با کاربردی ترین افزونه های وردپرس برای سایت فروشگاهی آشنا شوید

0

آشنایی با کاربردی ترین افزونه های وردپرس برای سایت فروشگاهی یکی از اولین گام‌ها در یادگیری طریقه ساخت سایت فروشگاهی است. افزونه ها یا پلاگین های فروشگاه ساز وردپرس، امکاناتی بسیاری کاربردی هستند که ساخت یک فروشگاه آنلاین و افزایش قابلیت‌های آن را به راحتی برای شما ممکن می‌کنند.

در این مطلب، پس از معرفی فروشگاه‌سازهای رایج وردپرس، ۹ مورد از کاربردی ترین افزونه های وردپرس برای سایت فروشگاهی معرفی خواهند شد. این پلاگین‌ها، می‌توانند جلوهٔ ظاهری و قابلیت‌های سایت فروشگاهی شما را به نحو چشمگیری ارتقاء بخشیده و به توسعهٔ کسب‌وکار آنلاین شما کمک کنند.

افزونه های مورد نیاز برای سایت فروشگاه

فروشگاه ساز وردپرس چیست و چگونه به شما کمک می‌کند؟

اولین گروه از کاربردی ترین افزونه های وردپرس برای سایت فروشگاهی، پلاگین های فروشگاه ساز هستند. این افزونه‌ها، به شما کمک می‌کنند تا بدون نیاز به مهارت‌های پیشرفتهٔ برنامه‌نویسی، بتوانید به سریع‌ترین و آسان‌ترین شکل ممکن، یک فروشگاه آنلاین برای خود بسازید. انواع افزونه های فروشگاه ساز وردپرسی، مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند. ما در این قسمت به طور خلاصه به رایج‌ترین پلاگین های ساخت سایت فروشگاهی در وردپرس و کاربرد اصلی آنها اشاره می‌کنیم.

  • ووکامرس (WooCommerce): رایج‌ترین و پرکاربردترین فروشگاه ساز وردپرسی مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط، با قابلیت فروش انواع محصولات فیزیکی و دانلودی
  • ایزی دیجیتال دانلودز (Easy Digital Downloads): رایج‌ترین افزونه وردپرسی برای فروش فایل‌های دانلودی همچون کتاب الکترونیکی، فایل‌های ویدیویی و صوتی
  • اپن‌کارت (OpenCart): فروشگاه‌ساز وردپرسی با رابط کاربرای بسیار آسان و قابلیت مدیریت چند فروشگاه از یک داشبورد، مناسب برای توسعهٔ کسب‌وکارها با گذر زمان
  • مجنتو (Magento): فروشگاه‌ساز قدرتمند وردپرسی با عملکرد مشابه ووکامرس با اندکی هزینه و پیچیدگی بیشتر، مناسب برای کسب‌وکارهای سازمانی با تعداد افراد زیاد

آشنایی با قابلیت‌های هر یک از افزونه های وردپرسی برای ساخت فروشگاه آنلاین، اهمیت زیادی در موفقیت کسب‌وکار شما دارد. افزونه‌های فوق، به دلیل هستهٔ رایگان، قابلیت نصب درگاه‌های پرداخت بانک‌های ایرانی، و افزونه‌های مناسب بیشترین کاربرد را برای ساخت سایت فروشگاهی در ایران دارند.

چگونه کاربردی ترین افزونه های وردپرس برای سایت فروشگاهی را انتخاب کنیم؟

پس از نصب پلاگین فروشگاه ساز وردپرسی و ساختن بستر اصلی فروشگاه آنلاین خود، شما به افزونه‌های دیگری برای تکمیل امکانات و افزایش قابلیت‌های سایت خود نیاز دارید. نکتهٔ مهم در نصب انواع پلاگین های وردپرس، هوشمندی در انتخاب بهترین پلاگین‌هاست. استفادهٔ بیش از حد از افزونه‌ها، موجب کاهش سرعت وبسایت شما خواهد شد.

با توجه به اهمیت پایین نگه داشتن تعداد افزونه‌ها، لازم است تنها ضروری ترین و کاربردی ترین افزونه های وردپرس برای سایت فروشگاهی را انتخاب و نصب کنید. ما افزونه های کاربردی وردپرس برای سایت فروشگاهی را به چهار گروه اصلی تقسیم کرده‌ایم که در ادامه، برخی از کاربردی‌ترین افزونه‌ها در هر گروه را معرفی خواهیم کرد.

  • بهینه‌سازی و آنالیز سایت
  • افزایش تعامل با مشتریان
  • ایجاد تغییرات در ساختار ظاهری سایت
  • پشتیبانی و امنیت سایت

طبق بررسی‌های آماری، اگر سرعت لود سایت شما بیشتر از ۴ ثانیه طول بکشد، اغلب کاربران از مشاهدهٔ محتوای آن منصرف خواهند شد. هوشمندی و انتخاب تعداد محدودی از افزونه های ضروری وردپرس برای سایت فروشگاهی اهمیت زیادی در افزایش بازدیدها و شانس فروش محصولات شما دارد.

انواع پلاگین های وردپرس برای آنالیز سایت فروشگاهی

پلاگین های مربوط به آنالیز اطلاعات و تعیین استراتژی از مهمترین افزونه های وردپرس برای سایت فروشگاهی محسوب می‌شوند.  برای اینکه شما بتوانید یک سایت فروشگاهی موفق در فضای وب داشته باشید، باید استراتژی درستی برای کسب رتبهٔ مناسب در گوگل و افزایش ترافیک سایت خود داشته باشید. افزونه‌های یواست سئو و مانستر اینسایتز دو مورد از افزونه‌های کاربردی برای این منظور هستند.


بیشتر بخوانید: فروشگاه آنلاین موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهینه سازی سایت فروشگاهی با Yoast SEO

یواست سئو (Yoast SEO)، با بیش از ۵ میلیون نصب فعال را می‌توان یکی از ضروری ترین افزونه های مورد نیاز برای سایت فروشگاه دانست. این افزونهٔ بسیار کاربردی، دارای دو نسخهٔ رایگان و پرمیوم است که  نسخه رایگان آن امکانات کاملی برای سئوی وب سایت در اختیار شما قرار می‌دهد.

برخی از مهمترین قابلیت‌های افزونه سئو وردپرس برای سایت فروشگاهی

  • قابلیت اتصال به سرچ کنسول گوگل
  • امکان وارد کردن کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل متن از نظر کلمات کلیدی
  • امکان تجزیه و تحلیل متن از نظر خوانایی و نکات سئو
  • امکان اضافه کردن توضیحات متا، عناوین و لینک‌های یکتا برای صفحات
  • فراهم ساختن امکان ریدایرکت (تغییر مسیر) و اجتناب از خطای 404

آنالیز سایت فروشگاهی با پلاگین MonsterInsights

یکی از مهمترین نیازهای شما به عنوان صاحب سایت فروشگاهی، آگاهی از رفتار مشتریان در سایت فروشگاهی شما و دریافت بازخورد از عملکرد قسمت‌های مختلف سایت است. پلاگین MonsterInsights، از بهترین افزونه های وردپرس برای سایت فروشگاهی است که امکان بهره‌گیری از خدمات گوگل آنالیتیکس را برای شما فراهم می‌سازد. این افزونه بیش از ۲ میلیون نصب فعال داشته و از مهمترین ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت محسوب می‌شود.

افزونه های کاربردی وردپرس برای آنالیز سایت

قابلیت‌های کاربردی پلاگین MonsterInsights  برای فروشگاه آنلاین

  • فراهم ساختن آمار واقعی سایت در کوتاه‌ترین زمان
  • سازگاری با پلاگین‌های فروشگاه‌ساز ایزی دیجیتال دانلودز
  • ردگیری گزارشات لینک‌های خروجی و لینک‌های وابسته
  • ردیابی تبلیغات و شمارش کلیک‌های صورت گرفته بر روی بنرها
  • پیگیری دفعات ورود و خروج و مشاهدهٔ رفتار کاربران سایت

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ابزاری رایگان برای تحلیل سایت شماست که اطلاعاتی همچون بازدید مشتریان از قسمت‌های مختلف سایت را در اختیارتان قرار می‌دهد. با کمک اطلاعات فراهم شده از طریق این پلاگین و گوگل آنالیتیکس، شما می‌توانید عملکرد بخش‌های مختلف سایت را با هم ارزیابی کرده و نقاط ضعف موجود را برطرف سازید.

افزونه های کاربردی وردپرس برای افزایش تعامل با مشتریان

یکی از مهمترین امکانات مورد نیاز یک سایت فروشگاهی، بستر ارتباطی مناسب برای تعامل با مشتریان است. بدون برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب، نباید توقع افزایش فروش و کسب درآمد از سایت خود را داشته باشید.

از جمله کاربردی ترین افزونه های وردپرس برای سایت فروشگاهی در حوزهٔ تعامل به مخاطب می‌توان به WPForm برای درج فرم‌های کاربردی در سایت، WP Mail SMTP برای مدیریت ایمیل‌ها و Shared Counts برای به اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

ایجاد فرم تماس در سایت فروشگاه با پلاگین WPForm

پلاگین WPForm، با بیش از ۳ میلیون نصب فعال، از افزونه های کاربردی وردپرس برای درج انواع فرم‌های ارتباط با مشتریان در سایت شما محسوب می‌شود. این پلاگین در عین داشتن رابط کاربری بسیار ساده، امکان ساخت فرم‌های متنوعی را برای شما فراهم می‌سازد که در ادامه به برخی موارد اشاره می‌کنیم.

قابلیت‌های کاربردی پلاگین WPForm برای سایت فروشگاهی

  • ساخت قسمت «تماس با ما» برای دریافت سؤالات و بازخوردها از جانب مشتریان
  • ساخت خبرنامه ایمیلی برای اطلاع‌رسانی در خصوص مهمترین اخبار و تغییرات سایت
  • ساخت «فرم نظرسنجی چندمرحله‌ای» برای کسب اطلاع از نظرات و تجارب مشتریان
  • امکان ارسال ایمیل اعلان برای چند نفر از مدیران سایت
  • امکان ایمیل زدن به کاربرانی که فرم تماس پر کرده‌اند
  • تغییر استایل و شکل ظاهری فرم‌ها همچون رنگ و فونت با کدهای HTML
  • شخصی‌سازی ایمیل‌های اطلاع‌رسانی از نظر ساختار متنی، درج لوگو، رنگ پس‌زمینه

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    بهترین افزونه وردپرس برای ارسال ایمیل به کاربران

    بعضی از سایت‌های فروشگاهی، گاه با مشکل دریافت نشدن ایمیل‌های سایت توسط کاربران مواجه می‌شوند. همچنین گاهی اعلان‌های مهم سایت توسط صاحب سایت نیز دریافت نمی‌شود. علت بروز چنین مشکلاتی، استفاده وردپرس از توابع PHP برای ایمیل‌های ارسالی است. این قابلیت به دلیل احتمال سوء استفاده توسط برخی از شرکت‌های هاستینگ مسدود می‌شود.

    بهترین افزونه وردپرس برای ارسال ایمیل

    قابلیت‌های پلاگین WP Mail SMTP  برای سایت فروشگاهی

    • ردیابی خودکار تمام ایمیل‌های ارسال شده از طریق سایت وردپرس
    • مدیریت و تنظیمات اعلان‌های ایمیل‌ها
    • قابلیت سینک شدن با اکانت‌های Mailgun و SendGrid برای اطمینان از ارسال موفق ایمیل‌ها
    • امکان ارسال ایمیل از طریق سرویس دهندگان متعدد SMTP
    • در صورت خرید نسخهٔ پرمیوم: امکان استفاده از سایر سرویس‌های ایمیل نظیر مایکروسافت و آمازون

    پلاگین WP Mail SMTP، با بهره‌گیری از سرور اختصاصی ایمیل SMTP، مشکل مسدود شدن ایمیل‌ها توسط برخی هاست‌ها را برطرف می‌کند. این پلاگین ساده و کاربردی در حال حاضر بیش از یک میلیون نصب فعال دارد که بیانگر اهمیت آن برای بسیاری از کسب‌وکارهاست.

    افزایش تعامل با مخاطبان با پلاگین Shared Counts

    در حال حاضر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی شما در بستر اینترنت را تشکیل می‌دهد. بنابراین نباید از ابزارهای متنوع برای انتشار محتوای سایت خود در شبکه‌های اجتماعی غافل شوید. بنابراین می‌توان گفت پلاگین‌های اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی از جمله کلیدی ترین افزونه های مورد نیاز برای سایت فروشگاه محسوب می‌شود.

    با کمک پلاگین Shared Counts شما می‌توانید دکمه‌های زیبایی برای به اشتراک گذاشتن محتوای سایت و محصولات خود توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی طراحی کنید. این پلاگین تعداد دفعات به اشتراک‌گذاری هر یک از محتواها توسط سایر کاربران را نیز نمایش می‌دهد. این موضوع می‌تواند به افزایش تمایل بازدید کنندگان جدید به مطالعهٔ مطلب و به اشتراک گذاشتن آن کمک کند.

    قابلیت‌ها و مزایای پلاگین Shared Counts وردپرس

    • پشتیبانی از انواع شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، پینترست، توییتر، لینکدین، گوگل‌پلاس
    • امکان به اشتراک‌گذاری محتوا از طریق ایمیل با پشتیبانی از ریکپچا به منظور مسائل امنیتی
    • نمایشگر تعداد دفعات به اشتراک‌گذاری محتوا
    • ۶ استایل مختلف برای نمایش دکمه‌های به اشتراک‌گذاری محتوا
    • امکان تنظیم قابلیت به اشتراک‌گذاری محتوا برای صفحات مختلف و انواع مختلف محتوا

    بهترین افزونه وردپرس برای مدیریت ارسال مرسولات

    یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت ارسال مرسولات  فروشگاه‌ها استفاده از افزونه وردپرس و پلاگین حمل و نقل پادروپین است. این افزونه که مانند یک دستیار هوشمند حمل و نقل برای شما عمل می‌کند، امکان دسترسی خدمات شرکت‌های پستی مختلف را به شما می‌دهد و به راحتی می‌توانید وضعیت ارسال بسته‌ها را مشاهده و رهگیری کنید.

    همچنین مزایای دیگری مانند رهگیری سفارشات با ارسال رایگان پیامک، چاپ بارنامه، جمع‌آوری مرسولات از درب فروشگاه یا منزل شما، محاسبه دقیق هزینه‌های شرکت پستی، پشتیبانی اختصاصی و… است.

    بهترین افزونه های وردپرس برای اعمال تغییرات در ظاهر سایت

    یک گروه دیگر از پلاگین های کاربردی وردپرس برای سایت فروشگاهی، پلاگین‌هایی هستند که به شما در ایجاد تغییرات ظاهری سریع کمک می‌کنند. طراحی سایت های فروشگاهی باید کاملاً زیبا و جذاب باشد. دو پلاگین Insert headers and Footers و ‌Beaver Builder کمک شایانی در این زمینه خواهند کرد.

    درج کدهای دلخواه در هدر و فوتر وردپرس با Insert headers and Footers

    گاهی کاربران نیاز به تغییر بخشی از ساختار ظاهری سایت و اضافه کردن کدهایی در بخش‌های هدر و فوتر دارند. پلاگین Insert headers and Footers از افزونه های کاربردی وردپرس است که شما را قادر می‌سازد بدون نیاز به ویرایش کدهای اصلی سایت وردپرسی، قالب ظاهری سایت خود را اندکی تغییر دهید.

    افزونه ویرایش هدر و فوتر وردپرس

    مزایای درج کدهای دلخواه با افزونه وردپرسی Insert headers and Footers

    • در صورت بروز هر گونه خطا در وارد کردن کدهای هدر و فوتر، مشکلی برای سایر قسمت‌های سایت به وجود نخواهد آمد.
    • اصلاح و ویرایش کدها به سادگی و سرعت صورت گرفته و زمان زیادی برای رفع اشکالات کد یا بازگرداندن تنظیمات به حالت اولیه نیاز نخواهید داشت.
    • یادگیری کدنویسی مبتدی برای تغییرات هدر و فوتر کافی بوده و نیاز به دانش برنامه‌نویسی پیشرفته در این زمینه ندارید.
    • با غیرفعال کردن افزونه، بدون اینکه کدهای نوشته شده از بین بروند، تغییرات اعمال شده به طور موقت از سایت حذف خواهند شد.

    ساخت صفحات دلخواه در وردپرس با Beaver Builder

    پلاگین ‌Beaver Builder، یکی از بهترین افزونه های کاربردی وردپرس برای ساخت صفحات دلخواه است. با کمک این افزونه صفحه ساز، بدون اینکه کوچکترین نیازی به دانش برنامه‌نویسی داشته باشید، می‌توانید صفحات مورد نظر خود را طراحی کنید. کافی است اجزای مختلف تعبیه شده برای هر صفحه را انتخاب کرده و با کشیدن و رها کردن، به شکل مورد نظر خود جایگذاری کنید.

    مزایا و قابلیت‌های پلاگین صفحه ساز Beaver Builder

    • ساخت صفحات زیبا و متنوع تنها با دراگ و دراپ کردن ماژول‌ها، بدون نیاز به کدنویسی
    • اجرا در بوت استرپ و غیرقابل نفوذ بودن علی‌رغم تعداد زیاد ماژول‌ها
    • صرفه‌جویی در زمان و هزینه با اجرای دقیق و سریع بدون اشغال منابع سرور
    • سازگاری با تمامی قالب‌های وردپرس و امکان استفاده از قالب‌های دلخواه

    انواع پلاگین های وردپرس برای پشتیبانی و امنیت سایت

    از دیگر موضوعات مهمی که در مدیریت سایت فروشگاهی خود باید به طور جدی مورد توجه قرار دهید، بکاپ‌گیری و امنیت سایت است. برای این منظور بهره‌گیری از دو افزونه بسیار مهم، UpdraftPlus برای بازگردانی اطلاعات از دست رفته وSucuri  جهت جلوگیری از نفوذ به سایت توصیه می‌شود.

    تهیه نسخه پشتیبان سایت با UpdraftPlus

    در حین مدیریت یک وب سایت فروشگاهی، شما هیچ گاه از خطر بروز مشکلات پیش‌بینی نشده و پاک شدن اطلاعات سایت مصون نیستید. بنابراین، یک پلاگین مناسب جهت تهیهٔ نسخه پشتیبان و بازگردانی اطلاعات مهم سایت، از مهمترین افزونه های مورد نیاز برای سایت فروشگاه محسوب می‌شود.

    پلاگین UpdraftPlus، با بیش از ۳ میلیون نصب فعال را می‌توان یکی از بهترین پلاگین‌های موجود برای ایجاد نسخه پشتیبان در وردپرس است. این پلاگین، به صورت خودکار از سایت شما بکاپ گرفته و نسخه پشتیبان را در فضاهای دخیرهٔ ابری همچون Google Drive یا Dropbox نگهداری می‌کند. بنابراین در صورت بروز مشکلاتی برای سایت، حداقل نگرانی شما، بازگردانی اطلاعات خواهد بود.

    افزونه پشتیبان گیری سایت فروشگاهی

    قابلیت‌های افزونه UpdraftPlus برای سایت فروشگاهی

    • ذخیرهٔ نسخه پشتیبان کامل از تمام فایل‌های وردپرس، دیتابیس، پلاگین‌ها و قالب‌ها
    • زمانبندی برای بکاپ‌گیری خودکار به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه
    • بازگردانی آسان و سریع اطلاعات از طریق کنترل‌پنل وردپرس
    • امکان ذخیرهٔ فایل‌های بکاپ خودکار در بسیاری از سرویس‌های حافظه ابری همچون Google Drive و Dropbox
    • قابلیت تنظیم تعداد نسخه‌های ذخیره شده از فایل‌های بکاپ
    • رابط کاربری آسان و سرعت بالا در ذخیره‌سازی اطلاعات

    محدودیت پلاگین UpdraftPlus

    • عدم پشتیبانی از دیتابیس‌های حجیم

    تأمین امنیت سایت فروشگاهی با Sucuri

    حفظ امنیت و جلوگیری از نفوذ به سایت، یکی از ضرورت‌های حتمی برای سایت‌های فروشگاهی است. به همین دلیل، پلاگین Sucuri از جمله کاربردی ترین افزونه های وردپرس برای سایت فروشگاهی محسوب می‌شود. این پلاگین نقش فایروال وب را داشته و از سایت شما در حملات XSS ، DDoS یا هر نفوذ دیگری حفاظت می‌کند.

    قابلیت‌های افزونه Sucuri برای امنیت سایت فروشگاهی

    • امکان بررسی فعالیت، دفعات ورود و خروج و آی‌پی کاربران برای شناسایی فعالیت‌های مشکوک
    • حذف دیتا و فایل‌های مشکوک در وردپرس
    • پاکسازی کدهای مخرب وردپرس
    • ریست کردن افزونه‌های وردپرس به منظور حذف کدهای آلوده و مخرب
    • غیرفعال کردن ویرایشگر وردپرس به منظور جلوگیری از نفوذ به سایت
    • اطلاع‌رسانی تغییرات مهم سایت از طریق ایمیل به منظور آگاهی از تغییرات

    جمع‌بندی

    • افزونه‌های وردپرس، برای بهبود تجربهٔ کاربری و افزایش ترافیک سایت فروشگاهی ضروری هستند.
    • برای راه اندازی سایت فروشگاهی، پیش از هر کاری به افزونه‌های فروشگاه‌ساز نیاز داریم.
    • ووکامرس یکی از رایج ترین افزونه های فروشگاه ساز وردپرس برای ساخت انواع سایت‌های فروشگاهی محصولات فیزیکی و دانلودی است.
    • ایزی دیجیتال دانلودز، دیگر افزونه فروشگاه ساز وردپرسی برای فروش محصولات دانلودی است که محبوبیت بسیاری در میان انواع کسب‌وکارهای مدرن دارد.
    • از کاربردی ترین افزونه های وردپرس برای سایت فروشگاهی در زمینهٔ بهینه‌سازی و آنالیز عملکرد سایت می‌توان به یواست سئو و MonsterInsights اشاره کرد که به شما در افزایش شانس دیده شدن در موتورهای جستجو و برطرف کردن نقاط ضعف سایت کمک می‌کنند.
    • افزونه‌های Insert Headers and Footers و Beaver Builder از انواع پلاگین های وردپرس برای ایجاد تغییرات در جلوه‌ٔ ظاهری سایت هستند که می‌توانند نقش چشمگیری در افزایش رضایت کاربران از سایت شما داشته باشند.
    • از بهترین افزونه های وردپرس برای ایجاد کانال ارتباطی با کاربران و بازدید کنندگان می‌توان wpForm برای ایجاد فرم‌های تماس ، پلاگین WP Mail SMTP برای حل مشکلات ایمیل‌های ارسالی به کاربران و Shared Counts برای ایجاد قابلیت به اشتراک‌گذاری محتوا توسط بازدید کنندگان را معرفی کرد.
    • پلاگین‌های UpdraftPlus برای بکاپ‌گیری و Sucuri برای حفظ امنیت سایت، از جمله پلاگین های ضروری وردپرس برای سایت فروشگاهی محسوب می‌شوند که نباید از آن غافل شد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.