستاگرام دارد.

افزایش فروش با تغییر رفتار خرید مصرف کننده

جالب است بدانید که رفتاری پذیرفته شده است که کاربران محصولات را جستجو کرده و برندها را بشناسند. به عنوان مثال، 84 درصد از کاربران اینستاگرام بر این باور هستند که محصولات جدید در اینستاگرام فرصتی فراهم می‌کنند که دیدگاه متفاوتی نسبت به خرید از کسب‌وکارها داشته باشند. همین دلیل باعث می‌شود که فروش محصولات مختلف به شبکه‌های اجتماعی نیز منطقی باشد.

افزایش فروش با تغییر رفتار خرید مصرف کننده

آشنایی کاربران با رسانه‌های اجتماعی

شاید برای شما هم جالب باشد که در همین چند ماه اخیر تقریباً 50 درصد از کاربران رسانه‌های اجتماعی بین 18 تا 34 سال سن داشته‌اند. آنچه در موفقیت کسب‌وکارها در تجارت اجتماعی نقش داشته است، آشنایی کاربران با اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام، تیک‌ تاک و اسنپ چت بوده است.

اما سؤالی که همچنان مطرح است این است آیا شما یکی از برندهایی هستید که مشتریان از آن خرید کرده‌اند؟

تجارت اجتماعی فراتر از مرزهای جغرافیایی

این سؤال را پرسیدیم تا به این نکته نگاه کنیم که چیزی که در دنیای دیجیتال امروزی جذاب است این است که برندها شانس یکسانی برای موفقیت در تجارت اجتماعی دارند. خیابان‌های بزرگ دیگر در محدوده مراکز شهرها قرار ندارند و نیازی نیست هزینه گران‌ترین مکان فروشگاه را بپردازید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    از آنجایی که امروزه همه برندها با تجارت اجتماعی کار نمی‌کنند، فرصتی برای کسب‌وکارهای فعال در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد.

    تجارت اجتماعی فعلی کلید موفقیت در سال‌های آینده خواهد بود.

    تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر تغییر رفتار خرید مصرف کننده

    رسانه‌های اجتماعی تأثیر زیادی بر تغییر رفتار خرید مصرف کننده در فضای مجازی دارند. اپلیکیشن‌های محبوبی مانند اینستاگرام، تیک تاک و پینترست به طور مداوم در حال بررسی ویژگی‌ها و ابزارهایی هستند که محتوای آنها را قابل خریداری می‌کند.

    بهتر است بدانید که مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم آن چیزی است که کاربران اینستاگرام عمدتاً از آن استفاده می‌کنند.

    • ارسال یا به‌اشتراک‌گذاری عکس یا فیلم
    • پیدا کردن محتوای خنده‌دار و سرگرم‌کننده
    • فالو کردن اطلاعات مربوط به محصولات و برندها

    علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان داده است که 43 درصد از کاربران اینترنت از شبکه‌های اجتماعی برای بررسی دقیق ویژگی‌های مختلف محصولات مورد نظر استفاده کرده‌اند.

    طبق یافته‌های همین پژوهش‌ها در حدود 88 درصد کاربران بر این باورند که تغییر رفتار خرید مصرف کننده با افزایش خریداری محصولاتی در رسانه‌های اجتماعی همراه بوده است.

    رسانه‌های اجتماعی بستری مناسب برای تجارت

    رسانه‌های اجتماعی بستری فراهم می‌کنند که مخاطبان قبل از خرید در مورد برندها و محصولات تحقیق کنند. بنابراین حضور شما در این اپلیکیشن‌ها تأثیر زیادی در انتخاب برندها و محصولات آنها دارد.

    این امر در مورد اینفلوئنسرها و دوستانی که بر انتخاب‌های آنها تأثیر می‌گذارند نیز صدق می‌کند. مصرف‌کنندگان خواهان ارتباط مناسب با سایر کاربران هستند، زیرا به مردم بیش از برندها به خود اعتماد دارند.

    بهتر است بدانید که اصالت و ایجاد روابط قوی کلیدی است که باعث می‌شود مردم برند شما را نسبت به بقیه در اولویت قرار دهند.

    تغییر رفتار خرید مصرف کننده در رسانه های اجتماعی

    تمام این راهکارها برای ایجاد گفتگو و ایجاد تغییر رفتار خرید مصرف کننده و موفقیت در تجارت اجتماعی است

    نکته مهم در تجارت اجتماعی

    با مشتریان خود در بستری که وقت می‌گذرانند تعامل داشته باشید. با همکاری با اینفلوئنسرها می‌توانید استراتژی رسانه‌های اجتماعی خود را تقویت کنید. با همکاری با اینفلوئنسرهایی که اهداف مشابهی دارند شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطبین و جلب اعتماد آنها دارید.

    پشتیبانی تجارت اجتماعی از تغییر رفتار خرید مصرف کننده

    تجارت اجتماعی از  تغییر رفتار خرید مصرف کننده پشتیبانی می‌کند. زیرا افراد را تشویق می‌کند که با استفاده از ارتباط دوطرفه با یک کسب‌وکار ارتباط برقرار کنند. در این فرآیند مزایایی نهفته است. ارتباط اجتماعی با خرید همراه می‌شود. درست است! پروسه خرید با افزایش تعامل و سرگرم‌کنندگی همراه است.

    تجارت اجتماعی همه اتفاقات سفر مشتری را از ایجاد روابط و هدایت مصرف‌کنندگان گرفته تا پرداخت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

    تغییر رفتار خرید مصرف کننده با روش‌های سرگرم‌کننده

    سرگرمی نیز یکی دیگر از موضوعات داغ درباره تغییر رفتار خرید مشتریان در حال حاضر است. همه میدانیم که محتوای خنده‌دار و سرگرم‌کننده یکی از انگیزه‌های اصلی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی به حساب می‌آید.

    انگیزه‌ای که در سال گذشته رشد سریعی داشته است. مطمئناً در اینده نیز نقش پر رنگ خود در افزایش تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی را ایفا خواهد کرد.

    لایو و تغییر رفتار خرید مصرف کننده

    یکی از راه‌های ایجاد یک تجربه خرید سرگرم‌کننده در اینستاگرام، همان لایوها در رسانه‌های اجتماعی است که امروز به عنوان یکی از ابزار افزایش فالوور و مشتریان در این بسترها می‌شود.

    اگرچه این یک پدیده نسبتاً جدید است، اما امروزه تعداد بیشتری از برندها تصمیم به تنظیم پروفایل خود و استراتژی‌های بازاریابی تأثیرگذار بر این اساس کرده‌اند.

    مزیت لایو در رسانه‌های اجتماعی ایجاد گفتگوی مؤثرتر با مخاطبان حاضر در لایو است. شما به عنوان یک برند، می‌توانید از سؤالات مشتریان و آنچه در ذهن آنهاست برای رفع نیازهایشان استفاده کنید.

    بنابراین با کمک لایو می‌توانید چه از نظر خط تولید، چه از نظر تولید محتوا و ارتباطات با مشتریان، ایده بگیرید.

    لایو استریم و تغییر رفتار خرید مصرف کننده

    56 درصد از خریداران آنلاین، برندها را فالو می‌کنند و به دنبال مواردی می‌گردند که به آسان‌ترین شکل بتوانند محصولات مورد نظر را خریداری کنند. به همین دلیل است که ساختار تجارت اجتماعی تأثیر مستقیم و مثبتی بر تمایل کاربران به خرید دارد.

    نحوه استفاده از بازاریابی اینفلوئنسرها برای تجارت اجتماعی

    شما می‌توانید محتوای تأثیرگذاری را در هر دو کانال ارگانیک و پولی در پروفایل خود وارد کنید. این استراتژی می‌تواند بسیار مؤثر باشد و برخی از موفق‌ترین برندهای موفق به این روش عمل می‌کنند.

    • از اینفلوئنسرها برای تعامل و دسترسی به مخاطبان مورد نظر خود استفاده کنید.
      برای مثال میزبانی یک فروشگاه که در آن مشتریان می‌توانند محصولات شما را از نزدیک و به طور کامل در آن فضا ببینند و مستقیماً از آن خرید کنند.
    • همچنین از محتوای تأثیرگذار بهتر است نیز استفاده کنید. محتوای تأثیرگذار به راحتی می‌تواند با تغییر رفتار خرید مصرف کننده همراه شود.
    • ایجاد تبلیغات قابل خرید نیز راهکاری مؤثری به حساب می‌آید.

    سرمایه‌گذاری درست در تجارت اجتماعی موفق

    به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری شما زمان می‌برد تا نتایج حاصل شود و (KPIs) شما احتمالاً کمتر از آنچه در بازارهای مرتبط عادت کرده‌اید خواهد بود. این به دلیل عدم آگاهی از برند شماست.

    به همین دلیل است که شما باید زمان و منابع بیشتری را سرمایه‌گذاری کنید. چیزی که مدیریت داخلی آن دشوار است.

    تجارت اجتماعی موفق با رسانه های اجتماعی

    سرمایه‌گذاری مناسب شما و صبور بودنتان برای ثمر دادن تجارت اجتماعی با موفقیت اصول برندینگ و افزایش فروش همراه خواهد بود.

    نتیجه‌گیری

    • تجارت اجتماعی فرآیند خرید در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و پینترست را مورد نظر دارد.
    • فرق مهم تجارت اجتماعی و تجارت الکترونیک در بستر گسترده ارتباطی و تجاری، را‌ه‌های امن و آسان پرداخت و حضور بیشتر مشتریان در رسانه‌های اجتماعی است.
    • استفاده از ابزارهای مختلف رسانه‌های اجتماعی مانند لایو اینستاگرام می‌تواند فرصت بهتری برای تغییر رفتار خرید مصرف کننده باشد.
    • اینفلوئنسرها و تجارب رقبای با تجربه‌تر می‌تواند کسب‌وکارهای تازه‌کار را در تجارت اجتماعی موفق یاری کند.
    • تغییر رفتار خرید مصرف کننده با توجه به افزایش حضور مشتریان در رسانه‌های اجتماعی با افزایش فروش برای برندهای موفق همراه بوده است.
    • سرمایه‌گذاری مناسب و صبور بودن برای به بار نشستن نتایج تجارت اجتماعی برند شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.