نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی برای فروشگاه‌ها با راهنما

0

این را بارها شنیده یا خوانده‌اید که یک صفحه اینستاگرامی خاص با برگزاری مسابقات هدفمند و مهیج به فروش بیشتر رسیده و یا فالوورهای زیادی جذب کرده است، آیا با نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی برای پیج فروشگاهی آشنا هستید؟

بعید است به عنوان کسی که تا این مرحله پیش آمده و در حال مطالعه این مقاله است، از قدرت بینظیر اینستاگرام برای رشد بازاریابی کسب و کار خود مطلع نباشید!

برگزاری مسابقات اینستاگرامی می‌تواند موجب رشد کسب‌و‌کار و ویروسی شدن فرایند رشد و آگاهی از برند یا همان brand awareness صفحه و کسب‌و‌کار شما شود. جای تعجب نیست که شرکت های کوچک و بزرگ به طور فزاینده ای از ابزارهای تعاملی مانند برگزاری مسابقه در اینستاگرام استفاده می‌کنند.

برگزاری مسابقه راهی شگفت انگیز برای دریافت user-generated content محتوای واقعی تولید شده توسط کاربر است که محصول شما را به مصرف کننده پیوند میزند.

برگزاری مسابقه اینستاگرامی

با نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی آشنا شوید

برای هر کاری دلیل داشته باشید!

امیدوارم به عنوان خواننده این متن، ادعای نویسنده را قبول داشته و آن را تایید کنید که انسان موفق کار بی‌دلیل و بیهوده انجام نمی‌دهد، شما نیز اگر تصمیم به برگزاری مسابقه را دارید باید نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی را بدانید. قدم اول در برگزاری مسابقه اینستاگرامی، برنامه‌ریزی مدون و دقیق است.

برای اینکه مسابقه شما موفقیت‌آمیز باشد باید برایش برنامه‌ریزی داشته باشید. هر چقدر بیشتر آماده باشید بخت بیشتری برای رسیدن به نتایج برنامه‌ریزی شده خواهید داشت و یک برنامه‌ریزی خوب حتی ممکن است نتیجه را از انتظارات شما فراتر ببرد.

یکی از روش‌هایی که سبب افزایش تعامل کاربر با صفحه شما می شود برگزاری مسابقه اینستاگرام است. البته باید توجه کنید که برگزاری مسابقه در پیج های اینستاگرامی از یک سری قواعد و اصول خاصی پیروی می کند و اگر شما خواستار برگزاری یک مسابقه موفق هستید حتماً باید نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی را بدانید.

درست مانند هر کمپین بازاریابی اصولی دیگری، شما باید اهداف خود را از برگزاری مسابقه اینستاگرامی مشخص کنید. بدون هدف، شما نمی توانید نتایج خود را اندازه گیری کنید یا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خود را تعیین کنید و اگر ROI خود را تعیین نکنید به این معنی خواهد بود که شما نمی‌دانید که چقدر در نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی موفق بوده اید.


بیشتر بخوانید: کمپین اینستاگرامی چیست و چه کمکی به فروش بیشتر می کند؟

باز هم مخاطب شناسی!

شناخت درست مخاطب و به ویژه مخاطب هدف در نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی بسیار حیاتی و تاثیرگذار است. در مورد مخاطب خود و بازارهای هدف خاصی که می خواهید در مسابقه وارد کنید، فکر و برنامه داشته باشید.

قطعا اگر مثلا دختران نوجوان در محدوده 13 تا 15 ساله بازار هدف شما باشد، نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی شما بسیار متفاوت خواهد بود با شرایطی که جامعه هدف شما پسران جوان دانشجو باشند.

نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی

تعیین بودجه!

مساله تعیین و مشخص کردن میزان سرمایه و بودجه از نکات بسیار مهم در نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی‌ست، اطمینان حاصل کنید که بودجه خود را به درستی تعیین کرده‌اید و به آن پایبند خواهید بود! حتما قبل از برگزاری مسابقه بودجه مناسبی برای آن در نظر بگیرید و سعی کنید همه هزینه‌‎ها را در این بودجه‌بندی لحاظ کنید.

تعیین جایزه!

یکی از نکات خیلی مهم در نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی این است که شما از قبل جایزه مسابقه را نیز مشخص کنید و با آرامش به برگزاری مسابقه بپردازید، چرا که اگر جایزه وعده داده شده به درستی تهیه نشود برای مشتریان یک فاجعه اقتصادی در کسب و کار است و شما به نوعی با این بی درایتی دست به یک خودکشی تجاری زده‌اید.

سعی کنید ایده‌هایی برای جوایزی که می‌خواهید ارائه کنید، داشته باشید جایزه مسابقه دقیقا همان چیزی است که به مخاطبین شما انگیزه شرکت در مسابقه را می‌دهد. جایزه مسابقه یکی از مهمترین عناصر موفقیت است.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جایزه در نظر گرفته شده متناسب با درجه سختی یا آسانی مسابقه باشد. مثلا اگر از مخاطب بخواهید که به فرض تنها یک عکس بگیرید، جایزه ارزان قیمت‌تری در نظر بگیرید.

    بازار و اهدافی که می خواهید جذب کنید را به خاطر داشته باشید. با یک مسابقه عکاسی شما می‌توانید به محتوای عمومی تولید شده توسط کاربر (ugc) دسترسی داشته باشید.

    قبل از اینکه مسابقه را آغاز کنید برنامه‌ریزی کنید که تا چه مدت آن را اجرا خواهید کرد. اگر شما یک جایزه بزرگ برای مسابقه در نظر گرفته‌اید، می‌توانید زمان مسابقه طولانی‌تری انتخاب کنید.

    در یک مسابقه اینستاگرامی برای افزایش فالوور موضوع خیلی مهم متن پست مسابقه در اینستاگرام و حتی بنر مسابقه اینستاگرامی است، از تاثیر طراحی مسابقه اینستاگرامی غافل نشوید چرا که می‌تواند فوق العاده تاثیرگذار و تعیین کننده باشد.

    در اینستاگرام شما می توانید با استفاده از یک هشتگ خاص، یک مسابقه را راه اندازی کنید و به کسانی که میخواهند وارد مسابقه شوند بگویید از این هشتگ استفاده کنند.

    تناوب و تنوع را رعایت کنید

    رعایت این نکته در نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی بسیار مهم است که اگر قصد برگزاری مسابقات متعدد دارید این مسابقات را در فواصل و تناوب زمانی مشخص برگزار کنید تا موجب بالاتر رفتن شدت اثر آنها بین مخاطبان علاقمند شود.

    وقتی با هدف رشد کسب‌و‌کار خود یک مسابقه اینستاگرامی برای افزایش فالوور برگزار می‌کنید، همه ابعاد باید زیر تحت نظارت شما باشد؛ از متن پست مسابقه در اینستاگرام و بنر مسابقه اینستاگرامی گرفته تا طراحی مسابقه اینستاگرامی، همه چیز باید در بهترین شرایط ممکن شکل بگیرند.

    برگزاری مسابقه اینستاگرامی

    شفاف باشید و صادق!

    شما باید تمام قوانین و مقررات مسابقه خود را مشخص کنید. برای مثال اگر شما به دنبال استفاده از روش تولید محتوا توسط کاربر هستید، لازم است که قوانین آن را برای شرکت‌کنندگان تشریح کنید. همچنین موضوعاتی که موجب حذف شرکت‌کنندگان از مسابقه خواهد شد را به طور کامل در قسمت قوانین مسابقه بیان کنید.

    تصميم بگيريد که شرکت کنندگان از چه پلتفرم‌هایی می‌توانند وارد مسابقه شوند. آیا فقط از طریق اینستاگرام می‌توانند وارد مسابقه شوند؟ یا اینکه اجازه ورود به مسابقه از طریق فیسبوک یا توییتر یا حتی وبسایت فروش اینترنتی شما ممکن خواهد بود؟

    مخاطبان شما باید بدانند که بر چه اساسی و یا با چه فرمولی مورد نقد و امتیازدهی شما قرار خواهند گرفت، اگر نتوانید به روشنی و با شفافیت به آنها توضیح بدهید که بر اساس چه معیار و منطقی فلانی برنده شد و فلانی شکست خورد، دست به یک آنتی برندینگ جدی زده‌اید!

    روش تحلیل نتایج و انتخاب برنده را مشخص کنید

    ابزار تحلیلی خود را قبل از شروع مسابقه تنظیم کنید. این کار به شما امکان می‌دهد که دستاوردهای خود را از برگزاری این مسابقه اینستاگرامی اندازه گیری کنید. آیا شما برندگان خود را از میان پاسخ‌های صحیح، به طور تصادفی، از طریق هیئت داوران یا از طریق قرعه کشی انتخاب می‌کنید؟ استفاده از عنصر قرعه کشی میزان وایرال شدن مسابقه شما را افزایش می‌دهد.

    اگر برایتان امکان داشته باشد در هر مرحله به صورت تدریجی، اطلاعات را ثبت کنید تا دستکم به صورت نموداری بتوانید آنها را تحلیل کنید. بهتر است همواره روند اجرای مسابقه را زیر نظر داشته باشید و به فاکتورهایی مثل تعداد شرکت کنندگان در مسابقه، تعداد پاسخ‌های صحیح، تعداد پاسخ‌های غلط، تعداد هشتگ‌های استفاده شده و شاخص‌های مربوط به مسابقه که قبل از اجرای مسابقه و در مرحله تدوین برنامه برای مسابقه تهیه شده اند توجه داشته باشید.

    راه نجاتی به نام هشتگ!

    یک هشتگ برای کمپین تبلیغاتی خود در نظر بگیرید. هشتگ‌ها در اینستاگرام بسیار مهم هستند. هشتگ راهی شگفت‌انگیز برای ارتباط با هر Instagrammer است. با استفاده از یک برچسب منحصر‌به‌فرد برای کمپین، شما جامعه‌ای از فالوورهای جدید برای خود ایجاد می‌کنید و هر فردی که وارد کمپین می‌شود، می‌تواند عکس‌های دیگر افراد را به طور مستقیم در قسمت جستجوی اینستاگرام تلفن همراه خود ببیند.

    یکی از سخت‌ترین کارها در خصوص نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی انتخاب یک هشتگ مناسب است که هم منحصر‌به ‌فرد باشد و هم جذابیت خاصی داشته باشد که شما با کمی خلاقیت می‌توانید به آن دست پیدا کنید‌. در اینستاگرام به هشتگی مناسب می‌گویند که اگر کاربری آن را جستجو کند تعداد پست‌های این هشتگ صفر باشد.

    در این صورت اگر کاربران در یک مسابقه هم شرکت کنند به راحتی می‌توانند از هشتگ شما استفاده کنند و شما هم تمامی پست‌هایی که مربوط به آن مسابقه هست را می‌توانید مشاهده کنید.

    مسابقه اینستاگرامی

    حتما از یک عنوان جذاب برای مسابقه اینستاگرامی خود استفاده کنید.بنری جذاب شامل جایزه ای که خواهید داد.نام برند شما.موضوع مسابقه…مختصر نویسی و شوخ طبعی را در بنر خود لحاظ کنید.

    گیمیفیکیشن!

    شما می‌توانید از تکنیک‌های بازی سازی یا gamification برای برگزاری موفق یک مسابقه اینستاگرامی استفاده کنید. به این صورت که یک بازی ساده طراحی کنید و از مخاطب بخواهید که پاسخ صحیح را پیدا کرده و جواب صحیح را در بخش کامنت وارد کند.

    پیش بینی یک مسابقه!

    شما می‌توانید مسابقه‌ای برگزار کنید و از مخاطب بخواهید که نتیجه یک مسابقه فوتبال، مثلا دربی یا جام جهانی یا مسابقات جهانی کشتی یا هر ورزش دیگری را پیش بینی کرده و از بین پاسخ های صحیح و همچنین از بین تمامی پاسخ ها (برای بالا رفتن نرخ مشارکت بهتر است تعدادی از جوایز در بین همه ی شرکت کنندگان قرعه کشی شود) تعدادی برنده انتخاب کنید.

    اگر در موقعیتی قرار دارید که باید در یک زمان کوتاه مسابقه اینستاگرامی  بسازید، یک مسابقه چالشی می‌تواند مفید باشد. با استفاده از این قالب مسابقه، فقط باید یک سوال ساده برای مخاطبان مطرح کنید و از میان افرادی که جواب درست می‌دهند، یک نفر را به قید قرعه برنده اعلام کنید! نیاز نیست یک سوال یا بازی پیچیده طراحی کنید! در حقیقت، مسابقات ساده تر عموما مشارکت بیشتری را جلب می‌کنند.

    لازمه برگزاری یک مسابقه در صفحات اینستاگرام آن است که شما یک سری نکات را رعایت کرده و همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های مشخص این مسابقه را راه‌اندازی کنید که تنها در این صورت این مسابقه شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر می کند.

    هدف شما از برگزاری مسابقه چیست؟

    • افزایش تعامل کاربران
    • افزایش فروش محصولات یک کسب‌و‌کار
    • برندسازی برای کسب‌و‌کارهای مختلف
    • افزایش فالوورهای یک صفحه اینستاگرامی

    در واقع شما با برگزاری مسابقه اینستاگرام در پیج خود از کاربران می‌خواهید که یکسری فعالیت‌هایی را در پیج‌تان انجام دهند تا برندسازی شما ما با موفقیت روبرو شود. پس شما باید یک هدیه مناسبی را در نظر بگیرید تا کاربر صرف‌نظر از زمان، انرژی و هزینه تمایل داشته باشد در مسابقه شما شرکت کند.

    ساخت فروشگاه در اینستاگرام

    بهتر است برای مسابقات اینستاگرام حدوداً ۳ الی ۷ روز را مشخص کنید، برنده را انتخاب کنید و بعد از آن جایزه را به فرد برنده بدهید. سعی کنید برای دادن جایزه از فرد برنده بخواهید که در محل کسب و کار شما حضور پیدا کند. فیلم کوتاهی هم از جایزه دادن به فرد برنده بگیرید و در صفحه خود منتشر کنید تا کاربران به شما اعتماد کنند.

    همه مسابقه باید در یک زمان خاص برگزار شود و مسابقه های اینستاگرامی باید بعد از چند روز تمام شود و هر چقدر مدت زمان مسابقه کمتر باشد برگزاری آن موفق تر است.

    تا اینجا با شما از نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی گفتیم و امیدواریم اطلاعات مناسب و کاربردی در اختیارتان قرار گرفته باشد اما نکته مهم این است که هر کسب‌وکاری، مسابقه خودش را برای صفحه خودش برگزار می‌کند و تجربه خاص خودش را خواهد داشت.

    مهم این است که دست به کار شویم و از یک نقطه منطقی آغاز به کار کنیم. داشن نقشه راه برای برگزاری یک مسابقه درست و اصولی اهمیت دارد.

    وقتی یک مسابقه اینستاگرامی برای افزایش فالوور برگزار می‌شود، بهتر است در متن پست مسابقه در اینستاگرام طوری رفتار شود که مخاطب مطمئن شود برای شما به عنوان برگزار‌کننده یک فرد غریبه نیست. حتی در  بنر مسابقه اینستاگرامی مراقب احساسات مخاطب خود باشید و در  طراحی مسابقه اینستاگرامی نهایت دقت و وسواس در احترام به مخاطب را لحاظ کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.