راهنمای کامل ارسال انبوه بسته و چالش‌های پیش رو

0

ارسال انبوه بسته یکی از فرآیندی لجستیکی کسب‌وکارها محسوب می‌شود. آیا شما هم کسب‌وکار مختص به خود را دارید و با چالش‌های خاص ارسال انبوه بسته مواجه هستید؟ درباره روش‌های ارسال بسته‌های پستی چه می‌دانید؟ تا چه اندازه به بخش لجستیک تجارت خود اهمیت می‌دهید؟ پست کردن محصولات سفارشی مشتریان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کسب‌وکارهای کوچک و نوپاست. این چالش وقتی جلوه بیشتری پیدا می‌کند که هزینه‌های زیادی را بر تجارت مورد نظر تحمیل کند.

این هزینه حتی گاهی برای شرکت‌های بزرگ هم دردسرآفرین خواهد بود، به‌ شکلی که اغلب برندهای موجود در بازار دوست دارند راه‌حل‌هایی را برای کاهش هزینه‌های پستی پیدا کنند. یکی از شیوه‌های رایج کاهش هزینه پست کردن کالاها، ارسال آن‌ها به صورت گروهی و انبوه است. اگر شما هم به نحوی با این مسئله درگیر هستید، شاید بخواهید درباره اصول این شیوه حمل‌ونقل اطلاعات بیشتری کسب کنید.

حمل و نقل بسته های انبوه

حمل و نقل بسته های انبوه

خدمات پستی انبوه به ارسال مقادیر زیادی بسته گفته می‌شود که کسب‌وکارها برای پیشبرد اهداف بازاریابی خود از آن استفاده می‌کنند. ارسال انبوه بسته برای آن دسته از مشاغلی کاربرد دارد که به صورت مکرر، برای مثال به شکل روزانه، هفتگی یا ماهانه ده‌ها، صدها و حتی هزاران مورد از سفارشات مشتریان را به نقاط مختلف جغرافیایی ارسال می‌کنند. به عبارت ساده می‌توان گفت که ارسال انبوه بسته یک سیستم پستی مقرون‌به‌صرفه برای برندهایی محسوب می‌شود که فاقد سیستم خرده‌فروشی و ارسال بسته‌های پستی به صورت تکی هستند.

شما می‌توانید از این شیوه به عنوان یک راه عالی برای بهینه‌سازی بودجه بازاریابی تجارت خود استفاده کنید. بسته به واسطه‌ای که برای ارسال مرسوله‌های پستی خود در نظر می‌گیرید، ممکن است اندازه تعیین شده برای ارسال انبوه متفاوت باشد. در اصل شاید در شرکتی این اندازه ارسال 20 بسته پستی یک اندازه و همزمان به 20 نقطه متفاوت باشد، یا اینکه نه این تعداد بیشتر یا کمتر در نظر گرفته شود. آنچه اهمیت دارد این است که شما می‌توانید از این قابلیت به سود تجارت خود بهره ببرید و تا حدودی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

اگر سری به شرکت‌های پستی خصوصی هم بزنید احتمالاً با این موضوع مواجه خواهید شد که باید سر ساعت معینی سفارشات خود را پست کنید. در غیر این صورت نمی‌توانید از مزایای طرح ارسال انبوه بسته‌ها و تخفیفاتی که برای این نوع پست وجود دارد، بهره‌مند شوید.

ارسال انبوه بسته برای کسب‌وکارهایی که فاقد خرده‌فروشی هستند کاربرد دارند. این شیوه حمل‌ونقل به ارسال مقادیر زیادی از سفارشات مشتریان در یک برهه اشاره دارد.

چالش های ارسال انبوه بسته ها

بحث تدارکات برای تجارت الکترونیک زمانی که پای ارسال انبوه بسته به میان باشد، در کنار مزایایی که به دنبال دارد، چالش‌هایی نیز خواهد داشت. در بسیاری از مواقع برای ارسال و حمل‌ونقل بسته‌های پستی به شکل انبوه باید طبق یک زمان‌بندی خاص پیش رفت. بنابراین برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه همیشه امکان‌پذیر نخواهد بود.

ضمن اینکه اگر از آن دسته شرکت‌هایی باشید که زمان رساندن حجم بالایی از بسته‌ها برای شما اهمیت زیادی داشته باشد، شاید انتخاب یک سازمان واسطه‌گر پستی که بتواند در طول روز چنین بسته‌هایی را بدون بروز مشکل جابه‌جا کند، کمی مشکل به نظر برسد. از طرف دیگر به دلیل اینکه حجم بعضی بسته‌ها بسیار بالاست، امکان مفقودی و گم شدن برخی از مرسوله‌ها نیز وجود دارد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    نحوه صرفه جویی در ارسال انبوه بسته

    همانطور که گفتیم ارسال فله‌ای بسته‌های پستی می‌تواند راهی ارزان‌تر برای حمل‌ونقل مرسوله‌های مشتریان شما محسوب شود. اما چون این روش به خودی خود باعث کاهش هزینه‌های رساندن محصولات از فروشنده به مصرف‌کننده می‌شود، شما نباید از به‌کارگیری سایر روش‌ها برای کاهش هزینه‌های خود چشم‌پوشی کنید. در بحث لجستیک خود سعی کنید همیشه به‌روز باشد و به صورت مکرر راه‌حل‌هایی را جستجو کنید که منجر به افزایش پس‌انداز شما می‌شوند. در چنین حالتی می‌توانید در طولانی مدت هزینه‌های خود را تا حد زیادی کاهش دهید و سودی را که از این طریق به‌دست می‌آورید، در سایر بخش‌های تجارت خود سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه به معرفی راه‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند در ارسال انبوه بسته‌های شما منجر به صرفه‌جویی شوند.

    1.قیمت محصولات را تا جایی که می‌توانید افزایش دهید.

    قیمت محصولات را تا جایی که می‌توانید افزایش دهید

    البته نباید از عنوان تعجب کنید، زیرا منظور ما افزایش قیمت کلی کالاهای شما نیست. انجام چنین کاری بدون برنامه‌ریزی و انجام محاسبات قبلی نه تنها نمی‌تواند برای کسب‌وکار شما سودمند باشد، بلکه شاید نتیجه معکوس نیز به‌ دنبال داشته باشد. به این معنی که با دلزدگی مشتریان خود مواجه می‌شوید و ممکن است بخش اعظمی از آن‌ها را از دست بدهید.

    منظور از افزایش قیمت اقلام این است که شاید بتوانید تا حدودی که چندان روی قیمت کالاها اثری نداشته باشد، هزینه نهایی را افزایش دهید. برای مثال اگر شما دارای اجناسی هستید که قیمت آن‌ها تا حدی از سایر رقبا کمتر است، می‌توانید قیمت اصلی را به سطح قیمت رقبا برسانید و در عوض برای خوشحال کردن مخاطبین، پست رایگان را برای آن‌ها در نظر بگیرید. این هزینه باید طوری برنامه‌ریزی شود که حتی بودجه لازم برای پست گران‌ترین کالای شما را نیز تحت پوشش خود قرار دهد و لازم نباشد که شما این هزینه را مستقیماً از جیب خود پرداخت کنید.

    بیشتر بخوانید: چطور با کمترین هزینه پستی سفارش مشتری را ارسال کنیم؟

    با این کار دو هدف را نشانه خواهید گرفت. اول اینکه باعث کاهش هزینه‌های پستی خود شده‌اید که در ارسال انبوه بسته می‌تواند مبلغ چشمگیری را برای شما صرفه‌جویی کند و دوم اینکه باعث می‌شوید مردم بیشتر برای خرید از شما ترغیب شوند، زیرا طبق آمار 79 درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند ارسال رایگان یک کالا منجر به‌ افزایش تمایل آن‌ها برای خرید می‌شود. ضمن اینکه این روش بازاریابی فوق‌العاده در درازمدت منجر به افزایش ماندگاری مشتری و کمک به ایجاد گروهی از خریداران وفادار می‌شود. مزیتی که در نهایت به سود کسب‌وکار شما خواهد بود.

    2. از نرخ‌های ارسال انبوه شرکت‌های پستی آگاه باشید.

    یکی دیگر از موارد مهمی که می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل شرکت شما شود، توجه به نرخ‌های فعلی حمل‌ونقل در شرکت‌های متعدد پستی است. شما نباید به دلیل تبلیغات یک شرکت یا برجسته بودن نام آن تنها به همکاری با یک شبکه پستی بسنده کنید. شاید با خود بگویید این موضوع تفاوت چندانی برای کسب‌وکار شما نخواهد داشت. اما به هیچ عنوان چنین چیزی نخواهد بود. این موضوع را در نظر بگیرید که شما در هر سال چقدر برای ارسال انبوه بسته هزینه می‌کنید. حالا تفاوت نرخ شرکت مورد نظر خود را با سایرین مقایسه کنید.

    آیا از دیدن نتایج شگفت‌زده نخواهید شد؟ پس شما نباید خیلی ساده از کنار این مسئله عبور کنید. مگر اینکه شرکت پستی مورد نظر از سایر رقبا متمایز باشد و شما را ترغیب به همکاری با خود کند. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که هرگز نباید سرعت، دقت و امنیت مرسوله‌های مشتریان خود را فدای قیمت کنید و در جایی که مجبور به انتخاب هستید، باید شرکتی را برگزینید که در وهله اول بتواند این خواسته‌های اولیه را برای شما تضمین کند. اما به طور کل مقایسه قیمت‌های پستی شرکت‌های مختلف می‌تواند در تعیین بهترین نرخ به شما کمک کند.

    دریافت رسید پستی

    برای اینکه بسنجید کدام گزینه بهتر است، می‌توانید ببینید هزینه‌های هر یک با توجه به بسته‌بندی‌ها، تعداد و وزن‌ هر بسته چقدر خواهد بود. شاید حتی بتوانید به صورت آزمایشی بسته‌هایی را پست کنید و با این کار بهترین خدمات پستی را با بهترین هزینه در بین انبوهی از انتخاب‌ها برگزینید.

    موضوع دیگری که باید در نظر بگیرید این است که شما مجبور نیستید منحصراً با یک شرکت پستی کار کنید. در عوض برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود می‌توانید چند گزینه همزمان را در برنامه خود قرار دهید. برای مثال ممکن است نرخ یک شرکت در هزینه‌های پست درون شهری مناسب باشد و شرکت دیگر نرخ‌های مطلوبی در ارسال مرسوله‌های بین شهری در اختیار مشتریان قرار دهد، پس احتمالاً استفاده همزمان از این دو شرکت بسیار معقولانه‌تر از کار با یک سازمان حمل‌ونقل خواهد بود.

    یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت ارسال مرسولات فروشگاه‌ها استفاده از افزونه حمل و نقل است. این افزونه که مانند یک دستیار هوشمند حمل و نقل برای شما عمل می‌کند، امکان دسترسی خدمات شرکت‌های پستی مختلف را به شما می‌دهد و به راحتی می‌توانید وضعیت ارسال بسته‌ها را مشاهده و رهگیری کنید.

    همچنین مزایای دیگری مانند رهگیری سفارشات با ارسال رایگان پیامک، چاپ بارنامه، جمع‌آوری مرسولات از درب فروشگاه یا منزل شما، محاسبه دقیق هزینه‌های شرکت پستی، پشتیبانی اختصاصی و… است.

    افزایش قیمت محصولات تا اندازه‌ای معین به علاوه آگاهی از نرخ حمل‌ونقل شرکت‌های پستی بر اساس عوامل گوناگون از جمله نکات مهم در کاهش هزینه ارسال بسته هستند.

    3. رسیدهای اضافی را حذف کنید.

    بله حتی یک کاغذ اضافی کوچک هم می‌تواند هزینه‌هایی را برای شما به‌دنبال داشته باشد. پس تا جایی که می‌توانید باید این هزینه‌ها را کاهش دهید. این روزها که هزینه‌های خرید کاغذ و چاپ رسید در حجم بالا سر به فلک می‌کشد، اجرای یک استراتژی مناسب در این زمینه می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های ارسال انبوه بسته شود. گاهی اوقات در قرار دادن برخی برگه‌ها و رسیدها درون جعبه‌های پستی مشتریان هیچ اجباری وجود ندارد. در چنین شرایطی مجبور به انجام این کار نیستید. پس به راحتی از کنار این مرحله عبور کنید.

    اما در برخی از مواقع هم می‌توانید راه‌حل‌های آنلاین را جایگزین کنید. برای مثال فاکتور یا پکینگ لیست مرسوله را به صورت اینترنتی به دست مشتریان برسانید. فرم‌های آنلاین و اما معتبر زیادی برای چنین برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای پیشبرد اهداف تجاری خود استفاده کنید. این رسیدها را می‌توانید در قالب یک نامه الکترونیکی یا فایل (PDF) به دست مشتریان خود برسانید. علاوه بر مزایایی که حذف کاغذ برای تجارت شما دارد، همچنین می‌توانید به حفظ یکی از بهترین و ارزشمندترین منابع طبیعی این کره خاکی یعنی درختان کمک کنید.

    4. مواد بسته‌بندی خود را بازیافت کنید.

    به هر‌ حال در هر سطحی که کار کنید، چه یک هلدینگ باشید چه در دسته مشاغل نوپا و استارتاپ‌ها قرار داشته باشید، احتمالاً همیشه چیزی برای بازیافت و استفاده دوباره خواهید داشت. بنابراین در چنین شرایطی نباید هیچ چیزی را دور بریزید. استفاده دوباره از مواد بسته‌بندی قابل استفاده از دیگر راه‌کارهایی است که می‌تواند در کاهش هزینه‌های پستی ارسال انبوه بسته به شما کمک کند.

    برای مثال در محصولاتی که به‌ دست شما می‌رسد اقلام زیادی برای ذخیره و استفاده مجدد وجود دارد. از پلاستیک‌های مخصوص پست موسوم به پوشش‌های حباب‌دار گرفته تا پرکننده‌های درون جعبه یا حتی خود کارتن‌های پستی همگی تجهیزاتی هستند که در صورت ذخیره‌سازی درست، قابلیت استفاده مجدد را خواهند داشت. شما می‌توانید برچسب‌ها، لوگوها یا تصاویر ثبت شده روی بسته‌بندی را با یک نوار ساده یا نشانگر سیاه بپوشانید و یا حتی جعبه‌ها را از داخل برگردانید و آن‌ها را بازسازی کنید. در این صورت شما یا هیچ هزینه‌ای برای بسته‌بندی اقلام ارسالی خود نخواهید داشت، یا اینکه این هزینه تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند که در هر صورت ایده فوق‌العاده‌ای برای صرفه‌جویی در بودجه حمل‌ونقل شما خواهد بود.

    5. از بسته‌بندی‌های مناسب استفاده کنید.

    برای کاهش ارسال انبوه بسته از جعبه‌های متناسب با محصول خود استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید اقلام را به گونه‌ای در جعبه قرار دهید که درون جعبه کیپ شوند. استفاده از جعبه‌های بزرگ‌تر از سایز محصولات نه‌تنها باعث می‌شود که هزینه‌های اضافی را متقبل شوید، بلکه حتی ممکن است کالایی که قرار است پست کنید را در خطر آسیب‌دیدگی قرار دهید. علاوه بر این زمانی که از جعبه‌های بزرگ برای ارسال اقلام کوچک استفاده می‌کنید، مجبور هستید که از مواد پرکننده مثل کاغذهای مخصوص یا پلاستیک‌های حبابی بیشتری استفاده کنید.

    استفاده از جعبه‌های کوچک در ارسال انبوه بسته همچنین می‌تواند وزن مرسوله شما را کاهش دهد که در هزینه‌های پست جعبه نیز تأثیر مستقیم دارد. بنابراین انتخاب و استفاده از یک جعبه متناسب با کالایی که قرار است به دست مشتریان برسانید، به طور همزمان در استفاده از منابع و مواد و همین‌طور هزینه‌ای که بابت وزن بسته پرداخت می‌کنید، صرفه‌جویی در بودجه را به دنبال خواهد داشت.

    6. از مواد مناسب برای پر کردن جاهای خالی استفاده کنید.

    گزینه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها برای پر کردن جای خالی درون جعبه استفاده کنید، متنوع هستند. بنابراین اگر اهمیتی ندارد که خیلی حرفه‌ای به نظر برسید و یا اگر برند شناخته‌شده‌ای نیستید، به عنوان یک کسب‌وکار کوچک می‌توانید از مواد معمولی مثل روزنامه یا کاغذهای رنگی به عنوان پر کننده استفاده کنید.

    7. حمل‌ونقل کالاها را خودتان بر عهده بگیرید.

    حمل‌ونقل کالاها را خودتان بر عهده بگیرید

    اگر کسب‌وکار بزرگی هستید و می‌توانید ارسال کالا را به نقاط جغرافیایی مختلف بر عهده بگیرید، حتماً یکبار برای همیشه به منظور اجرای این طرح هزینه کنید و تا یک عمر از مزایای آن استفاده کنید. حتی اگر نمی‌توانید چنین طرحی را اجرا کنید، حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که ارسال بسته‌های پستی درون شهری را خودتان بر عهده بگیرید. با این کار می‌توانید تا حد زیادی در بودجه حمل‌ونقل خود صرفه‌جویی کنید.

    برای کاهش هزینه‌های ارسال انبوه کالا می‌توانید از بسته‌بندی مناسب با حجم سفارش، عدم صدور رسید اضافی و ارسال بسته‌های درون شهری توسط نیروهای شرکت خود استفاده کنید.

    اصول ارسال انبوه بسته

    در حمل‌ونقل مرسوله‌های مشتریان به صورت انبوه و یک‌جا، موارد متعددی وجود دارند که می‌توانید برای تنظیم استراتژی خود در این زمینه از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال برخی از ترفندهای بالا کمک می‌کنند که شما در هزینه‌های ارسال انبوه خود صرفه‌جویی کنید. تمام تلاش شما در عین اینکه نباید به حرفه‌ای نشان دادن تجارت شما صدمه بزند، باید به شکلی باشد که به حاشیه سود شما نیز لطمه‌ای وارد نکند. بنابراین باید تحقیقات دقیقی را برای حمل‌ونقل بارهای مشتریان داشته باشید. طرحی که هم به سود مشتریان و هم به سود شما باشد و به نوعی یک برنامه برد-برد محسوب شود.

    قبل از اینکه قیمت‌گذاری و برنامه لجستیک تجارت خود را نهایی کنید، باید یک نمودار محاسبه‌ای را برای تخمین دقیق هزینه‌های خود در نظر بگیرید تا قبل از ثبت سفارش مشتری و زمان ارسال انبوه کالاها دچار مشکل در بودجه‌بندی نشوید. مواردی که برای محاسبه قیمت کل محموله‌های ارسالی به آن احتیاج دارید شامل بهای تمام شده محصول، هزینه بسته‌بندی، هزینه حمل‌ونقل، هزینه گمرک (در صورت وجود) و حاشیه سود شما می‌شود.

    با تخمین دقیق این هزینه‌ها می‌توانید به قیمت کل تمامی محصولات دست پیدا کنید. بهتر است این استراتژی را روی تمامی محصولات خود پیاده‌سازی کنید. هنگام ارسال بسته‌ها هرگز به گونه‌ای رفتار نکنید که از بازار رقابت خارج شوید. به همین دلیل علاوه بر هزینه‌ها به نوع بسته‌بندی، امنیت محتویات درون بسته و زمان‌بندی تحویل مرسوله به دست مشتری نیز توجه داشته باشید.

    جمع‌بندی

    • ارسال انبوه بسته‌ چالشی بزرگ برای کسب‌وکارهای مختلف محسوب می‌شود.
    • هزینه ارسال انبوه بسته می‌تواند بودجه قابل توجهی از هزینه‌های کلی مشاغل را به خود اختصاص دهد.
    • روش‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند منجر به کاهش هزینه حمل‌ونقل کالاهای مشتریان شوند. از جمله آن‌ها می‌توانیم به مواردی مثل استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب، استفاده از مواد بازیافتی و انتخاب بهترین شرکت پستی را برای همکاری نام ببریم.
    • یکی از بهترین روش‌ها برای ارسال انبوه بسته این است که خودتان شرایط حمل‌ونقل آن‌ها را ایجاد کنید.
    • به‌نظر شما چه ترفندهای دیگری برای کاهش هزینه پست محصولات سفارشی مشتریان وجود دارد؟ در بخش نظرات منتظر ایده‌های شما هستیم.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    shopify

    business2community

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.