چگونه کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ راه‌اندازی کنیم؟

0

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی به یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب موفقیت در دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. در حقیقت، تأثیرگذاران یا همان اینفلوئنسرها با انتشار تبلیغات ویدیویی همسان و سایر محتواهای تبلیغاتی راهی برای معرفی برندها فراهم کرده‌اند. این موضوع کمک قابل توجهی به اجرای استراتژی‌های برندسازی در حوزه‌های تجاری مختلف می‌کند. در این مقاله از پادرو به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید مؤثرترین کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را راه‌اندازی و اجرا کنید.

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر اصطلاح نام‌آشنایی است که با محبوبیت شبکه‌های اجتماعی اهمیت آن بیش از پیش بر همگان آشکار شد. اینفلوئنسر در لغت به معنی تأثیرگذار (تأثیرگذارِ شبکه های اجتماعی) است که خیلی‌ها آن را با کلمه «شاخ فضای مجازی»، به خصوص «شاخ اینستاگرام» یاد می‌کنند. این افراد سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند که تعداد بسیار زیادی فالوئر داشته و محتواهای پربازدیدی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. این موضوع باعث شده که کسب‌وکارها از راهکار کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ برای پیشبرد اهداف تجاری خود استفاده کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

کسب‌وکارهای آنلاین با توجه به حوزه فعالیت خود با اینفلوئنسرهای فعال در همان حوزه ارتباط برقرار کرده و مارک تجاری خود را معرفی می‌کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است و توسط افرادی انجام می‌شود که دنبال‌کنندگان اجتماعی اختصاصی دارند و به‌ عنوان متخصص در جایگاه خود دیده می‌شوند. در اینجا باید بدانید که آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این مسیر، کسب‌وکارها از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند تا محصولات و خدمات خود را به فالوئرهای اینفلوئنسرها معرفی کنند. اهمیت این روش به دلیل اعتماد بالایی است که اینفلوئنسرهای اجتماعی با دنبال‌کنندگان خود ایجاد کرده‌اند و توصیه‌های آنها به عنوان نوعی اثبات اجتماعی برای مشتریان بالقوه برندها عمل می‌کند.

اینفلوئنسرها همان سلبریتی‌ها یا تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی هستند که با فالوئرهای اجتماعی و اختصاصی خود، امکان تبلیغ گسترده برندها را فراهم می‌کنند.

اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ

در حالی که بازاریابی اینفلوئنسر اینستاگرام یک استراتژی شناخته شده است، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز بستر مناسبی برای اینفلوئنسرهای خود فراهم کرده‌اند. همین موضوع باعث شده که کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی دیگری مانند اسنپ چت، یوتیوب و تیک تاک با مجموعه‌ای از تأثیرگذاران همکاری کرده و کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ مخصوص هر پلتفرم را راه‌اندازی کنند. البته نباید فراموش کنید که تفاوت ساختار و الگوریتم‌های هر شبکه اجتماعی و همچنین کاربران متفاوت هر کدام از آنها باعث شده که فرآیند راه‌اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ پلتفرم‌های مختلف با هم تفاوت‌هایی داشته باشند.

اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ

راه‌اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

برای این‌که کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را راه‌اندازی کنید، باید مراحل زیر را در نظر داشته باشید.

مخاطب هدف خود را پیدا کنید

قبل از این‌که به دنبال اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی برای همکاری باشید، باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. شما برای این‌که کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را با موفقیت اجرا کنید، باید به چند سؤال پاسخ بدهید:

  • آیا محتوای آنها با نام تجاری یا پیام کمپین شما مطابقت دارد؟
    • اینفلوئنسرها در صورتی در همکاری شما موفق هستند که به ابعاد مختلف حوزه فعالیتی شما تسلط داشته باشند.
  • چند فالوئر دارند؟
    • اینفلوئنسرهایی که فالوئرهای بیشتری دارند، تمایل به دریافت هزینه بالاتری دارند.
  • آیا فکر می‌کنید آنها در جایگاه شما تأثیرگذاران توانمندی هستند؟
    • شما می‌توانید سرنخ‌هایی در پروفایل آنها پیدا کنید تا مطمئن شوید که آیا فالوئرهای آنها چیزی را که پست می‌شود، دوست دارند؟
  • فالوئرها چقدر تأثیر پذیرفه و جذب محتوا می‌شوند؟
    • برای بررسی میزان جذب فالوئرهای آنها، می‌توانید پست‌های اخیر آنها را مرور کنید و به نظرات هر پست نگاه کنید.
    • این نکته در بررسی میزان موفقیت کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ نقش مهمی بازی می‌کند.
  • آیا آنها تقویم تولید محتوا دارند؟
    • شما تأثیرگذاری را می‌خواهید که به طور منظم پست می‌گذارد و با فالوئرهای خود ارتباط برقرار می‌کند.
  • آیا قبلاً با رقبای شما همکاری داشته‌اند؟
    • این نکته را حتماً بررسی کنید که آیا آنها قبلاً با هر یک از رقبای شما همکاری داشته‌اند یا خیر؟

درک واضح مخاطبان هدف به شما کمک می‌کند که تأثیرگذاران مناسبی را پیدا کنید. اگر مخاطبان هدف شما عمدتاً مد را دنبال می‌کنند، باید به دنبال تأثیرگذاران حوزه مد باشید.

اهداف خود را تعریف کنید

واضح است که بسیاری از کسب‌وکارها قصد دارند از انواع کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ برای تبلیغ مارک تجاری خود استفاده کنند. اما قبل از اینکه کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را راه‌اندازی کنند، باید در مورد اهداف خود دقیق‌تر شوند. زیرا تعریف واضح اهداف به آنها کمک می‌کند تا اثربخشی کمپین خود را دقیق‌تر اندازه‌گیری کنند.

عموماً این سؤال‌ها مطرح می‌شود که آیا می‌خواهیم درآمد خود را افزایش دهیم؟ یا می‌خواهیم فالوئرهای بیشتری داشته باشیم و تعامل را در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهیم؟ اما هدف صاحبان کسب‌وکارها هر چه باشد، باید مطمئن شوند که می‌خواهند از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود به چه چیزی برسند.

اهداف خود را تعریف کنید

معیارهای عملکرد را انتخاب نمایید

پس از تعیین اهداف، نوبت به تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای کمپین‌ها می‌رسد. برای هر هدفی، شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط شما متفاوت خواهند بود. اگر شما هم یکی از همان صاحبان کسب‌وکارها یا متخصصان دیجیتال مارکتینگ هستید که می‌خواهند کمپین‌های خود را راه‌اندازی کنند، باید نکته‌ای را در نظر داشته باشید.
اگر می‌خواهید مارک تجاری خود را میان کاربران هر شبکه اجتماعی معرفی کنید، باید به نرخ تعامل، فالوئرهای شبکه‌های اجتماعی، دسترسی، تعامل و سایر عوامل توجه داشته باشید. اما اگر هدف شما افزایش درآمد است، باید روی معیارهایی مانند نرخ تبدیل و نرخ کلیک تمرکز کنید.

به طور کلی، تعیین اهداف و معیارهای عملکرد به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا موفقیت کمپین خود را به طور دقیق اندازه‌گیری کنند. این مرحله کمک می‌کند که استراتژی‌های متفاوتی را در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود به کار بگیرند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    شبکه‌های اجتماعی مناسبی انتخاب کنید

    محتوایی که با همکاری اینفلوئنسرها ایجاد می‌کنید باید متناسب با هر کدام از شبکه‌های اجتماعی که با آن کار می‌کنید، تنظیم شود. هر پلتفرم نقاط قوت خود را دارد و نتایج بازاریابی ممکن است بسته به کانالی که انتخاب می‌کنید، متفاوت باشد. هنگام راه‌اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود باید به سه عامل مهم توجه کنید:

    • مخاطبان هدف: پلتفرمی را که مخاطبان شما در آن هستند، انتخاب کنید.
      • به عنوان مثال، اگر می‌خواهید با نوجوانان یا بزرگسالان جوان ارتباط برقرار کنید، ممکن است Snapchat گزینه بهتری برای راه‌اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ باشد.
    • محتوای تصویری یا متنی: اگر می‌خواهید اینفلوئنسر عکسی را پست کند، ممکن است که اینستاگرام یا پینترست انتخاب بهتری باشد.
      • این در حالی است که برای ویدیوها، یوتیوب یا فیسبوک و برای متن‌های کاری هم لینکدین انتخاب درستی محسوب می‌شوند.
    • لینک خروجی: هدایت افراد به یک وب‌سایت خارجی از هر شبکه اجتماعی نکته سومی است که برای راه‌اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ باید در نظر داشته باشید.
      • قابلیت سوایپ (Swipe) در استوری به شما در این کار کمک می‌کند.

    برای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق، پلی را انتخاب کنید که برای محصولات شما مناسب است. مطمئن شوید که بیشتر مخاطبان هدف شما از پلتفرم انتخابی استفاده می‌کنند.

    اینفلوئنسرهای مناسب را پیدا کنید

    یافتن اینفلوئنسرهای مناسب برای تبلیغ برند، حیاتی‌ترین گامی است که هنگام اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ باید برداشت. به همین دلیل باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد همکاری با اینفلوئنسرها، کمی تحقیق کنید. برای این منظور، اول از همه، شما باید فهرستی از بهترین اینفلوئنسرها را تهیه کنید. اینفلوئنسرهایی که در حوزه شما محبوب هستند به شما کمک می‌کنند تا به مخاطبان هدف خود برسید. شما باید به ارزش‌ها و سبک زندگی هر تأثیرگذار نگاه کنید. در حالت ایدئال، باید تأثیرگذاری را انتخاب کنید که ارزش‌هایش با ارزش‌های برند شما همسو باشد. توجه به نتایج عملکرد اینفلوئنسرهای مختلف کمک می‌کند که به نتایج احتمالی همکاری خود با آنها پی ببرید.

    3 راه برای یافتن اینفلوئنسرها

    بسته به مقدار زمان و هزینه‌ای که می‌خواهید صرف کنید، راه‌های مختلفی برای یافتن اینفلوئنسرهای مناسب وجود دارد.

    • تحقیق دستی: به‌صرفه‌ترین راه، تحقیق دستی در هر شبکه اجتماعی است.
      • شبکه‌های اجتماعی همگی امکان جستجوی پروفایل‌ها را برای شما فراهم می‌کنند.
      • بهترین راه برای تحقیق در مورد کاربران این است که کلمه کلیدی کمپین خود را وارد کرده و از فیلترها برای محدود کردن نتایج جستجو استفاده کنید.
    • لیست فالوئرهای خود را نگاه کنید: گاهی اوقات، اینفلوئنسر مورد نظر شما ممکن است برند شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کند.
      • شما می‌توانید به صورت دستی لیست فالوئرهای خود را مرور کنید.
    • از یک پلتفرم بازاریابی تأثیرگذار استفاده کنید یا یک آژانس استخدام کنید: این روش کمی هزینه‌بر است، اما می‌تواند در زمان شما صرفه‌جویی کند و نتایج بهتری برای شما به ارمغان بیاورد.
      • به طور کلی، بیشتر پلتفرم‌ها امکان جستجوی دستی را به شما می‌دهند.
      • در حالی که اکثر آژانس‌ها کسی را دارند که در جستجو و همکاری به شما کمک کند.
      • این پلتفرم‌ها و آژانس‌ها اغلب سابقه همکاری‌ها و بررسی‌های اینفلوئنسرها را نگه می‌دارند.
      • این موضوع می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک کند.

    اگر به یک اینفلوئنسر خاص علاقه دارید، باید محتوایی که در گذشته ایجاد کرده‌ (نمونه کارهای او) را مرور کنید. همچنین به تعداد لایک‌ها و کامنت‌های همه پست‌های تبلیغاتی نگاه کنید.

    به اینفلوئنسرهای مورد نظر خود برسید

    هنگامی که تعدادی اینفلوئنسر بالقوه پیدا کردید، برای برنامه‌ریزی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ باید با آنها تماس بگیرید. 3 راه اصلی وجود دارد که با آنها می‌توانید با اینفلوئنسرها در تماس باشید:

    • ایمیل : قدیمی‌ترین روش این است که به هر کسی که می‌خواهید با او کار کنید، ایمیل بزنید.
    • ارسال پیام مستقیم: هر شبکه اجتماعی قابلیت پیام‌رسانی مستقیم دارد که امکان ارتباط را برای شما فراهم می‌کند.
    • کامنت زدن: یکی دیگر از راه‌های ارتباط برقرار کردن با تأثیرگذاران مورد نظر و کامنت گذاشتن زیر پست‌های آنهاست.

    کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را هماهنگ کنید

    اکنون نوبت به راه‌اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما می‌رسد. در این بخش باید ابعاد مختلف همکاری خود را بررسی کنید.

    • اهداف شما: اینفلوئنسرها با آگاهی درباره اهداف شما می‌توانند پست‌های بهتری منتشر کنند.
    • دستورالعمل: اجازه دهید که تأثیرگذار انتخابی درباره پست‌ها تصمیم بگیرد، زیرا به فالوئرها بیشتر اشراف دارد.
      • از آنجایی که به برند و اهداف کمپین خود را بهتر از آنها تسلط دارید، باید دستورالعمل خود را به آنها اطلاع دهید.
    • بررسی تمام جزئیات: تمام جزئیات را در نظر داشته باشید تا مدیریت کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ به خوبی پیش رود.
      • اگر زمان برای کمپین شما مهم است، می‌توانید تاریخ و زمان پست را هماهنگ کنید.

    بررسی نتایج کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

    اکنون نوبت به آن رسیده که موفقیت خود را در تمام مراحل و نتایج برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، دقیق بررسی کنید.

    • معیارهای شما چگونه تغییر کرده است؟
    • کدام تأثیرگذار در افزایش فروش نقش بارزتری داشته است؟
    • آیا کاری هست که دفعه بعد متفاوت انجام دهید؟

    جمع‌بندی

    • اینفلوئنسر یا تأثیرگذار، فردی معروف در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان اختصاصی است.
    • کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ امکان معرفی گسترده برند و محصولات شما را فراهم می‌کند.
    • انتخاب اینفلوئنسر با بررسی حوزه فعالیت، فالوئرهایی که دارد و بررسی میزان موفقیت او راحت‌تر انجام می‌شود.
    • مدیریت کمپین و بررسی نتایج اجرای آن، شما را در ادامه همکاری با فرد تأثیرگذار کمک می‌کند.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    buffer

    SmartInsight

    SproutSocial

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.