ویدیو مارکتینگ چیست؟ از انواع و مزایای آن چه می‌دانید؟

0

ویدیو مارکتینگ را می‌‌توان یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال معرفی کرد که در سال‌های اخیر و با رشد فضای مجازی و بهبود سرعت اینترنت، توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند. البته باید بدانید که بازاریابی ویدیویی ریشه‌ای قدیمی دارد. اما همان‌طور که اشاره کردیم، در سال‌ها اخیر به رشد و شکوفایی بسیار زیادی رسیده است. اکنون بسیاری افراد در پلتفرم‌های متفاوت مانند اینستاگرام از این روش به میزان زیادی استفاده می‌کنند. در این مطلب از پادرو قصد داریم در خصوص ویدیو مارکتینگ، انواع و مزایای آن نکاتی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

ویدیو مارکتینگ چیست؟

در گذشته و با توجه به قابلیت‌های موجود، محتوای متنی بیشترین بازخورد را داشت. پس از آن عکس‌ها توانستند جایی برای خود باز کنند. اما اکنون و با پیشرفت تکنولوژی روش دیگری توانسته به یک رقیب جدی برای دو روش قبلی تبدیل شود. قدرتمندتر شدن پلتفرم‌های ویدیویی در کنار افزایش سرعت اینترنت باعث شده تا بسیاری از این روش برای رساندن پیام خود به بهترین شکل استفاده کنند. شما در متن و عکس می‌توانید از چند تا چند صد کلمه را به مخاطب برسانید.

در یک ویدیو می‌توان هزاران نکته را با دقت و ظرافت به مخاطبان رساند. در حال حاضر یوتیوب به دومین وب‌سایت پربازدید جهان تبدیل شده است. این پلتفرم بارگذاری و تماشای ویدیو، توانسته مخاطبان بسیاری جذب کند. بر اساس آمارهای منتشر شده، اکنون در هر دقیقه 500 ساعت ویدیوهای جدید در این پلتفرم آپلود می‌شوند.
پس می‌توان قدرت ویدیوها را به راحتی متوجه شد. در حقیقت، باید بگوییم که ویدیو مارکتینگ نوعی بازاریابی با استفاده از ویدیو برای معرفی برند، محصول و خدمات است.

ویدیو مارکتینگ نوعی بازاریابی با ویدیو برای معرفی برند، محصول و خدمات است.

تاریخچه ویدیو مارکتینگ

همان‌طور که در بخش ابتدایی مطلب، اشاره کردیم، ویدیو مارکتینگ شاید ابزاری باشد که به تازگی قدرت زیادی پیدا کرده است، اما تاریخچه استفاده از آن به چندین سال قبل باز می‌گردد. برای اولین بار در سال 1941 شرکتی به نام Bulova فیلمی تجاری ساخت و در ایستگاه تلویزیونی نیویورک آن را پخش کرد.

تاریخچه ویدیو مارکتینگ

این نوع جدید از تبلیغات برای آن شرکت هزینه‌ای 4 دلاری در پی داشت. اما آن‌ها روشی جدید از بازاریابی را بنیان نهاده بودند. استفاده از این روش به کندی پیش می‌رفت تا این که در سال 1981 با ساخت دو قطعه تبلیغاتی متفاوت روندی جدید گرفت. در سال 1984 شرکت اپل به استفاده‌کنندگان سبک جدید بازاریابی از طریق ویدیو پیوست و فیلمی تبلیغاتی ضبط و منتشر کرد.

آغاز روند جدید ویدیو مارکتینگ در سال 2005 و با تأسیس یوتیوب آغاز شد. شرکت نایک در سال 2005 و گوگل در سال 2007 اقدام به تبلیغات ویدیویی در یوتیوب کردند. پس از آن با افزایش سرعت اینترنت، این روش بیشتر مورد استفاده قرار گرفت به طوری که اکنون تمام شرکت‌های بزرگ برنامه‌های بسیار مشخصی برای تولید و انتشار ویدیوهای تبلیغاتی دارند.

برای اولین بار در سال 1941 شرکتی به نام Bulova فیلمی تجاری ساخت و در ایستگاه تلویزیونی نیویورک پخش کرد.

انواع ویدیو مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ انواع متفاوتی دارد که هر شرکت، برند، مجموعه و شخص با توجه به نیازش از آن‌ها استفاده می‌کند. رایج‌ترین و معمول‌ترین انواع بازاریابی ویدیویی عبارتند از:

1- ویدیوهای تبلیغاتی

اولین و رایج‌ترین نوع ویدیو مارکتینگ، تولید و انتشار ویدیوهای تبلیغاتی است. بسیاری با این روش به صورت مختصر آشنایی دارند. هدف ویدیوهای تبلیغاتی نمایش و معرفی یک محصول یا خدمت است. البته برخی از انواع این ویدیو در جهت آگاه سازی از محصولات و خدماتی که وجود دارند، استفاده می‌شوند.

2- ویدیوهای برندینگ

ویدیوهای برندینگ را می‌توان یکی دیگر از انواع ویدیو مارکتینگ دانست. این نوع ویدیوها را باید به عنوان بخشی از کمپین‌های تبلیغاتی بزرگ دانست. کمپین‌های تبلیغاتی به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شوند اما هدف آن‌ها این است که اهداف و چشم‌انداز یک برند را به مخاطبان نشان دهد. البته برخی مواقع برای یادآوری دوباره اهداف و چشم‌اندازها، برندها اقدام به برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی می‌کنند. البته باید بدانید که اصلی‌ترین هدف تمام کمپین‌ها و به طور کلی ویدیو مارکتینگ جذب مخاطب هدف است.

3- ویدیوهای آموزشی و دمو

ویدیوهای آموزشی و دمو یکی دیگر از روش‌های ویدیو مارکتینگ است. در این روش با استفاده از ویدیوهای آموزشی و دمو به مخاطبان محصول خود را معرفی می‌کنند. البته فرق این نوع ویدیو با ویدیوهای تبلیغاتی این است که در آن‌ها مخاطب متوجه می‌شود که این محصول چه مشکلاتی از او را حل می‌کند. به طور کلی این نوع ویدیوها برای آشنایی بیشتر مخاطب با محصول مورد نظر و البته خود کسب‌وکار تولید می‌شوند.

4- ویدیوهای توضیحی

این دسته از ویدیوهایی که این روزها توانسته جایگاه خود را در ویدیو مارکتینگ باز کند، برای متقاعد کردن مخاطب تولید می‌شوند. با استفاده از این نوع ویدیوها مخاطب متوجه می‌شود که چرا ممکن است به محصول یا خدمت شما نیاز داشته باشد. این نوع ویدیوها روی مشکلات زندگی مخاطبان تمرکز دارد و محصول یا خدمت خود را به عنوان راه حل آن ارائه می‌دهند.

ویدیوهای توضیحی

5- ویدیوهای توصیه‌ای

آخرین نوع از انواع ویدیو مارکتینگ که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم، ویدیوهای توصیه‌ای است. شاید بتوانید با استفاده از روش‌های دیگر نظر مخاطبان را به خود جلب کنید. اما ممکن است برخی از آن‌ها همچنان متقاعد نشوند. در این گونه از ویدیوها با نمایش مشتریان دیگری که در حال استفاده از خدمات یا محصول مورد نظر هستند، اقدام به متقاعد کردن مخاطب می‌کنند. بسیاری افراد زمانی که مشاهده کنند فرد دیگری در حال استفاده از محصول یا خدمات گوناگون است و مشکلی مشابه مشکل خودش دیگر برای او وجود ندارد، اقدام به خرید محصول یا استفاده از خدمت مورد نظر می‌کند.

ویدیو مارکتینگ انواع متفاوتی دارد که هر شرکت، برند، مجموعه و شخص با توجه به نیازش از آن‌ها استفاده می‌کند.

مزایای ویدیو مارکتینگ

حال که با ویدیو مارکتینگ و انواع آن آشنا شدید، زمان آن رسیده که در خصوص مزایای استفاده از بازاریابی ویدیویی نکاتی را بیان کنیم. استفاده از این روش بازاریابی با مزایای بسیاری همراه است اما مهم‌ترین مزایای آن به شرح زیر است.

1- افزایش نرخ تبدیل

تحقیقات نشان داده که اضافه کردن یک ویدیو مناسب به لندیگ پیج یک وب‌سایت باعث می‌شود تا نرخ تبدیل تا 80 درصد افزایش پیدا کند. مشاهده یک ویدیو مناسب از یک محصول یا خدمت باعث می‌شود تا افراد بیشتری ترغیب به استفاده از آن‌ها شوند. باید بدانید که انتقال حس مناسب از طریق ویدیو بسیار ساده‌تر از انتقال آن از طریق عکس یا متن است. به همین دلیل احتمال تبدیل بازدیدکننده به خریدار با دیدن ویدیو بیشتر می‌شود.

2- افزایش بازدید در ایمیل مارکتینگ

بسیاری از ما هنگامی که ایمیل خود را باز می‌کنیم با انبوهی از ایمیل‌های تبلیغاتی مواجه می‌شویم. معمولاً افراد به بسیاری از ایمیل‌های تبلیغاتی توجه نمی‌کنند. اما تحقیقات نشان داده که استفاده از واژه ویدیو در عنوان ایمیل می‌تواند باعث شود تا افراد بسیاری آن ایمیل را باز کنند. در صورتی که ویدیوی موجود در ایمیل مناسب باشد، شما مخاطبان جدیدی پیدا خواهید کرد و کار ایمیل مارکتینگ با موفقیت بیشتری مواجه خواهد شد.

3- افزایش شانس دیده شدن

باید بدانید که موتورهای جست‌وجو نسبت به زمانی که افراد در یک وب‌سایت می‌گذرانند، حساس هستند. هیچ چیزی بیشتر از یک ویدیو جذاب نمی‌تواند افراد مختلف را در پیج شما نگه دارد. همین امر باعث می‌شود تا رتبه بهتری در جستجوی مرورگرهایی مانند گوگل کسب کنید و افراد بیشتری با شما و کسب‌وکارتان آشنا شوند.

4- افزایش اعتماد و اعتبار

بسیاری از ویدیوها باعث می‌شوند تا افراد با برند شما و نحوه کار محصولات و خدماتتان بیشتر آشنا شوند. یکی از دلایلی که بسیاری از شرکت‌های معروف اقدام به تولید ویدیوهایی مانند آنباکسینگ می‌کنند نیز همین است. این کار باعث می‌شود تا مخاطب بداند در بسته محصول مورد نظر چه چیزهایی وجود دارد.

افزایش اعتماد و اعتبار


یکی دیگر از ویدیوهایی که باعث افزایش اعتماد مخاطب به برندها می‌شوند، ویدیوهایی است که در آن تست‌های گوناگون مانند ضربه و موارد مشابه روی محصول را می‌توان دید. البته باید بدانید که اگر برندی در این ویدیوها اطلاعات نادرست به مشتری نشان دهد، در بلندمدت نتیجه‌ای عکس مشاهده خواهد کرد و از میزان اعتبار و اعتماد افراد به آن برند کاهش خواهد یافت.

5- آگاهی بیشتر در خصوص برند و محصول

هیچ روشی بیشتر از تولید یک ویدیو جذاب نمی‌تواند افراد را با برند و محصولات متفاوت آن آشنا کند. در ویدیو می‌توان جزئیات بسیار بیشتری را در مقایسه با عکس و متن به مخاطبان نشان داد. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها با جنبه‌های مختلف محصولات، خدمات و برند بیشتر آشنا شوند.

6- افزایش بازدید و تعامل در شبکه‌های اجتماعی

باید بدانید که بر اساس تحقیقات انجام شده بیشترین میزان نرخ تعامل در بسیاری از پیج‌های اینستاگرامی به پست‌هایی که در آن از ویدیوهای مناسب استفاده شده است، تعلق دارد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که در حدود 90 درصد افرادی که در اینستاگرام فعال هستند، ویدیوهای جذابی که مشاهده می‌کنند را با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند، در حالی که این عدد در خصوص عکس‌ها و پیام‌های متنی بسیار کمتر است.
برندها و مؤسسات بزرگ اقدام به ساخت و تولید ویدیوهای جذابی می‌کنند که مخاطبین به آن‌ها علاقه داشته باشند. این کار باعث می‌شود تا روی موج علاقه افراد سوار شوند و مخاطبین بسیار بیشتری جذب کنند.

تحقیقات نشان داده که اضافه کردن یک ویدیو مناسب به لندیگ پیج یک وب‌سایت، نرخ تبدیل را تا 80 درصد افزایش می‌دهد.

تبلیغات ویدیویی در اینستاگرام

اگر پس از یوتیوب بخواهیم از پلتفرمی نام ببریم که کار ویدیو مارکتینگ در آن از محبوبیت بالایی برخوردار است، باید به اینستاگرام اشاره کنیم. در این پلتفرم بسیاری از برندها، شرکت‌ها و اشخاص اقدام به جذب فالوئر با استفاده از روش‌های متفاوت بازاریابی ویدیویی می‌کنند. برای این که بتوانید کار بازاریابی ویدیویی را در اینستاگرام به بهترین شکل انجام دهید باید به نکاتی توجه کنید. این نکات عبارتند از:

1- تمرکز روی هدف

بسیاری افراد فکر می‌کنند با توجه به این که ساخت ویدیو نیاز به صرف هزینه نه چندان کمی دارد، پس بهتر است به چندین هدف را برای ویدیو خود تعیین کنند. اما باید بدانید که بهترین نتیجه را زمانی دریافت می‌کنید که در هر ویدیو تنها روی یک هدف و به صورت مناسب متمرکز باشید. با این کار مخاطبین به چندین جهت سوق داده نمی‌شوند و تأثیر بسیار مناسب‌تری را دریافت خواهید کرد.

2- تعامل بیشتر

همان‌طور که گفتیم ویدیوها در اینستاگرام بیشترین نرخ تعامل را دارند. یکی از نکاتی که توجه به آن می‌تواند در موفقیت شما نقش داشته باشد، ساخت ویدیوهایی است که باعث ایجاد تعامل بیشتری با مخاطبین می‌شود.

3- ویدیوی مناسب

بر اساس تحقیقات انجام شده بیشترین نرخ تعامل در میان ویدیوهای تبلیغاتی برای ویدیوهایی است که در حدود 26 ثانیه زمان دارند. مخاطبین به سرعت متوجه می‌شوند که شما دوست دارید خدمت یا محصولی به آن‌ها بفروشید، به همین دلیل اگر ویدیو طولانی باشد آن را نیمه کاره رها می‌کنند. پس بهتر است ویدیو خود را به صورت خلاصه اما مناسب بسازید تا بتوانید مخاطب را جذب کنید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    4- بهینه‌سازی ویدیو برای موبایل

    درست است که می‌توان از نسخه کامپیوتر اینستاگرام هم استفاده کرد. اما باید بدانید که بیشتر افراد از طریق تلفن همراه خود وارد این شبکه اجتماعی می‌شوند. به همین دلیل باید در هنگام ساخت و انتشار ویدیو به این نکته توجه کنید و ویدیو خود را به بهترین شکل برای موبایل‌ها بهینه کنید. این کار باعث می‌شود تا ویدیو کاملاً قابل دیدن و تماشا باشد و مخاطب بتواند به بهترین شکل آن را تماشا کند.

    5- تعامل با کاربران

    حتماً به کسانی که زیر ویدیوهای شما کامنت می‌گذارند ، پاسخ بدهید. این کار علاوه بر تعامل بیشتر، باعث جلب اعتماد آن‌ها و افزایش اینگیجمنت پیج می‌شود. همچنین پاسخ دادن به کامنت‌ها باعث می‌شود تا کامنت‌های پست‌های شما افزایش یابد. این امر می‌تواند باعث شود تا عده‌ای کنجکاو و به تماشای پست شما مشغول شوند.

    تعامل با کاربران

    6- استفاده از روش‌های جدید و هوشمندانه

    به خاطر داشته باشید که گاهی برای رسیدن به موفقیت لازم است که روش‌های جدیدی را تست کنید. البته این روش‌ها باید به نحوی هوشمندانه انتخاب شوند تا نتیجه معکوس نداشته باشند. اما استفاده از ویدیو مارکتینگ به روش‌های متفاوت و هوشمندانه می‌تواند نتیجه مناسبی را در پی داشته باشد.

    ساخت ویدیو در اینستاگرام

    حال که با بسیاری از نکات مربوط به ویدیو مارکتینگ آشنا شدید، نوبت به آن رسیده که در خصوص ساخت ویدیو مناسب برای انجام این کار در اینستاگرام نکاتی را بیان کنیم. از مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام ساخت ویدیو برای اینستاگرام به آن توجه کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    1- داشتن سناریو

    سناریو یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در هنگام ساخت ویدیو برای ویدیو مارکتینگ داشته باشید و به آن توجه کنید. این کار باعث می‌شود تا از موضوع اصلی منحرف نشوید و ویدیو طولانی نشود. بسیاری از مخاطبین ویدیوهای طولانی را مشاهده نخواهند کرد.

    2- استفاده از تجهیزات مناسب

    به تجهیزاتی مانند دوربین، میکروفون و موارد دیگری که برای تولید یک ویدیو لازم است، توجه کنید. استفاده از تجهیزات مناسب باعث می‌شود تا خروجی کار کیفیت بالاتری داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید ویدیوهای باکیفیت با بازخورد بهتری مواجه خواهند شد و این‌گونه می‌توانید کار ویدیو مارکتینگ را به شکل بهتری انجام دهید.

    3- توجه به کیفیت

    باید بدانید که کیفیت ویدیوها پس از بارگذاری در اینستاگرام اندکی کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از کاهش شدید کیفیت ویدیو بهتر است که ویدیو خود را با بالاترین کیفیت و رزولوشن ضبط کنید. پس از ادیت ویدیو خروجی را با فرمت MP4 بگیرید. همچنین اعمال تنظیمات زیر باعث می‌شود تا کیفیت ویدیو در حد مناسبی حفظ شود.

    • ویدئو: استفاده از فرمت H.264 برای فشرده‌سازی ویدیوها
    • فریم: حداکثر فریم ویدیوها، 30 فریم در ثانیه.
    • صدا: فشرده‌سازی صوتی ACC، با سرعت بالای 128 کیلوبایت بر ثانیه
    • کیفیت: حداکثر 1080
    • زمان: 20 تا 60 ثانیه

    از مهم‌ترین نکاتی که باید در ساخت ویدیو در اینستاگرام توجه کنید، داشتن سناریو، استفاده از تجهیزات با کیفیت و توجه به کیفیت خروجی ویدیو است.

    جمع‌بندی

    • ویدیو مارکتینگ یکی از روش‌هایی است که در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی بسیار محبوب و کاربردی شده است.
    • بازاریابی ویدیویی تاریخچه‌ای 80 ساله دارد. اما در سال‌های اخیر استقبال بسیار گسترده‌ای از آن شده است.
    • از انواع ویدیو مارکتینگ می‌توان به ویدیو‌های تبلیغاتی، ویدیوهای برندینگ، ویدیوهای آموزشی و دمو، ویدیوهای توضیحی و توصیه‌ای اشاره کرد.
    • از مهم‌ترین مزایای بازاریابی ویدیویی باید به افزایش نرخ تبدیل، بهبود ایمیل مارکتینگ، شانس بیشتر برای دیده شدن، جلب اعتماد و اعتبار بیشتر و محبوبیت بیشتر در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.
    • ویدیو مارکتینگ در اینستاگرام بسیار محبوب است و افراد، شرکت‌ها و برندهای بسیاری به صورت مدام اقدام به تولید و انتشار ویدیو در این پلتفرم می‌کنند.
    • توجه به نکاتی مانند سناریو، استفاده از تجهیزات مناسب و توجه به کیفیت ویدیو باعث می‌شود تا کار ویدیو مارکتینگ در اینستاگرام به بهترین شکل انجام شود.
    • شما چه نکاتی در خصوص ویدیو مارکتینگ می‌دانید؟ از چه روش‌ها و نکاتی برای این کار استفاده می‌کنید؟
    • تجربیات و نظرات خود را در بخش کامنت با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    quintly

    blog.hootsuite

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.