روش‌های ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس برای کسب‌وکارها

0

با ایجاد محدودیت‌های گسترده برای استفاده از برخی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، توجه کاربران به اپلیکیشن‌هایی که ویژگی‌های مطلوبی برای برقراری ارتباط داشتند، جذب شد. با محبوبیت گستردۀ واتساپ در دنیا، کاربران این اپلیکیشن در سال‌های اخیر در کشور ما رشد بسیار زیادی داشته است. با توجه به استفادۀ گستردۀ کاربران از این اپلیکیشن، توجه به امنیت در واتساپ بیزنس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

واتساپ به‌صورت پیش‌فرض دارای سیستم رمزگذاری هوشمند است که امنیت این اپلیکیشن را ارتقاء می‌دهد. اما شما به‌عنوان کاربر این اپلیکیشن باید اقداماتی را برای ایجاد امنیت و حفظ حریم خصوصی خود انجام دهید تا به خاطر اطلاعات شخصی خود مورد سوءاستفاده قرار نگیرید. در این مطلب از پادرو با ما همراه باشید. مهم‌ترین روش‌های ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس به شما ارائه شده است.

روش های ایجاد امینت در واتساپ بیزنس

با افزایش محبوبیت واتساپ و افزایش کاربری این اپلیکیشن در مقایسه با سایر پیام‌رسان‌ها، ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس جهت حفظ داده‌های تبادل شده در این فضا، بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. طبق سیستم رمزگذاری داخلی واتساپ، پیام شما فقط توسط گیرندۀ پیام خوانده می‌شود و تماس‌های صوتی و تصویری نیز با سیستم امنیت در واتساپ بیزنس پوشش داده می‌شوند.

اهمیت امنیت در واتساپ بیزنس برای فروشگاه‌های اینترنتی

داشتن یک پیام‌رسان اینترنتی که کاربری ساده‌ای داشته باشد برای یک فروشگاه اینترنتی از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی برای اینکه بتوانند عملیات ثبت سفارش را انجام دهند از واتساپ استفاده می‌کنند. واتساپ با بررسی نیاز کاربران خود در تاریخ ژانویۀ 2018 از نسخۀ جدید خود رونمایی کرد. این نسخۀ حرفه‌ای و ایمن برای فروشگاه‌های اینترنتی امکانات و قابلیت‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته بود.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    در نسخۀ واتساپ بیزنس تمرکز اصلی بر ایجاد تعامل بیشتر بین صاحبان کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی بود. واتساپ بیزینس با امکانات جدید خود که به شرح زیر است به یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های اینترنتی تبدیل‌شده است.


    بیشتر بخوانید: واتساپ بیزینس چیست و چه امکاناتی برای کسب‌وکارهای آنلاین دارد؟

    دسترسی ساده و سریع

    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای صاحبان کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی از اهمیت زیادی برخوردار است این است که کاربران بتوانند دسترسی ساده و سریعی برای ثبت سفارش‌ها خود داشته باشد. اگر مسیر ثبت سفارش سخت و پیچیده باشد، ممکن است بسیاری از کاربران از خرید کردن منصرف شوند.

    واتساپ بیزینس یک نسخه از واتساپ است که به کاربران هر دو گروه اجازۀ تعامل در یک فضای مشترک را می‌دهد. دسترسی به واتساپ در کشور ما با محدودیت روبرو نیست و به همین دلیل داشتن اکانت در واتساپ بیزینس برای صاحبان کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی ضروری است.

    اختصاص یافتن صفحۀ شرح کسب‌وکار

    داشتن یک صفحه برای شرح فعالیت‌های یک کسب‌وکار یا فروشگاه اینترنتی به کاربران اجازه می‌دهد تا با راحت‌تر با صاحبان مجموعه آشنا شوند و پیش‌زمینۀ ذهنی برای آن‌ها ایجاد شود. در واتساپ بیزینس نیز یک صفحه برای شرح اطلاعات کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی اختصاص پیداکرده است.

    در صفحۀ شرح اطلاعات کسب‌وکارها بادید اطلاعات کلی و برخی از اطلاعات جزئی پرکاربرد که معمولاً کاربران آن‌ها را زیاد مطرح می‌کنند، شرح دهید. در این صفحه می‌توانید اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی، اطلاعات تماس و آدرس و شرح فعالیت را ارائه کنید. با شرح این اطلاعات وقت کمتری برای پاسخ به پرسش‌های تکراری اختصاص خواهید داد.

    سیستم پاسخ‌دهی سریع

    اگر برای برقراری ارتباط با حجم زیادی از کاربران و مخاطبان به اپلیکیشنی نیاز دارید که بتوانید برای سؤالات مشابه، پاسخ‌های از پیش تعیین شده ارسال کنید، بهتر است بدانید واتساپ با افزودن امکان Quick Reply به شما این امکان را می‌دهد. با این ویژگی شما می‌توانید برای سؤالاتی که از کسب‌وکار و فروشگاه اینترنتی شما به‌صورت تکراری توسط اکثر مخاطبان مطرح می‌شوند، پاسخ‌های آماده تعریف کنید و زمان خود را برای پاسخ‌گویی به سؤالات تکراری هدر ندهید.

    سیستم پاسخ‌دهی سریع واتساپ

    برای استفاده از ویژگی Quick Reply کافی است علامت «/»  را تایپ کنید تا پاسخ‌های از پیش تعیین‌شدۀ خود را مشاهده کنید و با استفاده از یکی از پاسخ‌ها با مخاطبان ارتباط و تعامل برقرار کنید.

    اختصاصی سازی چت‌ها در واتساپ بیزینس

    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های واتساپ بیزینس که برای صاحبان کسب‌وکار و فروشگاه‌های اینترنتی اهمیت زیادی دارد این است که بتوانند برخی از چت‌ها را با برخی از کاربران خود برچسب گذاری کنند. واتساپ بیزینس برای دسته‌بندی چت‌های مختلف امکان برچسب‌گذاری‌های مختلف را برای کاربران قرار داده است.

    واتساپ بیزینس برای خوشامدگویی به کاربران نیز امکانت خاصی در این اپلیکیشن تنظیم کرده است. با استفاده از واتساپ بیزینس شما می‌توانید برای مشتری‌های جدید خود پیام خوش‌آمد گویی ارسال کنید و به این صورت بدون اغراق در تبلیغات، برند سازی داشته باشید.

    واتساپ بیزینس علاوه بر ویژگی‌هایی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره شد دارای امکانات متمایز ویژه است. شما به‌عنوان کاربر واتساپ بیزینس می‌توانید جست‌وجوی دقیق در میان مکالمه‌های خود در این اپلیکیشن داشته باشید. همچنین واتساپ بیزینس قابلیت‌های زیادی را برای جست‌وجو در بازه‌های زمانی خاص را در نظر گرفته است.

    مهم‌ترین روش‌های ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس

    واتساپ با ارائۀ سیستم امنیتی رمزگذاری شده به کاربران خود اطمینان داد که اطلاعات آنها در این اپلیکیشن محفوظ می‌ماند و امکان دسترسی ساده به آنها وجود نخواهد داشت.

    باوجود اینکه تدابیر امنیتی زیادی برای محافظت از اطلاعات کاربران در واتساپ بیزینس طراحی شده است اما کاربران باید اقدامات زیادی انجام دهند تا امنیت حساب کاربری آنها به‌صورت کامل انجام شود. توجه کردن به امنیت در واتساپ بیزنس برای فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌وکارهای آنلاین از اهمیت زیادی برخوردار است.

    فروشگاه‌های اینترنتی برای داشتن تعامل و برقراری ارتباط با کاربران خود باید از به آنها اطمینان دهند که به امنیت و حریم خصوصی آنها اهمیت زیادی می‌دهند و به همین دلیل از پیام‌رسان‌ها قابل‌اعتماد برای برقراری ارتباط با آنها استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین روش‌های ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس پرداخته‌ایم.

    تأیید هویت دومرحله‌ای برای ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس

    مهم‌ترین اقدام برای ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس این است که شما باید تأیید هویت دومرحله‌ای را انجام دهید. با انجام دادن تأیید هویت دومرحله‌ای یک رمز عبور دوره‌ای به برنامۀ واتساپ شما افزوده می‌شود. این رمز عبور توسط واتساپ در بازه‌های غیر قابل پیش‌بینی از شما پرسیده می‌شود تا اطمینان حاصل کند که صاحب در حال استفاده از واتساپ، صاحب اصلی آن است. برای فعال کردن این رمز باید مسیر زیر را انجام دهید:

    مسیر تأیید هویت دومرحله‌ای در واتساپ بیزینس:
    menu > setting > account > two-step verification > enable

    تأیید دو مرحله ای برای ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس

    در انتهای مسیر بالا واتساپ بیزینس از شما درخواست می‌کند رمز عبور 6 رقمی خود را وارد کنید. در این مرحله دقت کنید رمز عبور خود را فراموش نکنید و آن را به‌راحتی به یادآورید. درصورتی‌که رمز عبور خود را فراموش کنید از طریق ایمیلتان بازیابی می‌شود.

    مدیریت صحیح نسخۀ تحت وب برای ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس

    یکی از روش‌های استفاده از واتساپ در کامپیوتر و تبلت این است که شما نسخۀ تحت وب واتساپ بیزینس را نصب کنید تا راحت‌تر بتوانید فروشگاه اینترنتی خود را مدیریت کنید. از این طریق نه‌تنها خواندن پیام‌ها و پاسخ دادن به آنها ساده‌تر است، امکان دسترسی ساده و سریع به واتساپ را در صورت نبودن گوشی تلفن همراهتان برای شما به وجود می‌آورد.

    برای نصب و راه‌اندازی واتساپ بیزینس در کامپیوتر باید وارد قسمت سه‌نقطه شده و وارد setting شوید. در قسمت پروفایل واتساپ بیزینس کد QR را مشاهده می‌کنید که از طریق این کد می‌توانید واتساپ را در کامپیوتر خود نصب و راه‌اندازی کنید و به اطلاعات واتساپ خود در کامپیوتر دسترسی داشته باشید.

    روش ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس نسخۀ تحت وب

    استفاده از واتساپ تحت وب کاربری این اپلیکیشن پیام‌رسان را ساده‌تر می‌کند و برای دفاتر کاری نیاز به داشتن گوشی تلفن همراه ندارد. اما دقت کنید درصورتی‌که پس از وارد شدن به نسخه تحت وب واتساپ بیزینس فراموش کنید از آن خارج شوید، اتفاق وحشتناکی را رقم‌زده‌اید. هرکسی می‌تواند به‌سادگی به تمام اطلاعات شما دسترسی پیدا کند.

    اگر فراموش کردید از نسخۀ تحت وب در کامپیوترهای عمومی خارج شوید، راهکار ساده‌ای دارید! کافیست با استفاده از گزینۀ Log out from all computers از نسخۀ تحت وب کامپیوتر خارج شوید. از این روش تمام شما می‌توانید از تمام دستگاه‌هایی که واتساپ خود را روی آن‌ها نصب‌کرده‌اید، خارج شوید.

    رمزگذاری اطلاعات برای ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس

    همان‌طور که گفته شد سیستم امنیت در واتساپ بیزینس به‌صورت خودکار، رمزگذاری مکالمات و اطلاعات است. اما شما راه ساده‌ای برای بررسی ایمن بودن امنیت واتساپ خود در اختیاردارید که به ‌سادگی می‌توانید از اطلاعات مهم خود مانند اطلاعات حساب‌های بانکی که با برخی از مخاطبانتان به اشتراک گذاشته‌اید، محافظت کنید. برای بررسی و بازبینی رمزگذاری اطلاعات در واتساپ باید مسیر زیر را انجام دهید:

    1. گفتگوی خود را مخاطب موردنظرتان در واتساپ بیزینس آغاز کنید.
    2. در صفحۀ چت، نام مخاطب خود را لمس کرده و با انتخاب گزینۀ Encryption تصویر جدیدی را مشاهده خواهید کرد که یک QR CODE و الگوی 40 رقمی از کد امنیتی شما را نشان می‌دهد. شما برای بررسی امنیت مکالمۀ خود باید از صحت این کد در هر دو دستگاه مطمئن شوید.

    برای بررسی صحت این کد می‌توانید از روش‌های زیر صحت آن را بررسی کنید:

    • الگوی رقمی که در نسخۀ واتساپ بیزینس خود مشاهده کردید با الگوی واتساپ مخاطب خود مقایسه کنید. باید الگوی قابل مشاهده در هر دو نسخه یکسان باشد.
    • با استفاده از دکمۀ Scan Code کد QR را در یکی از دستگاه‌ها اسکن کنید.
    امینت در واتساپ بیزنس

    مارتین شلتون به‌عنوان یکی از موفق‌ترین افراد در حوزۀ امنیت معتقد است برای بررسی و مطابقت الگوها در یک پیام‌رسان در دو دستگاه، هیچ‌گاه الگوی خود را برای مخاطبتان در هیچ پیام‌رسانی ارسال نکنید.

    غیرفعال کردن پشتیبان گیری ابری برای ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس

    سیستم امنیت داخلی واتساپ به‌صورت رمزگذاری شده است که در این سیستم اطلاعات و مکالمات کاربران اندروید در گوگل درایو و کاربران iOS در آی‌کلاد (iCloud) ذخیره می‌شود. این سیستم به این صورت است که در صورت حذف نصب و نصب مجدد، امکان بازیابی تمام پیام‌ها و اطلاعات وجود دارد. نکتۀ مهم این است که اطلاعات مربوط به بکاپ‌ها رمزگذاری شده نیستند.

    درصورتی‌که اطلاعات شما در واتساپ بیزینس به امنیت و حفاظت بسیار بالایی نیاز دارد، باید سیستم بکاپ گیری را غیرفعال کنید. همان‌طور که می‌دانید بکاپ‌ها رمزگذاری شده نیستند. با استفاده از روش زیر می‌توانید پشتیبان گیری ابری واتساپ را غیرفعال کنید:

    مسیر غیرفعال کردن بکاپ‌گیری در اندروید: WhatsApp > Menu > Setting > Chats > Chat Backup > Backup to Google Drive > Never

    مسیر غیرفعال کردن بکاپ‌گیری در آیفون : WhatsApp > Setting > Chats > Chat Backup > Auto Backup > Off

    محافظت از حریم خصوصی برای ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس

    با گسترش استفاده از اپلیکیشن پیام‌رسان واتساپ همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که برای این اپلیکیشن مطرح بود این بود که هر شخصی با داشتن شماره موبایل یک فرد امکان ارسال پیام در این پیام‌رسان را برای او داشت.

    این موضوع یک اتفاق طبیعی بود اما چالش مهم‌تر در استفاده از این اپلیکیشن این بود که هرکسی با داشتن شماره تماس یک فرد امکان مشاهدۀ تصویر پروفایل را نیز داشت. دسترسی سریع و راحت به تصویر پروفایل برای همۀ دارندگان شماره تماس موضوع جالبی نبود و کاربران این پیام‌رسان را نگران کرده بود.

    با دسترسی ساده به تصویر پروفایل و جست‌وجو در گوگل، افراد هکر می‌توانند به اطلاعات شخصی و ارزشمند دسترسی پیداکرده و از آن‌ها سوءاستفاده کنند. شما با اجرای تنظیمات زیر می‌توانید امکان دسترسی افراد به تصویر پروفایلتان را به کسانی که در فهرست مخاطبان شما قرار دارند، محدود کنید. توصیه می‌شود فهرست مخاطبان خود را بررسی کنید تا از ذخیره نبودن شمارۀ افراد سودجو مطمئن شوید.

    تنظیمات حریم شخصی در واتساپ

    اگر دوست ندارید کسی از زمان آنلاین و آفلاین شدن شما اطلاع داشته باشید، امکان اعمال تنظیمات برای عدم مشاهدۀ آخرین زمان آنلاین بودن شما در واتساپ وجود دارد. برای اعمال این تنظیمات باید وارد قسمت تنظیمات شده و در قسمت Privacy تنظیمات موردنظر خود را برای Last Seen اعمال کنید.

    با اجرای تنظیمات روی آخرین زمان آنلاین شدن، امکان سوءاستفادۀ هکرها و افراد سودجو کمتر خواهد شد. برخی از هکرها با توجه به ساعت و زمان آنلاین یا آفلاین بودن شما با خیال راحت می‌توانند اقدامات موردنظرشان در حساب کاربری شما اعمال کنند.

    با مخفی کردن آخرین زمان آنلاین بودن یکی از روش‌های ایجاد امنیت در واتساپ بیزینس را اعمال کرده‌اید و مسیر را برای سوءاستفادۀ افراد سودجو و کلاه‌برداران مسدود ساخته‌اید. با همین تنظیمات ساده کسی از زمان پرواز یا حضور شما در محل کار یا منزل یا برنامۀ خوابتان آگاه نمی‌شود و رئیس یا همکارتان از زمان آنلاین بودن شما اطلاع پیدا نخواهند کرد.

    توجه نکردن به پیام‌های کلاه‌برداران برای ایجاد امنیت در واتساپ بیزنس

    یکی از روش های کلاه‌برداری در واتساپ ارسال پیام برای کاربران است. افراد سودجو و کلاه‌بردار با ارسال پیام به کاربران واتساپ برای آنان لینکی ارسال می‌کنند که در صورت وارد شدن کاربران در لینک ارسال‌شده امکان دسترسی افراد سودجو به اطلاعات واتساپ به وجود می‌آید.

    اطلاع داشته باشید که واتساپ به‌هیچ‌ عنوان برای هیچ‌ یک از کاربرانش پیام ارسال نمی‌کند. هرگونه پیامی که با محتوای اعلام برنده شدن شما یا تهدید کردنتان در واتساپ ارسال می‌شود، از طرف افراد سودجو و کلاه‌بردار است. اگر این افراد پیامی با مضمون ایجاد امنیت در واتساپ برای شما ارسال کردند به آن توجه نکنید.

    متأسفانه واتساپ با سرعت بسیار زیادی در حال تبدیل‌شدن به یک محیط مخفی برای ارسال لینک‌های مشکوک و گمراه‌کننده برای کاربران است که در صورت توجه به این پیام‌ها یا لمس لینک‌های ارسال‌شده و ارسال اطلاعات در دام این کلاه‌برداران می‌افتید.

    جمع‌بندی

    • پیام‌رسان‌ها به یکی از ابزارهای ضروری برای فروشگاه‌های اینترنتی تبدیل‌شده‌اند که امکان تعامل راحت‌تر و ثبت سفارش اختصاصی را فراهم کرده است که موضوع امنیت در واتساپ بیزنس از اهمیت زیادی برخوردار است.
    • فروشگاه‌های اینترنتی با نصب و راه‌اندازی واتساپ بیزینس می‌توانند علاوه بر اکانت اختصاصی خود را برای کسب‌وکارشان داشته باشند و دو محیط اختصاصی و مجزا در واتساپ برای ارسال پیام به وجود آورند که برای ارسال پیام‌های کاری و اطلاعات خصوصی باید به امنیت در واتساپ بیزنس توجه زیادی داشته باشند.
    • پیام‌رسان واتساپ به دلیل سرعت بسیار بالا و دسترسی ساده به یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها در دنیا تبدیل شده است که در کشور ما نیز کاربران زیادی دارد.
    • برای استفاده از پیام‌رسان‌ها باید به موارد امنیتی آنها توجه زیادی داشته باشید. در غیر این صورت امکان هک شدن و منتشر شدن اطلاعات خصوصی شما وجود دارد.
    • ایجاد امنیت در واتساپ بیزینس به این صورت است که پیام‌رسان واتساپ به‌صورت پیش‌فرض دارای سیستم امنیتی رمزگذاری داخلی است، اما کاربران نیز باید به نکات امنیتی در دسترس در این پیام‌رسان توجه کنند و آنها را در اکانت واتساپ خود اجرا کنند.
    • به‌طورکلی دقت کنید اطلاعات خیلی خصوصی و بسیار مهم خود را در پیام‌رسان‌ها ارسال نکنید و در صورت ارسال به امنیت در واتساپ بیزنس توجه کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.