با 5 تاثیر ویژگی محصول در فروش بیشتر آشنا شویم

0

شما با کدام تاثیر ویژگی محصول در فروش آشنایی دارید؟ ما در زندگی روزمره انواع مختلفی از محصولات را خریداری می‌کنیم تا نیازهای متنوع خود را برآورده نماییم. به این ترتیب می‌توان گفت محصولی قابل خرید است که ظرفیت برآوردن خواسته‌های ما را داشته باشد. همین باعث می‌شود که هنگام خرید خود به تمام مشخصات محصولات در فروشگاه‌های حضوری یا اینترنتی توجه کنیم. تمام این نکات باعث می‌شوند که امروزه تأثیر ویژگی محصولات در فروش بر کسی پوشیده نباشد. زیرا همه ما می‌دانیم با دانستن ویژگی‌های هر محصول می‌توانیم درباره خرید آن تصمیم بگیریم. با این وجود قصد داریم که شما را با 5 تأثیر شگفت‌انگیز ویژگی محصولات در فروش آشنا کنیم.

ویژگی‌های محصول چیست؟

رفع نیاز مشتری با ویژگی محصول

پیش از آن‌که به تاثیر ویژگی محصول در فروش بپردازیم، باید نگاه دقیقی به «ویژگی محصول» بیندازیم. در تعریف ویژگی محصول باید بگوییم که هر آنچه تعریف دقیقی از محصول بدهد، به عنوان ویژگی محصول شناخته می‌شود. نمونه‌هایی از ویژگی‌های محصولات عبارتند از:

  • این لباس فری سایز است.
  • رنگ این محصول قرمز و سبز است.
  • جنس این محصول از کتان و پنبه است.

این ویژگی‌ها که به محصولات یا خدمات هر فروشگاه مربوط می‌شوند، به مشتریان در تصمیم‌گیری کمک می‌کنند.

تنوع ویژگی محصولات مانند رنگ

تمرکز بر تنوع ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر محصول می‌تواند به موفقیت شما در اجرای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ کمک کند. اگر در ادامه با دقت به نکات مرتبط با تأثیر ویژگی محصول در فروش نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اگر یک محصولی را با ویژگی‌های متنوع مانند رنگ‌، سایز، طرح و جزئیات متفاوت تولید کنید، پاسخگوی نیاز طیف وسیع‌تری از مشتریان خواهید بود. نمونه آشکار آن تفاوت رنگ گوشی آیفون 13 پرومکس است. مشتریان بر اساس سلیقه خود می‌توانند این گوشی هوشمند را به یکی از رنگ‌های سفید، قرمز، مشکی، آبی و صورتی خریداری کنند. یا اینکه بر اساس نیاز خود می‌توانند این گوشی را با حافظه داخلی 128 گیگابایت، 256 گیگابایت یا 512 گیگابایت تهیه کنند. به این ترتیب شاهد افزایش میزان فروش یک محصول با ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوع خواهید بود.

عوامل دیگری مانند سایز، جنس محصول، طرح‌های یک محصول و… روی تصمیم به خرید مشتری تاثیر می‌گذارند و اگر شما هنگام ارائه محصولات‌تان به این موارد اشاره کنید، در حقیقت تاثیر مستقیم روی خرید مشتری خواهید داشت و او را ترغیب می‌کنید تا بین گزینه‌های مختلف از یک محصول، بهترین را برای خودش انتخاب کند.

تنوع ویژگی محصولات مانند رنگ بندی، سایز، طرح و سایر جزئیات مشتریان بیشتری را به سوی محصول شما جذب می‌کند.

به نمایش گذاشتن ویژگی‌های محصول

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث افزایش فروش شما می‌شود، این است که ویژگی‌های محصول را به نمایش بگذارید. برای مثال اگر لباسی در رنگ‌های سبز، قرمز و مشکی موجود است، باید تمام رنگ‌ها را ذکر کنید و عکس مربوط به هرکدام را قرار دهید. زمانی که مشتری تصویر هرکدام از آن‌ها را ببیند، راحت‌تر و سریع‌تر تصمیم به خرید می‌گیرد. برای افزایش فروش می‌توانید تصاویر را به صورت خلاقانه‌تر در دسترس مشتری قرار دهید.

زمانی که شما تنوع محصولات خود را به کمک ویژگی‌های محصول مانند رنگ، سایز، طرح و… افزایش می‌دهید، بالطبع فروش بیشتری خواهید داشت چون بازه وسیع‌تری از کاربران را پوشش می‌دهید. تصور کنید شخصی برای خرید یک نوع لباس به دایرکت اینستاگرام شما مراجعه کند، زمانی که بداند رنگ‌بندی لباس به چه صورت است و تنها شامل یک رنگ نمی‌شود، احتمال خرید او افزایش می‌یابد. این موضوع در مورد سایز، طرح و سایر ویژگی‌های محصول هم صدق می‌کند.

ویژگی‌های یک محصول خوب چیست؟

تأثیر ویژگی محصول در فروش چگونه افزایش می‌یابد؟ آیا محصولات خوب ویژگی‌هایی متمایز از سایر محصولات دارند؟ و سؤالات دیگری برای افرادی مطرح می‌شوند که می‌خواهند فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنند. در پاسخ به این پرسش‌ها بهتر است نگاهی به ویژگی‌های یک محصول خوب بیندازیم.

شناخت کافی از مشتریان

مهم‌ترین ویژگی یک محصول خوب، توانایی آن در شناخت کافی از مشتریان است. در حقیقت، محصولی می‌تواند از نظر مشتریان برچسب «خوب» بگیرد که نیازهای آنها را پاسخ دهد. به این واسطه می‌تواند تأثیر قابل توجهی در فروش انواع فروشگاه‌های آنلاین و حضوری داشته باشد.

منحصربه‌فرد بودن

ویژگی‌های منحصر به فرد

یکی از ویژگی‌های متمایزکننده محصول خوب از محصول نامطلوب، منحصربه‌فرد بودن آن است. هنگامی که در تولید و عرضه محصولات و خدمات از ایده‌های خلاقانه استفاده می‌شود، شاهد استقبال بیش از پیش مشتریان خواهیم بود. همین نکته باعث می‌شود که فهرستی از محصولات برچسب «فروش ویژه» یا «پیشنهاد شگفت‌انگیز» داشته باشند.

مشوق مشتریان برای خرید

یکی از نکاتی که تأثیر ویژگی محصول در فروش را افزایش می‌دهد، نقش ویژگی‌های آن محصول در تشویق مشتریان به خرید محصول است. در واقع چنین محصولی برای مشتریان به خوبی شناخته می‌شود و خاص و منحصربه‌فرد است. حتی اگر نگاهی به محصولات برندهای مختلف بیاندازید، متوجه می‌شوید که آن‌هایی که توجه مشتریان را به خوبی جلب کرده‌اند، این افراد را به خرید نیز دعوت نموده‌اند. در نتیجه نرخ تبدیل (Conversion Rate) همراه با افزایش فروش رشد چشم‌گیری داشته است.

تاثیر کیفیت محصول در فروش آن

محصولاتی که کیفیت خود را در مرور زمان حفظ کرده یا ارتقاء داده‌اند، توانسته‌اند میزان فروش کسب‌وکارها را افزایش دهند. بنابراین کیفیت ویژگی مهمی برای یک محصول خوب به حساب می‌آید. همین نکته تاثیر ویژگی محصول در فروش را افزایش می‌دهد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    ایجاد فضای رقابتی

    تاثیر ویژگی محصول در فروش آنجایی پررنگ‌تر می‌شود که فضای رقابتی را برای برندهای مختلف وسیع‌تر می‌کند. در واقع، محصولاتی که توجه مشتریان مختلف را به خود جلب می‌کنند، مشوق خوبی برای تولیدکنندگان دیگر هستند که محصولاتی با همان ویژگی‌ها تولید کنند. برای نمونه یک محصول مثلاً یک نوع ماسک مو با نام‌های تجاری مختلف در بازار است و رقابتی میان برندها وجود دارد تا بتوانند محصول خود را که هر یک ویژگی خاصی دارد، بیشتر بفروشند اما تنها با اضافه کردن حجم یا بیتم جملاتی مانند “بر پایه آب” یا “فاقد پارابن” می‌توانید میزان فروش محصول را بالا ببرید. بنابراین قدرت محصول در ایجاد فضای رقابتی، تاثیر ویژگی محصول در فروش را نشان می‌دهد.

    ویژگی‌هایی مانند توانایی شناخت مشتریان، منحصربه‌فرد بودن و قدرت ایجاد فضای رقابتی با افزایش چشم‌گیر تاثیر ویژگی محصول در فروش همراه هستند.

    رفع نیاز مشتری با ویژگی محصول

    برای اینکه تاثیر ویژگی محصول در فروش بیشتر شود، باید نیاز مشتریان را به خوبی بشناسیم و البته در مرحله بعد آنها را به درستی برآورده کنیم. اما سؤالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که ویژگی‌های محصول چگونه از عهده رفع نیاز مشتریان برمی‌آیند؟ کافی است که به ویژگی‌های یک محصول خوب که پیش از این اشاره کردیم، نگاهی بیندازید. همانطور که در همان ابتدا اشاره کردیم، محصولی که شناخت کافی از نیازهای مشتریان داشته باشد و با ایده‌های خلاقانه، منحصربه‌فرد بوده و فضایی رقابتی به وجود بیاورد، می‌تواند احساس مشتریان را برانگیخته و آنها را برای خرید کردن ترغیب کند.

    در واقع نیاز مشتریان در صورتی با ویژگی‌های محصولات رفع خواهد شد که آن اجناس خصوصیات محصولات خوب را داشته باشند. البته محصولاتی خوب هستند که علاوه بر داشتن ویژگی‌های اجناس خوب، با روش‌های برندسازی و تبلیغات به خوبی معرفی شده باشند. حتی وجود بسترهای مختلف برای فروش می‌تواند تاثیر ویژگی محصول در فروش را بیشتر کند. مخصوصاً که ارائه محصولات در فروشگاه اینترنتی، فروشگاه اینستاگرامی یا فروشگاه فیسبوکی و واتس‌اپی به طور همزمان، می‌تواند نیاز طیف وسیع‌تری از مشتریان را رفع کند.

    راهکارهای رفع نیاز مشتریان با ویژگی محصول

    در این راستا لازم است که با مشتریان ارتباط بهتر و سازنده‌تری برقرار کنید تا نیازسنجی آنها به درستی انجام شود. استفاده از امکانات شبکه‌های اجتماعی برای پرسش و پاسخ مانند (poll) در اینستاگرام می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. از طرفی با گفتگوهای شخصی یا پاسخ به کامنت‌های مشتریان فرصتی فراهم می‌کنید که بتوانید نیازهای پنهان آنها را نیز پیدا کنید.

    این تنها کافی نیست، استفاده از سایت‌هایی که نیاز مشتریان را تحلیل می‌کنند، به شما اجازه می‌دهد که نیاز افراد را بهتر شناسایی کنید. تمام این نکات برای شما فرصتی فراهم می‌کنند که محصولاتی در فروشگاه خود بگذارید که ویژگی‌های مورد نظر مشتریان را داشته باشند و با کمک روش‌های دیجیتال مارکتینگ نرخ تبدیل فروش پیدا کنند. به این ترتیب تاثیر ویژگی محصول در فروش را مشاهده خواهید کرد.

    اگر می‌خواهید تاثیر ویژگی محصول در فروش را به خوبی مشاهده کنید، باید ویژگی‌های محصول خوب را بشناسید. باید از استراتژی‌های بازاریابی در بسترهای مختلف بهره‌مند شوید تا نیاز طیف وسیعی از مشتریان پاسخ داده شود.

    اهمیت و تاثیر ویژگی محصول در فروش

    افزایش فروش با توجه یه رفتار خرید مصرف کننده

    در ادامه به چند مورد از نکاتی اشاره می‌کنیم که اهمیت محصولات در بازاریابی را نشان می‌دهند. زیرا ویژگی‌های هر محصول که در اختیار مردم قرار می‌گیرند، هویت آن محصول را می‌سازند. در نتیجه تاثیر ویژگی محصول در فروش به نوعی ارتباط محکمی با اهمیت محصول در مارکتینگ دارد. این اهمیت می‌تواند به صورت زیر مورد اشاره قرار بگیرد:

    • محصولات مرکز فعالیت‌های مارکتینگ هر کسب‌وکار قرار دارند.
      • تبلیغات، پروموت کردن توزیع، خرید و فروش محصولات در میان مهم‌ترین فعالیت‌های مارکتینگ قرار دارند.
      • هر محصول نیرو محرکه فعالیت‌های مارکتینگ به حساب می‌آید.
    • محصولات نقطه آغاز برنامه‌ریزی‌های مارکتینگ به حساب می‌آیند.
      • هر محصول یک قطعه از برنامه مارکتینگ کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهد.
    • محصولات کلید موفقیت برنامه‌های مارکتینگ کسب‌وکارها هستند.
      • برای این مرحله باید اول مشتریان و سپس محصولاتی با ویژگی‌های خوب را شناخت.
    • محصولات در مرکز مصرف و رضایت مشتریان قرار دارند.
      • از دیدگاه مشتریان محصولات در مرکز مصرف و رضایت‌مندی قرار می‌گیرند.
    • اهمیت ویژه محصولات از بعد اجتماعی قابل ارزیابی است.
      • از دید اجتماعی، تاثیر ویژگی محصول در فروش با کسب رضایت مشتریان همراه خواهد بود.
    • کسب رضایت مشتریان باعث رشد تجاری کسب‌وکارها خواهد شد.
      • افزایش تاثیر ویژگی محصول در فروش باعث سودآوری و رشد کسب‌وکارها می‌شود.
    • ایجاد بستر رقابتی از اهمیت ویژه محصولات در فروش به حساب می‌آید.
      • وجود فضای رقابتی باعث افزایش تلاش کسب‌وکارها برای ارائه محصولات با ویژگی‌های خوب می‌شود.
      • این نکته نیاز گسترده‌تری از مشتریان را پاسخ خواهد داد و باعث تاثیر ویژگی محصول در فروش می‌گردد.
      •  کسب‌وکارها با جلب رضایت مشتریان، موفقیت دیگری را در مارکتینگ تجربه خواهند کرد.

    تاثیر ویژگی محصول در فروش کسب‌وکارها

    اکنون که از اهمیت محصولات در روند مارکتینگ مطلع شدیم، می‌توانیم به تاثیر ویژگی محصول در فروش بپردازیم.

    رضایت مشتری

    محصولات ابزاری هستند که مشتریان از طریق آنها نیازها و خواسته‌های مختلف خود را برآورده می‌کنند. به این ترتیب می‌توان گفت که محصول و تمام ویژگی‌های آن به عنوان رسانه‌ای عمل می‌کنند که از طریق آنها کسب‌وکارها خدماتی را به مشتریان ارائه می‌دهند تا نیازهایشان برآورده شوند.

    ارزش مبادله‌ای

    افزایش تاثیر ویژگی محصول در فروش از جنبه‌ای دیگر نیز بررسی می‌شود. هر محصول باید از نظر مالی هم ارزش کافی داشته باشد تا مردم برای خرید آن قانع شوند. این موضوع امکان تبادل محصولات بین خریدار و فروشنده را ممکن می‌سازد.

    ملموس بودن

    ملموس بودن یکی از ویژگی‌های مهم محصول است که باعث افزایش تاثیر ویژگی محصول در فروش می‌شود. در واقع ملموس بودن امکان درک سایر ویژگی‌های محصولات را فراهم می‌کند. بنابراین محصول باید ویژگی‌های ملموسی داشته باشد که مشتری تصور کند برای خرید محصول، حضور فیزیکی دارد و در این صورت است که در افزایش فروش تأثیرگذار خواهد بود.

    ویژگی‌های نامشهود

    گاهی هم ویژگی نامشهود یا غیرقابل لمس محصولات و خدمات از سوی مشتریان قابل پذیرش است. برای مثال بهره‌مندی از خدمات مانند بانک‌داری، تعمیرات و حتی حمل‌ونقل، به عنوان ویژگی‌های نامشهود یک محصول به حساب می‌آیند اما برای مشتریان قابل درک و پذیرش هستند.

    ویژگی‌های مرتبط

    محصول باید دارای ویژگی‌های متفاوت و منحصربه‌فردی باشد تا شناسایی و پذیرش آن برای خریداران به آسانی انجام شود. تمایز محصولات از هم راه دیگری برای افزایش تاثیر ویژگی محصول در فروش به حساب می‌آید.

    همان‌طور که در این مقاله ذکر شد، اهمیت استفاده از ویژگی محصول خیلی بالاست و باعث افزایش فروش محصولات شما خواهد شد. در فروشگاه ساز پادروشاپ شما می‌توانید به به راحتی برای محصولات خود ویژگی تعریف کنید. آموزش استفاده از ویژگی محصول در پادروشاپ را در لینک زیر بخوانید.



    بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از ویژگی محصول در پادروشاپ


    جمع‌بندی

    • با دانستن ویژگی‌های هر محصول می‌توانیم درباره خرید آن تصمیم بگیریم.
    • ویژگی‌هایی مانند توانایی شناخت مشتریان، منحصربه‌فرد بودن و قدرت ایجاد فضای رقابتی باعث افزایش چشم‌گیر تاثیر ویژگی محصول در فروش می‌شوند.
    • ویژگی‌های هر محصول که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، هویت آن محصول را می‌سازد.
    • تاثیر ویژگی محصول در فروش به نوعی با اهمیت محصول در مارکتینگ ارتباط محکمی دارد.
    • رضایت مشتری، ملموس یا نامشهود بودن ویژگی‌های محصول و منحصربه‌فرد بودن برخی ویژگی‌های آن در افزایش فروش مؤثر هستند.
    • نظر شما درباره تاثیر ویژگی محصول در فروش چیست؟

    پرسش‌های متداول

    منابع:

    commercemates

    googlesir

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.