دستکش های اسکنر در لجستیک چه نقشی دارند؟

0

این پادکست مینیمم چکیده متن پایین است. شاید با گوش دادن به این فایل صوتی، سریع‌تر به پاسخ سوال‌تان برسید.

دستکش های اسکنر در لجستیک یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای بارکدخوانی در فرآیند انتخاب و مرتب‌سازی محسوب می‌‌شوند. وجود دستکش‌های اسکنر کار کارکنان فعال در فرآیندهای لجستیکی را در سطح جهانی، به طرز چشم‌گیری آسان کرده است. اهمیت این تکنولوژی هوشمند باعث شده که در این مقاله از وبلاگ پادرو به نقش آن در لجستیک دقیق‌تر بپردازیم.

نگاهی به دستکش های اسنکر در لجستیک

مفهوم دستکش اسکنر

شاید این سؤال برای شما هم وجود داشته باشد که تکنولوژی هوشمندی که به تازگی توسط شرکت‌های مختلفی مانند (DB Schenker) تولید می‌شود، چیست و چه کاربردی برای کارکنان فعال در امور مختلف لجستیکی دارد؟ در پاسخ بهتر است به نام اولین دستکش های اسکنر در لجستیک اشاره کنیم. درست است. (ProGlove) نام شرکتی است که برای اولین بار تکنولوژی هوشمندی تولید کرد که به این وسیله کارهای مختلف لجستیک از جمله تأمین مواد اولیه و کالاها، انبارداری، حمل‌ونقل و تحویل بسته‌های پستی به مشتریان با سهولت بیشتری انجام شد.

پروگلو (ProGlove) به عنوان اولین دستکش هوشمند کم وزن در امور لجستیک با تولید یک لرزشی شبیه ویبره گوشی یا یک موج صوتی به کارگر می‌فهماند که آیا بارکد کالای مورد نظر خوانده و ثبت شده‌ است یا خیر.

فناوری پوشیدنی در لجستیک

به تازگی علاوه بر دستکش های اسکنر در لجستیک، لباس‌های دیگری مانند ساعت مچی و عینک هوشمند یا کتی با یقه دارای اسپیکر نیز استفاده می‌شوند. تمام این تجهیزات سرعت کارکنان در امر بارکدخوانی را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهند. پروگلو در گزارشی اعلام کرده است که این دستکش‌های هوشمند که با وجود بلوتوثی کار خود را انجام می‌دهند، نه تنها سرعت کارکنان را تا 50 درصد افزایش می‌دهند، بلکه میزان خطا در بارکدخوانی را به حد زیادی کم می‌کنند. البته فشار کاری و استرسی که در کارکنان وجود دارد نیز با وجود چنین فناوری‌های پوشیدنی کاهش می‌یابد.

انواع فناوری پوشیدنی در لجستیک

همان‌طور که اشاره کردیم، دستکش، عینک و ساعت هوشمند وجود دارند که کارکنان امور لجستیک با استفاده از آنها کارهایی مانند بارکدخوانی و امور مدیریتی را با سهولت بیشتری انجام می‌دهند. در ادامه هر یک را به طور خلاصه مرور خواهیم کرد.

ساعت هوشمند در لجستیک

ساعت هوشمند یکی از تجهیزات سبک و در عین حال کابردی است که در صنعت، خرده‌فروشی و لجستیک کاربرد وسیعی دارد. صفحه نمایش لمسی بزرگ و با وضوح بالا -(OLED) رنگی و (LED) تک رنگ- این ساعت و طراحی ارگونومیک آن باعث شده است که بسیاری از شرکت‌ها و صنایع به استفاده از آن روی آورند. این ساعت مانند ساعت‌های مچی هوشمند اپل واچ قابلیت اتصال به اسکایپ، اتصال به رادیو، (GPS) و بلوتوث دارد. این در حالی است که در راستای تسریع کار بارکدخوانی و انجام امور لجستیکی سیستم کارآمدی به حساب می‌آید. (Dataphone) و (CASIO) دو برند معروفی محسوب می‌شوند که ساعت هوشمند برای لجستیک تولید می‌کنند.

عینک هوشمند در لجستیک

علاوه بر ساعت هوشمند و دستکش های اسکنر در لجستیک، عینک هوشمند هم توانسته به نوبه خود خدمت بزرگی به تسریع فعالیت کارکنان و مدیران لجستیک ارائه دهد. عینک‌های هوشمند در راستای آموزش فرآیند (Picking) به کارکنان و تسهیل بارکدخوانی در امور لجستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت، کارکنان بدون نیاز به دستنامه‌ها و راهنماهای کاغذی می‌توانند نکات مختلفی را در فرآیندهای لجستیکی و کارهای مرتبط با زنجیره تأمین یاد بگیرند. تصاویر به نمایش گذاشته شده برای کارکنان باعث می‌شوند که فرآیند یادگیری امور مختلف سریع‌تر و آسان‌تر پیش روند. از طرفی میزان خطا در بارکدخوانی به حد زیادی کاهش می‌یابد.

دستکش های اسکنر در لجستیک، مانند ساعت مچی و عینک هوشمند، روند بارکدخوانی و مدیریت اطلاعات را سرعت می‌بخشند.

انواع دستکش های اسکنر در لجستیک

انواع دستکش های اسکنر در لجستیک

انواع دستکش های اسکنر در لجستیک وجود دارند که تحت نام (ProGlove MARK) شناخته می‌شوند. تمام این اکسسوری‌ها و فناوری‌های پوشیدنی در لجستیک قدرت کارکنان فعال در حوزه لجستیک و زنجیره تأمین را افزایش می‌دهند. بنابراین شناخت چند نمونه از دستکش های اسکنر در لجستیک در ادامه این مقاله خالی از لطف نیست.

(MARK Display)

یکی از انواع دستکش های اسکنر در لجستیک که (ProGlove) در گروه مارک (MARK) تولید می‌کند، (MARK Display) نام دارد. این دستکش هوشمند یکی از پیشرفته‌ترین و سبک‌ترین ابزار پوشیدنی کارکنان در امور لجستیک به حساب می‌آید. در حقیقت میتوان گفت یکی از ابزارهای لجستیک هوشمند است. کارکنان با کمک این نوع دستکش می‌توانند داده‌های دست اول، دقیق و مستقلی در فرآیندهای انتخاب (Picking)، مرتب‌سازی (Sorting) و ترتیب‌بندی (Sequencing) را استفاده کنند. با این نوع از دستکش های اسکنر در لجستیک میزان خطا تا 33 درصد کاهش می‌یابد.

(MARK 2 Standard Range)

یکی از انواع دستکش های اسکنر در لجستیک که به عنوان کاربردترین دستکش‌های هوشمند در صنعت شناخته شده است، (MARK 2 Standard Range) نام دارد. نگاه مهندسی دقیق در تولید (MARK 2 Standard Range) باعث شده که جایگاه مهم‌تری در صنایع به دست بیاورد. عمر باتری این مدل مانند مدل (Mark Display) تا 10000 بارکد است. هرچند کارکنان می‌توانند بارکدخوانی را در مسافت بیشتری در کارگاه انجام دهند. خوانایی بهتر و علامت‌گذاری مستقیم قسمت (DPM) توسط (MARK 2 Standard Range) باعث شده که نقش پررنگ‌تری در زنجیره تأمین و لجستیک بازی کنند.

(MARK 2 Mid Range)

یکی دیگر از دستکش های اسکنر در لجستیک (MARK 2 Mid Range) است که علاوه بر باتری با طول عمر بیشتر، امکان خواندن بارکدها از فاصله بیشتر را برای کارکنان فراهم می‌کند. مهم‌ترین و البته کاربردی‌ترین قابلیت این نوع از دستکش های اسکنر در لجستیک، قابلیت اتصال آن به تبلت، ساعت هوشمند و سایر پوشیدنی‌ها در لجستیک است.

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید دستکش‌های هوشمند (DB Schenker) نیز بعد از خواندن بارکد یک موج صوتی، نوری یا لرزشی ایجاد می‌کنند که به تبلت منتقل شده و در پایگاه اطلاعاتی مربوط به فرآیندهای زنجیره تأمین و لجستیک ثبت و مدیریت می‌شود.

(MARK Basic)

دستکش های اسکنر در لجستیک گاهی با قابلیت‌هایی تولید می‌شوند که برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مناسب باشند. یکی از آنها (MARK Basic) است که سیستم وایرلس، بولوتوث کم انرژی و یک باتری با ظرفیت بارکدخوانی 5000 بارکدی دارد. این دستکش قابل حمل اسکنر بارکد فاصله‌ای به اندازه مدل (MARK 2 Mid Range) دارد و همین نکته به آسانی رضایت مدیران لجستیک کوچک و متوسط به دست می‌آورد.

مدل‌های مختلف دستکش های اسکنر در لجستیک با توجه به فاصله مکانی تا بارکدها، عمر باتری و قدرت اتصال به سیستم‌های دیگر، در صنایع زنجیره تأمین مختلفی استفاده می‌شوند.

مهم‌ترین نقش پوشیدنی‌ها و دستکش های اسکنر در لجستیک

زمان یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش کیفیت عملکرد در لجستیک به حساب می‌آید. دستکش های اسکنر در لجستیک به کارکنان واحدهای مختلف کمک می‌کند که سرعت بالاتری در انجام اموری مانند بارکدخوانی و مدیریت اطلاعات دریافتی از بارکدها داشته باشند. در ادامه به چند نقش مهم دستکش‌های هوشمند در امور زنجیره تأمین اشاره خواهیم کرد.

1- تکنولوژی‌های پوشیدنی (Wearable Technology-WT)

دستکش های اسکنر در لجستیک، عینک و ساعت‌های هوشمند با استفاده از سنسورهای خاص، داده‌های دریافتی از بارکدها را به کامپیوتر، تبلت یا گوشی‌های هوشمند منتقل می‌کنند. در ادامه نیز این اطلاعات در سیستم‌های مدیریت اطلاعات بررسی و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

2- (Honeywell) یکی از انواع دستکش های اسکنر در لجستیک

تکنولوژی‌های پوشیدنی در لجستیک

پیش از این‌که دستکش‌های هوشمند در صنعت لجستیک روی کار آیند، بارکدخوان‌هایی که شکل اسلحه دارند، استفاده می‌شدند. این بارکدخوان‌ها در فروشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و صنایع مختلف کاربرد داشتند. اما اکنون جایگزینی بهتر برای آن‌ها در صنعت و امور لجستیک وجود دارد. مهم‌ترین نقش این اسکنرهای هوشمند، خواندن سریع و دقیق بارکدهاست و به این ترتیب، دقت کارکنان هم افزایش می‌یابد.

(Honeywell) یکی از همان دستکش های اسکنر در لجستیک است که کارکنان با داشتن این دستگاه وایرلس می‌توانند اسکنر را در پشت دست و یا روی بازوی راست یا چپ خود ببندند. ماژول بلوتوث این اسکنر روی مچ قرار گرفته و بارکدها را از فاصله 150 سانتی‌متری می‌خواند.

3- حلقه‌های اسکنر (Zebra)

ساعت هوشمند، حلقه‌های اسکنر و دستکش های اسکنر در لجستیک، فرآیند گردآوری و مدیریت اطلاعات را سرعت می‌بخشند.

حلقه‌های اسکنر شرکت (Zebra) نیز یکی از تجهیزات مهم و کاربردی در لجستیک محسوب می‌شوند. این دستگاه‌های هوشمند در عیب‌یابی مشکلات رایج در دستگاه‌های محاسبه‌گر به کارکنان امور لجستیک کمک می‌کنند. چراغ‌های (LED) قابل برنامه‌ریزی حلقه‌های زبرا به طور مستقیم در خط دید قرار می‌گیرند. آنها با استفاده از چند رنگ، بازخوردهای کدگذاری‌شده‌ای را تولید می‌کنند که در مدیریت لجستیک کاربرد چشم‌گیری خواهند داشت.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جمع‌بندی

    • دستکش های اسکنر در لجستیک، جایگزین بارکدخوان‌های قدیمی هستند
    • (ProGlove)، (Honeywell) و (DB Schenker) در میان برندهای معروف تولیدکننده دستکش‌های هوشمند برای صنعت و لجستیک هستند.
    • انواع مدل‌های دستکش‌های هوشمند مانند (MARK Display)، (MARK midrange) و (MARK Basic) برای سرعت بخشیدن به بارکدخوانی، حتی از فاصله‌های بیشتر و کاهش خطای کارکنان در این امر است.
    • ساعت‌های مچی، عینک هوشمند و حلقه‌های اسکنر با گردآوری و انتقال اطلاعات به دیتابیس‌های مدیریت لجستیک، فرآیند مختلف در زنجیره تأمین و لجستیک را باکیفیت‌تر می‌کنند.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    proglove

    dbschenker

    autocarpro

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.