9 دلیل برای برون سپاری خدمات لجستیکی

0

لجستیک یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر تجارتی را شامل می‌شود. بنا بر برخی آمارها حدود 35 درصد از هزینه کلی هر تجارت به بخش لجستیک اختصاص دارد. پس باید بگوییم که این روزها بخش لجستیک خود یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکاری است. اما آیا تمام کسب‌وکارها توان ایجاد یک بخش لجستیکی را دارند؟ جواب منفی است. پس به همین دلیل برون سپاری خدمات لجستیکی اهمیت پیدا می‌کند. استفاده از مجموعه‌های معتبر و مناسب باعث می‌شود تا انجام کارهای گوناگون مربوط به لجستیک به سادگی و با امنیت و سرعت بالا انجام شود. در این مطلب از پادرو قصد داریم تا در خصوص دلایل مهم برون سپاری خدمات لجستیکی مطالبی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

تعریف برون سپاری

تعریف برون سپاری

برون سپاری در حقیقت واگذار کردن بخشی یا تمام کار به شرکت یا مجموعه‌ای ثالث است. امروزه در اقتصاد مدرن واگذاری برخی از فرایندها به سازمان‌های ثالث به جای استخدام نیرو و انجام کار توسط خود مجموعه، امری مرسوم و سودمند محسوب می‌شود. این کار در سال‌های اخیر در ایران در خصوص برون سپاری خدمات حمل‌ونقل بسیار رایج شده است. با توجه به افزایش درخواست مردم برای خریدهای اینترنتی و آنلاین و بیشتر شدن تعداد آنلاین شاپ‌ها، بسیاری از مجموعه‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ اقدام به برون سپاری خدمات حمل‌ونقل خود به مجموعه‌های بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر می‌کنند.

دلایل مهم برای برون سپاری خدمات لجستیکی

بسیاری از کسب‌وکارها به دلایل متفاوت قصد ندارند که خودشان بخشی را برای لجستیک در مجموعه خود ایجاد کنند. هزینه زیاد ایجاد این بخش و بسیاری موارد دیگر در این مواقع وجود دارد و همین دلایل باعث شده تا آنها اقدام به برون سپاری خدمات لجستیکی مجموعه خود کنند. هر مجموعه‌ای با توجه به بسیاری نکات باید از خدمات مجموعه‌های معتبر لجستیکی استفاده کند. در ادامه چند مورد از دلایل اهمیت برون سپاری خدمات لجستیکی اشاره خواهیم کرد.

1- تمرکز بیشتر روی کسب‌وکار

اولین و شاید مهم‌ترین دلیل برون سپاری خدمات لجستیکی برای بسیاری کسب‌وکارها، افزایش تمرکز روی خود کسب‌وکار است. فرایندهای لجستیکی معمولاً زمان‌بر و پیچیده هستند و بسیاری مجموعه‌ها دوست ندارند که بخشی از وقت و هزینه خود را صرف انجام این فرایندها کنند. این کار باعث می‌شود تا زمان کافی برای رسیدگی به بسیاری امور را نداشته باشند. اما با برون سپاری خدمات لجستیکی می‌توانند از این زمان اضافه استفاده کنند و تمرکز بالاتری روی کسب‌وکار خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: دراپ شیپینگ چیست

2- دریافت خدمات کامل و جامع

بسیاری از مجموعه‌هایی که بخش لجستیکی برای خود دارند باز هم نمی‌توانند به تمام خدمات لازم دسترسی داشته باشند. اما باید بدانید که با برون سپاری خدمات لجستیکی می‌توانید از خدمات یک مجموعه معتبر و کامل استفاده کنید و به تمام خدمات لازم به راحتی دسترسی داشته باشید.

3- صرفه‌جویی در هزینه

یکی دیگر از دلایل اهمیت برون سپاری خدمات لجستیکی، صرفه‌جویی در هزینه است. استفاده از خدمات یک مجموعه لجستیکی به سه روش متفاوت باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.

کاهش هزینه نیروی انسانی

با برون سپاری کارهای لجستیکی خود دیگر نیازی به استخدام نیرو برای این بخش ندارید. شما تنها کافی است که هزینه سرویس‌های مد نظر خود را به شرکت ثالث پرداخت کنید تا آنها با استفاده از نیروهای خود، این کارها را انجام دهند.

کاهش هزینه‌های خرید لوازم

برای این که بتوانید یک بخش لجستیکی در مجموعه خود داشته باشید، نیاز است که برخی تجهیزات و لوازم را خریداری کنید. اما با استفاده از خدمات مجموعه‌های لجستیکی دیگر نیازی به خرید این تجهیزات وجود ندارد.

رسیدگی به هزینه‌های خرد

علاوه بر موارد گفته شده، بخش لجستیکی هزینه‌های دیگری نیز دارد. هزینه تعمیر و نگهداری لوازم و تجهیزات، پرداخت عیدی، پاداش و موارد مشابه به کارمندان و برخی موارد مشابه دیگر با برون سپاری خدمات لجستیکی به مجموعه تحمیل نخواهد شد.

4- بهبود خدمات

مطمئناً یک مجموعه تولیدکننده یا یک آنلاین شاپ نمی‌تواند کیفیت خدمات خود را به سطح مجموعه‌های بزرگ لجستیکی برساند. به همین دلیل یکی دیگر از دلایل مهم برون سپاری خدمات لجستیکی بهبود خدماتی است که به مشتریان ارائه می‌دهید. این کار در جلب اعتماد مشتریان و علاقه بیشتر به مجموعه شما تأثیر بسیار زیادی دارد.

5- استفاده از تکنولوژی

تکنولوژی در شرکت‌های بزرگ لجستیکی چیست؟ مجموعه‌های لجستیکی از تکنولوژی‌های متفاوتی در بخش‌های متفاوت خود استفاده می‌کنند. هیچ شرکتی نمی‌تواند با مجموعه‌های بزرگ لجستیکی در خصوص استفاده از تکنولوژی‌های نوین رقابت کند. برخی از این تکنولوژی‌ها که باعث افزایش رضایت مشتریان شما می‌شوند، شامل مواردی مانند ردیابی بسته، زمان رسیدن به مقصد و اطلاع مشتری از وضعیت لحظه‌ای مرسوله هستند.

6- روال بهتر تحویل

روال بهتر تحویل

مجموعه‌های لجستیکی بزرگ چون با تعداد زیادی شرکت و کسب‌وکار و همچنین مشتریان بیشتری در ارتباط هستند، روال بهتری برای ارائه خدمات مختلف و تحویل کالا دارند. همین نکته یکی دیگر از موارد مهم در خصوص برون سپاری خدمات لجستیکی است.

7- عدم نیاز به گسترش تیم لجستیکی

کسب‌وکارهای موفق به مرور گسترش پیدا می‌کنند. با گسترش کسب‌وکار و افزایش کالاها و محصولات، نیاز به گسترش تیم لجستیکی نیز احساس خواهد شد. اما با برون سپاری خدمات لجستیکی این کار به راحتی انجام می‌شود و دیگر نیازی نیست در این خصوص نگرانی داشته باشید.

8- ایمنی کالاها

مجموعه‌های معتبر لجستیکی به امنیت و سلامت بسته‌های متفاوت توجه بسیار زیادی دارند. فرایند جابه‌جایی، انتقال و تحویل در این مجموعه‌ها به گونه‌ای طراحی شده تا آسیبی به بسته‌های متفاوت وارد نشود. همین امر سبب می‌شود تا ایمنی کالاها افزایش یابد. پس باید بگوییم که افزایش ایمنی کالاها یکی دیگر از دلایل اهمیت برون سپاری خدمات لجستیکی است.

9- استفاده از روش‌های متفاوت حمل‌ونقل

مجموعه‌های بزرگ لجستیکی از راه‌های متفاوتی برای رساندن کالا به مشتریان مجموعه شما استفاده می‌کنند. اما هزینه  این روش‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. شما می‌توانید این روش‌ها را به مشتریان خود پیشنهاد دهید تا آنها بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند. این کار باعث می‌شود تا بتوانید رضایت بیشتر آنها را کسب کنید.

از مهم‌ترین مزایا و دلایل استفاده از این روش می‌توان به تمرکز بیشتر روی کسب‌وکار، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ارائه خدمات بهتر به مشتریان، استفاده بیشتر از تکنولوژی، روال بهتر تحویل کالا و برخی موارد دیگر اشاره کرد.

برخی نکات مهم در برون سپاری خدمات حمل و نقل

در شرایط امروز که تمام کسب‌وکارها با رقبای بسیاری مواجه هستند، توجه به برخی نکات در برون سپاری خدمات لجستیکی می‌تواند باعث شود تا خدمات بهتری دریافت کنید و بتوانید راه رسیدن به موفقیت و اهدافتان را بهتر طی کنید. از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام برون سپاری خدمات لجستیکی باید به آن توجه کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- داشتن برنامه

هر کسب‌وکار موفقی برای آینده خود برنامه دارد. باید در هنگام برون سپاری خدمات لجستیکی به این نکته توجه کنید تا قرارداد را نه تنها بر اساس نیاز فعلی بلکه با توجه به نقشه راه و برنامه‌ای که برای آینده دارید، تنظیم کنید.

2- به اشتراک گذاشتن برنامه به مجموعه لجستیکی

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام برون سپاری خدمات لجستیکی باید به آن توجه کرد، به اشتراک گذاشتن برنامه‌های خود با شرکتی است که قصد دارید از خدمات آن استفاده کنید. در این صورت آن مجموعه می‌تواند توصیه‌هایی در خصوص جوانب متفاوت کار مانند نحوه انبارداری، راه‌حل‌های اتوماسیون، انجام بهتر فرایندها و برخی موارد مشابه داشته باشد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    مراحل برون سپاری خدمات لجستیکی

    مراحل برون سپاری خدمات لجستیکی

    برای این که بتوان کار برون سپاری خدمات لجستیکی را به درستی انجام داد، باید به چهار مرحله توجه کرد. این چهار مرحله مهم عبارتند از:

    1- تفکر و برنامه‌ریزی

    اولین قدم برای برون سپاری خدمات حمل‌ونقل یک مجموعه، تفکر و برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه‌ای برای برون سپاری است. در این برنامه باید بدانید که کدام بخش کارهای لجستیکی خود را قرار است برون سپاری کنید.

    2- ارزیابی و انتخاب

    قدم دوم ارزیابی شرکت‌ها و مجموعه‌های لجستیکی متفاوت است. پس از این که خدمات، قیمت و سایر موارد موردنظر مجموعه‌های متفاوت را به دقت بررسی کردید، می‌توانید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

    3- بستن قرار داد

    قدم سوم بستن قرار داد و انجام مراحل متفاوت آن است.

    4- مدیریت برون سپاری

    مدیریت برون سپاری قدم آخری است که باید در هنگام برون سپاری خدمات لجستیکی بردارید. در این بخش شما باید کار نظارت، ارزیابی و بهبود روابط کاری را انجام دهید تا بتوانید از مزایای برون سپاری خدمات لجستیکی به بهترین شکل استفاده کنید.

    یکی از شرکت‌هایی که از آن می‌توانید برای برون‌سپاری خدمات لجستیکی استفاده کنید، شرکت پادروپین است. در ادامه می‌توانید چند مورد از مزایای پادروپین را بخوانید:

    • شما می‌توانید خدمات پستی را در پلتفرم پادرو مقایسه و بهترین گزینه را انتخاب کنید.
    • برای ارسال سفارشات، نیازی به رفتن به اداره پست نخواهد بود. شما چه یک بسته داشته باشید و چه ده‌ها بسته، مامور پادرو یا شرکت پستی، بسته‌ها را از شما تحویل خواهند گرفت و به آدرس مورد نظر شما ارسال خواهند کرد و با این‌کار در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی خواهید کرد.
    • پس از ارسال بسته‌ها هم شما و هم مشتریان‌تان می‌توانید وضعیت سفارش را به صورت آنلاین پیگیری کنید. از این رو، دیگر پیام‌هایی از قبیل “بسته چه زمانی به دست ما می‌رسد” یا “سفارش پست شده است یا خیر؟” نخواهید داشت.
    • پادروپین دارای پشتیبان اختصاصی میان شما و شرکت‌های پستی است و تمامی امور مربوط به ارسال بسته‌ها و مشکلات احتمالی را پیگیری می‌کند. این امر موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه نیروی انسانی مربوط به کسب‌وکار شما می‌شود.
    • شما می‌توانید از افزونه حمل و نقل ووکامرس پادروپین استفاده کنید تا سفارشات خود را با کمترین هزینه ارسال کنید.

    برای رهگیری مرسولات پستی به کمک پادروپین، از لینک زیر استفاده کنید:

    رهگیری مرسولات پستی

    معیارهای مهم مجموعه‌ لجستیکی برای برون سپاری خدمات ارسال

    در هنگام انتخاب یک مجموعه لجستیکی برای همکاری باید به برخی معیارها توجه شود. وجود این معیارها نشان‌دهنده کیفیت بالا و مناسب آن مجموعه است. این معیارها عبارتند از:

    1- شهرت مناسب

    یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام انتخاب یک مجموعه لجستیکی به آن توجه کرد، شهرت مناسب و حرفه‌ای بودن مجموعه است. مجموعه‌های لجستیکی معتبر از اعتبار و شهرت مناسبی برخوردار هستند. بی‌تردید این شهرت بدون ارائه خدمات مناسب به دست نیامده و به همین دلیل می‌توان به این مجموعه‌ها اعتماد بیشتری کرد.

    2- استفاده مناسب از تکنولوژی

    شرکت‌های لجستیکی مناسب به میزان بسیار زیادی از تکنولوژی استفاده می‌کنند. این نکته را که در مزایای استفاده از برون سپاری خدمات لجستیکی به آن اشاره کردیم. هر چه مجموع بزرگ‌تر و بهتر باشد، می‌تواند خدمات بهتری را با استفاده از تکنولوژی روز ارائه کند. این کار باعث افزایش رضایت مشتری و راحت‌تر بودن خیال کسب‌وکار خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تکنولوژی‎‌ جدید لجستیکی پیشنهاد می‌کنیم مطلب 10 مورد از فناوری های محبوب لجستیک که بیزینس شما را متحول می‌کند، را مطالعه کنید.

    3- خدمات مشتری

    یکی دیگر از معیارهای انتخاب یک مجموعه لجستیکی خوب برای برون سپاری کارها، خدماتی است که به مشتریان خود ارائه می‌دهد. برخی شرکت‌های نامناسب میان مشتریان کوچک و بزرگ خود تفاوت قائل می‌شوند که این کار اصلاً درست نیست. به همین دلیل بررسی کنید که خدمات ارائه شده توسط این مجموعه‌ها برای تمام مجموعه‌ها مناسب و با کیفیت باشد.

    توجه به مواردی مانند برخی نکات مانند اعتبار و شهرت مجموعه لجستیکی، استفاده مناسب از تکنولوژی و ارائه خدمات مناسب به تمام مشتریان باعث می‌شود که بهترین مجموعه را برای همکاری انتخاب کنید.

    جمع‌بندی

    • دلایل متفاوتی وجود دارد که کسب‌وکارهای مختلف اقدام به برون سپاری خدمات لجستیکی خود به مجموعه‌های گوناگون می‌کنند.
    • از مهم‌ترین مزایا و دلایل استفاده از این روش می‌توان به تمرکز بیشتر روی کسب‌وکار، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ارائه خدمات بهتر به مشتریان، استفاده بیشتر از تکنولوژی، روال بهتر تحویل کالا و برخی موارد دیگر اشاره کرد.
    • برای این که بتوانید کار برون سپاری این خدمات را به درستی انجام دهید باید به برخی نکات مانند اعتبار و شهرت مجموعه لجستیکی، استفاده مناسب از تکنولوژی و ارائه خدمات مناسب به تمام مشتریان توجه کنید.
    • برای این که بتوان کار برون سپاری کارهای لجستیکی را انجام داد، باید چهار مرحله را پشت سر گذاشت. این مراحل شامل برنامه‌ریزی، انتخاب و ارزیابی مجموعه‌ها لجستیکی، بستن قرارداد و نظارت روی روند انجام کار می‌شوند.
    • در هنگام برون سپاری خدمات جابه‌جایی کالا باید برای آینده برنامه داشت و برنامه‌های خود را با مجموعه‌ای که با آن قرارداد بسته‌اید در میان بگذارید تا بتوانید نظرات آن‌ها را نیز در خصوص کار خود جویا شوید تا روند انجام کار بهتر شود.
    • شما در خصوص برون سپاری خدمات لجستیکی چه می‌دانید؟ آیا تا کنون اقدام به برون سپاری کارهای لجستیکی کرده‌اید؟ چه تجربه‌ای در این خصوص داشته‌اید؟ چه نکات دیگری در خصوص برون سپاری جابه‌جایی کالا می‌دانید؟
    • نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    resources.coyote

    mwlginc

    wearedrew

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.