راهنمای انتخاب سایز بندی کارتن پستی برای صرفه‌جویی بیشتر

0

اطلاع از سایز بندی کارتن پستی برای بسته‌بندی درست یک محصول بسیار اهمیت دارد. این موضوع نه‌ تنها برای افرادی که قصد دارند یک کالای خاص را به مقصدی دیگر ارسال کنند کاربرد دارد، بلکه برای مشاغل کوچک و بزرگی که محصولات خود را به صورت آنلاین و غیرحضوری می‌فروشند هم می‌تواند مناسب باشد.

استفاده از بسته‌بندی مناسب در حجم زیاد حتی می‌تواند تا حدود زیادی مشاغل را با صرفه‌جویی در امر ارسال مرسوله‌های پستی مواجه کند. پس انتخاب درست سایز بندی کارتن پستی‌ می‌تواند از جهات مختلف اهمیت داشته باشد. در این راهنمای کاربردی لیستی از اندازه‌های استاندارد جعبه‌های پستی را برای شما گردآوری کرده‌ایم تا به شما در بسته‌بندی درست اقلام مختلف کمک کنیم.

سایز بندی کارتن پستی به منظور امنیت اقلام ارسال شده و کاهش هزینه‌های پست کالاها بسیار مورد توجه است.

 انواع سایز بندی کارتن پستی

در ارسال یک کالای خاص به نقطه‌ای دیگر، دانستن سایز بندی کارتن بسته‌بندی اهمیت زیادی دارد، زیرا هم در هزینه ارسال و هم در امنیت اقلام ارسالی تأثیرگذار است. این روزها تقریباً می‌توان هر چیزی را به کمک جعبه‌های پستی ارسال کرد. از انواع پوشاک و اکسسوری گرفته تا کتاب و حتی مواد غذایی مثل گوشت یا دیگر چیزهای فاسدشدنی که البته هر کدام بسته‌بندی خاص خود را نیاز دارند.

انواع سایز بندی کارتن پستی

مصرف کارتن‌های پستی به دلیل محبوبیت خرید آنلاین در بین مردم بسیار بیشتر شده است. کافی است نگاهی به این موضوع داشته باشید که خود شما یا اطرافیانتان در سال چقدر خرید اینترنتی انجام می‌دهید. درصد بسیار زیادی از مردم چه از طریق سایت‌ها و چه رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، خرید خود را به صورت آنلاین و از راه دور انجام می‌دهند. بنابراین ارسال محموله سفارشی در نهایت باید با امنیت کامل انجام شود و البته به شکلی نباشد که در طولانی‌مدت هزینه‌های زیادی را به فروشنده تحمیل کند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    اهمیت ابعاد و سایز بندی کارتن پستی باعث شده است که چند نمونه ابعاد ثابت برای کاربران تولید و در نظر گرفته شود تا مصرف‌کنندگان بتوانند نزدیک‌ترین سایز را نسبت به کالای ارسالی خود انتخاب کنند. هنگام انتخاب سایز بندی کارتن پستی باید مطمئن شوید که کالای شما از همه جهات چه طول و عرض و چه ارتفاع با ابعاد کارتن هم‌خوانی دارد. انتخاب یک کارتن کوچک‌تر از کالایی که قرار است در آن قرار بگیرد، اگر باعث پاره شدن کارتن نشود، حتماً به دفرمه‌شدن آن منجر خواهد شد.

    بیشتر بخوانید: چطور با کمترین هزینه پستی سفارش مشتری را ارسال کنیم؟

    این در حالی است که کالای کوچک‌تر از سایز بندی کارتن پستی هم منجر به جابه‌جایی و حرکت جنس مورد نظر درون جعبه می‌شود. در هر دو حالت ممکن است کالای ارسالی به سلامت به مقصد نرسد. در ادامه به معرفی انواع سایز بندی کارتن پستی می‌پردازیم.

    سایز 1 کارتن پستی

    این اولین و کوچک‌ترین سایز بندی کارتن پستی برای ارسال اقلام مختلف، سایز 1 است. سایز این کارتن طبق اعلام سازمان پست ایران 10*10*15 است که به دلیل ابعاد و میزان کارتن به‌کار رفته در آن نسبت به تمامی کارتن‌های موجود قیمت مناسب‌تری دارد. این سایز کارتن تنها 46 گرم وزن دارد و بسیار سبک است.

    سایز 2 کارتن پستی

    دومین سایز بندی کارتن پستی که توسط اداره پست استفاده می‌شود، در ابعاد 10*15*20 تولید می‌شود. همانطور که مشاهده می‌کنید این کارتن نسبت به سایز 1 کمی بزرگ‌تر است، بنابراین اگر اقلام بزرگ‌تری دارید که با این سایز هم‌خوانی دارند، می‌توانید نسبت به سفارش و خرید این سایز بندی کارتن پستی اقدام کنید. ناگفته نماند که کارتن سایز 2 حدود 81 گرم وزن دارد.

    سایز 3 کارتن پستی

    ابعاد کارتن پست ایران در سایز 3 حدوداً ۱۵*۲۰*۲۰ تخمین زده می‌شود. این کارتن سه لایه است و وزن آن 132 گرم است. قبل از ارسال کالای خود می‌توانید تمام بخش‌های آن را اندازه‌گیری کنید و در صورتی که با سایز 3 کارتن پستی جور درآمد، از این ابعاد استفاده کنید.

    سایز 4 کارتن پستی

    کارتن سایز 4 شرکت پست ایران سه لایه و ابعاد آن 20*30*20 سانتی‌متر است. وزن این سایز بندی کارتن پستی 175 گرم و از نظر ابعاد به همراه سایز 5 در رده میانه قرار می‌گیرد.این کارتن را از نظر حجم و اندازه با محصولی که قرار است قرار داده شود، مطابقت دهید. از سایر سایز‌بندی‌های کارتن پستی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

    • سایز 5 کارتن پستی به ابعاد 20*25*35 سانتی‌متر، وزن 503 گرم
    • سایز 6 کارتن پستی به ابعاد 20*25*45 سانتی‌متر، وزن 520 گرم
    • سایز 7 کارتن پستی به ابعاد 25*30*40 سانتی‌متر، وزن 612 گرم
    • سایز 8 کارتن پستی به ابعاد 30*40*45 سانتی‌متر، وزن 927 گرم
    • سایز 9 کارتن پستی به ابعاد 35*45*55 سانتی‌متر، وزن 1240 گرم

    نکته 1: انواع سایز بندی‌ کارتن پستی را می‌توان بر اساس خواست مشتری در دو شکل بدون چاپ و ساده و به صورت چاپی تولید کرد. این دو مدل کارتن تفاوت قیمت ناچیزی دارند که البته در صورت سفارش عمده می‌تواند جالب توجه باشد.

    نکته 2: هرچه سایز بندی کارتن پستی بیشتر می‌شود، تعداد لایه‌های محافظتی آن نیز بیشتر خواهد شد. برای مثال کارتن سایز 1 به صورت سه لایه تولید می‌شود. این در حالی است که کارتن سایز 9 به صورت 5 لایه ساخته شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این تفاوت لایه به دلیل وزن بار و میزان فشاری که به کارتن وارد می‌شود تعبیه شده است تا از پارگی جعبه جلوگیری شود.

    سایز بندی کارتن پستی در 9 اندازه مختلف است. هر چه سایز کوچک‌تر باشد وزن و لایه‌های به‌کار رفته در آن کم‌تر است.

    سایز بسته بندی کارتن پادورپین

    سایز بسته بندی کارتن پادروپین

    اگر قصد خرید کارتن پستی دارید، پیشنهاد ما استفاده از کارتن‌های پادرویی است. این جعبه‌ها به دلیل کیفیت ساخت یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ارسال مرسوله‌های پستی شما محسوب می‌شوند. جعبه‌های پادرویی در سه سایز مختلف تولید می‌شوند. بزرگترین اندازه این جعبه‌ها در سایز 4 و ابعاد 280*200*140 موجود است. این سری از جعبه‌های پادرویی در یک پک 20 عددی به فروش می‌رسند و در حال حاضر قیمتی معادل 68.600 تومان دارند. برای ارسال کالاهای کوچک‌تر می‌توانید از دو سایز دیگر این جعبه‌ها استفاده کنید. در ادامه به ذکر برخی از نکاتی می‌پردازیم که می‌توانند در زمینه بسته‌بندی مرسولات پستی به شما کمک کنند.

    • دقت داشته باشید که طبق قوانین ارائه شده از سوی شرکت پست ایران، شما تنها می‌توانید بارهایی با وزن نهایتاً 2 کیلوگرم را از طریق جعبه‌های پستی ارسال کنید.
      • البته یک استثنا در این زمینه وجود دارد و آن هم برای ارسال بروشور یا کتاب است که در این صورت حداکثر وزن مرسوله به 5 کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند.
    • یکی دیگر از قوانین شرکت پست در زمینه شیوه بسته‌بندی کارتن‌های پستی است.
      • به همین منظور برای پلمپ کردن جعبه و آماده کردن بسته‌بندی تنها مجاز به استفاده از چسب‌های کاغذی 5 سانتی هستید.
      • اما در این زمینه هم یک استثنا وجود دارد و شما در صورت استفاده از چسب 5 سانتی شیشه‌ای، باید جعبه را از ابعاد مختلف طول، عرض و زاویه 360 درجه با این چسب محکم کنید.
    • برای جلوگیری از لغزش کالا یا کالاها در جعبه پستی، حتماً با استفاده از برخی تجهیزات پر کننده مثل کاغذ یا پلاستیک حباب‌دار، نسبت به پوشاندن فضای اضافی درون جعبه اقدام کنید.

    کارتن‌های پستی چه ویژگی‌هایی دارند؟

    قبل از هر چیز باید بگوییم که چنین کارتن‌هایی علاوه بر شرکت پست ایران، توسط دفاتر و شرکت‌های دیگری از جمله دفاتر پستی و پیشخوان، فروشندگان آنلاین لوازم آرایشی، اکسسوری، صنایع دستی، کتاب، موبایل و حتی لوازم الکترونیکی و به طور کلی تمامی فروشندگان غیرحضوری، باربری‌ها و حتی برای سازمان‌های اداری به منظور پست اسناد و مرسولات اداری استفاده می‌شوند. در ادامه به معرفی ویژگی‌های این محصول می‌پردازیم.

    مقاومت کارتن

     این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارتن‌های پستی است که حتی بیشتر از سایز بندی کارتن پستی باید به آن توجه شود. مقاومت در برابر فشار وارده و حتی مقاومت در برابر آب از جمله این ویژگی‌ها محسوب می‌شود. جنس کارتن باید از مقوایی باشد که بتواند بسته به سایز اقلامی که در آن قرار داده می‌شود، تحمل نسبتاً خوبی داشته باشد و بر اثر فشار پاره نشود یا فرم آن ظاهر بدی به خود نگیرد.

    لایه‌های تعبیه شده در جعبه علاوه بر اینکه کارتن را در برابر نفوذ آب به کالاهای موجود در بسته‌بندی محافظت می‌کند، از ضربه خوردن این اقلام هم پیشگیری می‌کند. به همین دلیل است که هرچه سایز کارتن بالاتر می‌رود، لایه‌های به‌کار رفته در آن هم بیشتر می‌شوند.

    تنوع سایز

    همانطور که در معرفی سایز بندی کارتن پستی اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این جعبه‌ها، تنوع سایز در آنهاست. این باعث می‌شود تا خریداران متناسب با اقلامی که قرار است از طریق این جعبه‌ها به دست مصرف‌کننده برسانند، از کارتن متناسب با حجم و وزن محصول خود استفاده کنند. تنوع سایز نه‌تنها در ایمنی بهتر کالای ارسالی مؤثر است، بلکه در صورت سفارش در حجم عمده، می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز شود.

    تنوع عمق و ارتفاع

    عمق و ارتفاع انواع سایز بندی کارتن پستی هم متنوع است. به کمک این ویژگی می‌توان طیف وسیعی از محصولات مختلف را با استفاده از این جعبه‌های مقوایی پستی بسته‌بندی و آن‌ها را به دست مشتری رساند.

    امکان چاپ سفارشی

    به طور کلی گفتیم که کارتن‌های پستی به دو شکل ساده و چاپی تهیه می‌شوند. بسته به گسترده بودن برند خود، هدفتان از ارسال بسته پستی و بودجه‌ای که برای این کار اختصاص داده‌اید، می‌توانید از نمونه‌های ساده و یا چاپی استفاده کنید. شما می‌توانید با درخواست بسته‌بندی‌های سفارشی نسبت به چاپ لوگو و نشان تجاری برند خود بر روی کارتن‌ها اقدام کنید. البته همانطور که حتماً می‌دانید، برای این کار باید هزینه بیشتری متحمل شوید. هرچند که در مقابل بازاریابی خوبی هم برای شرکت خود انجام خواهید داد که باعث می‌شود نام تجاری شما به یاد ماندنی‌تر شود و البته شرکت شما به صورت حرفه‌ای‌تر معرفی شود.

    کارتن‌های چند منظوره

    همانطور که در بخش‌های مختلف مقاله عنوان کردیم، یک جعبه پستی باکیفیت، کارتنی است که بتوان از آن برای ارسال انواع اقلام استفاده کرد. برای مثال ممکن است شما بخواهید از چنین جعبه‌هایی برای ارسال کتاب استفاده کنید، یا اینکه این جعبه‌ها را برای ارسال سفارش غذای مشتری به کار بگیرید. بنابراین این جعبه‌ها باید برای طیف گسترده‌ای از محصولات فاقد از نوع کالا قابل استفاده باشند.

    از جمله ویژگی‌های کارتن‌های پستی می‌توانیم به تنوع سایز، مقاومت بالا در برابر رطوبت و پارگی، تنوع ابعاد و چند منظوره بودن اشاره کنیم.

    جمع‌بندی

    • سایز بندی کارتن پستی هنگام ارسال سفارشات به نقاط درون شهری و برون شهری اهمیت زیادی دارد.
    • انتخاب درست کارتن نه‌تنها به حفاظت هرچه بهتر از اقلام بسته‌بندی شده کمک می‌کند، بلکه منجر به کاهش هزینه‌های ارسال کالاها نیز می‌شود.
    • کارتن‌های اداره پست در 9 سایز متفاوت تولید می‌شوند. این کارتن‌ها به دو صورت چاپی و غیرچاپی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین بسته به سایز کارتن، هر یک از جعبه‌ها از چند لایه مختلف تشکیل شده‌اند.
    • ویژگی‌های مختلف کارتن‌های بسته‌بندی از جمله مقاومت فوق‌العاده این کارتن‌ها، باعث استفاده زیاد از آن‌ها شده است.
    • آیا شما به صورت عمده از کارتن‌های پستی استفاده کرده‌اید؟ به‌نظر شما استفاده از کارتن پستی سفارشی تا چه در حد در بازاریابی برند تأثیرگذار خواهد بود؟

    پرسش‌های پرتکرار

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.