روش‌های نوین حمل و نقل در لجستیک

0

فناوری باعث ایجاد تغییرات در تمام جنبه‌های زندگی می‌شود و این امر شامل روش‌های نوین حمل و نقل در لجستیک نیز می‌شود. اتصال و جذب گسترده رسانه‌های اجتماعی انتظارات مشتری را افزایش می‌دهد و تمرکز بیشتری بر قدرت عملیات لجستیکی یک شرکت برای برآورده کردن خواسته‌های مصرف‌کننده، قرار می‌دهد. از وسایل نقلیه تحویل خودران و ربات‌های انبار گرفته تا بینش‌های صرفه‌جویی در زمان و هزینه، در اینجا 10 روند فناوری وجود دارد که روش‌های نوین مدیریت جریان کالا را شرح می‌دهد.

روش‌های نوین توزیع و ارسال

1. لجستیک ابری

تدارکات بر اساس فضای ابری، یکی از روش‌های حمل و نقل هوشمند در لجستیک است. با توجه به این‌که نیمی از ارائه‌دهندگان لجستیک در حال حاضر از خدمات مبتنی بر ابر استفاده می‌کنند و یک پنجم دیگر در حال استفاده از سرویس‌های مبتنی بر ابر هستند، آینده در داده‌ها و فرآیندهای میزبانی از راه دور نهفته است.

سرویس‌های ابری با ارائه انعطاف‌پذیری و دسترسی بلادرنگ به نرم‌افزارهای اطلاعاتی و عملیاتی حیاتی، مقیاس‌پذیری مدل‌های تجاری بسیار پاسخگو بر اساس تقاضا و پرداخت به‌ازای استفاده را که در حال تبدیل شدن به یک هنجار در لجستیک هستند، ممکن می‌سازد.

در حالت عادی، انتقال داده و امنیت ممکن است باعث ایجاد سردرگمی در راه‌اندازی شود و ترافیک سنگین داده می‌تواند زمان پردازش را کاهش دهد، اما صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان به‌دست آمده، لجستیک ابری را به یک پیشنهاد جذاب تبدیل می‌کند.

2. اینترنت اشیا

اتصال اینترنت اشیا (IoT) چیزی بیش از یک کاهش هزینه است: می‌تواند کارایی عملیاتی را افزایش دهد، استفاده را بهینه کند و امنیت عملیاتی را ارتقاء ببخشد.

اینترنت اشیا یکی از روش‌های حمل و نقل خودکار در لجستیک است. جریان ثابت داده‌ها بین دستگاه‌ها و ارائه‌دهندگان لجستیک به این معنی است که زنجیره‌های تأمین می‌توانند خود نظارت و خودنگهدار باشند. در محیط‌های انبار، حسگرهای هوشمند به ربات‌ها هشدار می‌دهند که نیازهای خود را تکمیل یا سفارش‌ها را انتخاب و بسته‌بندی کنند، در حالی‌که تله‌ماتیک داخلی مسیرهای تحویل را در وسایل نقلیه خودران بهینه می‌کند و نحوه کارکنان و اجرای عملیات لجستیکی را در حال حاضر و در آینده نزدیک تغییر می‌دهد.

3. بلاک‌چین

بلاک‌چین یکی از روش‌های حمل و نقل دیجیتال در لجستیک است. بلاک‌چین غیرمتمرکز این پتانسیل را دارد که صنعت لجستیک را متحول کند. با حذف چندین لایه پیچیدگی از طریق پیوندهای تراکنش ایمن و شفاف، بلاک‌چین‌ها می‌توانند کارهای اداری را از صورتحساب‌ها حذف کنند، تاخیرها و تقلب را کاهش دهند و هزینه‌ها را در زنجیره تامین به‌حداقل برسانند.

در حال حاضر، فناوری بلاک‌چین باید بر موانع ارتباط با ارزهای دیجیتال مشکوک غلبه و مقیاس‌پذیری خود را ثابت کند. حمل و نقل بی‌سیم در لجستیک توسط بلاک‌چین می‌تواند سرعت پرداخت را به‌شدت افزایش دهد و شفافیت بیش‌تری را برای صنعتی به ارمغان بیاورد که می‌تواند در پیچیدگی بوروکراتیک آن ناامید کننده باشد.

روش حمل و نقل بلاک چین
روش حمل و نقل بلاک چین

4. حمل و نقل درون شهری هوشمند

دیوید سرلی، معاون تحلیل‌گر برجسته گارتنر، گزارش می‌دهد: «آینده با دستگاه‌های هوشمندی مشخص خواهد شد که خدمات دیجیتالی هوشمندانه‌تری را در همه جا ارائه می‌کنند». ما به این شبکه دیجیتال هوشمند می‌گوییم.

از افزایش مهارت‌های انسانی (مثلاً در انبار) و انجام وظایف پشتیبان (مانند حسابداری و منابع انسانی)، می‌تواند فرآیندهای لجستیک را تا درجه‌های بسیار باورنکردنی ساده کند.

اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی که با داده‌های جمع‌آوری‌شده از سیستم‌های اینترنت اشیا تغذیه می‌شود، می‌تواند به عنوان یک ابزار پیش‌بینی در فرآیندهایی مانند انبارداری مورد استفاده قرار گیرد، جایی‌که می‌تواند نوسانات آتی در تقاضا را شناسایی تا از کمبود یا ذخیره بیش از حد موجودی جلوگیری کند.

می‌تواند فرآیندهای مکانیکی را از طریق سیستم‌های رباتیک و بینایی کامپیوتری هدایت و حتی می‌تواند تجربیات مشتری را از طریق ربات‌های کمکی هموار کند. تجزیه و تحلیل تقاضا توسط هوش مصنوعی همچنین می‌تواند استراتژی‌های بازاریابی و خرده‌فروشی را به سلاح تبدیل کند.

5. واقعیت مجازی یکی از روش‌های نوین حمل و نقل در لجستیک

به گفته MNM ، ارزش بازار واقعیت مجازی تا سال 2023 به 15.66 میلیارد دلار خواهد رسید. در فضای لجستیک، شبیه‌سازی و واقعیت مجازی دارایی‌های فیزیکی رایج‌تری می‌شوند، زیرا شرکت‌ها به‌طور مجازی ماشین آلات و فرآیندها را آزمایش، نظارت و کنترل می‌کنند.

واقعیت مجازی (VR) تنظیمات دیجیتال واقعی را بازسازی می‌کند که آموزش الکترونیکی فراگیر و آموزش فرآیندهای خطرناک را از طریق تکرار ایمن محیط‌های بالقوه خطرناک امکان‌پذیر می‌سازد.

این موضوع اجازه می‌دهد تا رویه‌های عملیاتی برنامه‌ریزی شده و طرح‌های ساخت و ساز پیشنهادی از طریق تجسم دیجیتال آزمایش شوند و فرصت‌هایی برای ساده‌سازی نقشه‌ها و کاهش عیوب و هزینه‌ها فراهم شود. مدیران همچنین از طریق VR ابزاری برای آزمایش، بهره‌برداری و نگهداری دارایی‌های فیزیکی خود از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سیستم‌های اینترنت اشیا به‌دست می‌آورند.


همچنین بخوانید: تصویر محصول و نکات کلیدی در مورد آن در یک فروشگاه آنلاین

6. وسایل نقلیه خودران

بر اساس گزارش Business Insider، تحویل آخرین مایل در حال حاضر 53 درصد از تمام هزینه‌های حمل و نقل را تشکیل می‌دهد. از سفرهای طولانی تا تحویل آخرین مایل، کامیون‌ها و ون‌های بدون راننده تقریباً در چند سال آینده تأثیرگذار خواهند بود زیرا بیش از 40 شرکت به آزمایش‌های گسترده این فناوری ادامه می‌دهند.

سفرهای طولانی مستلزم جابجایی زیاد رانندگان است و ردپای عظیمی از کربن از خود به‌جا می‌گذارد. می‌توان از فناوری وسایل نقلیه خودران برای جدا کردن وسایل نقلیه و هدایت آن‌ها استفاده کرد و از رانندگان در مسیرهای طولانی‌مدت به‌صورت عملی و فیزیولوژیکی پشتیبانی کرد. و این فقط برای کامیون‌ها نیست: لیفتراک‌ها و سایر ماشین‌آلات انبار و محل کار نیز حداقل نیمه‌مستقل خواهند شد.

صنعت لجستیک باید با فرآیندهای جدید ساخت وسایل نقلیه نیز سازگار شود، زنجیره‌های تامین قطعات خودرو را تنظیم کند و به داده‌هایی متصل شود که آن‌ها را شکل می‌دهد.

7. حمل و نقل همراه با استفاده از ربات‌ها

Inbound Logistics گزارش می‌دهد که چهار پنجم از انبارهای جهان به صورت دستی اداره می‌شوند که پتانسیل زیادی برای اتوماسیون در فرآیندهای لجستیک ارائه می‌دهد.

ربات‌ها شروع به کار مشترک با انسان‌ها کرده‌اند و کارهای تکراری را کاهش داده و نیروی کار حیاتی را در مواقع کمبود کارگر فراهم می‌کنند. رباتیک‌های آینده پیچیده‌تر خواهند شد و چیدن، بسته‌بندی و مرتب‌سازی معمول‌تر می‌شوند و تحویل‌های مایل آخر به صورت مستقل یا کمکی انجام می‌شوند.

ربات‌های بارگیری تریلر، انسان را از این وظیفه‌ای که از نظر فیزیکی دشوار است، رهایی می‌بخشند و از هوش مصنوعی برای بارگیری وسایل نقلیه به بهترین شکل استفاده می‌کنند. تدارکات با استفاده از رباتیک، یک روش حمل و نقل سبز در لجستیک است.

8. تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ

سیل داده‌های تولید شده توسط زنجیره‌های تامین، مواد خامی را فراهم می‌کند که می‌تواند برای ایجاد تغییرات ساختاری و بهبود در سراسر شبکه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

تجزیه و تحلیل این جریان اطلاعاتی می‌تواند بینش‌هایی ارائه دهد که نه تنها فرآیندهایی مانند استفاده از ظرفیت را بهینه می‌کند، بلکه به پیش‌بینی و کاهش هزینه‌های ریسک‌ها کمک و به راه‌های جدیدی برای کسب درآمد از بخش‌های جداگانه یک زنجیره تامین اشاره می‌کند.

این بینش‌ها همچنین می‌توانند پیش‌بینی‌کننده باشند و تنظیمات پیش‌بینی موجودی را برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های انبارداری و همچنین نزدیک‌تر کردن کالاها به بازارهایی که به آن‌ها نیاز دارند، ممکن می‌سازد.

9. واقعیت افزوده

استفاده از قابلیت واقعیت افزوده، یکی از روش‌های حمل و نقل چند حالته در لجستیک است. ابزارهای انبارداری را می‌توان از طریق گیره‌های هدآپ یا سایر دستگاه‌های دیجیتالی مانند عینک‌های هوشمند، با بارکدخوان‌ها و سایر ابزارهای کمکی برای عملیات هندزفری تقویت کرد. وقتی AR به سیستم‌های مدیریتی متصل می‌شود، می‌تواند به ساده‌سازی عملیات و افزایش بهره‌وری کمک کند.

انتظار می‌رود محموله‌های عینک هوشمند برای لجستیک که در سال 2017 درآمدی معادل 52.9 میلیون دلار داشت، در سال 2023 به 4.4 میلیارد دلار افزایش یابد.

رانندگی با ناوبری و دستگاه‌های کمکی ایمن‌تر می‌شود، تحویل‌های مایل آخر از استقرار نرم‌افزار تشخیص اشیا برای بررسی‌های کامل سود می‌برند، و بارگیری وسیله نقلیه را می‌توان از طریق اعلان‌های بهینه‌سازی فضا کارآمدتر کرد.

10. پرینت سه بعدی

زنجیره‌های تامین محلی و منطقه‌ای می‌توانند دوباره ترسیم شوند و پیچیده‌تر یا حتی حذف شوند، زیرا چاپ سه‌بعدی نیاز به حمل و نقل فیزیکی کالاها و قطعات را از راه دور کاهش می‌دهد.

اما این احتمال وجود دارد که اپراتورهای لجستیک محور توسعه این بخش باشند، که موسسه جهانی مک کینزی انتظار دارد تا سال 2025 ارزش آن به 550 میلیارد دلار برسد. حتی می‌تواند کارخانه‌های چاپ سه بعدی جهانی را برای سفارشات درخواستی راه‌اندازی کند. آن‌ها همچنین می‌توانند خدمات تعویق را از طریق مراکز توزیع محلی ارائه دهند.

سخن آخر

همان فناوری که انتظارات مشتریان را بالا می‌برد، فرصت‌های جدیدی را برای مشاغل ایجاد می‌کند تا عملیات لجستیکی خود را به‌روش‌های نوآورانه و سودآور بهینه کنند. از آن‌جایی که مصرف‌کنندگان بیش‌تر و بیش‌تر به مزایای فناوری جدید و نوظهور برای عملیات لجستیکی خود روی می‌آورند، استفاده از روش‌های نوین حمل و نقل در لجستیک می‌تواند بسیار کارساز باشد. در این مطلب به بررسی 10 مورد از روش‌های نوین حمل و نقل در لجستیک پرداختیم.

سوالات متداول درباره روش‌های نوین حمل و نقل در لجستیک

در ادامه به سوالات رایج درباره روش‌های نوین حمل و نقل پاسخ می‌دهیم.

منبع: unipart

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.