لجستیک در متاورس چگونه خواهد بود؟ بررسی تمامی ناگفته‌ها

0

چقدر درباره لجستیک در متاورس اطلاعات دارید؟ آیا شما هم برای متاورس آینده روشنی را متصور می‌شوید؟ به‌ نظر می‌رسد پایه‌های فناوری در چند سال آینده به قدری رشد می‌کند که شاهد یک انقلاب جدید در صنعت اینترنت خواهیم بود. جایی که متاورس پای خود را از دنیای بازی و سرگرمی‌های ویدیویی، فراتر می‌گذارد و جنبه‌های بسیار بیشتری از زندگی واقعی ما انسان‌ها را دربر می‌گیرد. با توجه به آنچه درباره متاورس شنیده‌ایم، این تصور ایجاد می‌شود که این فضا قرار است روند کنونی ما را برای جهانی با آینده‌ای متفاوت‌تر آماده کند.

به همین دلیل این پرسش ایجاد می‌شود که در چنین شرایطی لجستیک در متاورس چگونه خواهد بود؟ صنعت لجستیک در این دنیای مجازی چگونه کار می‌کند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها اول مقدمه‌ای بر جهان مجازی متاورس خواهیم داشت، سپس تمامی جوانب لجستیک در این فضا را بررسی خواهیم کرد.

معرفی دنیای مجازی متاورس

قبل از اینکه به بررسی لجستیک در متاورس بپردازیم، پیش‌زمینه و تعریفی از متاورس و نحوه عملکرد آن خواهیم داشت. متاورس (Metavars) به عنوان یک کلمه انگلیسی تعریفی از یک فراجهان است. بسیاری از افراد متاورس را با نام دنیای دیجیتالی یا دنیای مجازی می‌شناسند. دنیایی که شرایط خاصی را فراهم می‌کند تا افراد به کمک دستگاه‌های دیجیتالی مختلف، در محیط‌هایی مجازی فعالیت کنند، ارتباط برقرار کنند و به بازی کردن مشغول شوند.

این فضای واقعیت مجازی دو جهان متا و دنیای واقعی را با هم ترکیب می‌کند و فضایی سه بعدی را ایجاد می‌کند که کاملاً مانند دنیای واقعی و به صورت تعاملی خواهد بود. در این فضا حتی دارایی‌ها و ساختمان‌های دیجیتال وجود دارند و افراد می‌توانند درست مانند فضای واقعی آن‌ها را خریداری  و استفاده کنند. متاورس به گونه‌ای است که مرز بین زندگی واقعی و تعاملات آنلاین را محو می‌کند. هرچند که در حال حاضر پلتفرم‌هایی کمی هستند که می‌توانند از این فضا پشتیبانی کنند. در این دنیا یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی جای اینترنت امروزی را خواهند گرفت.


بیشتر بخوانید: ارتقای سطح خدمات یا SLA چیست و چه کاربردی در صنعت پست دارد؟

آنچه در ظهور این واقعیت مجازی نقش پررنگی داشت، فناوری بلاک‌چین بود. برای مثال از پول‌های مجازی گرفته تا ایجاد زیرساخت‌های فناوری، همگی به کمک فناوری بلاک‌چین ایجاد می‌شوند. از آنجایی که افراد و شرکت‌های زیادی در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهند کرد، خیلی زود درباره ایجاد شهرهای فراجهانی مطابق با واقعیت خواهیم شنید. اینجاست که بحث لجستیک در متاورس پیش خواهد آمد. اینکه چگونه تدارکات و لجستیک در متاورس کار می‌کنند، بحثی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

متاورس یک دنیای مجازی سه‌ بعدی محسوب می‌شود که در آن افراد می‌توانند تمامی تجربیات واقعی خود را به صورت مجازی و در قالب بازی، کار، تجارت و تعامل، زندگی کنند.

صنعت لجستیک در متاورس چگونه خواهد بود؟

با توجه به تعاریف جسته‌ و گریخته از متاورس، متوجه شدیم این فضا یک واقعیت مجازی است که نسخه‌ای سه بعدی از جهان واقعی ما خواهد بود. اما همان‌طور که گفتیم این جهان تنها به صنایع بازی و سرگرمی ختم نمی‌شود. با توجه سرمایه‌گذاری‌ها و پیش‌بینی‌هایی که انجام می‌شود، انتظار می‌رود که فرآیندهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی به صورت شکل جدیدی از روابط و در ارتباط با بخش‌های لجستیک و خرده‌فروشی در این دنیا انعکاس پیدا کند.

صنعت لجستیک در متاورس چگونه خواهد بود؟

هرچند که واقعاً به طور قطع نمی‌توان گفت که همه پیش‌بینی‌ها در متاورس به واقعیت بپیوندند یا اینکه بحث لجستیک در متاورس واقعاً زمانی به‌ کار آید. اما آنچه از شواهد برمی‌آید این است که هوش مصنوعی سازنده متاورس زمانی برای پر کردن شکاف بین دنیای لجستیک فیزیکی و دیجیتالی استفاده می‌شود.

لجستیک در متاورس می‌تواند تحول بزرگی پیدا کند. این فضای واقعیت مجازی به عنوان یک کانال جدید امکان تبادل و تعامل بین برندها، مشتریان و محصولات مجازی را در دو دنیای مختلف فراهم می‌کند. برای مثال زمانی که قصد خرید یک دست مبل را داریم، می‌توانیم نسخه سه‌بعدی آن را در  گوشه‌ای از خانه قرار دهیم و با تست کردن ظاهر و فرم مبلمان‌های مختلف به صورت غیرحضوری و در قالب متاورس، مبلمان واقعی مورد نظر خود را سفارش دهیم. یا اینکه تصور کنید که قصد خرید لباس به صورت اینترنتی دارید. در این حالت شما می‌توانید با تست کردن لباس، رنگ و اندازه آن، موردی را سفارش دهید که بیشتر مناسب شماست.

البته لجستیک در متاورس به همین چند مورد ختم نمی‌شود و می‌توان در این فضا کارهای بسیار بیشتری انجام داد. از این طریق برندهای مختلف می‌توانند طیف وسیع‌تری از محصولات و خدمات خود را آزمایش و سفارشی‌سازی کنند. تمامی این کارها بدون پرداخت هزینه‌های تولید و توسعه و برحسب نیاز و علاقه مشتریان خواهد بود.

با توجه به ویژگی‌های لجستیک در متاورس، می‌توان گفت عوامل مختلفی باعث می‌شوند که فرایندهای تجاری در این پلتفرم ساده‌تر و هزینه‌های تولید و توسعه کمتر شوند.

موارد تأثیرگذار متاورس در لجستیک

متاورس می‌تواند مزایای متعددی را برای برندهای مختلف به‌ دنبال داشته باشد، اما این تمام ماجرا نیست. برای اینکه درک بهتری از لجستیک در متاورس داشته باشید، باید موارد زیر را مرور کنید.

1. تدارکات مجازی

وقتی صحبت از لجستیک یا زنجیره تأمین دیجیتالی می‌شود، ما با مفهوم جدیدی روبه‌رو نیستیم. طبق آمار به‌دست آمده بسیاری از رهبران تجاری بزرگ در دنیا بخش اعظمی از سازمان خود را درگیر تحولات دیجیتال کرده‌اند. می‌توان بر این اساس آینده‌ای را متصور شد که سایر تجار و کسب‌وکارها هم از فضای دیجیتال به‌ نفع خود استفاده کنند. با این وجود هنوز فیزیکی بودن بیش از لجستیک در فضای دیجیتال اهمیت دارد. اما با روی کار آمدن متاورس می‌توانیم شاهد ارتقای صنعت لجستیک دیجیتال حتی برای تأمین تدارکات فیزیکی باشیم.

طبق شواهد می‌توان انتظار داشت که لجستیک در متاورس بیش از امروزه ارتقا پیدا کند.

2. شیوه تولید

یکی دیگر از تحولات لجستیک در متاورس، تولید خواهد بود. در فضای واقعیت مجازی سه‌بعدی این امکان برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم است که با این ابزار، شبیه‌سازی محصولات فیزیکی را به صورت دیجیتال انجام دهند. چنین شرایطی می‌تواند خلاقیت و طراحی در کالاها و خدمات را گسترده‌تر از همیشه کند. ایجاد حالت سه‌بعدی نه ‌تنها برای مصرف‌کننده، بلکه برای تولیدکنندگان هم سودمند خواهد بود. افراد از این طریق می‌توانند روند تولید را سریع‌تر کنند که به مقرون‌به‌صرفه بودن کالاها کمک زیادی می‌کند.

3. بالا رفتن سرعت توسعه محصولات

فضایی که در متاورس ایجاد می‌شود، فرصت تعامل و بررسی بازخوردها در مورد یک محصول جدید را بیشتر می‌کند. این افزایش سرعت باعث کاهش چرخه عمر محصولات و از آن‌سو، بالا رفتن سرعت توسعه محصولات به دلیل به اشتراک‌گذاری ایده‌های نوآورانه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چطور با کمترین هزینه پستی سفارش مشتری را ارسال کنیم؟

4. به نمایش گذاشتن مراحل لجستیک

یکی دیگر از مواردی که این روزها بسیاری از افراد درگیر آن هستند، این است که زنجیره تأمین کالاهای مختلف از تولید مواد اولیه گرفته تا ساخت قطعات مختلف و مونتاژ آن‌ها، چگونه است؟ زمانی که بحث لجستیک در متاورس پیش آید، به دلیل نمایش زنده‌ای که در این فضای واقعیت مجازی وجود دارد، شفافیت تولید، توزیع و فروش محصولات مختلف بالاتر خواهد رفت.

5. خرید شفاف

شرایط در متاورس به گونه‌ای خواهد بود که امکان خرید شفاف و کارآمدتر از آنچه اکنون شاهد آن هستیم، فراهم می‌شود. برای مثال خریداران می‌توانند برای کاهش هزینه‌های خود بدون داشتن واسطه با تولیدکننده اصلی ارتباط برقرار کنند. زمانی که یک فضا چنین شرایطی را ایجاد کند، نه تنها خرید محصولات شفاف‌تر می‌شود، بلکه به دلیل تعامل بهتر و بهبود همکاری بین بخش‌های مختلف، کیفیت محصول و خدمات گوناگون نیز افزایش پیدا می‌کند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    6. بهبود شیوه انبارداری

    در بحث لجستیک در متاورس، انبارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا انبارداری در متاورس بهینه‌تر از قبل می‌شود؟ همان‌طور که تا اینجا متوجه شدیم، متاورس هم می‌تواند منجر به طراحی بهتر شود و هم اینکه همکاری بین ذینفعان مختلف را به‌ دنبال داشته باشد. زمانی که تمامی افراد از کارگران تا صاحبان تولید و حتی مهندسان بتوانند در یک جهان‌ سه‌بعدی با هم تعامل داشته باشند، انبارداری و مکان‌یابی برای آن کارآمدتر از گذشته خواهد شد.

    چه شرکت‌هایی در حال ساخت متاورس هستند؟

    فراتر از بحث لجستیک در متاورس، این واقعیت مجازی است که به یکی از مباحث مهم این روزهای بازار فناوری تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌ها هستند که روی ساخت ویژگی‌های جدید در این فضا و اجرای نوآوری‌ها متمرکز شده‌اند. تمامی این فعالیت‌ها به این دلیل است که غول‌های بزرگ فناوری اعتقاد دارند که متاورس می‌تواند روزی درست مانند فضای مجازی و اینترنت رشد کند و به سرعت در بین کاربران محبوب شود. از جمله شرکت‌هایی که روی این پروژه سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده‌اند و احتمالاً بر روی لجستیک در متاورس هم کار می‌کنند، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.

    چه شرکت‌هایی در حال ساخت متاورس هستند؟

    1.شرکت متا

    متا یا همسان فیسبوک سابق که چندین ماه پیش به یکباره نام خود را تغییر داد، سردمدار اصلی توسعه متاورس در درجه اول برای بازیکنان و گیمرها و سپس برای سایر کاربران این فضاست. گفته می‌شود که سرمایه‌گذاری اصلی متا بر روی یک ابر کامپیوتر است که برای تأمین انرژی متاورس در حال ساخت است. طبق آمارها این کامپیوتر می‌تواند در هر ثانیه کوئینتیلیون‌ها عملیات را انجام دهد.

    بیشتر بخوانید: دراپ شیپینگ

    2. شرکت انویدیا

    این شرکت به عنوان یک تولیدکننده تراشه‌های گرافیکی و اخیراً ریزتراشه‌های بخش هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. این نام در بین مشتریان خود به خوبی شناخته شده است و شهرت آن به دلیل فناوری پیشرفته‌ای است که در ساخت محصولات خود استفاده می‌کند. این شرکت هم با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده می‌تواند روزی برای لجستیک در متاورس فعالیت کند.

    3. مایکروسافت

    مایکروسافت را که دیگر همه می‌شناسیم. نقش این شرکت هم در توسعه و تجهیز متاورس کم نیست. کار مایکروسافت این است که به تولید برنامه‌های کاربردی با ویژگی‌های جدید در متاورس بپردازد. این شرکت توجه خود را بر روی فعالیت کاربران و بازیکنان در محیطی امن قرار داده است. مایکروسافت را نیز می‌توان یکی از تأمین‌کنندگان لجستیک در متاورس برشمرد.

    4. اسنپ‌چت

    این شرکت هم از دیگر پیشگامان سرمایه‌گذاری در فضای متاورس محسوب می‌شود. اسنپ‌چت عمده فعالیت خود را بر ایجاد فیلتر آواتار در فضای واقعیت افزوده قرار داده است. این شرکت فیلتری را ایجاد می‌کند که به هر کاربر اجازه می‌دهد تا چهره و پوشش خود را بر اساس حال و هوای سه‌بعدی عوض کند. به طور کلی سرمایه‌گذاری اسنپ‌چت برای ایجاد و به‌روزرسانی انسان‌های مجازی است.

    از دیگر شرکت‌هایی که برای توسعه متاورس و به‌ دنبال آن تأمین لجستیک در متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌توانیم به شرکت گوگل، شرکت اپل، شرکت دسنترالند، شرکت سازنده نرم‌افزار یونیتی و شرکت روبلوکس اشاره کنیم.

    اگر در زمینه لجستیک و کاهش هزینه‌های مربوط به آن، نیاز به مشاوره تخصصی دارید، لطفا فرم زیر را پر کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل شود.

      نتیجه‌گیری

      • متاورس یک دنیای واقعیت مجازی است که منجر به تلاقی دنیای فیزیکی و دیجیتال می‌شود.
      • افراد می‌توانند در فضای متاورس درست مانند فضای فیزیکی اما به صورت مجازی و سه‌بعدی زندگی کنند.
      • از ویژگی‌های اصلی متاورس می‌توانیم به بالا رفتن سطح تعامل و شبیه‌سازی محیط با دنیای واقعی اشاره کنیم.
      • با توجه به افزایش میزان تولید، بهبود تجربه خرید، کاهش هزینه‌های تولید و مواردی از این دست، می‌توان لجستیک در متاورس را امری بهبود یافته نسبت به دنیای واقعی دانست.
      • از نظر شما آیا آنچه درباره متاورس متصور می‌شود به واقعیت خواهد پیوست؟ آیا جامعه جهانی از این محیط سه‌بعدی استقبال خواهد کرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

      پرسش‌های پرتکرار

      منابع:

      frachtbox

      analyticsinsight

      generixgroup

      ارسال یک پاسخ

      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.