حریم خصوصی اینستاگرام کجاست و چطور میتوان آن را فعال کرد؟

0

قفل کردن حریم خصوصی اینستاگرام می‌تواند به سادگی تنظیم پروفایل خود در وضعیت “خصوصی” باشد اما شما می‌توانید بسیار بیشتر از آن بهره‌برداری کنید و طیف وسیعی از محافظت‌های دیگر وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. می‌‌توانید حساب خود را عمومی نگه دارید، اما آن را کمی محافظت کنید، یا حتی محافظت‌‌های سخت‌تری نسبت به پست‌ها و استوری‌های خود اضافه کنید.

شرکتی که مالک اینستاگرام، فیسبوک و واتس‌اپ است، قبلاً فیسبوک نام داشت. اخیرا این شرکت نام خود را به Meta تغییر داد، اما بسیاری از چیزهای دیگر تغییر نکردند. به عنوان مثال، این برنامه‌ها همچنان زیرساخت، فناوری و داده‌های کاربر را به اشتراک می‌گذارند و اگر کاربر اینستاگرام هستید، اطلاعات شخصی شما برای اهداف تجاری مختلف، از جمله هدف قرار دادن تبلیغات برای شما در سراسر اینترنت و در سرتاسر پلت فرم فیس‌بوک استفاده می‌شود.

اینستاگرام کنترل‌‌های حریم خصوصی کمتری نسبت به فیسبوک دارد، اما تنظیماتی وجود دارد که می‌توانید اگر می‌خواهید روی اطلاعاتتان کنترل داشته باشید، آن‌ها را تنظیم کنید.

شما نمی‌توانید داده‌های جمع‌آوری شده توسط اینستاگرام را از شرکت مادر خود دور نگه دارید، اما می‌توانید نحوه استفاده از اطلاعات خاص و شخصی خود را تنظیم کنید. از جمله اقدامات دیگر، می‌‌توانید دسترسی برنامه به اطلاعات مکانی را محدود کنید، پست‌های خود را محدود به مخاطبان منتخب کنید، و برخی تبلیغات هدفمند را تنظیم کنید.

اکثر کاربران از طریق اپلیکیشن به اینستاگرام دسترسی دارند، اما برخی از تنظیمات حریم خصوصی اینستاگرام تنها زمانی قابل دسترسی هستند که با استفاده از مرورگر وارد شوید.

افزایش فروش در اینستاگرام

حریم خصوصی اینستاگرام کجاست؟

اولین و ساده‌ترین کاری که می‌توانید برای حریم خصوصی اینستاگرام خود انجام دهید این است که صفحه خود را در وضعیت خصوصی یا شخصی قرار دهید.

حساب خود را روی خصوصی تنظیم کنید

تنظیم حساب روی خصوصی ساده‌ترین کاری است که می‌توانید برای قفل کردن پروفایل خود انجام دهید. این بدان معناست که در آینده، هیچ کس نمی‌تواند عکس‌ها یا استوری‌های شما را ببیند مگر اینکه شما آنها را تأیید کرده باشید.

هنگامی که حساب شما خصوصی است، افراد جدیدی که از پروفایل شما بازدید می‌کنند فقط نام و تصویر شما را خواهند دید. از آنجا، آنها می‌توانند درخواست کنند تا شما را دنبال کنند و شما باید درخواست آنها را تأیید کنید تا اطلاعات‌تان برای آنها به نمایش در بیاید.

برای تنظیم حساب شخصی خود:

  • برای حریم خصوصی اینستاگرام به منوی تنظیمات بروید. این گزینه در صفحه پروفایل شما در پشت منوی همبرگری در گوشه بالا سمت راست پنهان شده است. یک منوی جانبی با چندین گزینه باز می‌شود. می‌توانید از چرخ دنده‌ای که در پایین ظاهر می‌شود به تنظیمات خود دسترسی پیدا کنید.
  • از آنجا به «Privacy» > «Account Privacy» بروید و تنظیمات «Private Account» را فعال کنید.

یک هشدار مهم: هرکسی که قبلاً شما را در زمانی که حساب‌تان از نوع عمومی بود دنبال می‌کرد، همچنان شما را دنبال می‌‌کند. این بدان معناست که اگر کسی وجود دارد که می‌‌خواهید دسترسی به او را رد کنید، باید او را از لیست فالوورهای خود حذف کنید.

برای حذف شخصی که شما را دنبال می‌کند:

  • به پروفایل خود بروید و روی تعداد فالوورهای خود ضربه بزنید
  • در فهرست خود پیمایش کنید و روی دکمه «حذف» در کنار نام هر کسی که می‌‌خواهید از شر آن خلاص شوید ضربه بزنید.

از استوری‌های خود محافظت کنید

اینستاگرام به شما این امکان را می‌‌دهد افرادی که استوری‌‌های شما را می‌بینند (حلقه تصاویری که بعد از ۲۴ ساعت ناپدید می‌‌شوند) را محدود کنید و از اشتراک‌ گذاری بیشتر آن‌ها جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: نصب مجدد اینستاگرام در گوشی جدید

برای پنهان کردن استوری خود از افراد خاص:

  • به «تنظیمات» > «حریم خصوصی» > «استوری» بروید
  • «مخفی کردن استوری از» را انتخاب کنید. لیستی از دنبال کنندگان شما را باز می‌کند. برای قطع دسترسی، روی دایره کنار نام آنها ضربه بزنید.

همچنین می‌توانید از اشتراک گذاری استوری خود توسط افراد جلوگیری کنید:

  • به همان صفحه بروید («تنظیمات» > «حریم خصوصی» > «استوری. به پایین بروید، جایی که بخشی با عنوان «اشتراک ‌گذاری» وجود دارد.
  • گزینه‌ای را مشاهده خواهید کرد که می‌گوید «اجازه اشتراک گذاری». غیر فعال کردن این گزینه باعث می‌‌شود افراد نتوانند استوری‌های شما را به دیگران ارسال کنند.
  • همچنین می‌‌توانید «اجازه اشتراک‌ گذاری مجدد در استوری‌ ها» را خاموش کنید تا از اضافه کردن پست‌های شما به استوری‌‌های نیز جلوگیری کنید.
  • برای جلوگیری از اشتراک ‌گذاری استوری‌های خود در فیس ‌بوک، «اشتراک‌ گذاری استوری در فیسبوک» را غیرفعال کنید. این بدان معناست که آنها فقط در اینستاگرام پست خواهند کرد.

در نهایت، می‌‌توانید از ویژگی Close Friends حریم خصوصی اینستاگرام برای محدود کردن دسترسی استوری‌‌های خود به افراد خاص استفاده کنید.

  • برای تعیین اینکه چه کسانی در آن گروه از افراد هستند، به «تنظیمات» > «حریم خصوصی» > «استوری» بروید
  • روی Close Friends ضربه بزنید و شروع به اضافه کردن افراد کنید. وقتی افراد به این گروه اضافه می‌شوند (یا حذف می‌شوند) مطلع نمی‌شوند.

تنظیمات حریم خصوصی اینستاگرام

در ادامه نکات پیشرفته‌تری برای تنظیمات حریم خصوصی اینستاگرام به شما معرفی خواهیم کرد.

تنظیمات حریم خصوصی اینستاگرام

موقعیت مکانی اینستاگرام را حذف کنید

دسترسی اینستاگرام به موقعیت مکانی به شما این امکان را می‌دهد که پست‌ها را به طور خودکار با مکان خود برچسب گذاری کنید. و اینستاگرام از داده‌های موقعیت مکانی برای توصیه محتوای افرادی که آنها را دنبال نمی‌کنید استفاده می‌کند.


بیشتر بخوانید: ترفندهای تولید محتوای جذاب در اینستاگرام برای افزایش نرخ تعامل

اما اینستاگرام همچنین از موقعیت مکانی برای کمک به سایر شرکت‌ها برای ارسال تبلیغات هدفمند استفاده می‌کند. و این فقط در اینستاگرام اتفاق نمی‌افتد. داده‌ها به پروفایل فیس بوک شما متصل می‌شوند و این شرکت با تبلیغاتی که در سرتاسر وب از جمله در سایر برنامه‌ها می‌بینید، درگیر است. اگر با آن راحت نیستید، به راحتی می‌توانید دسترسی برنامه به GPS گوشی خود را خاموش کنید. اگر بخواهید، همیشه می‌توانید آن را بعداً دوباره روشن کنید. در واقع، اینستاگرام احتمالاً هر چند وقت یک بار از شما می‌خواهد که این دسترسی را بازگردانید.

فیس ‌بوک و اینستاگرام همچنان می‌‌توانند با استفاده از اطلاعات دیگر، از جمله آدرس IP و اتصالات وای ‌فای، موقعیت مکانی شما را استنباط کنند. اما لغو مجوزهای  GPS، ردیابی دقیق مکان شما را دشوارتر می‌کند. برای دسترسی به این حریم خصوصی اینستاگرام کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

در آیفون: به تنظیمات گوشی > حریم خصوصی > خدمات موقعیت مکانی > اینستاگرام > هرگز بروید.

در اندروید: به تنظیمات گوشی > مکان > دسترسی برنامه به مکان > اینستاگرام > رد کردن گوشی بروید. این دستورالعمل‌ها برای Google Pixel هستند؛ ممکن است در برخی دستگاه‌‌ها کمی متفاوت باشند. در نسخه‌های دیگر Android، تنظیمات مکان گاهی اوقات در منوی مجوزها قرار دارند.

اجازه ندهید غریبه‌ها پست‌های شما را ببینند

به طور پیش ‌فرض، اینستاگرام حساب شما را برای هر کسی که از این برنامه استفاده می‌‌کند قابل مشاهده می‌‌کند. ولی می‌توانید این نوع حریم خصوصی اینستاگرام را فعالسازی کنید. افراد باید قبل از اینکه بتوانند پست‌ها و ویدیوهای شما را ببینند، درخواستی برای دنبال کردن شما ارسال کنند.

اینستاگرام می‌‌گوید روشن کردن این تنظیمات بر کسی که قبلاً شما را دنبال می‌‌کرد تأثیری نخواهد گذاشت. آنها همچنان می‌توانند پست‌های شما را ببینند.

در اپلیکیشن: با کلیک کردن روی منو در پایین سمت راست به پروفایل خود بروید > منو را در بالا سمت راست باز کنید > تنظیمات > حریم خصوصی را کلیک کنید. کلید حساب خصوصی را روشن کنید.

تبلیغات اینستاگرام را شخصی سازی کنید

شما نمی‌توانید از تبلیغات هدفمند در اینستاگرام انصراف دهید، اما چند ابزار وجود دارد که به محض یافتن تنظیمات، نحوه استفاده پلتفرم از داده‌های شما برای تبلیغات را محدود می‌کند.

یک گزینه تنظیماتی مانع استفاده فیسبوک و اینستاگرام از داده‌هایی می‌شود که شرکت‌های دیگر برای کمپین‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند. گزینه دیگر متا را از استفاده از فعالیت شما در فیس بوک و اینستاگرام برای نمایش تبلیغات در برنامه‌ها و وب سایت‌هایی که شرکت‌های دیگر دارند، باز می‌دارد. در هر دو مورد، همچنان تعداد یکسانی از تبلیغات را مشاهده خواهید کرد، اما فیس بوک و اینستاگرام می‌گویند که برخی از دسته بندی‌های داده‌های شما برای هدف گذاری غیرمجاز خواهند بود.

نکته اینجاست: شما باید تنظیمات دوم را در فیسبوک تنظیم کنید، نه در اینستاگرام. به گفته استفانی چان، سخنگوی شرکت، وقتی این کار را انجام می‌‌دهید، متا تا زمانی که بتواند حساب‌‌های مختلف شما را با هم تطبیق دهد، این تغییر را در تمام سرویس ‌هایش اعمال می‌کند.

مجموعه دوم دستورالعمل‌های زیر برای یک مرورگر وب است، اما می‌توانید تنظیمات را در اپلیکیشن موبایل فیس بوک نیز انجام دهید. اگر کاربر فیس بوک نیستید، راهی برای تنظیم دومین گزینه وجود ندارد.

در اپلیکیشن: با کلیک کردن روی منو در پایین سمت راست به پروفایل خود بروید > منو را در بالا سمت راست باز کنید > تنظیمات > تبلیغات > داده‌های مربوط به فعالیت شما از شرکا. حالا تمام گزینه‌ها را خاموش کنید.

در رایانه: وارد فیس بوک شوید > روی فلش رو به پایین در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید > تنظیمات و حریم خصوصی > تنظیمات > از منوی سمت چپ، تبلیغات را انتخاب کنید > از منوی سمت چپ، روی تنظیمات آگهی > تبلیغات نمایش داده شده کلیک کنید. فیس بوک > کلید را خاموش کنید.

تبلیغاتی را که در برخی موضوعات مشاهده می‌کنید محدود کنید

اینستاگرام بیشتر پول خود را از طریق تبلیغات به دست می‌آورد و هیچ راهی برای متوقف کردن کامل دیدن آنها وجود ندارد. با این حال، می‌توانید سعی کنید از تبلیغات در چند موضوع منتخب اجتناب کنید. برای فعالسازی این نوع حریم خصوصی اینستاگرام به منوی اولویت‌‌های موضوع آگهی بروید و می‌توانید به اینستاگرام بگویید که می‌‌خواهید تبلیغات کمتری در رابطه با الکل، فرزندپروری، حیوانات خانگی، مسائل اجتماعی، انتخابات و سیاست ببینید.

همین تنظیمات را در حساب‌های فیسبوک خواهید دید. در هر دو مورد، شرکت تضمین نمی‌‌کند که تبلیغات مرتبط با این موضوعات را به طور کامل مشاهده نخواهید کرد. این تنظیمات برای محافظت از حریم خصوصی شما کار زیادی انجام نمی‌دهند، اما یکی از چند روشی هستند که می‌توانید فید رسانه خود را برای تجربه‌ای سالم‌تر و دلپذیرتر تنظیم کنید. برای بستن این نوع حریم خصوصی در اینستاگرام می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

در اپلیکیشن: با کلیک کردن روی نماد در سمت راست پایین به پروفایل خود بروید > منو را در بالا سمت راست باز کنید > تنظیمات > تبلیغات > موضوعات آگهی > روی موضوعی که می‌خواهید اجتناب کنید > ذخیره ضربه بزنید.

از اکانت اینستاگرام خود در برابر هکرها محافظت کنید

یکی از ساده‌ترین راهکارها برای افزایش امنیت صفحه، استفاده از احراز هویت چند عاملی (MFA) است که به احراز هویت دو مرحله‌ای معروف است. این گزینه برای بسیاری از خدمات در دسترس است. ممکن است قبلاً از آن برای ایمیل یا حساب بانکی خود استفاده کرده باشید.

اگر آن را روشن کنید، اینستاگرام هر زمان که از یک مرورگر جدید یا دستگاه ناآشنا وارد سیستم شوید، کدی را برای شما ارسال می‌کند که از آن برای تأیید هویت شما استفاده می‌کند.

کارشناسان موافق هستند که پیام‌های متنی امن‌‌ترین گزینه برای احراز هویت چند عاملی نیستند، و برای افزایش بیشتر، اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک اپلیکیشن این احراز هویت را تنظیم کنید. اپلیکیشن‌هایی مانند Google Authenticator یا Duo Mobile گزینه‌هایی از این دست موارد هستند.

با روشن بودن  MFA، هیچ کس نمی‌تواند به حساب شما وارد شود مگر اینکه به تلفن و رمز عبور شما دسترسی داشته باشد. برای این حریم خصوصی اینستاگرام راهکار زیر پیش روی شماست:

در اپلیکیشن: با کلیک کردن بر روی نماد در سمت راست پایین به پروفایل خود بروید > منو را در بالا سمت راست باز کنید > تنظیمات > امنیت > تأیید هویت دو مرحله‌ای > روی روش ورود به سیستمی که می‌خواهید استفاده کنید ضربه بزنید و دستورالعمل‌های بعدی را دنبال کنید.

اشتراک گذاری داده‌ها را با سایر شرکت‌ها محدود کنید

می‌ توانید اینستاگرام را به برنامه‌های خارجی متصل کنید که برخی افراد از آن برای انجام کارهایی مانند برنامه‌ ریزی پست‌ ها، ویرایش عکس‌ها و تجزیه و تحلیل فعالیت فالوورها استفاده می‌کنند.

برنامه‌های متصل به حساب اینستاگرام شما می‌توانند به برخی از داده‌های شما دسترسی داشته باشند. هرچه برنامه‌های بیشتری را به هم متصل کنید، در برابر خطرات امنیتی و حریم خصوصی آسیب پذیرتر خواهید بود. 

اینستاگرام بررسی نوع داده‌ها و مجوزهایی را که در اختیار دیگران قرار داده اید را آسان می‌کند. شما می‌توانید دسترسی به برنامه‌هایی را که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را از طریق حریم خصوصی اینستاگرام زیر لغو کنید.

در اپلیکیشن: با کلیک کردن روی نماد در پایین سمت راست به پروفایل خود بروید > منو را در بالا سمت راست باز کنید > تنظیمات > امنیت > برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها > فعال > در کنار یک برنامه خاص، روی حذف ضربه بزنید.

تصمیم بگیرید چه کسی می‌تواند در اینستاگرام به شما پیام بدهد

پیام‌ها جزء اصلی تجربه اینستاگرام هستند. هرکسی که دنبال می‌کنید می‌‌تواند برای شما پیام ارسال کند، اما به ‌طور پیش ‌فرض، وقتی فردی که دنبال نمی‌‌کنید سعی می‌‌کند با شما تماس بگیرد، پیام‌های او در برگه «درخواست‌‌های پیام» قرار می‌گیرد.

می ‌توانید پیام‌‌های موجود در پوشه درخواست‌ها را بدون اینکه طرف مقابل بداند که به آن‌ها نگاه کرده ‌اید، بخوانید. این کار به شما امکان می‌‌دهد پیش‌ نمایش کوچکی قبل از اینکه تصمیم بگیرید یک پیام را باز کنید، دریافت کنید.

با این حال، شما می‌توانید تصمیم بگیرید که به هیچ وجه این پیام‌ها را دریافت نکنید. یا، برای افرادی که در فیس بوک با آنها دوست هستید اما نه در اینستاگرام، می‌توانید برعکس این کار را انجام دهید و هر پیامی را مستقیماً به پوشه چت معمولی ارسال کنید تا مطمئن شوید که آنها را از دست ندهید.

اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد که نحوه مدیریت این پیام‌ها را به دقت تنظیم کنید. می‌‌توانید برای دسته‌‌های مختلف افراد، مانند دوستان یا افرادی که دنبال نکرده‌ اید، انتخاب‌های خاصی داشته باشید. برای بستن حریم خصوصی اینستاگرام مراحل زیر را انجام دهید:

در اپلیکیشن: با کلیک کردن روی نماد در سمت راست پایین به پروفایل خود بروید > منو را در بالا سمت راست باز کنید > تنظیمات > حریم خصوصی > پیام‌ها > برای اتصالات احتمالی مختلف، روی ضربه بزنید و نحوه تماس با شما را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    همگام سازی مخاطبین خود را متوقف کنید

    اینستاگرام از یک سری تکنیک برای پیشنهاد اکانت‌های جدید به شما برای فالو کردن استفاده می‌کند.

    هنگامی که به هر شرکتی اجازه دسترسی به لیست مخاطبین خود را می‌دهید، دشوار است که بدانید آنها با آن چه خواهند کرد. تعدادی از گزارش ‌ها، از جمله یکی از محققان دانشگاه‌‌های پرینستون در سال 2018، حاکی از آن است که فیس ‌بوک از اطلاعات دفترچه آدرس کاربران برای هدف قرار دادن دوستانشان با تبلیغات استفاده کرده است.

    اگر به اینستاگرام اجازه داده اید که مخاطبین‌تان را اسکن کند، هنوز برای تغییر نظر دیر نشده است. از روش‌های زیر می‌توانید این نوع حریم خصوصی اینستاگرام را فعال کنید:

    در اپلیکیشن: با کلیک کردن روی نماد در پایین سمت راست به پروفایل خود بروید > منو را در بالا سمت راست باز کنید > تنظیمات > حساب > همگام سازی مخاطبین > کلید خاموش را خاموش کنید.

    در مرورگر رایانه: وارد اینستاگرام شوید > روی عکس نمایه خود در بالا سمت راست کلیک کنید تا منو باز شود > تنظیمات > مدیریت مخاطبین > حذف همه.

    نشان ندهید که آنلاین هستید

    اینستاگرام قابلیتی را راه اندازی کرد که به کاربران امکان می‌دهد ببینند افرادی که فالو می‌کنند یا به آنها پیام می‌دهند چه زمانی آنلاین هستند. این ممکن است برای تصمیم گیری در مورد زمان ارسال میم یا پیام جدید مورد علاقه خود به یک دوست مفید باشد، اما دیدن وضعیت آنلاین سایر کاربران مستلزم آن است که شما نیز آن را عمومی کنید. اگر معامله ارزشمندی به نظر نمی‌رسد، می‌توانید این ویژگی را خاموش کنید.

    در اپ: با کلیک کردن بر روی نماد در سمت راست پایین به پروفایل خود بروید > منو را در بالا سمت راست باز کنید > تنظیمات > حریم خصوصی > وضعیت فعالیت > کلید را خاموش کنید.

    نحوه استفاده اینستاگرام از حساب شما برای ساخت شبکه را محدود کنید

    شاید متوجه شده باشید که وقتی یک حساب کاربری جدید را دنبال می‌کنید، اینستاگرام توصیه می‌کند که چند کاربر مشابه را بررسی کنید. همین اتفاق برعکس هم می‌‌افتد: اینستاگرام حساب شما را به افراد دیگر توصیه می‌‌کند.

    اگر می‌خواهید فالوورهای بیشتری جذب کنید، این قابلیت مفید است؛ اما همچنین می‌‌توانید پیدا کردن خود را سخت‌‌تر کنید. برای دسترسی به تنظیمات مناسب، باید از یک مرورگر استفاده کنید، نه اپلیکیشن.

    در مرورگر: وارد اینستاگرام شوید > روی عکس نمایه خود در بالا سمت راست کلیک کنید تا منو باز شود > نمایه > ویرایش نمایه > علامت گزینه پیشنهادات حساب مشابه را بردارید.

    منابع:

    consumerreports

    theverge

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.