انواع ارور سایت و نحوه رفع هر خطا

انواع ارور سایت و نحوه رفع هر خطا

سایت‌های زیادی سر می‌زنیم و وب‌گردی می‌کنیم یا ممکن است خودمان صاحب یک سایت باشیم. در این بین احتمالا تاکنون با انواع خطاهای سایت مواجه شده و شاید گاهی اوقات...

معصومه عبیری

نوسته شده در بهمن ۱۴, ۱۴۰۲

اشتراک گذاری:

سایت‌های زیادی سر می‌زنیم و وب‌گردی می‌کنیم یا ممکن است خودمان صاحب یک سایت باشیم. در این بین احتمالا تاکنون با انواع خطاهای سایت مواجه شده و شاید گاهی اوقات به دلیل این ارورها دچار مشکل نیز شده باشید. در این مطلب از مجله پادرو قصد داریم ببینیم منظور از ارور (error) سایت چیست و چرا این ارورها را می‌بینیم. همچنین روش‌های رفع خطاهای رایج سایت از سمت کاربر و مدیر سایت نیز در این نوشته بررسی خواهد شد. پس با ما همراه باشید.

منظور از ارور سایت چیست؟

پیش از بررسی انواع ارور سایت یا خطای سایت، بهتر است اول ببینیم منظور از این واژه چیست. ارور به‌طور کلی به معنای یک ایراد در مسیر یک فرایند است. ورود و خروج به هر صفحه در یک سایت، نیازمند انجام یک فرایند است. این فرایند به صورت یک درخواست از سمت سرور گیرنده، یعنی کامپیوتر شما و فضای سایت که شما به آن دسترسی دارید، به سمت سرور اصلی سایت ارسال می‌شود.

طبیعی است که گاهی ارسال درخواست و دریافت پاسخ، با مشکلاتی مواجه شود. گاهی این خطاهای وب‌سایت از سمت سرور گیرنده رخ می‌دهند و گاهی از سمت سرور اصلی. بر اساس کد ارور که به شکل یک عدد سه رقمی به شما نمایش داده می‌شود می‌توانید نوع مشکل و اینکه از کدام سمت است را متوجه شوید.

هم به عنوان یک کاربر ساده در فضای اینترنت و هم به عنوان مدیر یک سایت نیاز است با این خطاها و همچنین نحوه رفع ارور سایت آشنایی کافی داشته باشید. گاهی اوقات برای برطرف کردن خطا، کاری از شما ساخته نیست و لازم است مشکلات سرور از سمت سرویس ارائه دهنده خدمات حل شوند.

در ادامه با ما همراه باشید تا انواع ارورهای سایت را به طور کامل بررسی کنیم.

ارور سایت چیست

انواع ارور سایت

ارور سایت می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. هر یک از انواع خطای سایت معنا و مفهوم مخصوص به خود را دارند و نشانه‌ای از وجود مشکل در یک بخش از فرایند دسترسی به سایت هستند. به طور کلی می‌توان خطاهای رایج وب‌سایت ها را به دو دسته تقسیم نمود:

۱- خطاهایی که مربوط به سرور گیرنده و خود سایت هستند و کد آن‌ها یک عدد سه رقمی است که با ۴ آغاز می‌شود.

۲- ارورهایی که مربوط به سرور اصلی و مشکلات ارتباط سرور با گیرنده هستند و کد آن‌ها یک عدد سه رقمی است که با ۵ آغاز می‌شود.

بنابراین به آسانی می‌توان در وهله اول تشخیص داد که ارور مربوط به کدام بخش است و برای رفع آن چه اقداماتی باید انجام داد. در ادامه با ما همراه باشید تا رایج‌ترین ارورهایی که ممکن است به آن‌ها برخورد کنید، علت بروز این مشکل و نحوه رفع آن نیز را بررسی نماییم.

خطاهای رایج وب‌ سایت

۱- ارور ۴۰۴ – Not Found

ارور ۴۰۴ یا همان ارور Not Found یکی از رایج‌ترین خطاهایی است که در هنگام جست‌وجو در اینترنت با آن مواجه خواهید شد. همانطور که از کد این خطا پیداست، این ارور سایت مربوط به بخش گیرنده است و باید علت آن را در تنظیمات سایت پیدا کرد.

هر صفحه در اینترنت، با هر محتوایی که داخل آن باشد، با یک URL یا همان آدرس مشخص، شناخته می‌شود. شما با قرار دادن این آدرس در قسمت سرچ مرورگر و یا کلیک روی نتایج نمایش داده شده، به صفحه موردنظر می‌رسید.

با این حال گاهی اوقات با کلیک کردن روی یک لینک، صفحه و مطلبی برای شما نمایش داده نمی‌شود و تنها ارور ۴۰۴ را خواهید دید. علت این خطا گاهی اوقات اشتباه وارد کردن آدرس URL است. اگر شما حتی یک حرف از این آدرس که گاهی ممکن است طولانی باشد را اشتباه وارد کنید، با خطای ۴۰۴ مواجه خواهید شد؛ زیرا هیچ صفحه‌ای با این آدرس وجود ندارد.

علت دوم این خطا، پاک شدن محتوای صفحه توسط ادمین یا مدیر سایت است. به این ترتیب اگر در بخش دیگری از سایت، روی لینک این صفحه کلیک کنید، با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوید.

برای رفع این ارور سایت، به عنوان یک کاربر عادی کاری از دست شما ساخته نخواهد بود و باید محتوای موردنظر را در صفحات دیگر جست‌وجو کنید.

به عنوان مدیر سایت باید توجه داشته باشید که وجود صفحات و لینک‌هایی با خطای ۴۰۴ در سایت شما باعث کاهش رتبه سایت در گوگل و بروز مشکل در سئو سایت خواهد شد. بنابراین یا باید مجددا یک محتوا برای این صفحه قرار دهید و یا آن را به صفحات دیگر ریدایرکت کنید.

منظور از ریدایرکت کردن این است که در بخش تنظیمات سایت، تعیین کنید که با کلیک روی این لینک، کاربر به یک صفحه مشابه هدایت شود. اگر صفحه مشابهی در سایت ندارید، آن را به صفحه اصلی یا هوم ریدایرکت کنید تا اثر منفی این خطا بر سئو سایت کاهش یابد.

خطا 404

۲- ارور ۴۰۳ – Forbidden

از دیگر انواع ارور سایت، خطای ۴۰۳ یا ورود ممنوع است. این خطا را ممکن است در زمان ورود به یک سایت خارجی با اینترنت داخلی ایران مشاهده نمایید. معنای این خطا، محدودیت دسترسی شما به این صفحه و سایت است که از طرف مدیریت سایت اعمال شده و به علت تشخیص موقعیت مکانی شماست.

علت این امر، محدودیت‌ها و تحریماتی است که از سمت برخی کشورها برای ایران اعمال شده و سایت‌های مربوط به کسب‌وکارهای موجود در این کشورها نیز باید از قوانین تبعیت نموده و اجازه دسترسی IPهای ایران را به کاربران ندهند.

به عنوان یک کاربر کاری جز استفاده از IPهای خارجی به کمک انواع VPN برای رفع این خطا از شما ساخته نخواهد بود. بنابراین اگر ورود به این صفحه اهمیت بالایی برای شما دارد، ناچارید با تغییر آی پی، وانمود کنید که در کشور دیگری حضور دارید.

البته این خطا تنها مربوط به محدودیت‌های یک کشور است و گاهی اوقات مدیران سایت این امکان را دارند که ورود کاربر خاصی را به سایت ممنوع کنند. به این ترتیب کاربر با ورود به سایت با ارور ۴۰۳ مواجه خواهد شد.

خطا 403

۳- ارور ۴۰۰ – Bad Request

ارور ۴۰۰ یا درخواست بد، از جمله خطاهای رایج سایت است که بروز آن کاملا مربوط به سیستم و اینترنت شماست و مشکلی از سمت سایت وجود ندارد. همانطور که از نام این ارور سایت پیداست، درخواست شما برای دریافت اطلاعات به درستی ارسال نشده و مشکلی در این فرایند رخ داده است.

بنابراین به عنوان یک کاربر، لازم است ابتدا اتصال اینترنت خود را بررسی کنید تا پایدار و دارای سرعت مناسب باشد. همچنین مرورگر خود را بسته و باز کرده و یا صفحه را رفرش نمایید. می‌توانید کش مرورگر و DNS را پاک کنید و از همه مهم‌تر، آدرس URLای که وارد نموده‌اید را بررسی کنید تا صحیح و کامل باشد.

خطا 400

۴- ارور ۴۰۱ – Unauthorized

از دیگر انواع ارور سایت، می‌توان ارور عدم دسترسی یا همان ۴۰۱ را نام برد. این ارور به معنای عدم امکان ورود شما به صفحه موردنظر است. معمولاً زمانی این خطای سایت را خواهید دید که نیاز باشد برای ورود به صفحه، نام کاربری و رمز عبور وارد کنید و اگر این اطلاعات اشتباه وارد شده باشند خطای ۴۰۱ رخ خواهد داد.

همچنین برای سایت‌هایی مانند سایت‌های فیلم و سریال که نیاز است برای استفاده از آن‌ها اشتراک داشته باشید، در صورت اتمام اشتراک و حجم شما، برای دیدن یک فیلم جدید ممکن است با خطای ۴۰۱ مواجه شوید.

البته این ارور تنها مربوط به کاربران سایت نیست و مدیر سایت نیز ممکن است با این خطا رو به رو شود. علت چنین اروری برای مدیر سایت، ممکن است محدود کردن برخی صفحات سایت توسط شرکت هاستینگ شما باشد.

برای رفع این ارور به عنوان یک کاربر لازم است رمز عبور و نام کاربری خود را چک کنید و اگر آن‌ها را فراموش کرده‌اید بازیابی نمایید. همچنین برای سایت‌های اشتراکی نیاز است اشتراک خود را تمدید کنید. به عنوان مدیر سایت با شرکت هاستینگ تماس گرفته و مشکل را از این طریق بررسی نمایید.

خطا 401

۵- ارور ۴۰۸ – Request Timeout

ارور ۴۰۸ یا پایان زمان درخواست، یک خطای سایت است که به معنای اتمام مدت زمان مجاز برای ارسال درخواست از سمت گیرنده است. زمانی که شما اقدام به باز کردن یک صفحه از سایت می‌کنید، ارتباطی با سرور سایت برقرار شده و باید یک درخواست برای لود شدن صفحه از سمت گیرنده شما ارسال شود.

گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلفی مانند شلوغی سایت یا سرعت پایین اینترنت، درخواست شما به سرور اصلی نرسد. در این صورت سرور ارتباط را قطع نموده و برای درخواست از سمت شما منتظر نمی‌ماند. این پایان انتظار سرور برای درخواست را به شکل ارور ۴۰۸ مشاهده خواهید کرد.

برای رفع این خطا، به عنوان یک کاربر عادی، باید سرعت اینترنت و اتصال آن را بررسی نموده و یک بار دیگر وارد سایت شوید یا صفحه را رفرش نمایید. اگر به عنوان مدیر سایت این خطا را مشاهده می‌کنید، لازم است با شرکت هاستینگ سایت خود تماس بگیرید.

خطا 408

۶- ارور ۵۰۴ – Gateway Timeout

این ارور همان‌طور که از کد آن پیداست، از جمله ارورهای مربوط به سرور اصلی است. ارور ۵۰۴ کاملاً برعکس ارور ۴۰۸ است. در ارور ۴۰۸ زمان درخواست از سمت کاربر پایان یافته است، اما در ارور ۵۰۴ سرور نتوانسته پاسخ را ارسال نموده و زمان ارتباط به پایان رسیده است.

برای رفع این ارور به عنوان یک کاربر عادی لازم است زمان دیگری به سایت مراجعه نموده و صفحه را رفرش کنید. اگر مدیر سایت هستید افزونه‌های جدید سایت خود را بررسی کنید یا از شرکت هاستینگ سایت کمک بگیرید.

خطا 504

۷- ارور ۵۰۰ – Internal Server

ارور ۵۰۰، تقریباً رایج‌ترین خطای سایت است که از سمت سرور بروز می‌کند؛ شاید تاکنون زیاد با این ارور برخورد کرده باشید. با وجود این‌که کد این ارور در دسته خطاهای مربوط به سرور اصلی قرار می‌گیرد، با این حال گاهی اوقات دلیل بروز مشکل سیستم و اینترنت گیرنده است.

همچنین گاهی تنظیمات و کدنویسی‌های اشتباه سرور و مشکلات هاست باعث بروز این خطا هستند و باید از سمت مدیر سایت یا شرکت هاستینگ پیگیری شوند. در بعضی مواقع هم به‌دلیل تداخل قالب‌ها و افزونه‌های وردپرسی باهم ممکن است این خطا دیده شود. در این حالت قالب‌های افزونه‌ های وردپرس را غیرفعال کنید.

ارور ۵۰۰ از جمله خطاهایی است که گاهی پیدا کردن علت آن دشوار است و دقیق مشخص نیست که مشکل از سمت گیرنده بوده یا فرستنده. بنابراین به عنوان کاربر، اینترنت خود را بررسی کرده و مجدداً برای اتصال اقدام کنید.

خطا 500

۸- ارور ۵۰۳ – Service Unavailable

علت بروز ارور ۵۰۳ کاملاً در نام آن پیداست. در دسترس نبودن سرویس ارائه دهنده خدمات سرور، می‌تواند باعث شود که این ارور را مشاهده کنید. معمولاً این خطا زمانی رخ می‌دهد که سرور سایت از کار افتاده یا بیش از حد شلوغ است.

به عنوان کاربر راهی برای حل کردن این مشکل نخواهید داشت و مدیر سایت لازم است کدهای سرور و افزونه‌های سایت را بررسی کند. گاهی اوقات با کاهش ترافیک سایت این خطا رفع می‌شود. با این حال صبر کردن برای رفع خود به خودی خطا پیشنهاد نمی‌شود، زیرا این ارور روی رتبه سایت شما در گوگل تاثیر منفی خواهد گذاشت.

خطا 503 سایت

۹- ارور ۵۰۲ – Bad Gateway

این ارور را در سایت‌های ثبت نامی یا سایت‌های فروشگاهی پرطرفدار در زمان تخفیفات و مناسبت‌های ویژه زیاد مشاهده کرده‌اید. علت اصلی بروز آن شلوغی سایت و ترافیک بسیار بالا و در نتیجه ناتوانی سرور در پاسخگویی به تمام درخواست‌ها است.

همچنین اگر سرور و هاست سایت شما ضعیف بوده و یا به شکل اشتراکی استفاده شوند، خطای ۵۰۲ ممکن است در زمان شلوغی سایت برای کاربران نمایش داده شود. برای رفع این خطا به عنوان مدیر سایت باید سرور خود را ارتقا دهید و به عنوان کاربر لازم است صبور باشید و در زمان کاهش ترافیک سایت برای ورود اقدام نمایید.

خطا 502 سایت

چطور خطای سایت را رفع کنیم؟

برای رفع انواع ارور سایت، لازم است ابتدا علت بروز مشکل و خطا را پیدا کنید. دانستن نوع خطا بر اساس کد آن و دلیل بروز هر ارور، هم به عنوان کاربر و هم به عنوان مدیر یک سایت ضروری است. به عنوان کاربر اگر ارور از سمت سرور باشد و کد آن با ۵ آغاز شود، معمولاً کاری از شما ساخته نخواهد بود و تنها می‌توانید به مدیر سایت اطلاع داده و منتظر رفع مشکل بمانید.

همچنین به عنوان مدیر سایت لازم است دانش کافی درباره انواع پلاگین‌ها و کدنویسی‌های سایت داشته باشید و یک شرکت معتبر را برای خرید هاست و دامنه انتخاب کنید تا در زمان بروز مشکلات سرور پاسخگوی شما باشند.

سخن آخر

در این مطلب از پادرو به بررسی کامل انواع ارور سایت و معنی و دلیل رخ دادن هر کدام از آن‌ها پرداختیم. همچنین نحوه رفع هر خطا از سمت کاربر یا مدیر سایت نیز مورد بررسی قرار گرفت. دقت داشته باشید که گاهی اوقات خطای سایت می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در روال کار یا موارد مهم دیگر شود و لازم است به سرعت رفع شود.

همچنین برخی خطاها رتبه سایت شما در گوگل را تحت تاثیر منفی قرار داده و از نظر گوگل مورد تایید نیستند. به همین دلیل به عنوان مدیر سایت لازم است دائما سایت خود را تحت نظر داشته باشید و در صورت بروز هرگونه خطا در اولین فرصت آن را برطرف نمایید.

دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

سوالات متداول انواع ارور و خطاهای سایت

رایج‌ترین خطای سایت کدام است؟

رایج‌ترین خطای سایت از سمت گیرنده معمولاً ارور ۴۰۴ و از سمت سرور ارور ۵۰۰ است.

برای ارورهایی که ناشی از شلوغی سایت هستند، راهکار چیست؟

به عنوان کاربر راهکاری جز صبر کردن و وارد شدن در زمان ترافیک کمتر نخواهید داشت، اما به عنوان مدیر سایت می‌توانید با بالا بردن ظرفیت از طریق روش‌هایی مانند هاست ابری، تا حدی مشکل را رفع کنید.

آیا برای رفع ارور سایت نیاز به کدنویسی داریم؟

به عنوان مدیر یک سایت وردپرسی، برای رفع خطاهای وب‌سایت خود نیازی به دانش کدنویسی نخواهید داشت. با این حال بهتر است دانش کافی در زمینه پلاگین‌ها و هاست و دامنه سایت داشته باشید یا از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

معصومه عبیری

نوسته شده در بهمن ۱۴, ۱۴۰۲

اشتراک گذاری:

در این مطلب بخوانید:

Table of Contents

آخرین مطالب