تاثیر هایپرلوپ در لجستیک و انقلابی در حوزه حمل و نقل

0

هایپرلوپ یک فناوری نوظهور است که به عنوان یک روش حمل‌ونقل سریع و نوین در دهه اخیر مطرح شد. اولین بار که ایده هایپرلوپ به صورت عمومی مطرح شد، در سال ۲۰۱۳ بود که دو شرکت به نام‌های Tesla و SpaceX، که هر دو توسط Elon Musk  رهبری می‌شدند، اولین کنفرانس مربوط به هایپرلوپ را برگزار کردند. از آن زمان به بعد، تحقیقات پیرامون هایپرلوپ ادامه داشت و به مرور زمان، ایده هایپرلوپ به عنوان یک روش جدید حمل‌ونقل در بسیاری از صنایع مطرح شد، از جمله صنعت لجستیک.

پیش‌بینی می‌شود که هایپرلوپ قرار است انقلابی در لجستیک ایجاد کند. این سیستم مدرن، ترکیبی بین قطار و هواپیما به نظر می‌رسد که حمل‌ونقل بار را متحول و در عین حال انتشار آلاینده‌ها را محدود می‌کند و ازدحام ترافیک هوایی و زمینی را کاهش می‌دهد.

موسسه فناوری هایپرلوپ بیان می‌کند که این سیستم حمل‌ونقل جدید “کلید حمل‌ونقل پایدار از راه دور و کمک کننده اصلی برای کاهش GHG [گازهای گلخانه ای] تعیین شده توسط EC [کمیسیون اروپا] برای سال‌های 2030 و 2050 است.” اما آیا این فناوری در کوتاه مدت قابل اجراست؟ در حالی که امکان‌سنجی آن در مقیاس بزرگ همچنان یک سوال باز است، پروژه‌ها و نمونه‌های اولیه بیشتری در حال توسعه هستند که در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

هایپرلوپ چیست؟

پیش از هرچیزی بهتر است تعریف دقیق‌تری از این فناوری داشته باشیم. هایپرلوپ یک فناوری جدید حمل‌ونقل است که در آینده ممکن است به عنوان یکی از روش‌های اصلی حمل‌ونقل جهانی مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از هایپرلوپ، افراد و کالاها با سرعت بالا و با استفاده از سیستم‌هایی شبیه به قطار سریع السیر از یک شهر به شهر دیگر منتقل می‌شوند. در این مقاله، تاثیر هایپرلوپ بر روی لجستیک را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  1. افزایش سرعت حمل و نقل: استفاده از هایپرلوپ به عنوان یک روش حمل‌ونقل جهانی سریع، می‌تواند سرعت تحویل کالاها را به شدت افزایش دهد. با این روش، می‌توان کالاها را در مدت زمان کوتاهی از یک نقطه به نقطه دیگر جابجا کرد که این موضوع در صنعت لجستیک بسیار مهم است.
  2. کاهش زمان تحویل بار: یکی از اصلی‌ترین تاثیرات هایپرلوپ بر صنعت لجستیک، کاهش زمان تحویل بار است. با سرعتی حدود ۱۰ برابر سرعت هواپیما، هایپرلوپ می‌تواند بار را در زمان بسیار کم‌تری به مقصد برساند. این امر می‌تواند بهبود چشم‌گیری در زمینه زمان تحویل بار به مقصد و همچنین کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل داشته باشد.
  3. کاهش هزینه‌های حمل و نقل: افزایش سرعت حمل و نقل، می‌توان زمان را نیز کاهش داد که می‌تواند به کاهش هزینه‌های لجستیک کمک کند.
  4. افزایش دقت و امنیت: استفاده از هایپرلوپ می‌تواند به افزایش دقت و امنیت در حمل‌ونقل کمک کند. با این روش، می‌توان کالاها را به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسانی حمل کرد، که می‌تواند به کاهش خطا در حمل و نقل کمک کند.

در ضمن، این فناوری قابلیت حمل بار بسیار بزرگی نیز دارد. با اینکه بعضی از نسخه‌های هایپرلوپ به عنوان راهبردهای حمل‌ونقل مسافر نیز مطرح شده‌اند، اما می‌توان از آن به عنوان یک راهبرد برای حمل بار استفاده کرد. با این کار تعداد بارهای مورد نیاز برای حمل کالاها کاهش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند باعث کاهش هزینه‌هایی مانند هزینه بسته‌بندی و حمل‌ونقل شود.

 هایپرلوپ چطور کار می‌کند؟

لوله‌ای را فرض کنید که در آن خلاء وجود دارد. این فضای خلاء باعث سرعت بالا و مصرف انرژی کم می‌شود. یعنی هیچ اصطکاکی در مسیر وجود ندارد و تقریباً به طور کامل کشش آیرودینامیکی را حذف می‌کند. فشار هوایی که از عقب به محصولات یا بسته‌ها وارد می‌شود می‌تواند باعث انتقال آن‌ها به سمت مقصد شود.

برای درک عمیق‌تر این موضوع باید گفت فناوری Hyperloop یک روش حمل‌ونقل در حال توسعه است که از وسایل نقلیه شناور مغناطیسی در داخل یک لوله کم‌فشار برای حرکت با سرعت بالا استفاده می‌کند. هدف این سیستم رسیدن به سرعت 750 مایل در ساعت است و برای سرعت بخشیدن به حمل‌ونقل کالا، از تکنیک‌های نوآورانه‌ای مانند سیستم‌های فشار، نیروی محرکه الکتریکی و انرژی مغناطیسی استفاده می‌کند.

این سازه یک کپسول را در خود جای داده است که با استفاده از فناوری شناور مغناطیسی شناور می‌شود. این سیستم حمل‌ونقل از طریق پیشرانه خود با موتور الکتریکی به دلیل عدم وجود اصطکاک و عدم وجود مقاومت هوا، قادر است با سرعت بسیار بالا حرکت کند. حتی مهم‌تر از آن، می‌تواند این کار را با مصرف سطوح پایین انرژی انجام دهد.

بیشتر بخوانید: دراپ شیپینگ چیست

کاربرد هایپرلوپ در لجستیک

همانطور که گفته شد، Hyperloop می‌تواند چالش‌های لجستیکی مانند زمان تحویل سفارش کوتاه‌تر یا آلودگی ناشی از حمل‌ونقل کالا را حل کند.

فناوری هایپرلوپ می‌تواند خود را به عنوان جایگزینی کم‌هزینه برای سفرهای لجستیکی در مسافت‌های طولانی با کامیون‌ها، قطارهای باری یا هواپیماها معرفی کند. هدف این روش آینده‌نگر، ایجاد انقلابی در حمل‌ونقل بار با شتاب 0 تا 750 مایل در ساعت است.

به گفته ماریو پاولون، پروفسور موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان، یکی از مزایای Hyperloop مصرف کم انرژی آن است. «امکان کنترل بهینه فشار در یک محیط محدود هایپرلوپ وجود دارد. این کنترل فشار می‌تواند به میزان قابل توجهی نیاز انرژی برای عملکرد کل سیستم را کاهش دهد، بنابراین آن را به کارآمدترین سیستم حمل‌ونقل برای سفرهای درون قاره‌ای تبدیل می‌کند.

 هایپرلوپ چطور کار می‌کند؟

چه شرکت‌هایی از هایپرلوپ استفاده می‌کنند؟

برخی شرکت‌ها، از جمله شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، به دنبال توسعه این فناوری برای استفاده در صنعت حمل‌ونقل هستند.

شرکت Virgin Hyperloop One یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه توسعه هایپرلوپ است که در حال حاضر با بیش از ۲۰ شرکت حمل‌ونقل در سراسر جهان همکاری می‌کند. این شرکت با هدف ارائه راه‌حل‌های هایپرلوپ برای صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، با شرکت‌هایی مانند DP World، شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی، شرکت مشاوره لجستیک Kuehne + Nagel  و سایر شرکت‌های بزرگ همکاری می‌کند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    آینده هایپرلوپ

    پروفسور پائولون پیش‌بینی می‌کند که استفاده گسترده از هایپرلوپ در لجستیک تا سال 2040 ممکن است به واقعیت تبدیل شود. از نظر فنی، اولین محموله تجاری هایپرلوپ تا پایان دهه آینده قابل مشاهده است. با این حال، هنوز تردیدهایی در مورد دوام کوتاه‌مدت آن وجود دارد. اولین چالش اصلی توسعه و محک‌زدن فناوری‌های مختلف پیشرانه کپسولی است. این سیستم‌ها دارای سطوح متنوعی از پیچیدگی مهندسی و بهره‌وری انرژی هستند که باید به طور کامل مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرند. چالش دوم توسعه فرآیندهای تونل‌زنی کم هزینه است که باید به طور کامل توسعه داده و از نظر عملکرد محک زده شوند.

    با توجه به پیشرفت سریع تحقیقات و توسعه‌های مربوط به Hyperloop، بسیاری از متخصصان معتقدند که در سال ۲۰۳۰، این فناوری در برخی مناطق و کشورها به صورت گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از جمله کاربردهای هایپرلوپ در سال ۲۰۳۰ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ۱. حمل‌ونقل مسافران: هایپرلوپ می‌تواند یک راه حل جدید و نوین برای حمل‌ونقل مسافران با سرعت بالا باشد. این فناوری به عنوان یک جایگزین برای هواپیماهای کوچک و متوسط ​​می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و باعث کاهش وقت سفر شود.

    ۲. حمل‌ونقل کالاها: Hyperloop می‌تواند به عنوان یک راه‌حل موثر برای حمل‌ونقل کالاها با سرعت بالا و با هزینه کمتر مورد استفاده قرار گیرد. این روش می‌تواند باعث کاهش زمان و هزینه حمل‌ونقل کالاها شود.

    ۳. حمل‌ونقل مواد غذایی: هایپرلوپ می‌تواند به عنوان یک راه حل سریع و ایمن برای حمل‌ونقل مواد غذایی در برخی مناطق مورد استفاده قرار گیرد.

    ۴. حمل‌ونقل درون شهری: Hyperloop می‌تواند به عنوان یک راه‌حل جدید و پایدار برای حمل‌ونقل درون شهری مورد استفاده قرار گیرد و باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا شود.

    در پایان می‌توان گفت استفاده از هایپرلوپ در سال ۲۰۳۰ به عنوان یک راه‌حل نوین و کارآمد در صنعت حمل‌ونقل قابل توجه خواهد بود و در آینده با برطرف‌شدن چالش‌ها، این سیستم پرسرعت می‌تواند جایگزینی برای حمل‌ونقل هوایی کالاهای حساس، با ارزش و فاسد شدنی باشد.

    منبع:

    Hyperloop

    Piernext

    Here

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.