چطور مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت را افزایش دهیم؟

0

همه مدیران سایت‌های فروشگاهی زمانی که اقدام به طراحی سایت کرده‌اند به موضوع افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت هم فکر کرده‌اند زیرا این موضوع بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتریان سایت فروشگاهی می‌کند. درواقع یک تجربه کاربری خوب و ماندگار شدن کاربران در یک وب سایت برای گوگل هم بسیار مهم است و به همین جهت هم یکی از فاکتورهای مهم سئو سایت است. بنابراین مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت به عنوان یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی سایت به حساب می‌آید.

البته این موضوع تنها برای گوگل اهمیت ندارد و برای برند سازی و سئوی سایت فروشگاهی هم لازم است و شاید تاثیری که نگه داشتن کاربران در سایت در برند سازی دارد هیچ روش دیگری نداشته باشد. برای همین بهتر است در وب سایت فروشگاهی خود به رابط کاربری سایت فروشگاهی اهمیت بدهید و شرایطی را ایجاد کنید که کاربران پس از ورود بخواهند که زمان بیشتری را در سایت باقی بمانند. در این زمینه سایت آماری الکسا رتبه‌ای برای سایت‌ها در نظر گرفته که به Daily Time on Site معروف است و میزان حدودی حضور کاربران را در سایت شما برای یک روز مشخص را نمایش می‌دهد.

این موضوع به حدی برای سئو سایت شما مهم است که بسیاری از سایت‌ها توسط همین عامل توانسته‌اند رتبه بسیار خوبی را در نتایج جستجوی به دست بیاورند. ما در ادامه این مقاله از پادرو به شما در ارتباط با مفهوم مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت بیشتر توضیح می‌دهیم و نکاتی را بیان می‌کنیم که به افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت کمک می‌کند. پس با ما در ادامه مقاله همراه شوید.

 همه مدیران سایت‌های فروشگاهی زمانی که اقدام به طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان کرده‌اند به موضوع افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت هم فکر کرده‌اند زیرا این موضوع بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتریان سایت فروشگاهی می‌کند.

مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت یا Dwell Time چیست؟

معنای کلمه  Dwell Time، زمان ماندگاری است اما به لحاظ سئو معنای دقیق‌تری دارد. درواقع سئو مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت را اینگونه تعریف می‌کند: مدت زمانی که کاربر پس از جستجوی کلمه کلیدی مشخصی وارد سایت شده و سپس دوباره برای جستجوی همان کلمه کلیدی به موتور جستجو باز می‌گردد Dwell Time گفته می‌شود.

برای مثال تصور کنید فردی کلمه “لباس” را جستجو کرده و از طریق آن وارد یک سایت فروشگاهی شده است؛ زمانی که چند ثانیه بعد از وب سایت خارج شود و وارد یک وب سایت دیگر در نتایج گوگل شود؛ این فرکانس به گوگل گوشزد می‌شود که سایت اول از کیفیت لازم برای نگه داشتن کاربران در سایت برخوردار نیست. برای یک سایت فروشگاهی این اتفاق، یک امتیاز منفی خواهد بود زیرا کاربران با ورود به وب سایت شما به نتیجه‌ دلخواه خود نمی‌رسند.

زمانی که Dwell Time کمتر باشد نشان می‌دهد که استقبال کاربران از وب سایت شما بسیار کم است. به همین دلیل هم موتورهای جستجویی مانند گوگل ترجیح می‌دهند وب سایت‌هایی را در رتبه‌های اول نمایش دهند که برای کاربران مفیدتر و موثرتر باشد. اما چگونه می‌توان به افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت کمک کرد؟

راهکارهایی برای افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت

ایجاد محتوای باکیفیت

یکی از مهم‌ترین عواملی که به افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت و نگه داشتن کاربران در سایت کمک می‌کند ایجاد یک محتوای خاص و باکیفیت است. این محتوا نباید کپی و دست دوم باشد و تولید یک محتوای باکیفیت و ارزشمند می‌تواند به بهبود کسب و کارهای آنلاین کمک کرده و مشتریان بیشتری را به کار شما جذب کند.

بنابراین پیش از آنکه بخواهید بر روی ترفند دیگری تمرکز کنید باید بر روی محتوایی که در وب سایت فروشگاهی خود منتشر می‌کنید تمرکز بیشتری داشته باشید. این محتوا باید مخاطب پسند بوده و در صورت جذابیت کاربران آن را تا انتها مطالعه خواهند کرد یا خواهند دید. همین کار به ماندگاری کاربران در وب سایت شما منجر می‌شود.

 معنای کلمه  Dwell Time، زمان ماندگاری است اما به لحاظ سئو معنای دقیق‌تری دارد. درواقع سئو مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت را اینگونه تعریف می‌کند: مدت زمانی که کاربر پس از جستجوی کلمه کلیدی مشخصی وارد سایت شده و سپس دوباره برای جستجوی همان کلمه کلیدی به موتور جستجو باز می‌گردد Dwell Time گفته می‌شود.

استفاده از دعوت به عمل

کار دیگری که در ارتباط با افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت می‌توانید بکنید استفاده از CTA یا همان Call To Action و دعوت به اقدام است. منظور ما از دعوت به اقدام این است که از کاربران سایت خود بخواهید تا کاری را انجام دهند. این دعوت به اقدام معمولا با استفاده از دکمه‌ها یا تصاویر جذابی انجام می‌شود که معمولا کاربران با آن ارتباط موثری دارند.

شما با استفاده از این گزینه های جذاب و ایجاد یک تجربه کاربری جذاب کاری می‌کنید تا کاربر بیشتر در سایت شما باقی بماند. برای مثال اگر محصولات یا خدماتی مرتبط  با محتوای مقالات خود ارائه می دهید شما می‌توانید در این مقالات با یک دعوت به اقدام جذاب از کاربران بخواهید وارد صفحه خدمات شما یا محصولات شوند.

استفاده از چندین فرمت محتوا

فرمت‌ یا شکل ظاهری محتوا هم برای بالا بردن مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت دارای اهمیت بسیاری است. به عنوان مثال بسیاری از افراد تنها به محتوای صوتی علاقه دارند زیرا در هنگام رانندگی، استراحت و غیره تنها می‌توانند از محتوای سایت استفاده کنند. شما می‌توانید انواع محتواهای آموزشی و غیره را در قالب صوتی یا تصویری هم تهیه کنید تا بتوانید رضایت همه طیف از مخاطبان خود را به دست بیاورید.

درواقع استفاده همزمان از محتوای صوتی؛ تصویری و متن موجب می‌شود تا مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت افزایش پیدا کرده و برای موتورهای جستجویی مانند گوگل هم این محتوا باارزش‌تر شود و سئو سایت را بهبود بخشد. علاوه بر این شما می‌توانید با استفاده از سایت‌هایی مثل آپارات، نماشا و… از محتوای ویدیویی آنها استفاده کرده و حتی با استفاده از وویس‌های خود آنها را جذاب‌تر کنید.

 کار دیگری که در ارتباط با افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت می‌توانید بکنید استفاده از CTA یا همان Call To Action و دعوت به اقدام است. منظور ما از دعوت به اقدام این است که از کاربران سایت خود بخواهید تا کاری را انجام دهند. این دعوت به اقدام معمولا با استفاده از دکمه‌ها یا تصاویر جذابی انجام می‌شود که معمولا کاربران با آن ارتباط موثری دارند.

خوانایی در محتوا

گزینه دیگری که می‌توانید با استفاده از آن به نگه داشتن کاربران در سایت کمک کنید؛ خوانایی در محتوا است. خوانایی به نحوه نگارش متون شما گفته نمی‌شود بلکه به این معنا است که محتوای تولیدی شما در یک سایت فروشگاهی نباید خسته کننده و کسل کننده باشد  و باید از جذابیت کافی برای خواندن ادامه متن برخوردار باشد تا کمک کند تا کاربر در سایت مدت بیشتری ماندگار شود.

در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است. برای مثال برای بهبود خوانایی شما نباید از پاراگراف‌های بلند و طولانی استفاده کنید و در این زمینه بهتر است هر پاراگراف بین 2 تا 3 خط باشد. در میان پاراگراف‌های بهتر است از عکس استفاده کنید تا کاربران به خواندن بقیه محتوا مشتاق شوند. همچنین شما با استفاده از نقطه می‌توانید جملات خود را کوتاه‌تر نیز کنید.

کار دیگری که می‌توانید برای خوانایی محتوای خود انجام دهید آن است که سعی کنید از فونتی مناسب در وب سایت خود استفاده کنید تا با این کار از خستگی چشم مخاطب شما جلوگیری شود. تمام این کارها سایت شما را مورد توجه گوگل قرار داده و آن را برای کاربران جذاب خواهد کرد.

بهبود رابط کاربری سایت فروشگاهی

رابط کاربری سایت فروشگاهی با انجام چندین عمل بهبود پیدا می‌کند و این کار به افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت کمک قابل توجهی می‌کند. شما باید در درجه اول گرافیک بهتری برای سایت خود در نظر بگیرید. رنگ بندی سایت باید خوب باشد و از المان‌های گرافیکی مناسب برخوردار باشد. این المان‌های گرافیکی حتما نباید خیلی پیچیده باشند و با استفاده از چند المان ساده هم می‌توانید تجربه کاربری خوبی برای مشتریان ایجاد کنید.

شما بهتر است از تصاویر باکیفیت برای محتوا و معرفی محصولات استفاده کنید. برای این کار می‌توانید خودتان عکاسی از محصول را بر عهده بگیرید و یا از تصاویر گرافیکی استفاده کنید زیرا این روزها تصاویر گرافیکی طرفداران زیادی دارند. در این زمینه می‌توانید با مراجعه به سایت‌های تصاویر گرافیکی بهترین تصاویر گرافیکی روز دنیا را به صورت رایگان دانلود کنید.

کار دیگری که برای بهبود رابط کاربری سایت فروشگاهی و در نتیجه افزایش مدت زمان ماندگاری در سایت می‌توانید انجام دهید؛ آن است که مدت زمان بارگذاری در سایت را کم کنید. زمانی که کاربران مدت زمان زیادی برای بالا آمدن همه صفحه یا صفحات منتظر بمانند آن را ترک خواهند کرد و وارد سایت دیگری می‌شوند که برای آنها تجربه کاربری بهتری را ایجاد کند. بررسی‌ها نشان داده با این اتفاق حدود 90 درصد از کاربران سایت را ترک می‌کنند.

شما می‌توانید از روش‌های زیادی برای بالا بردن سرعت لود شدن سایت خود استفاده کنید که یکی از آنها کم کردن حجم تصاویر است. بهتر است تصاویر زیر 100 کیلو بایت باشند یا آنکه حجم کد نویسی را کم کرده و با این روش به نگه داشتن کاربران در سایت کمک کنید. بهبود رابط کاربری سایت فروشگاهی به ریسپانسیو بودن سایت شما هم بستگی دارد. این روزها حدود 60 درصد از مردم با گوش وارد سایت‌های فروشگاهی شده و اقدام به خرید می‌کنند بنابراین شما باید بتوانید سایت خود را برای کاربران با گوشی‌های هوشمند هم همگام سازی کنید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    استفاده از نظر سنجی جذاب یا آزمون

    شرکت در نظر سنجی و آزمون آنلاین همیشه برای کاربران جذاب است بنابراین از نظر سنجی‌ها و آزمون‌ها استفاده کنید تا مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت خود را  افزایش دهید. شما می‌توانید در این زمینه از افزونه‌های مختلفی به خصوص اگر یک سایت وردپرسی هستید استفاده کنید و به راحتی یک آزمون یا نظر سنجی برای مشتریان خود ترتیب دهید.

    برای مثال اگر شما در حوزه فروش لباس فعالیت می‌کنید؛ می‌توانید آزمونی با عنوان ” کدام ست لباس برای شما جذاب‌تر است” راه اندازی کنید. این دسته از سوال‌ها از آن جهت مهم است که شما طیف وسیعی از مشتریان را هم در آنها در نظر گرفته‌اید. بهتر است در آزمون گزینه‌هایی را انتخاب کنید که مطابق با روحیات افراد مختلفی باشد و بتواند هر فردی را در آزمون درگیر کند. جواب‌ها باید بسیار جذاب باشد تا کاربران تا آخرین گزینه را هم دنبال کنند و این به ماندن آنها در وب سایت شما کمک کند.

     شرکت در نظر سنجی و آزمون آنلاین همیشه برای کاربران جذاب است بنابراین از نظر سنجی‌ها و آزمون‌ها استفاده کنید تا مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت خود را  افزایش دهید. شما می‌توانید در این زمینه از افزونه‌های مختلفی به خصوص اگر یک سایت وردپرسی هستید استفاده کنید و به راحتی یک آزمون یا نظر سنجی برای مشتریان خود ترتیب دهید.
    • جمع بندی
    • همه مدیران سایت‌های فروشگاهی زمانی که اقدام به طراحی سایت کرده‌اند به موضوع افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت هم فکر کرده‌اند زیرا این موضوع بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتریان سایت فروشگاهی می‌کند.
    • معنای کلمه  Dwell Time، زمان ماندگاری است اما به لحاظ سئو معنای دقیق‌تری دارد. درواقع سئو مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت را اینگونه تعریف می‌کند: مدت زمانی که کاربر پس از جستجوی کلمه کلیدی مشخصی وارد سایت شده و سپس دوباره برای جستجوی همان کلمه کلیدی به موتور جستجو باز می‌گردد Dwell Time گفته می‌شود.
    • زمانی که Dwell Time کمتر باشد نشان می‌دهد که استقبال کاربران از وب سایت شما بسیار کم است. به همین دلیل هم موتورهای جستجویی مانند گوگل ترجیح می‌دهند وب سایت‌هایی را در رتبه‌های اول نمایش دهند که برای کاربران مفیدتر و موثرتر باشد.
    • یکی از مهم‌ترین عواملی که به افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت و نگه داشتن کاربران در سایت کمک می‌کند ایجاد یک محتوای خاص و باکیفیت است. این محتوا نباید کپی و دست دوم باشد و تولید یک محتوای باکیفیت و ارزشمند می‌تواند به بهبود کسب و کارهای آنلاین کمک کرده و مشتریان بیشتری را به کار شما جذب کند.
    • فرمت‌ یا شکل ظاهری محتوا هم برای کاربران دارای اهمیت بسیاری است. به عنوان مثال بسیاری از افراد تنها به محتوای صوتی علاقه دارند زیرا در هنگام رانندگی، استراحت و غیره تنها می‌توانند از محتوای سایت استفاده کنند. شما می‌توانید انواع محتواهای آموزشی و غیره را در قالب صوتی یا تصویری هم تهیه کنید تا بتوانید رضایت همه طیف از مخاطبان خود را به دست بیاورید.
    • گزینه دیگری که می‌توانید با استفاده از آن به نگه داشتن کاربران در سایت کمک کنید؛ خوانایی در محتوا است. خوانایی به نحوه نگارش متون شما گفته نمی‌شود بلکه به این معنا است که محتوای تولیدی شما در یک سایت فروشگاهی نباید خسته کننده و کسل کننده باشد  و باید از جذابیت کافی برای خواندن ادامه متن برخوردار باشد تا کمک کند تا کاربر در سایت مدت بیشتری ماندگار شود.
    • رابط کاربری سایت فروشگاهی با انجام چندین عمل بهبود پیدا می‌کند و این کار به افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت کمک قابل توجهی می‌کند. شما باید در درجه اول گرافیک بهتری برای سایت خود در نظر بگیرید. رنگ بندی سایت باید خوب باشد و از المان‌های گرافیکی مناسب برخوردار باشد.
    • شما می‌توانید از روش‌های زیادی برای بالا بردن سرعت لود شدن سایت خود استفاده کنید که یکی از آنها کم کردن حجم تصاویر است. بهتر است تصاویر زیر 100 کیلو بایت باشند یا آنکه حجم کد نویسی را کم کرده و با این روش به نگه داشتن کاربران در سایت کمک کنید.
    • شرکت در نظر سنجی و آزمون آنلاین همیشه برای کاربران جذاب است بنابراین از نظر سنجی‌ها و آزمون‌ها استفاده کنید تا مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت خود را  افزایش دهید. شما می‌توانید در این زمینه از افزونه‌های مختلفی به خصوص اگر یک سایت وردپرسی هستید استفاده کنید و به راحتی یک آزمون یا نظر سنجی برای مشتریان خود ترتیب دهید.

    منبع:

    nelipatel

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.