اهمیت بسته بندی لوازم آرایشی در بازاریابی + نکات مهم

0

آیا کسب‌وکار شما در زمینه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کند؟ پس باید حتماً با نحوه بسته بندی لوازم آرایشی آشنایی داشته باشید. از آن‌جایی که روحیه خریداران محصولات شما بسیار لطیف است، یک بسته بندی جذاب و البته ایمن می‌تواند آن‌ها را به مشتریان وفادار و همیشگی تبدیل کند.

پس به هیچ وجه از این بخش بازاریابی خود غافل نشوید و حتماً روی آن سرمایه‌گذاری کنید. باور کنید که هزینه کردن در این مسیر به نفع خود شما و تجارتتان خواهد بود، زیرا تأثیر زیادی در شناخت برند شما در بین خریداران اقلام آرایشی خواهد داشت. از آن‌جایی که بخش زیبایی به طور تصاعدی در حال رشد است، پس باید برای رقابت با برندهای سرتاسر جهان، به بسته‌بندی محصول خود توجه کنید.

اهمیت بسته بندی لوازم آرایشی

بسته بندی لوازم آرایشی چه اهمیتی دارد؟

صنایع کمی هستند که به اندازه صنعت تولید وسایل آرایشی بهداشتی مشتریان سرسخت و وفاداری دارند. کافی است از یک خانم بپرسید تا ببینید تا چه حد به برندهای خاصی پایبند است و هر چند وقت یکبار به سمت یک مارک جدید کشیده می‌شود. اما کسی که به دنبال زیبایی ظاهر خود است، علاقه زیادی به زیبایی ظاهر محصول خود نیز دارد. پس علاوه بر شرکت تولیدکننده اقلام آرایشی، شما به عنوان فروشنده این کالا هم در ایجاد ذهنیت مثبت از این برند دخیل هستید و البته بدانید که صنعت بسته بندی و پست این کالاها پتانسیل بالایی برای درآمدزایی دارد.

یک بسته بندی نامناسب ممکن است پیام نادرستی را به مشتری منتقل کند و در ناخودآگاه او حس ناخوشایندی را از محصول شما ایجاد کند. شما می‌توانید موقعیت محصول مورد نظر را در دیدگاه مخاطب خوب و جذاب جلوه دهید و یا با یک بسته بندی بی‌ربط و ساده همه چیز را خراب کنید و حتی ارزش یک کالای آرایشی فوق‌العاده را کم کنید. بسته بندی لوازم آرایشی اهمیت زیادی در بازاریابی دارد، زیرا می‌تواند در تصمیمات خرید بعدی مصرف‌کننده نقش زیادی داشته باشد.

علاوه بر تأثیر بسته بندی لوازم آرایشی در تعامل با مشتریان، این کار اگر به شکل صحیح انجام شود، به شما کمک می‌کند که محصول خود را بدون هیچ آسیبی به دست مشتریان برسانید. این ویژگی در جایگاه خود منجر به صرفه‌جویی زیادی خواهد شد. با توجه به آنچه گفتیم یک طراحی بسته‌بندی زیبا و ایمن می‌تواند به دلایل زیر مهم باشد:

  • به فروش محصول شما کمک کند.
  • آن را در ذهن نگه دارد.
  • به توسعه برند شما کمک کند.

بسته بندی لوازم آرایش برای رسیدن به فروش بیشتر، ماندگاری در ذهن مخاطب و برندسازی اهمیت دارد.

انواع بسته بندی لوازم آرایشی

قبل از اینکه بخواهید ایده‌ای برای بسته بندی لوازم آرایشی خود پیدا کنید، شاید لازم باشد با انواع بسته بندی لوازم آرایشی آشنا باشید. به طور معمول یک محصول آرایشی، بهداشتی و زیبایی به دو شکل بسته‌بندی می‌شود. اما وقتی صحبت از ارسال بسته با پست می‌رسد، این تقسیم‌بندی به سه بخش مجزا تبدیل خواهد شد. در ادامه به معرفی هر یک از این بخش‌ها می‌پردازیم.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ارسال سفارش با کم‌ترین قیمت استفاده از خدمات پادروپین است که شما می‌توانید از میان سرویس‌های پستی مانند پست ملی جمهوری اسلامی، شرکت پستی ماهکس ،تیپاکس و… بهترین گزینه را انتخاب کنید.

آسان ترین راه ارسال سفارش

اولین نوع بسته بندی لوازم آرایشی

این نوع بسته ‌بندی لوازم آرایشی به ظرفی اطلاق می‌شود که محصول را در خود جای داده است. بسته‌بندی اولیه می‌تواند به اشکال گوناگون و با استفاده از مواد مختلف باشد. شیشه و پلاستیک رایج‌ترین مواد مورد استفاده در بسته‌بندی اصلی محصول هستند. این بسته‌ها را می‌توان به صورت جعبه، بطری، ظرف‌‌های استوانه‌ای و تیوپ درآورد. اگر شما تنها فروشنده اقلام آرایشی هستید، پس دخل و تصرفی در این نوع بسته‌بندی ندارید.

دومین نوع بسته بندی لوازم آرایشی

بسته‌بندی نوع دو به جعبه‌هایی اطلاق می‌شود که محصول اولیه را با بسته‌بندی کامل درون خود جای می‌دهد. برخی از محصولات ممکن است شامل یک پک یا کیت آرایشی مراقبت از پوست باشند که چندین محصول مجزا را در خود جای می‌دهند و تعدادی دیگر تنها به پلمپ کردن یک محصول می‌پردازند. در بسته‌بندی ثانویه اطلاعاتی از قبیل جزئیات مربوط به تولید‌کننده و توزیع‌کننده وجود دارد. شما به عنوان فروشنده این محصول می‌توانید برچسب‌های مرتبط با کسب‌وکار خود را روی بسته‌بندی ثانویه ثبت کنید.

سومین نوع بسته بندی لوازم آرایشی

نوع سوم بسته‌بندی مرتبط با کسب‌وکارهایی است که محصولات خود را قرار است به شکل آنلاین بفروشند و با پست برای افراد ارسال کنند. در این صورت باید از یک بسته‌بندی جذاب و مخاطب‌پسند استفاده کنند تا بتوانند در جلب توجه مشتریان موفق ظاهر شوند. فراموش نکنید که این بخش از بازاریابی شما اهمیت زیادی دارد.

مواد لازم برای بسته بندی لوازم آرایشی

وقتی صحبت از بسته بندی لوازم آرایشی می‌شود، در اینجا منظور ما نوع سوم بسته‌بندی یعنی زمانی است که می‌خواهیم یک محصول را با پست برای مشتری ارسال کنیم. در چنین شرایطی علاوه بر پیدا کردن یک شرکت پستی حرفه‌ای، باید مواد مناسب بسته‌بندی اقلام زیبایی را نیز تهیه کنیم.

اگرچه بسیاری از شرکت‌های پستی ممکن است خود کار بسته‌بندی را نیز بر عهده بگیرند و شما هم می‌توانید با توجه به حجم و سود کار این فعالیت را نیز به آن‌ها واگذار کنید و تمام دغدغه و زمان خود را روی بازاریابی و فروش کسب‌وکار قرار دهید.

اما اگر قرار باشد که بسته بندی لوازم آرایشی را خودتان بر عهده بگیرید، باید فهرستی از مواد رایجی را که می‌توانید استفاده کنید، تهیه کرده و با استفاده از آن محصول خود را برای ارسال با پست آماده کنید. انواع مختلفی از مواد بسته‌بندی وجود دارند که می‌توانید بسته به نیاز، میزان بودجه و عملکرد از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

بسته‌بندی بیرونی

بسته‌بندی بیرونی اقلام آرایشی مهم‌ترین چیزی است که باید به آن توجه کنید. این کار باید هم از نظر زیبایی و هم استحکام مورد توجه قرار بگیرد. البته فراموش نکنید که اقلام خود را با هر نوع بسته‌بندی که ارسال می‌کنید، اطلاعات لازم را روی بسته درج کنید.

  • کیسه‌های ساخته شده از پلی اورتان برای حمل وسایل سبک
  • بسته‌بندی‌های لوله‌ای شکل
  • جعبه‌های تک لایه برای حمل محصولات آرایشی کوچک
  • جعبه‌های دو یا چند لایه برای محصولات آرایشی بزرگ‌تر

مواد پرکننده داخل جعبه

برای یک ارسال ایمن به مواد پرکننده داخل جعبه نیاز دارید. در ادامه به معرفی مواد گوناگون برای اطمینان از ایمنی درون جعبه خواهیم پرداخت. هر یک از مواد زیر مزایا و معایب خاص خود را دارند.

  • کاغذهای کرافت
  • استفاده از مقواهای مخصوص
  • استفاده از فوم‌های مخصوص
  • دستمال‌کاغذی‌های مختص بسته‌بندی
  • بسته‌بندی‌های حباب‌دار
نوار آب‌بندی بسته‌ بندی لوازم آرایشی

نوار آب‌بندی بسته‌ بندی لوازم آرایشی

در انتهای کار بسته‌ بندی لوازم آرایشی به یک نوار آب‌بندی نیاز دارید تا پایه کار شما را محکم کند. نوار آب‌بندی به اشکال مختلف در بازار موجود است که بسته به نوع اهداف و بودجه خود می‌توانید از هر یک از آن‌ها استفاده کنید.

  • نوار پلاستیکی قهوه‌ای ساخته شده از پلی‌پروپیلن
  • نوار چسب کاغذی تقویت شده با فیبر
  • نوار برق چسبی تهیه شده از وینیل

برای بسته بندی لوازم آرایشی باید از انواع جعبه‌های بیرونی، مواد پرکننده داخلی و نوار آب‌بندی مناسب استفاده کرد تا ایمنی محصول تضمین شود.

نحوه بسته بندی لوازم آرایشی

برای مشتری هیچ چیزی بدتر از این نیست که بستۀ سفارشی خود را دریافت کند و پس از هیجان زیادی برای باز کردن آن، متوجه آسیب دیدن محصول شود. به همین دلیل فروشندگان چنین کالاهایی باید کاملاً از ایمن بودن بسته پستی خود مطمئن باشند. برای اینکه در روند کار خود دچار چنین مشکلاتی نشوید، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

مواد تشکیل‌دهنده محصول را بشناسید.

وقتی بدانید که قرار است چه چیزی ارسال کنید، درباره نحوه نگهداری و حمل آن نیز بهتر تصمیم خواهید گرفت. با این کار از همان ابتدا از ایمنی سفارش پستی خود از زمان بسته‌بندی تا زمان تحویل به مشتری مطمئن خواهید بود.

بسته پستی را به خوبی بپیچید.

فراموش نکنید که قبل از اینکه اقلام آرایشی را در هر بسته یا جعبه‌ای قرار دهید، آن را به خوبی با مواد باکیفیت بپیچید. برای این کار می‌توانید از روکش‌های حباب‌دار یا هر مواد ضد نشت دیگری استفاده کنید که جعبه را از هرگونه شوک ناشی از آسیب حفظ کند. البته زمانی که صحبت از اقلام آرایشی حساس‌تر مثل پودرهای فشرده پنکک یا سایه‌های چشم می‌شود، حساسیت شما هنگام پیچیدن بسته باید بیشتر شود. بهتر است حین پیچیدن از بالشتک‌هایی برای اطمینان از عدم آسیب‌دیدگی محصول استفاده کنید.

از جعبه‌های زیبا استفاده کنید.

فراموش نکنید که طراحی جعبه پستی یا حداقل طراحی داخل جعبه می‌تواند تأثیر زیادی بر روی نگاه مشتری شما داشته باشد. وقتی که بسته پستی را در زیباترین شکل ممکن ارسال می‌کنید، این حس را به مشتری القا خواهید کرد که برای شما ارزشمند است. این کار می‌تواند حلقه محکمی از پیوند مشتری با تجارت شما ایجاد کند که حتی تا سال‌های سال هم ماندگار باشد.

برای ایمنی بسته بندی لوازم آرایشی از پرکننده‌ها استفاده کنید.

زیبایی و ایمنی دو رمز موفقیت شما هنگام بسته بندی لوازم آرایشی، حمل، ارسال و تحویل آن به مشتری خواهند بود. به همین دلیل مهم است که فضای خالی درون جعبه پستی را با پرکننده‌های مناسب بپوشانید تا در زمان جابه‌جایی مانع از هرگونه آسیبی شوید.

از مکانی امن برای نگهداری محصول خود استفاده کنید.

زمانی که بسته پستی خود را آماده ارسال کردید، باید از انباری که سفارش پستی را در آن نگهداری می‌کنید، مطمئن باشید. این کار تضمین می‌کند که محصول شما در جایی ایمن حفاظت می‌شود، بنابراین می‌توانید با خیال راحت منتظر باقی مراحل حمل مرسوله خود باشید.

در بسته‌ بندی لوازم آرایشی باید نیاز مشتری را در نظر بگیرید و متناسب با محصول آن را بپیچید. در آخر نیز از یک شرکت پستی معتبر برای ارسال آن کمک بگیرید.

بسته بندی لوازم آرایشی برای پست

برای بسته‌ بندی لوازم آرایشی، باید مشکلات احتمالی را در نظر بگیرید. برای مثال شکننده بودن ظروف برخی از محصولات ممکن است هنگام جابه‌جایی بسته، باعث آسیب دیدن سفارش مشتری شوند، پس در عین اینکه باید به زیبایی بسته‌بندی توجه ویژه‌ای داشته باشید، نیاز است که کار بسته‌بندی را درست انجام دهید تا خیالتان از بابت مرسوله راحت باشد.

بسته بندی لوازم آرایشی به مشتری نشان می‌دهد که برند شما چه هویتی دارد. بنابراین چه بهتر که علاوه بر زیبایی حاوی اطلاعاتی درباره محصول باشد و به خوبی حمل و ارسال شود. فراموش نکنید که بسته‌بندی شما می‌تواند فروش آینده شما را تضمین کند یا اهداف شما را نابود کند. پس حتماً در این زمینه بیشتر فکر کنید. نگران نباشید چون قرار نیست کار خارق‌العاده‌ای انجام دهید. همین که به اصول پایبند باشید، می‌توانید آینده‌ای رو به رشد را برای خود متصور شوید. در ادامه به صورت مرحله به مرحله نحوه بسته بندی لوازم آرایشی برای پست را به شما توضیح می‌دهیم.

  1. در اولین مرحله محصول آرایشی مورد نظر را در یک بسته‌بندی حباب‌دار بپیچید. بسته به اینکه محصول تا چه اندازه قابلیت آسیب دیدن دارد، می‌توانید 2 تا 6 مرتبه آن را بپیچید.
  2. در صورتی که قرار است بیش از یک محصول را درون جعبه قرار دهید، هر قلم کالا را به شکل جداگانه بپیچید.
  3. برای جلوگیری از باز یا شل شدن بسته‌بندی از نوار حباب‌دار برای چسباندن آن استفاده کنید.
  4. اگر قرار است یک محصول گران‌قیمت مانند یک ادکلن مارک را برای مشتری ارسال کنید، از جعبه‌های ضد نشت و حرفه‌ای استفاده کنید.
  5. در نهایت محصول را در جعبه نهایی محکم و بزرگ‌تر از بسته قرار دهید.
  6. محصول را در مرکز جعبه قرار دهید.
  7. اطراف بسته را با پر‌کننده‌های مناسب بپوشانید و مطمئن شوید که محصول هنگام جابه‌جایی جعبه از جای خود تکان نمی‌خورد.
  8. برای زیبا شدن درون جعبه می‌توانید از نوارهای رنگی، کارت پستال یا نمونه‌های این‌چنینی استفاده کنید.
  9. در نهایت جعبه را ببندید و لبه‌ها و درزهای آن را با نوار چسب قابل اطمینان مهر و موم کنید.
نحوه طراحی یک بسته‌بندی عالی

روش‌های زیادی برای رهگیری مرسوله پستی وجود دارد اما یکی از بهترین راه‌ها، پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری است. شما با وارد کردن کد می‌توانید فرآیندهای انجام شده روی سفارش را ببینید. همچنین اگر قصد پیگیری وضعیت مرسوله توسط شرکت‌های غیر پادرو را دارید، می‌توانید از طریق همین افزونه اقدام کنید.

نحوه طراحی یک بسته‌بندی عالی

فقط امنیت بسته‌ بندی لوازم آرایشی اهمیت ندارد. بلکه شما باید با یک طراحی زیبا به محصول خود جان ببخشید و آن را در نظر مخاطب حتی بیشتر از آن چیزی که ارزش دارد، برجسته کنید. برای این کار باید روی موارد متعددی کار کنید. در ادامه به صورت خلاصه به ذکر این موارد می‌پردازیم.

تجزیه و تحلیل نیاز مشتری

برای داشتن یک بینش قوی نسبت به طراحی محصول خود شاید لازم باشد که درباره مشتری خود اطلاعاتی کسب کنید. این برای شروع کار شما ارزشمند خواهد بود.

شناخت نیاز محصول

برای طراحی یک محصول ابتدا باید نیازهای لجستیکی خود را بشناسید و متناسب با آن محصول را ارسال کنید. طراحی بسته‌بندی یک محصول بدون شناخت نوع محصول امکان‌پذیر نیست. از طرفی دیگر گاهی پیش می‌آید که شکل یک محصول، توانایی کسب‌وکارها را برای یک طراحی زیبا محدود می‌کند، بنابراین به این موارد زیر دقت کنید.

بررسی روند بازار

برای اینکه ببینید چه نوع طراحی به کسب‌وکار شما کمک می‌کند، بازار را بررسی کنید و ترجیحات بسته بندی لوازم آرایشی را بشناسید. برای این کار رقبا را بررسی کنید. برای کشف بهترین ایده بیشتر از رقبای ایرانی، روی برندهای رقیب خارجی تکیه کنید، زیرا واقعیت این است که در کشور ما به طراحی بسته بندی لوازم آرایشی دقت چندانی نمی‌شود.

در نظر گرفتن ملاحظات لازم

در مرحله بعدی برای داشتن یک طراحی عالی باید کمی فنی شوید. زیرا اینجا صحبت از برند شما خواهد بود. این بخش کمک زیادی به توسعه نام تجاری شما خواهد کرد. پس باید حسابی روی آن کار کنید. از جمله مواردی که باید در این مرحله به آن توجه کنید، گزینه‌های زیر خواهند بود.

  • استفاده از فونت خاص
  • استفاده از تایپوگرافی
  • ایجاد لوگوی هنری
  • استفاده از رنگ‌های جذاب متناسب با کسب‌وکار

مواردی مثل شناخت مشتری، تجزیه و تحلیل بازار و در نظر گرفتن ملاحظات لازم می‌توانند در طراحی بسته بندی لوازم آرایشی مهم باشند.

طراحی بسته‌بندی

آخرین کاری که باید انجام دهید طراحی بسته‌بندی است. اگر خلاقیت لازم را برای انجام این کار ندارید، شاید لازم باشد از یک طراح حرفه‌ای کمک بگیرید. رنگ‌ها، فونت‌ها، اقلام موجود در جعبه همگی می‌توانند ارتباط خاصی با مخاطب ایجاد کنند، پس روی آن‌ها بیشتر فکر کنید. بسته‌بندی شما می‌تواند زیبا یا سرگرم‌کننده باشد. گاهی خاص بودن را با ایجاد یک طراحی منحصربه‌فرد و دور از انتظار به رخ مشتری بکشید. برخی اوقات هم راز ماندگاری شما در طراحی مینیمالیستی خواهد بود، پس آن را با نیازها خود و مشتری ادغام کنید.

نکات مهم هنگام بسته‌‌ بندی لوازم آرایشی

  • انواع مختلف محصولات آرایشی باید به اشکال خاصی بسته‌بندی شوند.
    • این به بدان معناست که هیچ راه‌حل واحدی برای بسته‌بندی کردن تمامی محصولات زیبایی وجود ندارد.
    • پس شما باید بسته به نوع محصول، از بسته‌بندی مخصوص به آن استفاده کنید.
  • هنگام بسته‌ بندی لوازم آرایشی ممکن است نیاز باشد که بیش از یک نوع بسته‌بندی را در نظر بگیرید.
    • در چنین شرایطی شما باید تمامی راه‌هایی که می‌توانید از این طریق کالای خود را بسته‌بندی کنید، در نظر بگیرید و در نهایت بهترین روش را برگزینید.
  • اگر می‌خواهید با انجام بازاریابی سبز به لیست برندهای محافظت‌کننده از محیط‌زیست بپیوندید، می‌توانید اقلام آرایشی خود را در بسته‌بندی‌هایی قرار دهید که کمترین آسیب را به زمین وارد می‌کنند.
    • مواد بسته‌بندی قابل بازیافت نه تنها بهترین انتخاب برای شما خواهند بود، بلکه به مشتری شما نشان می‌دهند که تا چه اندازه روی شیوه کار خود حساس هستید.
    • استفاده از بسته‌بندی‌های پایدار با اثرات مثبت محیط‌زیستی می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی تأثیر قابل‌ توجهی روی فروش محصولات شما داشته باشد.
  • هنگام بسته‌ بندی لوازم آرایشی به موارد متعددی از جمله وزن محصول، اندازه و شکل محصول، ارزش محصول و شکننده‌ بودن یا نبودن آن توجه کنید.
    • این کار باعث می‌شود که بتوانید درک کنید هنگام بسته‌بندی محصول کدام موارد بهترین انتخاب برای شما خواهند بود.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جمع‌بندی

    • محصولات زیبایی در حال تسخیر جهان هستند، به همین دلیل این صنعت یکی از پرسود‌ترین صنایع موجود است که همواره استقبال زیادی از آن می‌شود.
    • با توسعه فضای آنلاین و روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی بخش اعظمی از خرید وسایل آرایشی و زیبایی به صورت آنلاین انجام می‌شود.
    • مشاغلی که در حال فروش غیرحضوری اقلام آرایشی خود هستند، باید برای غلبه بر رقبا و به دست گرفتن بخش زیادی از بازار استراتژی‌های مختلفی را در نظر بگیرند که یکی از آن‌ها نحوه بسته بندی لوازم آرایشی است.
    • برای بسته بندی لوازم آرایشی باید ایده‌های خلاقانه داشت و متناسب با هر محصول از نوعی بسته‌بندی ویژه استفاده کرد تا از این طریق بتوان برای جلب رضایت مشتری و به دنبال آن فروش بیشتر برنامه‌ریزی کرد.
    • حمل‌ونقل محصولات زیبایی می‌تواند به دلیل ماهیت اقلام و البته ظروفی که در آن نگهداری می‌شوند، دشوار باشد. به همین دلیل از شرکت پستی که قرار است با آن قرارداد ببندید مطمئن باشید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.