پست cod چیست و چه خدماتی به مشتریان ارائه می‌دهد؟

0

با گسترش دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارها از راهکارهای متنوع مبتنی بر وب برای ارائه خدمات و محصولات خود استفاده می‌کنند. آنها سعی می‌کنند درگاه‌های اینترنتی بانک‌ها را برای پرداخت آنلاین مشتریان به‌کار ببرند.

اما گاهی برای جلب اطمینان مشتریان از خدمات پست cod برای پرداخت هزینه استفاده می‌کنند. در این مقاله از پادرو شما را با خدمات و مزایا و معایب سیستم پرداخت در محل یا پرداخت در منزل آشنا می‌کنیم. خدمات پست cod برای افرادی که ترجیح می‌دهند هزینه را در منزل پرداخت کنند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

پست cod چیست؟

با اینکه همراستای خرید و فروش آنلاین، خدمات پرداخت الکترونیکی از درگاه‌های اینترنتی بانک‌ها فراهم شده است، بسیاری برای اطمینان بیشتر یا حتی پرداخت آسان‌تر ترجیح می‌دهند که از پست cod استفاده کنند.

اصطلاح انگلیسی این سرویس Cash On Delivery نام دارد. پست cod به خدمات پرداخت در محل معروف است. همانطور که توضیح دادیم سرویسی برای مشتریان است که به جای استفاده از درگاه پرداخت بانک یا کیف پول الکترونیکی خود، هزینه را به صورت نقدی در منزل پرداخت کنند.

معنای پست cod


علاوه بر خرید اینترنتی، هنگام خرده فروشی نیز از پرداخت در محل نیز می توان استفاده کرد. این نوع پرداخت فرصتی برای مشتریان فراهم می‌کند که اگر سفارش با فاکتور فرق داشت یا آسیب‌دیده به دستشان رسید، از پرداخت هزینه ممانعت کرده و کالا را مرجوع کنند.

پست cod چه خدماتی برای مشتریان دارد؟

  • خدمات پست cod تنها برای فروشگاه‌های اینترنتی نیست. هرگاه فروشندگان محصولات درخواستی مشتریان برایشان ارسال کنند، می‌توانند از خدمات تحویل در محل استفاده کنند.
  • گاهی در میان لیست سفارش‌ها کالاهای حساسی مانند لوازم دیجیتال وجود دارند. کالاهایی که ممکن است هنگام بسته‌بندی، در مسیر تحویل به مشتریان و تحویل آسیب ببیند. فروشگاه‌های اینترنتی این امکان را برای مشتریان خود فراهم می‌آورند که هزینه سفارش را که گاهی مبلغ سنگینی است، در صورت اطمینان از صحت و سلامتی اقلام فاکتورشان پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: 8 فاکتور مهم در انتخاب بهترین شرکت برای ارسال سفارش مشتریان

  • ممکن است مشتریان در شرایطی باشند که کیف پول آنلایشان خالی است یا کارت بانکی همراهشان نیست تا هزینه را به صورت اینترنتی پرداخت کنند.
  • حتی ممکن است مشتری در شرایطی باشد که دسترسی به اینترنت پرسرعت برای پرداخت آنلاین نداشته باشد. بنابراین تنها راه پرداخت هزینه در محل است.

پرداخت در محل این فرصت را برا مشتریان فراهم می‌کند که بدون استرس محصولات مورد نیاز را دریافت کرده و هزینه را به آسانی پرداخت کنند. در این شرایط خدمات پست cod باز هم برای مشتریان مفید خواهد بود. هرچند کارفرمایان هم می‌توانند در فروش محصولات و ارائه خدمات خود موفق شوند.

پست cod چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اجرای خدمات پرداخت در محل باید نکاتی مد نظر فروشندگان، مشتریان و حتی مسئولین ارسال سفارش‌ها باشد.

  • کارشناسان فروش و مسئول ارسال باید متعهد شوند که ثبت سفارش و تأمین کالا به درستی انجام شده است. آنها هنگام ارسال کالا باید کالاهای سفارشی را بیمه کنند و تمهیدات ایمنی را فراهم نمایند تا کالا در صحت و سلامتی کامل به دست مشتریان برسد.
  • مشتریان باید متعهد شوند که هزینه سفارش خود را به طور کامل پرداخت کنند. در غیر این صورت مأمور پست اجازه ندارد که مرسوله پستی را به مشتریان تحویل دهد.
  • هنگامی که شرکت‌ها به خصوص آنهایی که خدمات در محل را ارائه می‌دهند باید توجه داشته باشند که همراه داشتن دستگاه پوز یکی از ملزومات به حساب می‌آید. زیرا مشتریانی که نمی‌توانند از خدمات پرداخت آنلاین استفاده کنند این فرصت را دارند به جای پول نقد از اعتبار کارت بانکی خود استفاده کنند.
  • گاهی کارشناسانی که برای ارائه خدمات به محل اعزام می‌شوند، فراموش می‌کنند که این دستگاه را با خود همراه داشته باشند. این مسئله برای ارائه خدمات پست cod مشکل‌آفرین خواهد بود. در اجرای سرویس پرداخت درب منزل پست مشتریان متعهد به پرداخت کامل هزینه‌ها هستند.
  • در این نوع ارسال معمولا نیاز به پیگیری مرسولات پستی با کد رهگیری نیست و تنها باید با شخص فرستنده در مورد زمان ارسال صحبت کرد. گرچه بعضی از شرکت‌های پستی پس از تحویل از مشتری امضا دریافت می‌کنند.
نکات پست cod

آیا پست cod همیشه امکان پذیر است؟

بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی سرویس پرداخت درب منزل پست را تنها برای کالاهای بزرگ یا گرانقیمت در نظر می‌گیرند. بنابراین ارزش‌گذاری مدیریت فروش و کارشناسان که در جریان هزینه متغیر محصولات هستند باعث می‌شود که همه کالاها مشمول این قانون نباشند. این در حالی است که بعضی از سایت‌ها برای اینکه مشتریان با اطمینان و سهولت بیشتری هزینه را پرداخت کنند، این سرویس را برای تمام کالاها در نظر می‌گیرند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    مزایا و معایب سرویس پرداخت در محل پست

    علاوه بر کارکنان همان کسب‌وکار، فروشنده با امضا کردن قرارداد با پست، هزینه سرویس تحویل درب منزل پست را پرداخت کرده و به این ترتیب مشتریان می‌توانند بسته را از مأمور پست دریافت کنند.

    از طرفی دیگر اگر مشتری هزینه را پرداخت نکرد یا از کالا رضایت نداشت، مسئول اداره پست مسئولیت مرجوع کردن کالاها به انبار فروشگاه اینترنتی که آدرسش در بخش فرستنده نوشته شده است، بازگرداند. با توجه به فراز و نشیب‌های پست cod بهتر است با مزایا و مایب این سرویس آشنا شویم.

    مزایای سرویس پرداخت در محل پست

    در میان مزایای پست cod می‌توان به موارد زیر اشاره کنیم.

    افزایش اعتماد بین مشتریان و فروشندگان

    با فراهم کردن فرصتی برای پرداخت هزینه سفارش در منزل، مشتریان با آرامش خاطر بیشتری نسبت به فروشندگان هزینه را پرداخت می‌کنند. درضمن آنها شرایط راحت‌تری برای مرجوع کردن کالاها دارند.

    دیگر نیازی به مراجعت به اداره پست نیست. مأمور ارائه‌دهنده سرویس تحویل کالا درب منزل پست، کالاهای مرجوعی را بازمی‌گرداند. تعامل محترمانه و مناسب کارشناسان فروش با مشتریان بر افزایش حس اعتماد در پرداخت نقش مهمی بازی می‌کند.

    مزایای پست cod

    پرداخت آسان و بدون دردسر

    همانطور که پیش از این اشاره کردیم، ممکن است اینترنت پرسرعت در اختیار مشتریان نباشد. از طرفی ممکن است کارت پول مشتریان مبلغ کافی نداشته باشد یا کیف پول آنلاینشان مبلغ کافی نداشته باشد. در این حالت پرداخت نقدی به مأمور تحویل دهنده مرسوله گزینه مناسبی به حساب می‌آید.
    گاهی مشتریان پرداخت در محل را بیشتر قبول دارند. از نظر آنها باید از دریافت کالاها آن هم به‌صورت صحیح و سالم اطمینان حاصل کرد. این موضوع باعث شده است که صاحبان کسب‌وکارها برای کالاهای گرانقیمت یا بزرگ سرویس پرداخت در محل پست را اجرا می‌کنند.

    موفقیت روزافزون کسب‌وکارهای آنلاین

    مزیت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، موفقیت صاحبان کسب‌وکارها و فروشندگان در دیجیتال مارکتینگ است. اعتماد کردن به مشتریان برای پرداخت کامل هزینه سفارش و دریافت بارخورد مثبت مشتریان باعث افزایش فروش اینترنتی سایت‌های اینترنتی و محبوبیت روش ارسال فروشگاه‌های اینستاگرامی به مشتریان می‌شود.
    این اعتماد دوجانبه باعث به شهرت و محبوبیت رسیدن برندها می‌شود. در نتیجه می‌توان انتظار داشت که نرخ تبدیل این سایت‌ها افزایش یابد. برعکس میزان نرخ بازگشتی کم می‌شود.

    معایب سرویس تحویل درب منزل پست

    خدمات پست cod در کنار مزایایی که اشاره کردیم، معایبی نیز دارد که قابل چشم‌پوشی نیستند.

    عدم تعهد در رساندن بسته پستی به مشتری

    یکی از ملزومات پرداخت در محل، متعهد شدن فروشندگان و مأموران به ارسال به‌موقع بسته پستی برای مشتریان است. باز هم افراد متخطی که از کسب‌وکار اینترنتی برای اهداف شوم خود استفاده می‌کنند، وقت و انرژی مشتریان را هدر داده و بسته‌های پستی را ارسال نکرده یا با تأخیر می‌فرستند. این موضوع خود باعث عدم اعتماد مشتریان و شکست زودهنگام کسب‌وکارها می‌شود.

    حتی ممکن است مأمور تحویل‌دهنده کالا، بسته را به آدرس برده و به‌خاطر پیدا نکردن آدرس، آن را مرجوع کنند. این در حالی رخ می‌دهد که به مشتریان برای پیدا کردن آدرس تماس گرفته نمی‌شود و از مرجوعی شدن کالا هم اطلاعی ندارند. بی‌نظمی در ارائه خدمات پست cod عامل مهمی در شکست کسب‌وکارها محسوب می‌شود.

    پیدا نکردن آدرس مشتریان

    گاهی به علت اشتباه تایپی مشتریان در ثبت آدرس خود، مأمورد ارائه دهنده سرویس تحویل درب منزل پست با مشکلاتی مواجه می‌شوند.آنها نمی‌توانند آدرس دقیق را سریع و به‌موقع پیدا کنند. از طرفی اگر شماره تماس هم نادرست باشد راه تماس قطعی با مشتری وجود نخواهد داشت.

    بنابراین مأمور بدون ارائه خدمات پست cod، بسته را مرجوع می‌کند. از طرفی ممکن است که مشتریان در ساعات اداری که مأمور بسته را تحویل می‌دهد، در آدرس ثبت شده نباشند. باز هم راهی جز بازگرداندن کالا وجود ندارد.

    تحویل نگرفتن بسته پستی

    گاهی آدرس و شما تماس درست است اما مشتریان به دلیل آسیب‌دیدگی بسته از تحویل گرفتن آن امتناع می‌کنند. درنتیجه با مأمور تحویل‌دهنده بسته و کارشناسان فروش بحث و جدل پیش می‌آید. تنش‌های روانی و وقت و هزینه‌ای که از دو طرف هدر می‌رود دردسرساز خواهد بود.

    پست cod و خدمات

    پژوهش‌های بازاریابی نشان داده است که 10 تا 15 درصد از بسته‌ها با روش پست cod به هر دلیلی بازگشت می‌خورند.

    آیا خدمات پست cod را بی‌خیال شویم؟

    با وجود مزایا و معایبی که برای سرویس تحویل درب منزل پست برشمردیم، برای بسیاری از افراد این سؤال پیش می‌آید که آیا بهتر است بی‌خیال چنین سرویسی شویم یا خیر؟ در پاسخ بهتر است بگوییم که درست است خدمات پست cod مزایا و معایبی دارد اما روش پرداخت آنلاین و پرداخت با کیف پول الکترونیکی هم مزایا و معایب مختص به خود را دارند. بنابراین نباید ناامید شوید.

    گاهی بهترین و قابل‌اعتمادترین راه پرداخت هزینه سفارش‌ها مخصوصاً اگر لوازم دیجیتال یا لوازم برقی مهم و بزرگ باشند، پرداخت در محل است. زیرا ممکن است مشکلاتی باعث آسیب‌دیدگی دستگاه‌ها شود یا عدم تعهد مأمورین یا هر مشکل احتمالی دیگری مانع از دریافت سفارش شود. در این صورت، خیالتان راحت است که هزینه زیادی متقبل نشده و متضرر نشده‌اید.

    هرچند کارشناسان فروش و صاحبان کسب‌وکار در صورت بروز مشکلاتی که اشاره کردیم در پی جبران خسارت‌ها و جلب اعتماد تلاش خواهند کرد.

    سیستم پست cod در پست بین‌المللی

    خدمات پرداخت در محل برای پست‌های بین‌المللی هم وجود دارد. با این تفاوت که با توجه به مسافت طولانی برای ارسال بسته مشتریان هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد. درضمن بسته‌های پستی حساس، خطرناک و نامتعارف مشمول خدمات پست cod نمی‌شوند. حتی بسته‌هایی که وزن مغایر با استانداردهای خدمات تحویل در محل دارند هم با این سرویس پست نمی‌شوند.

    سرویس تحویل در محل پست داخل و خارج از کشور با قوانین مشخصی انجام می‌شود

    جمع‌بندی

    • سرویس پست cod به منظور پرداخت نقدی یا کارتی هزینه سفارش در منزل انجام می‌شود.
    • سرویس پرداخت در محل باعث افزایش اعتماد متقابل و سهولت پرداخت می‌شود.
    • افزایش نرخ فروش و موفقیت در بازاریابی دیجیتال از مزیت قابل توجه برای صاحب کسب‌وکارهاست.
    • ثبت آدرس اشتباه با متعهد نبودن دو طرف در تحویل بسته یا پرداخت هزینه از معایب این سرویس پستی به حساب می‌آید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.