فرم نظرسنجی مشتریان، ابزاری کاربردی برای فروشگاه‌های آنلاین

0

فرم نظرسنجی مشتریان یکی از ابزارهایی است که در پیشبرد اهداف بازاریابی اهمیت بسیاری داشته و اکنون کسب‌وکارهای آنلاین سعی می‌کنند از این ابزار در پلتفرم‌های مختلف برای رشد تجاری خود استفاده کنند. اگر شما هم صاحب کسب‌وکاری هستید یا می‌خواهید نام تجاری خود را با دقت کافی در سال 2023 ایجاد کنید، بهتر است نگاهی دقیق‌تر به این ابزار در بستر آنلاین بیندازید. در این مقاله از بلاگ پادرو روش‌هایی را توضیح خواهیم داد که به واسطه آنها می‌توانید تعداد نظرات بیشتری از سوی مشتریان دریافت کنید.

فرم نظرسنجی مشتریان و رشد کسب‌وکار

فرم نظرسنجی مشتریان و رشد کسب‌وکار

نظرات مشتریان در رشد کسب‌وکارها اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از افرادی که قصد خریداری محصولات و خدمات مختلف را دارند، سعی می‌کنند از نظرات ثبت شده یا رتبه‌هایی که مشتریان برای محصولات گذاشته‌اند، برای تصمیم‌گیری نهایی استفاده کنند. همین موضوع باعث شده تا هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی برای هر صفحه از محصولات خود فرم نظرسنجی مشتریان را آماده کنند. علت اصلی توجه به نظرات مشتریان این است که صاحبان کسب‌وکارها پذیرفته‌اند نظرات مشتریان در تصمیم‌گیری خریداران اهمیت بسیاری دارند.

اولین قدم برای جمع‌آوری حجم زیادی از نظرات مشتریان، پرسش از آنهاست. به همین دلیل آماده کردن فرم نظرسنجی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در افزایش تعداد نظرات داشته باشد. هرچه شما در آماده کردن فرم نظرسنجی خلاق‌تر باشید، شانس موفقیت بیشتری خواهید داشت. به همین دلیل در ادامه راهکارهایی را ذکر می‌کنیم که به شما در ایده‌پروری کمک خواهند کرد.

ارسال فرم نظرسنجی مشتریان با ایمیل

یکی از کاربردی‌ترین روش‌هایی که سال‌هاست مورد استفاده کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک قرار گرفته، ارسال ایمیل به مشتریان است. این ایمیل دارای همان فرم نظرسنجی مشتریان است که سعی می‌کند نظر مشتریان را از ابعاد مختلف درباره محصولات خریداری شده جویا شود. این کار دلیل مهمی داشته و آن جمع‌آوری نظرات مشتریان بوده است. به نحوی که حداکثر 80 درصد نظرات و رتبه‌بندی‌های مشتریان درباره نام‌های تجاری مختلف از این طریق به دست می‌آیند.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هر کسب‌وکاری باید فرم نظرسنجی مشتریان را به طور منحصربه‌فرد و خاص طراحی کند. در ضمن بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که فرم نظرسنجی باید ساده و صریح باشد. شما باید هنگام طراحی فرم، هدف خود را برای نظرسنجی مورد توجه داشته باشید.

نکات مهم در ارسال ایمیل نظرسنجی مشتریان

برای اینکه نظرات مشتریان را درباره محصولات خریداری شده به صورت ایمیلی جمع کنید، بهتر است به چند نکته مهم که در ادامه به آنها می‌پردازیم، توجه داشته باشید:

  • موضوع جذاب با کمتر از 55 کاراکتر
  • شخصی‌سازی ایمیل
  • سازگار با نسخه‌های موبایل
  • کوتاه و جذاب بودن فرم نظرسنجی
  • داشتن فونتی با سایز 16 تا 18
  • به کار بردن چیدمان تک‌ستونی
  • فراخوان برای اقدام (CTA) واضح
  • داشتن تصویر و لینک محصول
  • داشتن تنها یک (CTA) و نه بیشتر

توجه داشته باشید که کسب اطلاعات کامل درباره ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا با ایده‌های خلاقانه‌ای که دارید، بهترین فرم نظرسنجی مشتریان را آماده و سپس ارسال کنید.

فعال‌سازی گزینه (Review Submission) در ایمیل

اگر شما بخواهید قابلیت (Submit) را برای نظرات مشتریان فعال کنید، دو گزینه دارید. اول اینکه این قابلیت را در همان صفحه ایمیل فعال کنید. دومین گزینه نیز فعال کردن آن در فرم نظرسنجی مشتریان در وب‌سایت است.

  • در آماده کردن فرم نظرسنجی مشتریان می‌توانید از اصول ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.
  • البته باید به اصولی مانند منحصربه‌فرد بودن، داشتن (CTA) و داشتن تصویر و لینک محصول در سایت توجه کنید.

نکاتی مهم در آماده کردن فرم نظرسنجی مشتریان

هنگامی که تصمیم می‌گیرید نظرات مشتریان خود را درباره محصولات خریداری شده بپرسید، باید چند نکته مهم را مورد توجه قرار دهید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید و پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، صراحت شماست. در واقع شما می‌دانید که چرا این فرم‌ها به مشتریان ارسال می‌شوند و بازخورد آنها در روند بازاریابی شما چه تأثیری دارد. اما یک موضوع مهم را باید در نظر داشته باشید و آن هم جذابیت فرم است. شما باید فرم نظرسنجی مشتریان را به شکلی آماده کنید که افراد با ورود به آن، تشویق شوند که تا آخرین سؤال را پاسخ دهند.

فعال‌سازی گزینه (Review Submission) در ایمیل

به بیان دیگر، توجه به این نکته لازم است که این مشتریان هستند که متن نظرسنجی را برای شما آماده می‌کنند و توجه به شیوه‌ای که آنها برای آماده کردن نقد و بررسی خود درباره محصولات می‌پسندند، بسیار مهم است. این نکته باعث می‌شود که فرم نظرسنجی مشتریان از فروشگاهی به فروشگاه دیگر فرق داشته باشد.

نکته دیگری که نباید فراموش کنید این است که شما فرم را باید به شکلی آماده کنید که مشتری ترغیب شود درباره تمام محصولات خریداری شده نظر دهد، بدون اینکه فرم را در نیمه راه رها کند یا صفحه ایمیل را بدون ارسال فرم، ببندد.

نظرسنجی در قالب پیام متنی

روش‌های دیگری در این سال‌ها مورد توجه بسیاری از برندها بوده است. آن هم استفاده از پیام‌های متنی است که در قالب پیامک‌های موبایلی به مشتریان ارسال می‌شدند. چنین روشی برای مشتری و صاحب کسب و کار می‌تواند ساده‌تر و سریع‌تر باشد. (CTA) این پیام، لینکی است که مخاطب را به فرم نظرسنجی مشتریان وارد می‌کند. چنین روشی برای قشر جوان‌تر کاربرد دارد که دلبستگی آنچنانی به ایمیل ندارند.

شما می‌توانید فرم نظرسنجی مشتریان را به شکلی آماده کنید که مد نظر خودتان است. برای مثال رتبه‌دهی برای هر عامل مانند کیفیت محصول، مطابقت محصول با سفارش دریافت شده یا تحویل در زمان مشخص شده، امکان‌پذیر است. این در حالی است که می‌توانید بستری را برای مشتریان آماده کنید که محصولات شما را توصیف کنند.

  • روش‌های مختلفی برای آماده کردن فرم نظرسنجی مشتریان وجود دارند.
  • می‌توانید از رتبه‌بندی ستاره‌ای استفاده کنید. از طرفی این امکان هم برای مشتریان وجود داشته باشد که نظرات خود را به صورت توصیفی بیان کنند.

به حداکثر رساندن حجم نظرات و به روز بودن آنها

در سال‌های اخیر که میزان خرید اینترنتی افزایش پیدا کرده است، عموم مشتریان به ارائه نظرات خود درباره محصولات توجه می‌کنند. به همین دلیل باید شرایطی فراهم کنید که تمام نظرات را تحت پوشش قرار دهید. این نکته باعث ایجاد حس خوشحالی و مهم بودن در مشتریان نیز می‌شود. آماده بودن فرم نظرسنجی مشتریان در سایت به شما در این مسیر کمک می‌کند. به این ترتیب شما می‌توانید به سهولت کاربران و خریداران را در جریان جدیدترین نظرات مشتریان قرار دهید.

در ادامه روش‌هایی را بیان می‌کنیم که به واسطه آنها می‌توانید پذیرای بیشترین تعداد نظرات مشتریان باشید.

تعیین زمان مناسب برای ارسال پیام

زمان مناسبی را برای ارسال فرم نظرسنجی مشتریان انتخاب کنید. این زمان باید بعد از تحویل دادن سفارش باشد. البته باید توجه داشته باشید که فرصتی به مشتریان برای استفاده کردن محصولات بدهید تا نظرسنجی را با دقت کامل و درست آماده کنند. شما می‌توانید برای محصولات مختلف از بازه‌های زمانی زیر استفاده کنید:

  • محصولات فصلی: 7 روز
    • مشتریان در مدت زمان مشخص و کوتاهی خرید انجام می‌دهند.
    • آغاز سال تحصیلی جدید یا مناسبت‌ها و اعیاد مختلف، بهترین مثال‌های این موضوع هستند.
    • نظرات مشتریان در تصمیم نهایی خریداران اثر قابل توجهی دارد.
    • باید در سریع‌ترین زمان ممکن نظراتی را درباره محصولات فصلی دریافت کنید تا فصل را از دست ندهید.
  • کالاهای فاسدشدنی: 14 روز
    • کالاهای فاسدشدنی مانند شاخه‌های گل‌ها، میوه‌ها و سبزیجات تازه ماندگاری کمی دارند.
    • ارسال فرم نظرسنجی مشتریان بعد از 14 روز تصمیم مناسبی است.
    • اگر دیرتر ایمیل نظرسنجی ارسال شود، شاید مشتریان هم رغبتی به پاسخ دادن نداشته باشند.
  • کالاهای پرمصرف: 14 روز
    • کالاهایی مانند پوشاک و لوازم آرایشی که بعد از خرید سریع مورد استفاده قرار می‌گیرند در گروه (Soft Goods) قرار دارند.
    • بازه 14 روزه برای ارسال فرم نظرسنجی مشتریان به افراد مورد نظر کافی است.
  • کالاهای بادوام: 21 روز
    • کالاهای بادوام (Hard Goods) مانند یخچال، ماشین لباسشویی و لپ‌تاپ مدت زمانی طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    • این کالاها به نحوی ساخته می‌شوند که مدت زمانی طولانی کار کنند. بنابراین بررسی صحت عملکرد آنها در طولانی‌مدت مشخص می‌شود.
    • پیشنهاد می‌کنیم که فرم نظرسنجی مشتریان بعد از 21 روز ارسال شود.

ارسال مجدد فرم نظرسنجی

ارسال مجدد فرم نظرسنجی مشتریان

جالب است بدانید که 32 درصد مشتریان بعد از اینکه دو یا چند بار فرم نظرسنجی را دریافت کرده‌اند، آن را تکمیل و ارسال کرده‌اند. بنابراین نباید به یک مرتبه ارسال فرم نظرسنجی مشتریان اکتفا کنید. نکته دیگری هم باید درباره ارسال ایمیل بدانید. 80 درصد مشتریان فرم نظرسنجی را به صورت ایمیلی پر می‌کنند. در نتیجه نباید با ارسال تنها یک بار ایمیل، شانس خود را از دریافت نظرات مشتریان از دست بدهید.

اولویت‌بندی محصولات مد نظر

بسیاری از کسب‌وکارها یک دغدغه بزرگ دارند و آن هم این موضوع است که مشتریان در نظرسنجی درباره تمام محصولات خریداری شده نظر بدهند. برای اینکه مشتریان را به پر کردن فرم نظرسنجی تشویق کنید و در ضمن به نظرات آنها درباره تمام اقلام سفارشات دست پیدا کنید، محصولات را اولویت‌بندی کنید.

تشویق به شرکت دادن مشتریان در قرعه‌کشی

یکی از عواملی که باعث تشویق مشتریان به شرکت در نظرسنجی می‌شود، قرعه‌کشی است. بسیاری از مشتریان وقتی متوجه می‌شوند با ارسال فرم نظرسنجی مشتریان شانسی برای شرکت در قرعه‌کشی دارند، با اشتیاق بیشتری نظرات خود را برای فروشگاه‌های اینترنتی ارسال می‌کنند.

ارائه امتیاز «وفاداری»

این احتمال وجود دارد که شما ایده قرعه‌کشی را رد کنید و شرایط را برای جایزه دادن نقدی و غیرنقدی مناسب ندانید. اما با ارسال پیامی مبنی بر اینکه امتیاز «وفاداری» به مشتریان تعلق خواهد گرفت، آنها را تشویق می‌کنید که فرم نظرسنجی مشتریان را تکمیل و ارسال کنند.

  • ارسال به موقع، ارائه شانس قرعه‌کشی و تخصیص امتیاز «وفاداری» به مشتریان، مشوق‌های خوبی برای شرکت در نظرسنجی پس از خریداری محصولات هستند.

نتایج مطالعه موردی نظرسنجی از برند پیشرو در پوشاک به اسم (Apparel) به شرح زیر است:

معیارها
میزان اثرگذاری
ارسال ایمیل نظرسنجی مشتریان
رشد قابل توجه تعداد پیام‌ها از 1000 به 10000 پیام در ماه بود.
نظرسنجی درباره چند محصول در یک فرم نظرسنجی
میزان نظرسنجی به ماهانه 8000 عدد رسید.
افزودن گزینه قرعه‌کشی برای شرکت‌کنندگان در نظرسنجی
میزان تکمیل فرم نظرسنجی مشتریان 300 درصد و ظرفیت دریافت نظرات مشتریان 147 درصد افزایش یافت.

استفاده از کانال‌های ارتباطی دیگر

در دنیایی زندگی می‌کنیم که راه‌های ارتباطی متنوعی بین کسب‌وکارها و مشتریانشان وجود دارند. بنابراین نباید به این پیام‌های ایمیلی یا پیامک‌های موبایلی بسنده کنید. شما می‌توانید از روش‌های زیر مشتریان خود را به شرکت در نظرسنجی مشتریان تشویق کنید:

  • درخواست نظرسنجی از طریق شبکه‌های اجتماعی
    • می‌توانید به صورت شخصی و با استفاده از گزینه «ارسال پیام مستقیم» شبکه‌های اجتماعی، فرم نظرسنجی را مشتریان را به افراد مورد نظر ارسال کنید.
  • ارسال درخواست نظرسنجی در قالب نقد و بررسی در شبکه‌های اجتماعی
    • نظرسنجی در شکل نقد و بررسی باعث شفاف‌سازی نقاط ضعف محصولات و آشکارسازی نقاط قوت با توضیحات کامل می‌شود.
  • درخواست نظرسنجی از طریق استوری
    • استوری‌ها در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام قابلیت نظرسنجی دارند.
    • به این ترتیب می‌توان در شکل استوری نظرات مشتریان را دریافت کرد.
  • ارسال نظرسنجی مشتریان با بسته سفارش
  • ارسال لینک نظرسنجی با صورتحساب سفارش‌ها
  • درخواست شرکت در نظرسنجی با ارسال رسید تراکنش

راه‌اندازی کمپین تست نمونه

شما می‌توانید با اجرای راه اندازی کمپین تست نمونه، چند نمونه محصول را رایگان برای گروهی از مشتریان بفرستید. در عوض از آنها بخواهید که نظرات یا نقد و بررسی خود را درباره این محصولات آماده کنند. به این ترتیب می‌توانید تعداد زیادی نظر از افراد مختلف دریافت کنید. این افراد را می‌توانید از اقشار مختلف با روحیات متفاوت انتخاب کنید.

پژوهشی درباره تأثیر این روش نشان داده است که 86 درصد از مشتریان با دریافت رایگان محصولات به ارائه نظرات تشویق می‌شوند. صاحبان کسب‌وکارها هم توانسته‌اند محتوای محصولات را برای فروش فصلی این کالاها زودتر آماده کنند. ارسال این فرم نظرسنجی مشتریان در دریافت جدیدترین نظرات این افراد نیز مؤثر است. در حالی که می‌توان نقاط ضعف را بهتر برطرف کرد.

  • شما باید علاوه بر تعیین اهداف خود، به مواردی دیگر مانند هدف قرار دادن افراد مناسب، انجام کمپین و سپس اطمینان یافتن از تحویل گرفتن فرم نظرسنجی مشتریان مورد نظر توجه داشته باشید.

یک بررسی درباره تأثیر (product sampling campaign)

(Bissell) نام برند جاروبرقی است و اقلام زیادی را در فروشگاه اینترنتی خود برای فروش آماده می‌کند. این مجموعه محصولاتی را برای فروش دارد که قیمتی حدود 200 دلار دارند. بنابراین خریداران علاقه دارند که قبل از خرید محصول، تعداد زیادی از نظرات مشتریان را مطالعه کنند.

  • مسئله پیش روی شرکت: (Bissell) تصمیم داشت که آخرین خط تولید خود را با تأیید مشتریان درباره کیفیت و عملکرد محصولات راه‌اندازی کند.
  • راهکار: (Bissell) معتقد است که جاروبرقی‌هایش بهترین کالاها در صنعت جاروبرقی برای جمع‌آوری موهای حیوانات خانگی هستند.
  • عملکرد: بنابراین کمپین نمونه‌برداری خود را با مشارکت صاحبان حیوانات خانگی که از جاروبرقی‌های برندهای دیگر ناامید شده‌اند، آغاز کرد.
  • نتیجه کمپین: با تکمیل فرم نظرسنجی مشتریان 90 درصد کاتالوگ‌ها بازبینی شدند.
    • این مجموعه بیش از 2000 تصویر درباره عملکرد جاروبرقی‌هایش از مشتریان دریافت کرد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    آماده کردن پایگاه اطلاعاتی آنلاین و حضوری

    با اینکه تجارت الکترونیک در حال رشد است اما هنوز هم بسیاری از افراد برای خریداری محصولات خود به صورت حضوری به فروشگاه‌ها می‌روند. بنابراین شما می‌توانید تکمیل فرم نظرسنجی مشتریان را به صورت حضوری هم انجام دهید. سپس با آماده کردن یک پایگاه اطلاعاتی از نظرات مشتریان به صورت آنلاین و حضوری، می‌توانید رشد خوبی را در تعداد نظرات داشته باشید.

    بهینه‌سازی فرم نظرسنجی مشتریان

    اکنون نوبت به آن رسیده که نحوه بهینه‌سازی فرم نظرسنجی مشتریان را یاد بگیرید، به نحوی که بتوانید فرمی منحصربه‌فرد مخصوص کسب‌وکار خود آماده کنید. در این زمینه شما باید چند عامل را در نظر داشته باشید. این عوامل بر اساس دو موضوع مهم هستند. اول اینکه این نظرات در معرض دید همه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند. دوم اینکه شما با این نظرات می‌خواهید عملکرد کسب‌وکار خود را ارتقا دهید. در ادامه به این عوامل می‌پردازیم.

    موارد اساسی فرم نظرسنجی مشتریان

    در این بخش به مواردی می‌پردازیم که برای همه کسب‌وکارها بسیار مهم هستند.

    1- رتبه‌بندی

    رتبه‌بندی ستاره‌ای از موارد اساسی فرم نظرسنجی مشتریان

    استفاده از رتبه‌بندی ستاره‌ای در تصمیم‌گیری خریداران اهمیت زیادی دارد. 77 درصد از خریداران به تعداد ستاره‌هایی که به هر کالا اختصاص داده شده، توجه می‌کنند. بنابراین این شکل از نظرسنجی را در فرم خود قرار دهید. در حالت عادی، تعداد ستاره‌های دریافتی و تعداد بازدیدهای هر محصول در بالای آن قرار می‌گیرند. این دو مورد به خریداران کمک می‌کنند که کالایی که مد نظر دارند را انتخاب کنند یا در اولویت‌های بعدی قرار دهند.

    2- عنوان

    یکی از مهم‌ترین عناصر فرم نظرسنجی مشتریان، عنوانی است که فرم نظرسنجی با آن آغاز می‌شود. این عنوان بیان‌کننده کلی محتوای فرم نظرسنجی است و بر تصمیم مشتریان درباره پر کردن آن اثر چشم‌گیری دارد. جالب است بدانید که این عنوان در تصمیم خریداران مبنی بر خواندن نظرات مشتریان هم مؤثر است. به این ترتیب شما باید عنوان را با دقت بسیار آماده کنید.

    3- نظرات

    «نظرات» بخشی است که نمی‌توانید از آن فرار کنید. در واقع این بخش اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا مشتریان به تفصیل بیان می‌کنند که چرا محصولی امتیاز 5 ستاره را می‌گیرد یا تعداد ستاره‌های تعلق‌ یافته به محصولی دیگر کمتر از آن است و مثلاً 3 ستاره دریافت کرده است. از طرفی خریداران برای اینکه بفهمند چرا در فرم نظرسنجی مشتریان به محصولات 1 تا 5 ستاره داده‌اند، به مطالعه دقیق این بخش می‌پردازند. برای شما نیز که صاحب کسب‌وکار هستید، اطلاعات این بخش کمک‌کننده است. زیرا می‌توانید به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف فروشگاه خود بپردازید.

    4- نام مستعار

    نام مستعار همان نامی است که به شخص نویسنده دیدگاه اختصاص داده می‌شود. این نام نشان دهنده این است که نظر توسط یک شخص واقعی (و نه یک ربات) نوشته شده است. نام مستعار همراه با دیدگاه به نماش در می‌آید. برخی افراد علاقه ندارند که نام واقعی آنها در وبسایت نمایش داده شود. بنابراین باید از اسامی مستعار استفاده کرد. بدین ترتیب به حریم خصوصی افراد نیز احترام خواهید گذاشت.

    5- موقعیت مکانی

    یکی از عناصر مهمی که در فرم نظرسنجی مشتریان باید ذکر شود، موقعیت مکانی مشتریان است. تنها دلیل آن هم این جلب اعتماد خریداران است. به این معنا که مطمئن می‌شوند یک انسان نظرات را ثبت کرده است. علاوه بر این، موقعیت مکانی برای جستجو در میان نظرات هم کاربرد دارد. برای مثال، می‌توان نظراتی را مطالعه کرد که مشتریان اهل سقز به ثبت رسانده‌اند.

    رتبه‌بندی ستاره‌ای، عنوان، نظر، نام مستعار و موقعیت مکانی در فرم نظرسنجی مشتریان از ملزومات به حساب می‌آیند.

    سنجش طولانی بودن نظرات مشتریان

    اگر مقاله اهمیت نظرات مشتریان برای فروشگاه‌های آنلاین را مطالعه کرده‌ باشید، ویژگی‌های دیدگاه ایده‌آل را متوجه شده‌اید. یکی از این ویژگی‌ها این است که متن نظرات مشتریان حداقل 500 کاراکتر باشد. مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده، بیان‌گر این است که تقریباً همه خریداران (97 درصد) به دنبال نظراتی هستند که طولانی‌تر نوشته شده‌اند. از این بین 68 درصد خریداران همیشه نظرات بلند مشتریان را مطالعه می‌کنند. در واقع می‌توان گفت هنگامی که مشتریان کلمات کلیدی و مهمی را در نظرات خود به کار می‌برند، خریداران بیشتری را به مطالعه این نظرات تشویق خواهند کرد.

    جالب است بدانید که روند خریداران در مطالعه نظرات طولانی‌تر به این صورت است:

    • 41 درصد به طور مداوم
    • 29 درصد بعضی اوقات
    • 27 درصد همیشه
    • 3 درصد اصلاً

    خواندن نظرات برای بسیاری از خریداران مهم است. برای مثال خریداری که پوست حساس دارد، سعی می‌کند برای خریداری لوازم آرایش حتماً نظرات را مطالعه کند تا محصول خریداری شده به سلامتی او آسیب نزند.

    برای اینکه کار سنجش طول نظرات به درستی انجام شود، می‌توانید کدی را برای فرم نظرسنجی مشتریان طراحی کنید که تعداد کاراکترهای نظر و میزان کیفیت آن را نشان می‌دهد و وقتی به میزان ایده‌آل رسید، نوتیفیکیشنی نمایش داده شود که این نکته را به مشتریان اطلاع دهد.

    متن کمکی

    یکی از ابزارهایی که در فرم نظرسنجی مشتریان بسیار کمک‌کننده است، متن‌های کوتاه و عباراتی هستند که مشتریان را به نگارش صحیح نظرات هدایت می‌کنند. به این معنا که علاوه بر طولانی بودن متن نظرسنجی، نکاتی مورد اشاره قرار می‌گیرند که لازم هستند. به این ترتیب متن‌های نظرسنجی پاسخگوی نیاز شما و خریداران خواهند بود.

    مجموعه‌ای از تصاویر و ویدیوهای واقعی

    مجموعه‌ای از تصاویر و ویدیوهای واقعی

    یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین عناصر یک فرم نظرسنجی، مجموعه تصاویر و ویدیوهایی است که توسط مشتریان ارسال خواهد شد. خریداران فقط به عکس‌های موجود در بروشورهای محصولات اکتفا نمی‌کنند. بلکه تصاویر و فیلم‌های واقعی از محصولات را در نظر دارند. مواردی که کاربران این محصولات همراه با توضیحاتی به اشتراک گذاشته‌اند. بر اساس مطالعه‌ای که بازاریابان انجام دادند، 77 درصد از مشتریان به طور مرتب یا همیشه به تصاویر و ویدیوهایی توجه می‌کنند که کاربران و به نوعی خریداران قبلی به اشتراک گذاشته‌اند.

    در ادامه این مطالعه، برندی که فایل‌های صوتی و تصویری گالری را بر اساس محتواهای تولید شده توسط کاربران سازمان‌دهی کرده با نتیجه شگفت‌انگیزی مواجه شده است. تعداد بازدیدکنندگان فروشگاه اینترنتی با رشد 106 درصد بیشتر از حد متوسط میزان بازدیدها همراه بود.

    • بهتر است در طراحی فرم نظرسنجی، گزینه‌ای را آماده کنید که به مشتریان اجازه بدهد فایل‌های صوتی و تصویری خود را ارسال کنند.

    آماده کردن جمع‌بندی فرم نظرسنجی

    اگرچه فرم نظرسنجی نباید کوتاه باشد اما این فرم هم پایانی دارد. شما می‌توانید با افزودن گزینه‌هایی مانند «این کالا را توصیه می‌کنم» و «این کالا را توصیه نمی‌کنم» به فرم خود، مشتریان را از پایان نظرسنجی مطلع سازید.

    شخصی‌سازی فرم نظرسنجی مشتریان

    اکنون که نکات مهم و اساسی درباره فرم نظرسنجی مشتریان را توضیح دادیم، نوبت به این می‌رسد که نکاتی را برای شخصی‌سازی این فرم ارائه دهیم. علت اصلی تأکید بر شخصی‌سازی فرم نظرسنجی این است که هر کسب‌وکار آنلاینی، روی محصول یا محصولات مشخصی تمرکز دارد. ویژگی‌های این محصولات در آماده کردن هر یک از عناصری که پیش از این اشاره کردیم الزامی هستند، نقش مهمی بازی می‌کنند. حتی کوتاه بودن پاسخ‌ها و ارائه توضیحات کامل برای سؤالات برای فروشگاه‌های آنلاین مختلف متفاوت هستند.

    در ادامه به عناصری می‌پردازیم که هنگام شخصی‌سازی فرم نظرسنجی مورد توجه قرار خواهند گرفت.

    1- رتبه‌بندی‌های فرعی

    اگرچه امتیاز دادن کلی به محصولات در گروه عناصر اصلی قرار دارد، اما گاهی فروشندگان و خرده‌فروشان برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره امتیازهای اعمال شده، برای بخش‌های فرعی فرم خود نیز امکان امتیازدهی ستاره‌ای را فراهم می‌کنند. این مرحله در تصمیم‌گیری دقیق‌تر نیز به خریداران کمک می‌کند.

    2- سایز محصولات در فرم نظرسنجی

    بر اساس تحقیقات میدانی، 89 درصد از خریداران پوشاک و کفش هنگام انتخاب کالای مورد نیاز، اندازه و تناسب را در نظر می‌گیرند. اما ارزیابی این عوامل هنگام خرید آنلاین دشوار است. البته ابزارهایی مانند «نمودار اندازه» کمک می‌کنند. با این حال، بسیاری از برندها و خرده‌فروشان حوزه پوشاک با کمک بازخورد جمع‌آوری شده، عامل «اندازه یا سایز» را در نمایش نظرات ارائه می‌دهند.

    3- نظرات مرتبط با خدمات و تحویل سفارشات

    اگرچه فرم نظرسنجی مشتریان روی محصولات و خدمات تمرکز دارند، برخی فروشگاه‌های آنلاین و خرده‌فروشان درباره خدمات ارائه شده توسط فروشگاه و تحویل به‌موقع سفارشات هم بازخورد دریافت خواهند کرد. نکته قابل توجه این است که 88 درصد مشتریان معتقدند کیفیت خدمات فروشگاه‌ها و تحویل سفارشات به اندازه کیفیت محصولات برایشان اهمیت دارد.

    اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره عملکرد فروشگاه آنلاین خود به دست آورید، کافی است بخشی را به نظرسنجی درباره خدمات و تحویل سفارشات اختصاص دهید.

    4-برچسب‌ها در پرسش‌ها

    شما این امکان را دارید که برای مشخصات مختلف هر محصولی، توضیحات، مزایا و معایب آماده کنید. به این ترتیب خریداران با کلیک بر هر کدام از مزایا، معایب و ویژگی‌های محصول به توضیح دقیق‌تری درباره آن مشخصه‌ها دست پیدا می‌کنند. با نمایش اطلاعات کامل‌تر و توضیحاتی مربوط به نظرات مشتریان می‌توانید به خریداران کمک کنید که بهترین تصمیم را بگیرند.

    • تعداد بازدیدکنندگانی که به برچسب‌ها (Tags) توجه می‌کنند تا اطلاعات کامل‌تری به دست آورند 78 درصد بیشتر از حد متوسط هستند.

    5- افزودن سؤالات خاص

    افزودن سؤالات خاص

    علاوه بر سؤالاتی که در عموم فرم‌های نظرسنجی توضیح داده می‌شوند، شما می‌توانید پرسش‌هایی را آماده کنید که مخصوص کسب‌وکار شماست. به این ترتیب به خریداران اعلام می‌کنید که طیف گسترده‌ای از مردم مورد توجه شما قرار دارند. برای مثال وقتی محصولات آرایشی می‌فروشید، در پرسشنامه خود درباره تأثیر محصولات بر انواع پوست‌ها بپرسید و مزایا و معایب آن محصولات را برای انواع پوست‌ها درخواست کنید. به این ترتیب خریداران متوجه این موضوع خواهند شد که شما در تهیه محصولات خود به انواع پوست‌های چرب، خشک، حساس یا معمولی دقت می‌کنید.

    6- ایمیل دلخواه

    گاهی اوقات گزینه‌هایی برای جمع‌آوری نظرات مشتریان وجود دارند که در نظرات نمایش داده نمی‌شوند. ایمیل دلخواه (Opt-in Email) یکی از این موارد است. برای مثال شما به مشتریان خود پیام می‌دهید که در صورت تمایل، آدرس ایمیلشان را برای دریافت روزنامه ثبت کنند. به این ترتیب در حالی که فرم نظرسنجی را پر می‌کنند، ایمیلشان در بانک اطلاعاتی شما ثبت خواهد شد.

    7- پرسیدن سؤالات خاص درباره یک محصول

    پرسیدن سؤالات خاص درباره محصول

    آخرین موردی که می‌توانیم برای شخصی‌سازی فرم نظرسنجی مشتریان به شما ارائه دهیم، پرسیدن سؤالات خاص درباره محصولات است. اگر شما فروشگاه آنلاینی دارید که مجموعه‌ای از محصولات را عرضه می‌کند، می‌توانید بر اساس دسته‌بندی محصولات، سؤالات خاص‌تری را در فرم نظرسنجی قرار دهید. به این ترتیب کسب اطلاعات با جزئیات بیشتر برای شما و خریدارانتان امکان‌پذیر خواهد بود.

    جمع‌بندی

    • بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که فرم نظرسنجی باید ساده و صریح باشد. شما باید هنگام طراحی فرم، هدف خود را برای نظرسنجی مورد توجه داشته باشید.
    • اگر شما بخواهید قابلیت (Submit) را برای نظرات مشتریان فعال کنید، دو گزینه دارید. اول اینکه این قابلیت را در همان صفحه ایمیل فعال کنید. دومین گزینه نیز فعال کردن آن در فرم نظرسنجی مشتریان در وب‌سایت است.
    • هنگام ارسال فرم باید توجه داشته باشید که فرصتی به مشتریان برای استفاده کردن محصولات بدهید تا نظرسنجی را با دقت کامل و درست آماده کنند.
    • بسیاری از مشتریان وقتی متوجه می‌شوند با ارسال فرم نظرسنجی مشتریان شانسی برای شرکت در قرعه‌کشی دارند، با اشتیاق بیشتری نظرات خود را برای فروشگاه‌های اینترنتی ارسال می‌کنند.
    • رتبه‌بندی ستاره‌ای، عنوان، نظر، نام مستعار و موقعیت مکانی در فرم نظرسنجی مشتریان از ملزومات به حساب می‌آیند.
    • شما به کدام عوامل در طراحی فرم نظرسنجی مشتریان دقت می‌کنید؟ کدام بستر را برای نظرسنجی مناسب می‌بینید؟ خوشحال می‌شویم که نظرات و تجارب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منبع

    powerreviews

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.