آموزش دانلود موزیک بدون کپی رایت برای اینستاگرام

آموزش دانلود موزیک بدون کپی رایت برای اینستاگرام

اگر در فضای مجازی مشغول به تولید محتوا باشید و وظیفه تولید محتوای ویدیویی بر عهد شما باشد، قطعا به مشکل کپی رایت برخورده‌اید. مسئله کپی رایت زمانی مطرح می‌شود...

کوهیار بهارمست

نوسته شده در خرداد ۲۶, ۱۴۰۳

اشتراک گذاری:

اگر در فضای مجازی مشغول به تولید محتوا باشید و وظیفه تولید محتوای ویدیویی بر عهد شما باشد، قطعا به مشکل کپی رایت برخورده‌اید. مسئله کپی رایت زمانی مطرح می‌شود که شما از یک آهنگ روی ویدیو خود در اینستاگرام یا یوتیوب استفاده می‌کنید. و کپی رایت رو آن آهنگ مانع از انتشار ویدیوی شما روی یوتیوب یا اینستاگرام می‌شود. در این مطلب از مجله پادرو با یکدیگر به این مسئله می‌پردازیم که کپی رایت چیست و چه‌طور می‌توان آن را دور زد یا از موزیک‌هایی که کپی رایت ندارند استفاده کرد.

کپی رایت چیست؟

کپی رایت را در زبان فارسی با عنوان‌هایی مثل «حق نشر» یا «حق تکثیر» می‌شناسیم. در واقع کپی رایت همان حق انتشارِ یک اثر هنری است. هنرمندان از این امکان استفاده می‌کنند تا دیگران نتوانند بدون این که منفعتی به خود هنرمند برسد از اثرشان در جایی استفاده کنند.

این خبر خوبی برای تولید کنندگان محتوای ویدیویی نیست. چه راه حل‌هایی پیش روی شما به عنوان یک تولید کننده محتوا است؟

  • بعضی از آهنگ‌ها به اصطلاح «Royalty Free» هستند. به این منظور که هنرمند یا لیبل تولید کننده اثر، از حق انتشار یا همان کپی رایت اثر گذشت کرده‌اند. حال این گذشت می‌تواند دلایل متنوعی داشته باشد. ممکن است برای تبلیغ و بیشتر دیده شدن آن اثر باشد یا نشان از شیوه درآمدزایی متفاوت آن هنرمند و تولید کننده داشته باشد.
  • در بعضی موارد تولید کننده یا صاحب اثر به این شرط اجازه پخش اثر را می‌دهند که نام آن‌ها در محتوای تولید شده ذکر شود. این ذکر نام می‌تواند شرایط متفاوتی داشته باشد. گاهی نوشتن آن در قسمت کپشن اینستاگرام و یوتیوب کافی است.
  • در آخر اگر اصرار بر استفاده از یک آهنگ خاص روی ویدیو خود دارید و آن آهنگ کپی رایت دارد به ناچار باید حق انتشار آن را از صاحب اثر خریداری کنید.
دانلود اهنگ بدون کپی رایت اینستاگرام

چطور بفهمیم یک آهنگ کپی رایت دارد؟

اکنون که می‌دانید کپی رایت چیست و چه انواعی دارد، باید بدانید که چه طور می‌توانید کپی رایت داشتن آن‌ها را تشخیص بدهید.

اگر از تولید کنندگان محتوای تصویری در اینستاگرام و… هستید، برای اینکه مستقیماً یک آهنگ را جهت کپی رایت دار بودن یا نبودن بررسی کنید، می‌توانید از برخی وبسایت‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال وبسایت eproves.com به شما این امکان را می‌دهد که تنها با سرچ نام اثر و تولید کننده آن پی ببرید که آهنگ مد نظر شما کپی رایت دارد یا نه. همچنین نوع کپی رایتی که متوجه شما می‌شود را هم به شما توضیح خواهد داد.

اگر در یوتیوب فعالیت می‌کنید، یکی از راه‌های تشخیص اینکه که کپی رایتی متوجهِ ویدیوتان هست یا نه استفاده از خود یوتیوب است. همان‌طور که می‌دانید زمانی که شما ویدیوتان را در یوتیوب آپلود می‌کنید، مراحلی پیش از پابلیک شدن (انتشار عمومی) ویدیو وجود دارد که به شما اطلاعاتی در مورد در آمدزایی ویدیو و… می‌دهد. اگر بگذارید که ویدیو شما به طور کامل پردازش شود، با رفتن به بخش «Checks» می‌توانید اطمینان پیدا کنید که کپی رایت متوجه ویدیو شما می‌شود یا خیر.

مقاله مرتبط: دانلود آهنگ بدون کپی رایت با ۹ منبع قانونی

چطور آهنگ بدون کپی رایت برای اینستاگرام دانلود کنیم؟

برای دانلود موزیک بدون کپی رایت برای اینستاگرام، اول از همه باید بدانید سایت‌هایی هستند که هرکدام به شما امکان دسترسی به دریایی از آهنگ‌های بدون کپی رایت را می‌دهند. بعضی از این سایت‌ها نیاز به فیلتر شکن داشته و بعضی از آن‌ها نیز بدون فیلتر شکن قابل استفاده هستند.

تعدادی سایت اهنگ بدون کپی رایت خارجی:

  • freemusicarchive.org این وبسایت نیازی به فیلتر شکن ندارد.
  • www.free-stock-music.com برای دسترسی به این وبسایت باید از فیلتر شکن استفاده کنید.
  • pixabay.com/music برای دسترسی به این وبسایت باید از فیلتر شکن استفاده کنید.

سایت اهنگ بدون کپی رایت ایرانی خوب وجود ندارد و بهتر است از نسخه‌های خارجی استفاده کنید.

همچنین اگر به دنبال دانلود آهنگ بدون کپی رایت برای یوتیوب هستید چند راه پیش روی شما قرار دارد. اول از همه اینکه با رفتن به Audio Library در بخش youtube studio به دریایی از آهنگ های بدون کپی رایت دسترسی پیدا خواهید کرد که می‌توانید از آن‌ها در ویدیو یوتیوب خودتان استفاده کنید.

یک نکته بسیار مهم که در این بخش باید به آن توجه کنید این است که بخشی از موزیک‌های موجود در Audio Library در دسته آهنگ‌هایی هستند که تنها با ذکر نام تولید کننده امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد. پیش‌تر توضیح داده بودیم که در بعضی موارد تولید کننده یا صاحب اثر به این شرط اجازه پخش اثر را می‌دهند که نام آن‌ها در محتوای تولید شده ذکر شود. اما برای اینکه به طور کلی در Audio Library با این موزیک‌ها برخورد نداشته باشید، می‌توانید با انتخاب کردن گزینه attribution not required در بخش فیلترهای جستجو، کاری کنید که این موزیک‌ها دیگر برای شما نمایش داده نشوند.

اما کانال‌های یوتیوبی‌ هم هستند که به طور مستمر آهنگ های بدون کپی رایت یا همان Royalty Free آپلود می‌کنند. تعدادی از معروف‌ترین‌ها را در این بخش معرفی خواهیم کرد. از محتوای این کانال‌ها می‌توانید برای یوتیوب استفاده کنید و همینطور می‌توانید آن‌ها را دانلود کرده و در پلتفرم‌های دیگر از آن‌ها روی ویدیوهای‌ خود استفاده کنید. این کانال ها را می‌توان برای دانلود اهنگ بدون کپی رایت اینستاگرام نیز استفاده کرد.

کانال یوتیوب NoCopyrightSounds و همچنین کانال Royalty Free Music دو کانال معروف در زمینه آپلود آهنگ‌های بدون کپی رایت در یوتیوب هستند.

اما چه‌طور می‌توانید برای استفاده از محتوای این کانال‌ها در پلتفرم‌های دیگر آن‌ها را دانلود کنید؟

برای دانلود از یوتیوب راه‌های متنوعی وجود دارد که بنا به راحتی خودتان می‌توانید میان آن‌ها انتخاب کنید. اول از همه سایت‌های بسیاری هستند که با سرچ در گوگل به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید اما معروف‌ترین آن‌ها وبسایت ssyoutube.com است.

یکی دیگر از راه‌های دانلود محتوای یوتیوب استفاده از بات‌های تلگرامی است. ربات‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. برای مثال می‌توان به ربات utuberabot اشاره کرد. شما با فرستادن لینک یوتیوب و انتخاب فرمتی که می‌خواهید، محتوای یوتیوب را به صورت فایل تلگرامی از این ربات دریافت خواهید کرد.

کانال تلگرام موزیک بدون کپی رایت خوب وجود ندارد و بهتر است اگر با تلگرام کار می‌کنید از این ربات‌ها استفاده کنید.

کانال تلگرام موزیک بدون کپی رایت

چند ثانیه از آهنگ ها کپی رایت ندارد؟

مشکلات مربوط به کپی رایت معمولاً هیچ قاعده و قانون مشخصی ندارند. گاهی ممکن است هیچ قاعده و قانونی را رعایت نکنید و ویدیوی شما دچار مشکل نشود، و گاهی هم ممکن است همه‌چیز را طبق روال قانونی طی کنید اما کپی رایت دست از سرتان برندارد.

اما به طور کلی اگر زیاد با مانع کپی رایت برخورد می‌کنید بهتر است با یک‌سری مسائل بنیادین آشنایی پیدا کنید تا شاید با تکرار نکردن بعضی اشتباهات و خطاها، کمتر با این مانع رو به رو شوید.

بسیاری سایت‌های راهنما گفته‌اند که اگر کمتر از ۳۰ ثانیه از یک آهنگ استفاده کنید، هیچ‌گاه به مشکل کپی رایت بر نمی‌خورید. اما بارها دیده شده است که ویدیوهایی که این قانون را رعایت کرده‌اند باز با مشکل کپی رایت رو به رو شده اند. شما می‌توانید خودتان آزمون و خطا کنید اما این قاعده هیچوقت همیشگی نیست. به عنوان مثال بعضی از آهنگ‌ها هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما حداقل هر ۸ ثانیه باید مکثی صورت بگیرد. وگرنه استفاده شما از آن آهنگ استفاده منصفانه نیست.

پیشنهاد مقاله: آموزش دانلود آهنگ ریلز اینستاگرام (آهنگ چالشی و زیبا)

بعضی‌ها می‌گویند اگر تا ۱۰ ثانیه از یک آهنگ استفاده کنید، ویدیو شما هیچوقت توسط بات‌های کپی رایت یوتیوب یا اینستاگرام بررسی نخواهد شد. این مسئله شاید حقیقت داشته باشد اما به هرحال حتی اگر تنها چند ثانیه از یک آهنگ را استفاده کرده باشید، تولید کننده آن اثر می‌تواند از شما شکایت کند.

در پایان باید گفت چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟ بهتر است از دریای آهنگ‌های بدون کپی رایتی که منابع بسیار متنوعی دارد استفاده کنید و هیچوقت سراغ آهنگ‌هایی که کپی رایت دارند نروید و خود را به دردسر نیندازید.

سخن آخر

در این مقاله از پادرو علاوه بر اینکه توضیح دادیم کپی رایت چیست، کوشیدیم راه‌هایی برای تشخیص کپی رایت دار بودن و نبودن آهنگ‌ها معرفی کنیم. همچنین به راه‌هایی برای دانلود موزیک بدون کپی رایت برای اینستاگرام و یوتیوب اشاره کردیم. امید است که این مقاله به کارتان بیاید و از آن نهایت استفاده را ببرید.

دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

سوالات متداول آهنگ بدون کپی رایت در اینستاگرام

آیا استفاده از آهنگ‌ بدون کپی رایت مشکلی برای ویدیوهای اینستاگرام ایجاد می‌کند؟

خیر، آهنگ های بدون کپی رایت هیچ‌گاه نه در یوتیوب و نه در اینستاگرام برای ویدیوی شما مشکلی ایجاد نمی‌کنند. درواقع این آهنگ‌ها راه حل مشکل حذف شدن ویدیوها در اینستاگرام و دیمانیتایز شدن ویدیوها در یوتیوب هستند.

چطور باید کپی رایت دار بودن یا نبودن یک آهنگ را بفهمیم؟

می‌توانید از برخی وبسایت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند مثل وبسایت eproves.com استفاده کنید. همچنین در یوتوب اگر بگذارید که ویدیو شما به طور کامل لود شود، با رفتن به بخش «Checks» می‌توانید اطمینان پیدا کنید که کپی رایت متوجه ویدیو شما می‌شود یا خیر.

از کجا آهنگ بدون کپی رایت پیدا کنیم؟

می‌توانید از وبسایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند مثل freemusicarchive.org استفاده کنید که نیاز به استفاده از فیلتر شکن هم ندارد. در یوتیوب نیز با رفتن به Audio Library در بخش youtube studio به دریایی از آهنگ های بدون کپی رایت دسترسی پیدا خواهید کرد که می‌توانید از آن‌ها در ویدیو یوتیوب خودتان استفاده کنید. همچنین کانال‌های یوتیوبی‌ای مثل NoCopyrightSounds  و  Royalty Free Music هم هستند که به طور مستمر آهنگ‌های بدون کپی رایت آپلود می‌کنند.

کوهیار بهارمست

نوسته شده در خرداد ۲۶, ۱۴۰۳

اشتراک گذاری:

در این مطلب بخوانید:

Table of Contents

آخرین مطالب