تحویل سفارش و 13 چالش مهم مربوط به آن

0

هر چه تکنولوژی پیشرفت می‌کند، کار تحویل سفارش با راحتی بیشتری انجام می‌شود اما بر چالش‌های آن نیز افزوده می‌شود. باید بدانید که امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های گوناگون مانند سفارش اینترنتی کالاها، مدیریت تحویل سفارش کاری سخت‌تر از گذشته شده و برای انجام این کار باید با چالش‌های پیش رو به خوبی آشنا بود. در این مطلب از پادرو قصد داریم در خصوص تحویل سفارش و چالش‌های آن، نکاتی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید. یکی از مجموعه‌هایی که اقدام به ارسال سفارشات به صورت مناسب می‌کند، پادرو است. شما می‌توانید با استفاده از پادروشاپ با بسیاری از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد مواجه نشوید.

تحویل سفارش

تحویل سفارش

باید بدانید که این روزها بسیاری از افراد خریدهای خود را به گونه‌ای انجام می‌دهند که جلوی در ساختمان یا منزل تحویل بگیرند. همین امر باعث می‌شود تا آن‌ها در این روزهای شلوغ و پرمشغله بتوانند کارهای خود را با راحتی بیشتری انجام دهند. اما باید بدانید که تحویل سفارش کاری بدون دردسر و مشکل نخواهد بود. هر چه میزان سفارش‌هایی که یک مجموعه دریافت می‌کند بیشتر باشد، مشکلات و موارد متفاوت بیشتری را تجربه خواهد کرد. برای این که بتوان این کار را به بهترین شکل انجام داد تا رضایت مشتریان را کسب کرد و مجموعه مورد اعتماد افراد بیشتری واقع شد، باید با چالش‌های و مشکلات تحویل سفارش آشنا بود.

این روزها افراد بیشتری به خرید از طریق اینترنت اقدام می‌کنند و به همین دلیل تحویل سفارش اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است.

معرفی 13 چالش‌ تحویل سفارش

همان‌طور که گفتیم، مدیریت تحویل سفارش بدون مشکل نخواهد بود و چالش‌های متفاوتی در مسیر انجام این کار وجود دارد. برخی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو عبارتند از:

1- زمان تحویل سفارش

شاید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش پیش رو در فرایند تحویل سفارش، زمان آن باشد. این چالش برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ وجود دارد. اهمیت این مورد را در زمان شلوغی بازار و تحویل‌های سریع بیشتر متوجه خواهید شد. مجموعه‌های کوچک یا باید از خدمات تحویل کالای مجموعه‌های بزرگ‌تر استفاده کنند یا این که برای تحویل سفارش‌های درون شهری پیک استخدام کنند. هر دو مورد گفته شده باعث افزایش هزینه تحویل کالا خواهد شد و می‌تواند در قیمت کالا و سود شرکت تأثیرگذار باشد.

مشتریان زمانی که سفارش خود را ثبت می‌کنند، انتظار دارند که مرسوله آن‌ها در زمان مشخص شده به دستشان برسد. اگر تحویل در زمان مقرر شده و مناسب انجام نشود، ممکن است مجموعه مشتریان خود را از دست بدهند. به همین دلیل بهتر است در خصوص زمان تحویل سفارش دقت بیشتری به خرج دهید.

2- تعداد سفارش

13 چالش مهم در زمینه تحویل سفارش

برخی اوقات مانند زمان‌های شلوغ بازار یا زمانی که به دلایل متفاوت به کالاهایی خاص نیاز بیشتری به صورت یکباره احساس می‌شود، تعداد سفارش‌های آن کالا به شدت افزایش می‌یابد. عدم اطلاع دقیق از موجودی انبار یا درست نبودن سیستم دریافت کالا از تولید کننده می‌تواند این مشکل را چندین برابر بیشتر کند. هیچ‌گاه نمی‌توان تعداد سفارش کالاها را در یک بازه زمانی توسط مشتریان پیش‌بینی کرد اما می‌توان اقداماتی انجام داد که بتوان در زمان‌های نیاز تأمین کالا را با سرعت بیشتری انجام داد.

این کار می‌تواند باعث شود تا مشتریان بدانند که حتی در صورت تمام شدن کالا به زودی می‌توانند آن را سفارش دهند و کالای خود را دریافت کنند. همین امر موجب می‌شود تا به کسب‌وکار شما اعتماد بیشتری داشته باشند و بیشتر به آن مراجعه کنند.

3- مشکلات پیک‌ها

باید بدانید پیک‌هایی که برای شرکت کار می‌کنند، می‌توانند به یکی از چالش‌های مدیریت تحویل سفارش تبدیل شوند. به همین دلیل باید در هنگام استخدام و کار پیک به برخی نکات توجه کنید تا با مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود، کمتر برخورد کنید یا اصلاً برخورد نداشته باشید. از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

استخدام پیک‌های امین

اعتماد یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در زمان استخدام پیک باید به آن توجه کنید. باید بدانید در صورتی که پیک‌ها نتوانند کار خود را به هر دلیلی به درستی انجام دهند، مشکلات آن مستقیماً کسب‌وکار را درگیر خواهد کرد. پیک‌ها باید بتوانند در زمان مناسب به محل برسند و با برخوردی مناسب کالا را تحویل دهند. نیازی به گفتن نیست که تمام مشتریان توقع دارند کالاهای خود را در زمان مقرر بدون هیچ نقصی تحویل بگیرند و هر مشکلی در این زمینه مستقیماً کسب‌وکار را درگیر خواهد کرد.

عملکرد پیک

نکته دیگری که باید به آن توجه شود، عملکرد پیک است. از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام بررسی عملکرد پیک‌ها به آن توجه کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تعداد سفارش‌های تحویل داده شده
  • تعداد روزهای فعالیت
  • میزان رضایت مشتری از نحوه تحویل و برخورد

توجه به این موارد می‌تواند باعث شود تا پیک‌هایی با کارایی بالاتر را برای ادامه همکاری انتخاب کنید تا کار شما به شکلی بهتر و مناسب‌تر انجام شود. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان توسط آن عملکرد پیک‌ها را بهبود بخشید استفاده از سیستم جریمه و پاداش است. این کار باعث می‌شود تا پیک‌ها سعی کنند تا به بهترین شکل کار خود را انجام دهند.

کار تحویل سفارش با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه است که عدم توجه به آن‌ها می‌تواند به کسب‌وکار صدمه وارد کند.

4- رضایت مشتری

یکی دیگر از موارد و مشکلاتی که مدیریت تحویل سفارش با آن مواجه خواهد شد، رضایت مشتریان است. مشتریان انتظار دارند که سفارش خود را به صورت کامل، سالم و در زمان مقرر تحویل بگیرند. هر گونه مغایرت در این مسئله می‌تواند موجب نارضایتی آن‌ها شود. به همین دلیل باید از هنگام دریافت سفارش تا لحظه تحویل سفارش، تمام مراحل به درستی بررسی شوند تا کار به بهترین شکل و بدون نقص صورت بگیرد. باید بدانید که بروز موارد گفته شده باعث کاهش رضایت مشتریان می‌شود و همین امر در تعداد و میزان سفارش‌های دریافتی کسب‌وکار، تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.

5- فرایند پرداخت

فرایند پرداخت

با این که سفارش آنلاین این روزها و مخصوصاً بعد از همه‌گیری ویروس کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفته اما هنوز هم بسیاری افراد به این‌گونه کسب‌وکارها اعتماد کامل ندارند. به همین دلیل باید تنوع لازم در نحوه پرداخت را ایجاد کنید. بهتر است که مشتریان بتوانند به سه روش آنلاین، پرداخت نقدی در محل و استفاده از کارت‌خوان در محل هزینه سفارش‌های خود را پرداخت کنند.

این تنوع باعث می‌شود تا افراد بیشتری با توجه به نحوه‌ پرداخت هزینه سفارشات خود، بخواهند به کسب‌وکار شما مراجعه کنند. اما باید بدانید که این کار نیز بدون چالش نخواهد بود. پیک‌های مجموعه باید بدانند که فرد قصد دارد از کدام روش برای پرداخت استفاده کند. همچنین آن‌ها باید در خصوص دریافت وجه نقد و استفاده از کارت‌خوان آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانند این کار را به بهترین شکل انجام دهند.

6- نظارت روی پیک‌ها

رهگیری و نظارت روی پیک‌ها از اولین مواردی است که هر مدیر لجستیکی برای تحویل سفارش از آن استفاده می‌کند. اما باید بدانید که عدم توجه به همین نکته ساده می‌تواند کسب‌وکارها را با مشکلات متفاوتی مواجه کند. با استفاده از ابزار نظارتی مناسب می‌توانید جلوی اتلاف وقت و برخی مشکلات در مسیریابی پیک‌ها را بگیرید و کار تحویل سفارش را به شکلی مناسب‌تر انجام دهید.

7- نحوه تحویل سفارش

یکی دیگر از موارد و مشکلاتی که تحویل سفارش با خود به همراه دارد، نحوه تحویل سفارش است. برخی افراد انتظار دارند که کالاهای خود را جلوی در منزل تحویل بگیرند و برخی مواقع لازم است که کالا جلوی در ساختمان تحویل داده شود. شفاف بودن روند و نحوه تحویل سفارش باعث می‌شود تا احتمال بروز این‌گونه مشکلات به شدت کاهش یابد. باید بدانید که علاوه بر شفاف بودن این نکات باید به پیک نیز آموزش‌های لازم جهت تحویل سفارش و برخورد با مشتریان داده شود. پیک‌ها نماینده شرکت هستند و برخوردهای نامناسب آن‌ها می‌تواند اعتبار شرکت را خدشه‌دار کند.

8- مراحل تحویل کالا

نحوه مراحل تحویل کالا و سفارش از جمله موارد دیگری است که باید به آن توجه شود تا با مشکلاتی که ممکن است به وجود آید، مواجه نشوید. توجه به مواردی مانند دریافت رسید تحویل، دریافت وجه قبل از تحویل و نکات مشابه دیگر از جمله مواردی است که به توجه نیاز دارد و باید به پیک‌ها آموزش‌های لازم در این خصوص داده شود. عدم توجه به این نکات می‌تواند علاوه بر لطمه زدن به اعتبار مجموعه، باعث بروز برخی مشکلات و ایجاد خسارت مالی شود.

9- مدیریت مسائل از پیش تعیین نشده

همیشه ممکن است مشکلات و مسائلی که پیش‌بینی نشده رخ دهد. تحویل سفارش نیز از این قاعده مستثنا نیست و ممکن است فرایند تحویل با مشکلاتی متفاوت و حتی عجیب همراه باشد. مواردی مانند تصادف، پنچر یا خراب شدن وسیله نقلیه پیک، عدم حضور مشتری در زمان تحویل و بسیاری موارد دیگر می‌تواند باعث شود تا فرایند تحویل با اختلالات و مشکلات متنوع اما پیش‌بینی نشده‌ای مواجه شود. بروز این مشکلات می‌تواند در اعتبار کسب‌وکار و روند تحویل تأثیر بسیاری بگذارد. به همین دلیل باید در خصوص برخی از مواردی که ممکن است اتفاق افتد، پیش‌بینی‌هایی انجام داد و به طور کلی برای مقابله با شرایط و مشکلات از پیش تعیین نشده آماده بود.

داشتن پیک جایگزین برای مواردی مانند تصادف و خرابی وسیله نقلیه پیک یکی از راه‌هایی است که می‌توان در زمان بروز مشکلات از آن استفاده کرد. عدم مدیریت صحیح مسائل از پیش تعیین نشده می‌تواند به صورت دومینو عمل کند و برای یک روز یا حتی مدتی بیشتر شرکت را درگیر مسائل و مشکلات کند. پس همیشه به این موارد توجه لازم را داشته باشید و برای هر کدام راه حلی مناسب استفاده کنید تا مشکلات تحویل سفارش را به حداقل برسانید.

10- مرجوع شدن سفارش

مشتریان بنا به دلایل متفاوتی مانند نقص در سفارش، عدم وجود تمام کالاها در بسته و عدم تطابق تعداد کالاهای سفارش داده شده با کالاهای دریافتی، سفارشات را مرجوع می‌کنند. همچنین ممکن است در زمان مقرر یا در صورتی که پیک تأخیر داشته باشد، مشتریان در محل برای دریافت کالا حضور نداشته باشند. این موارد و برخی موارد دیگر می‌تواند باعث شود تا هزینه ارسال مجدد به مجموعه تحمیل شود. به همین دلیل دقت بیشتر در این موارد می‌تواند باعث شود تا شرکت لازم نباشد هزینه بیشتری برای تحویل سفارش پرداخت کند.

11- شلوغی مسیر و ترافیک

یکی دیگر از مواردی که توجه به آن می‌تواند باعث شود تا با برخی مشکلات و چالش‌ها در زمینه تحویل سفارش مواجه نشوید، دقت به میزان ترافیک و شلوغی مسیرهاست. در برخی روزهای سال مانند روزهای بارانی و برفی و همچنین روزهای آخر سال، خیابان‌های شهرها شلوغی و ترافیک بسیار بیشتری را تجربه می‌کنند. به همین دلیل برنامه‌ریزی و دقت برای این روزها می‌تواند از بروز تأخیر و مشکلات جلوگیری کند. توجه داشته باشید که برخی از این مواقع را می‌توان از قبل پیش‌بینی کرد و اقدامات لازم را انجام داد و گاهی موارد ترافیک‌هایی که به دلیل تصادفات یا محدودیت‌ها پیش می‌آیند مواردی هستند که باید در آن لحظه تصمیمات لازم را برای مواجه شدن با آن‌ها گرفت.

12- عدم استفاده از فناوری‌های به روز

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند سبب بروز مشکل در روند تحویل سفارش شود، عدم توجه به فناوری‌های نوین و راهکارهای جدید است. بسیاری از شرکت‌ها در سال‌های اخیر به دلیل عدم توجه به این نکات از قافله جا مانده‌اند. این امر باعث شده تا بسیاری از مشتریان خود را از دست بدهند و کاهش شدید فروش را تجربه کنند. در این روزها که سرعت پیشرفت بسیار زیاد است باید همیشه تکنولوژی‌های جدید را رصد کرد تا با استفاده مناسب از آن‌ها بتوان کار خود را به بهترین شکل انجام داد. توجه به شرکت‌های رقیب و تکنولوژی‌هایی که این مراکز از آنها بهره می‌برند نیز می‌تواند شما را با نیازها و تغییرات لازم آشنا کند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    13- هزینه‌های ناوگان حمل‌ونقل

    هزینه های ناوگان حمل و نقل

    آخرین مشکل از مشکلاتی که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد، مدیریت هزینه‌های ناوگان است. باید بدانید که عدم کنترل مناسب هزینه‌های ناوگان می‌تواند در بلندمدت باعث شود تا مجموعه با ضررهای بسیار و مشکلات عدیده‌ای مواجه شود. بسیاری از مواردی که به این نکته مربوط است مانند دقت به عدم مرجوع شدن کالاها را در این مطلب به آن اشاره کردیم. اما با توجه به برخی نکات می‌توانید این کار را بهتر از گذشته انجام دهید.

    استفاده از یک پیک برای رساندن چند کالا که مسیرشان به هم نزدیک است یکی از روش‌هایی است که توسط آن می‌توانید هزینه‌های ناوگان حمل‌ونقل خود را کاهش دهید. موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که شما با توجه به نوع کسب‌وکار خود باید به آن‌ها توجه کنید تا بتوانید با کاهش هزینه‌ها، میزان سود خود را افزایش دهید.

    زمان تحویل، تعداد سفارش، مشکلات پیک، عدم رضایت مشتریان، ترافیک و شلوغی خیابان‌ها، هزینه‌های ناوگان حمل‌ونقل و تأمین مناسب کالا تنها تعدادی از چالش‌های تحویل کالاست.

    جمع‌بندی

    • تحویل سفارش را باید یکی از کارهای مهم در این روزها برای کسب‌وکارهای گوناگون دانست.
    • زندگی شلوغ و پرمشغله امروزی باعث شده تا بسیاری افراد اقدام به خرید اقلام مورد نیاز خود از آنلاین شاپ‌های گوناگون کنند که همین امر باعث شده تا سفارش‌های بسیار بیشتری در روز به مشتریان تحویل داده شود.
    • هر چه میزان کالاهایی که به شما سفارش داده می‌شود، بیشتر شود، با مشکلات بیشتری در زمینه تحویل سفارش مواجه خواهید بود.
    • از مهم‌ترین چالش‌هایی که در زمینه تحویل سفارش ممکن است با آن مواجه شوید، می‌توان به زمان تحویل، تعداد سفارش، مشکلات پیک، عدم رضایت مشتریان، ترافیک و شلوغی خیابان‌ها، هزینه‌های ناوگان حمل‌ونقل و تأمین مناسب کالا اشاره کرد.
    • با داشتن راه حل مناسب و استفاده از آن می‌توانید باعث شوید تا بسیاری از مشکلات به وجود نیایند یا در صورت بروز به سرعت برطرف شوند.
    • شما با چه چالش‌هایی در زمینه تحویل سفارش مواجه شده‌اید؟ از چه راه‌ حل‌هایی برای برطرف کردن آن‌ها استفاده کرده‌اید؟
    • نظرات و تجربیات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    impigertech

    abr

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.