تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام چیست و در کدام قسمت هستند؟

0

معمولا حساب‌های کاربری که در اینستاگرام اقدام به فروش یا هر نوع کسب و کار دیگری می‌کنند؛ باید از آمارها و داده‌ها برای تحلیل کار خود استفاده کنند تا بتوانند با مخاطبان تعامل بهتری داشته و در نتیجه در کار خود به پیشرفت بیشتری دست یابند. یکی از این بخش‌ها که در اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا داده‌های مهمی را در ارتباط با کاربران خود به دست بیاورید قابلیت اینسایت (insights) اینستاگرام است.

زمانی که یک مدیر پیج یا همان ادمین از اینسایت اینستاگرام استفاده می‌کند بهتر می‌تواند یک استراتژی مدیریتی بچیند و بهتر می‌داند که باید از کدام شاخص‌ها برای پیشرفت کار خود بیشتر استفاده کند.

البته انتخاب این شاخص‌ها به هدفی که دنبال می‌کند هم بسیار وابسته است. برای مثال فردی که یک وب سایت فروشگاهی دارد و به دنبال افزایش فروش از طریق سایت است باید بر تعداد کلیک وب سایت تمرکز بیشتری داشته باشد و این شاخص در اینسایت برای او مهم‌تر باشد. در اینسایت اینستاگرام چه شاخص‌هایی وجود دارد و تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام که دو شاخص مهم هستند چیست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله از پادرو به این سوالات پاسخ دهیم. مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

شاخص‌های اینسایت چیست؟

شما برای مشاهده اینسایت اینستاگرام باید در درجه اول حساب کاربری خود را به بیزینس تغییر دهید تا از قابلیت‌های اینسایت بتوانید استفاده کنید.

پس از انجام این کار برای مشاهده اینسایت باید در حساب کاربری خود وارد بخش مدیریت پست‌ها شده و سپس در بالای صفحه سمت راست بر روی سه نقطه افقی کلیک کنید و insights را انتخاب کنید. در این قسمت برخی اطلاعات مانند افرادی که با پیج شما در تعامل هستند و تعداد افزایش فالوورها در مدت زمان گذشته و دیگر آمارهای کاربردی را مشاهده خواهید کرد.

تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام

در اینسایت شاخص‌هایی مربوط به “اکانت” وجود دارند که عبارت است از:

  • شاخص ایمپرشن Impressions: این شاخص درواقع نشان دهنده تعداد دفعاتی است که تبلیغات شما در صفحه نمایش کاربران ظاهر شده است.
  • شاخص ریچ Reach: این شاخص نیز نشان دهنده تعداد کاربران منحصر به فردی است که هر یک از پست‌های شما را دیده اند.
  • شاخص وب سایت کلیک Website Clicks: این شاخص نشان دهنده تعداد دفعاتی است که کاربران بر روی  پیوندهایی که شما در bio پروفایل خود وارد کرده‌اید کلیک کرده‌اند.
  • شاخص بازدید از پروفایل Profile Views: این شاخص تعداد دفعات مشاهده پروفایل شما را نشان خواهد داد.
  • شاخص کاربران Followers: این شاخص هم نشان می‌دهد که فالوورها یا دنبال کننده‌های شما در هفته گذشته چه میزان افزایش یا کاهش داشته‌اند.

در اینسایت همچنین شاخص‌هایی نیز مربوط به “پست” وجود دارند:

  • شاخص لایک Likes: این شاخص تعداد کاربرانی را که پست‌های شما را دوست دارند و آنها را لایک کرده‌اند؛ نشان می‌دهد.
  • شاخص نظرات Comments: در این شاخص تعداد نظرات در ارتباط با پست به خصوصی نمایش داده می‌شود.
  • شاخص ذخیره Saves: این شاخص تعداد کاربرانی را نشان می‌دهد که پست شما را ذخیره کرده و یا آن را بوک مارک کرده‌اند.
  • شاخص عمل Actions: این شاخص نشان دهنده اقدامات فالوورها مانند بازدید از پروفایل شما به دنبال دیدن پست یا کلیک بر روی لینک وب سایت شما را نمایش می‌دهد.
  • شاخص Discovery: این شاخص نشان می‌دهد که پست شما به چه میزان دیده شده است.
  • شاخص Insights discover: در این شاخص شما اطلاعاتی را در ارتباط با حساب‌های منحصر به فردی که پست شما را دیده‌اند؛ به دست می‌آورید.
  • شاخص‌های مرتبط با “استوری” در اینسایت:
  • شاخص ایمپرشن Impressions: این شاخص نشان می‌دهد که استوری شما چند بار دیده شده است.
  • شاخص ریچ Reach: این شاخص نشان دهنده تعداد کاربران منحصر به فردی است که استوری شما را دیده‌اند.
  • شاخص Taps forward: در این شاخص تعداد دفعاتی که یک کاربر عکس یا ویدیو استوری شما را به سمت راست می‌کشد تا به قطعه بعدی استوری منتقل شود نشان می‌دهد.
  • شاخص Taps back: در این شاخص تعداد دفعاتی که یک کاربر به استوری قبلی می‌رود را نشان می‌دهد.
  • شاخص Replies: در این شاخص تعداد پیغام‌هایی که در استوری برای شما فرستاده می‌شود نشان داده می‌شود.
  • شاخص Swipe away: در این شاخص تعداد دفعاتی که کاربران به اشتباه وارد اکانت دیگری از طریق تکان دادن استوری می‌شوند نمایش داده می‌شود.
  • شاخص Exits: این شاخص تعداد دفعاتی که کاربر به طور کامل بخش استوری را مشاهده کرده و به خانه یا (feed)  می‌رود نشان می‌دهد.

تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم ریچ و ایمپرشن هر دو در بخش اینسایت اینستاگرام وجود دارند و برای درک تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام باید ابتدا به تعریف هر کدام به صورت مجزا بپردازیم.

معنی ریچ در اینستاگرام

برای درک تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام ابتدا به تعریف ریچ می‌پردازیم. معنی ریچ در اینستاگرام رسیدن (Reach) است. اما در اینستاگرام این معنا چندان هم کاربردی نیست. درواقع معنی ریچ در اینستاگرام معادل بازدید کننده است. به عبارت دیگر معنی ریچ در اینستاگرام تعداد کاربران منحصر به فرد، اکانت یا پروفایلی است که پست یا استوری شما را مشاهده کرده است.

با فهمیدن معنی ریچ در اینستاگرام باید بدانیم که در بخش اینسایت اینستاگرام insight و قسمت پست‌ها، عددی نمایش داده می‌شود که به معنی تعداد بازدید از پست شما است. برای مثال اگر فرض کنیم عدد نمایش داده شده 500 باشد یعنی 500 اکانت یا پروفایل منحصر به فرد پست شما را دیده‌اند.

با این حساب، تعداد بازدید یک پروفایل یا یک حساب کاربری از پست شما بر این عدد تاثیری نخواهد داشت. بنابراین کاربران شما چه یک بار و یا چندیدن بار از یک حساب پست شما را ببینند، تنها یک عدد به میزان ریچ اضافه می‌شود.

ممکن است این کاربران با استفاده از راه‌های مختلفی مانند هشتگ، استوری، لوکیشن، اکسپلور و … به این پست شما رسیده باشند و تعداد ریچ پست‌های شما با استفاده از آن بالا برود. این افزایش تاثیر به سزایی در رشد کسب و کار شما خواهد داشت.

باید توجه داشته باشید که این کاربران منحصر به فرد تمامی محتوا و پست و استوری‌های شما را دوست نخواهند داشت بنابراین شما باید برای بالا بردن ریچ در اینستاگرام بر روی تعداد زیادی از مخاطبان تمرکز کنید که این مسئله نشان دهنده اهمیت تعداد ریچ در پست و استوری شما است. بنابراین با افزایش میزان ریچ شما می‌توانید میزان آگاهی از برند خود را افزایش دهید.

برای بالا بردن ریچ در اینستاگرام همچنین می‌توانید به انجام تبلیغات در پیج‌های معروف و اینفلوئنسرها هم بپردازید تا بازدید از پست‌های شما بیشتر شود. یک راه دیگر برای بالا بردن ریچ در اینستاگرام افزایش تعامل یا اینگیجمنت با مخاطبان یا فالوورها است که این کار با استفاده از الگوریتم اینستاگرام کمک می‌کند تا پست‌های شما در اکسپلور اینستاگرام بیشتر به نمایش درآمده و در نتیجه حساب‌های کاربری بیشتری پست‌ها را ببینند.

معنی ریچ در اینستاگرام

قسمت ریچ در اینستاگرام کجاست؟

زمانی که شما حساب خود را تجاری یا بیزینس می‌کنید می‌توانید به پروفایل خود رفته و در بالای صفحه بر روی گزینه سه نقطه افقی کلیک کنید تا وارد اینسایت شوید. سپس در این قسمت می‌توانید به بخش ریچ در پست‌ها، استوری و اکانت دسترسی پیدا کنید.

معنی ایمپرشن در اینستاگرام

معنی ایمپرشن در اینستاگرام یا Impression به لحاظ لغویف احساس ترجمه شده است که البته این معنی ایمپرشن در اینستاگرام نیست. معنی ایمپرشن در اینستاگرام به مفهوم بازدید است. برای مثال اگر در قسمت اینسایت ایمپرشن عدد 1200 را نمایش بدهد به معنای آن است که 1200 بازدید برای پست شما ثبت شده است و این عدد با ریچ کاملاً متفاوت است زیرا در ایمپرشن اگر یک اکانت چندین بار پست شما را هم ببیند در عدد نهایی محاسبه می‌شود.

با یک مثال این موضوع را توضیح می‌دهیم. زمانی که یک حساب کاربری پست شما را 6 بار دیده باشد، عدد Reach روی 1 است  و تعداد Impression روی 6 قرار می‌گیرد. دلیل این موضوع هم آن است که شاخص ایمپرشن فقط تعداد بازدید را شمارش می‌کند و اگر یک اکانت ده‌ها بار پست شما را مشاهده کند هر بار به تعدد شاخص ایمپرشن اضافه می‌شود.

برای افزایش ایمپرشن در اینستاگرام شما نیاز دارید که پست‌هایی جذاب تولید کنید. درواقع یک پستی که برای گروه خاصی جذاب باشد می‌تواند به افزایش ایمپرشن در اینستاگرام کمک کند. بنابراین شما در هر برهه‌ای از زمان باید بتوانید برای گروه خاصی از مخاطبان خود محتوا تولید کنید و آنها را دسته بندی کنید تا به افزایش ایمپرشن در اینستاگرام دست پیدا کنید.


بیشتر بخوانید: راهنمای آنالیز استوری اینستاگرام برای فروشگاه‌های اینستاگرامی

ایمپرشن اینستاگرام کجاست؟

همانطور که اشاره کردیم با ورود به مسیر اینسایت شما می‌توانید با انتخاب اکانت، پست یا استوری به بخش آمارهای ایمپرشن اینستاگرام دست پیدا کنید.

تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام

برای درک تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام باید بدانید معمولا معنی ریچ در اینستاگرام و معنی ایمپرشن در اینستاگرام با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود.

تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام بسیار ساده است؛ همانطور که اشاره کردیم معنی ریچ در اینستاگرام تعداد اکانت‌ها یا پروفایل‌هایی است که از پست شما بازدید کرده‌اند و معنی ایمپرشن در اینستاگرام دفعاتی است که پست شما دیده می‌شود. بنابراین یک کاربر اگر پست شما را چندین بار ببیند تنها به افزایش ایمپرشن در اینستاگرام شما کمک می‌کند نه بالا بردن ریچ در اینستاگرام.

پس در تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام، اگر عدد ایمپرشن شما بیشتر از ریچ است مخاطبان شما چندین بار یک محتوا را دیده‌اند. پس این دو مفهوم در کنار شباهتی که دارند با هم متفاوت هستند. درک این تفاوت به شناسایی مخاطبان شما و شناخت سلیقه آنها و در نهایت رشد کسب و کار اینترنتی شما کمک می‌کند.

شاخص ریچ مهم‌تر است یا ایمپرشن؟

حالا که با تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام آشنا شدیم باید بدانیم که کدام یک مهم‌تر هستند؟ زمانی که شما به خوبی با فالوورهای خود تعامل یا اینگیجمنت داشته باشید، میزان ایمپرشن شما افزایش پیدا می‌کند و این به معنای آن است که شما فالوور فیک ندارید. گاهی اوقات این تعامل به حدی خوب است که میزان ایمپرشن به تعداد فالوورها نزدیک شده و حتی بیشتر از آن هم می‌شود.

بنابراین ریچ صرفا به معنای کلیک بر روی محتوای شما است که شاید تعاملی هم به دنبال آن به وجود نیاید ولی ایمپرشن قطعا نشان دهنده جذابیت محتوای شما خواهد بود و به شما در رشد محتوای کسب و کارتان کمک خواهد کرد. اگر متوجه شوید عدد ایمپرشن پایین آمده تلاش خواهید کرد تا محتوای جذاب‌تری تولید کنید.

با این حال، اینکه کدام یک از این شاخص‌ها مهم‌تر هستند کاملا به استراتژی بازاریابی شما بستگی دارد. زمانی که شما به دنبال نرخ تعامل در اینستاگرام باشید باید هم به ایمپرشن توجه کنید و هم به ریچ اما این استراتژی تعاملی بدون تغییر هم بهبود پیدا نمی‌کند.

بنابراین به طور مشخص نمی‌توان تعیین کرد که ایمپرشن مهم‌تر است یا ریچ و شاید به همین دلیل هم هر دو شاخص در شبکه اجتماعی اینستاگرام لحاظ شده است.

معنی ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    کوتاه در مورد تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام

    • معمولا حساب‌های کاربری که در اینستاگرام اقدام به فروش یا هر نوع کسب و کار دیگری می‌کنند؛ باید از آمارها و داده‌ها برای تحلیل کار خود استفاده کنند تا بتوانند با مخاطبان تعامل بهتری داشته و در نتیجه در کار خود به پیشرفت بیشتری دست یابند.
    • یکی از این بخش‌ها که در اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا داده‌های مهمی را در ارتباط با کاربران خود به دست بیاورید قابلیت اینسایت (insights)  اینستاگرام است.
    • زمانی که یک مدیر پیج یا همان ادمین از اینسایت اینستاگرام استفاده می‌کند بهتر می‌تواند یک استراتژی مدیریتی بچیند و بهتر می‌داند که باید از کدام شاخص‌ها برای پیشرفت کار خود بیشتر استفاده کند.
    • معنی ریچ در اینستاگرام رسیدن ( Reach ) است. اما در اینستاگرام این معنا چندان هم کاربردی نیست. درواقع معنی ریچ در اینستاگرام معادل بازدید کننده است. به عبارت دیگر معنی ریچ در اینستاگرام تعداد کاربران منحصر به فرد، اکانت یا پروفایلی است که پست یا استوری شما را مشاهده کرده است.
    • تعداد بازدید یک پروفایل یا یک حساب کاربری از پست شما بر این عدد تاثیری نخواهد داشت. بنابراین کاربران شما چه یک بار و یا چندیدن بار از یک حساب پست شما را ببینند، تنها یک عدد به میزان ریچ اضافه می‌شود.
    • باید توجه داشته باشید که این کاربران منحصر به فرد تمامی محتوا و پست و استوری‌های شما را دوست نخواهند داشت بنابراین شما باید برای بالا بردن ریچ در اینستاگرام بر روی تعداد زیادی از مخاطبان تمرکز کنید که این مسئله نشان دهنده اهمیت تعداد ریچ در پست و استوری شما است.
    • برای بالا بردن ریچ در اینستاگرام همچنین می‌توانید به انجام تبلیغات در پیج‌های معروف و اینفلوئنسرها هم بپردازید تا بازدید از پست‌های شما بیشتر شود. یک راه دیگر برای بالا بردن ریچ در اینستاگرام افزایش تعامل یا اینگیجمنت با مخاطبان یا فالوورها است که این کار با استفاده از الگوریتم اینستاگرام کمک می‌کند تا پست‌های شما در اکسپلور اینستاگرام بیشتر به نمایش درآمده و در نتیجه حساب‌های کاربری بیشتری پست‌ها را ببینند.
    • معنی ایمپرشن در اینستاگرام یا Impression به لحاظ لغویف احساس ترجمه شده است که البته این معنی ایمپرشن در اینستاگرام نیست. معنی ایمپرشن در اینستاگرام به مفهوم بازدید است.
    • برای افزایش ایمپرشن در اینستاگرام شما نیاز دارید که پست‌هایی جذاب تولید کنید. درواقع یک پستی که برای گروه خاصی جذاب باشد می‌تواند به افزایش ایمپرشن در اینستاگرام کمک کند.
    • شما در هر برهه‌ای از زمان باید بتوانید برای گروه خاصی از مخاطبان خود محتوا تولید کنید و آنها را دسته بندی کنید تا به افزایش ایمپرشن در اینستاگرام دست پیدا کنید.
    • معنی ریچ در اینستاگرام تعداد اکانت‌ها یا پروفایل‌هایی است که از پست شما بازدید کرده‌اند و معنی ایمپرشن در اینستاگرام دفعاتی است که پست شما دیده می‌شود. بنابراین یک کاربر اگر پست شما را چندین بار ببیند تنها به افزایش ایمپرشن در اینستاگرام شما کمک می‌کند نه بالا بردن ریچ در اینستاگرام.
    • اینکه کدام یک از این شاخص‌ها مهم‌تر هستند کاملا به استراتژی بازاریابی شما بستگی دارد. زمانی که شما به دنبال نرخ تعامل در اینستاگرام باشید باید هم به ایمپرشن توجه کنید و هم به ریچ اما این استراتژی تعاملی بدون تغییر هم بهبود پیدا نمی‌کند. بنابراین به طور مشخص نمی‌توان تعیین کرد که ایمپرشن مهم‌تر است یا ریچ.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.