تکنیک های ضبط ویدئو برای تولید محتوای فروشگاه اینترنتی

0

موفقیت در بازار بین‌المللی اینترنت به نکات کلیدی و جزئی مهمی وابسته است که به کار بردن هر یک از آن‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در راه اندازی فروشگاه اینترنتی و توسعه آن داشته باشد. یکی از اساسی‌ترین مواردی که در تولید محتوا برای فروشگاه‌های اینترنتی باید به آن توجه کنید، تکنیک ‌های ضبط ویدئو برای تولید محتوا برای فروشگاه‌های اینترنتی است.

تابه‌حال حتماً با چالش‌های تعیین هدف‌ برای ساخت ویدئو برای فروشگاه اینترنتی خود برخورد کرده‌اید. همیشه رقابت اساسی بین هدف‌گذاری برای تولید محتوا و روش صحیح ساخت ویدئو برای صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی مانع تولید محتوا بوده است. اما نکتۀ قابل‌توجه این است که با چند روش ساده و تکنیکی می‌توان ویدئوهای بسیار با کیفیت ساخت و به فروشگاه اینترنتی رونق بخشید.

در این مطلب به تکنیک‌های ضبط ویدئو خواهیم پرداخت. تفاوتی ندارد که شما با چه وسیله‌ای قصد دارید ویدئوی خود را بسازید. استفاده از گوشی موبایل یا دوربین فیلم‌برداری، هر دو به یادگیری تکنیک‌های اساسی برای ساخت ویدئو نیاز دارند. مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

چرا باید تکنیک های ضبط ویدئو را جدی بگیرید!؟

طبق نتایج و تحقیقات معمولاً اکثر افرادی که در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های مجازی وقت خود را می‌گذرانند، بیشتر وقت خود را صرف دیدن ویدئوها می‌کنند. در اینستاگرام کاربران برای تماشای ویدئوها نیاز ندارند دکمۀ دانلود ویدئو را بزنند تا پس از دانلود شدن یک ویدئو آن را تماشا کنند. تنها چند دقیقه اسکرول کردن در اینستاگرام کافی است تا کاربران با سیل عظیمی از محتواهای جذاب روبرو شوند.

بیش از 73 درصد از ترافیک جهانی در دنیا به دیدن ویدئوها تعلق دارد و معمولاً افراد در رسانه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند به‌جای دیدن عکس و خواندن متن، ویدئو تماشا کنند.

مهم‌ترین تکنیک های ضبط ویدئو

اگر به‌تازگی فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کرده‌اید و قصد ندارید در حال حاضر هزینۀ زیادی برای تولید محتوا بپردازید، برای داشتن محتوای جذاب و کاربرپسند باید از تکینک هایی که افراد حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند، استفاده کنید تا نتایج خوبی کسب کنید. با عمل کردن به این راهنمای تکنیکی و کاربردی نیاز به پرداخت هزینه‌های بسیار بالا برای استودیو نخواهید داشت.


بیشتر بخوانید: از سیر تا پیاز تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی

1. تهیۀ تجهیزات موردنیاز برای ضبط ویدئو

انجام دادن هر کار حرفه‌ای به تجهیزات نیاز دارد. اگر کسب‌وکار شما تازه تأسیس است بهتر است با تجهیزات ساده اما الزامی برای ضبط ویدئو فعالیت خود را آغاز کنید. مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز برای ضبط ویدئو فروشگاه اینستاگرامی عبارت هستند از:

دوربین فیلم‌برداری

قبل از ساخت هر ویدئو باید تجهیزات لازم برای ساخت ویدئو را در اختیار داشته باشید. در دنیای دیجیتال امروز معمولاً ساده‌ترین گوشی‌های تلفن همراه دارای دوربین هستند. دوربین‌های دیجیتال گوشی‌های تلفن همراه جدیدتر باکیفیت بسیار بالایی ساخته می‌شوند و یکی از مقرون‌به‌صرفه ترین تجهیزات برای ساخت ویدئو هستند. برای ساخت ویدئو با دوربین گوشی تلفن همراه، تکنیک های ضبط ویدئو که در ادامه به آنها اشاره می‌شود را به کار ببرید.

با تسلط کافی بر تکنیک های ضبط ویدئو نیاز کمتری به ویرایش‌های سنگین و هزینه‌بر روی فیلم‌های خود خواهید داشت. با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توانید از موضوعات روزمره نیز برای فروشگاه اینستاگرامی خود محتوای جذاب و دیدنی تولید کنید.

  • زاویۀ افقی را برای فیلم‌برداری انتخاب کنید: اگر با استفاده از گوشی تلفن همراه خود تولید محتوا انجام می‌دهید، زاویۀ افقی بهترین زاویه برای فیلم‌برداری است. در این حالت کنترل بهتری روی گوشی تلفن همراه خود دارید و هنگام ویرایش فضای بیشتری برای انتخاب کادر مناسب در اختیار دارید. اگر برنامه‌ریزی لازم را برای محتوای تولیدشده انجام داده‌اید، سایز ویدئوی خود را انتخاب کنید و در همان سایز فیلم‌برداری را انجام دهید تا نیازی به ویرایش کادر نداشته باشید.
  • زاویۀ مناسب را برای ضبط ویدئو انتخاب کنید: همیشه بهترین زاویه برای ضبط ویدئو زاویه‌ای است که دید گسترده‌تری دارد. برای اینکه زاویۀ گسترده‌تری برای ضبط ویدئو داشته باشید باید چند قدم از دوربین فاصله داشته باشید و بدون جابه‌جایی فیلم‌برداری را آغاز کنید. برای فیلم‌برداری از مراسمی که به شکار لحظه‌ها نیاز دارید، باید در یک مکان ثابت در یک نقطه بالاتر از سطح زمین ایستاده و فیلم‌برداری را آغاز کنید.
  • یکی از نکات مهم در انتخاب زاویۀ مناسب برای فیلم‌برداری است که باید از زوم کردن حین ضبط ویدئو خودداری کنید. اگر هنگام ضبط ویدئو روی سوژۀ موردنظر خود زوم کنید لرزش ایجاد می‌کنید و تصویربرداری نیز آهسته‌تر می‌شود. برای داشتن فیلم‌برداری حرفه‌ای در حین فیلم‌برداری دوربین را جابه‌جا نکنید و از انجام حرکات تند و سریع پرهیز کنید.

یکی از تکنیک های ضبط ویدئو این است که به‌هیچ‌عنوان دست شما هنگام فیلم‌برداری نباید حرکت سریع و تند داشته باشد. این حرکات موجب کشیدگی تصاویر و ویدئوها و افت کیفیت محتوای تولیدشده خواهد شد.

  • از ویژگی Grid برای فیلم‌برداری استفاده کنید: شما برای تولید محتوا و داشتن فیلم‌های جذاب باید تکنیک های ضبط ویدئو را بدانید و به آن‌ها دقت کنید. یکی از مهم‌ترین نکات هنگام ضبط ویدئو این است که با نقاط طلایی در کادر دوربین آشنا باشید و دقت کنید که سوژۀ موردنظر شما در این قسمت قرار بگیرد.
  • اگر کادر فیلم‌برداری به سه قسمت تقسیم کنید، تقسیم‌بندی‌های افقی و عمودی در چهار نقطۀ مشترک باهم تلاقی خواهد داشت. به نقاط تلاقی خطوط، نقاط طلایی گفته می‌شود. شما باید به این دقت کنید که اجزای مهم که در تصویربرداری برایتان اهمیت بیشتری دارند، در این نقاط قرار بگیرند. اگر از فضای طبیعت در حال فیلم‌برداری هستید، دقت کنید خطوط طبیعت مانند خط زمین و آسمان بر روی این نقاط قرار بگیرند.
تکنیک های ضبط ویدئو

اهمیت نقاط تلاقی در تکنیک های ضبط ویدئو این است که چشم بیننده هنگام تماشای ویدئو در نگاه اول به‌صورت ناخودآگاه روی این نقاط متمرکز شده و در ذهن او ثبت می‌شود.

  • تنظیمات دوربین گوشی خود را روی Landscape قرار دهید: برای داشتن ویدئوهای جذاب‌تر و زیباتر سعی کنید محتوایی که تولید می‌کنید با بالاترین کیفیت ضبط شود و پس‌ازآن با انتخاب زیباترین ویرایش آن را به شکل دلخواه خود تبدیل کنید. یکی از تکنیک های ضبط ویدئو این است که تنظیمات دوربین گوشی تلفن همراه را روی حالت لنداسکیپ قرار دهید تا تصویر شما برای نمایش در کامپیوتر، تبلت و تلویزیون هم مناسب باشد.
  • دوربین اصلی را جایگزین دوربین سلفی کنید: افزایش کیفیت و ویژگی‌های مثبت دوربین‌های سلفی اصلاً قابل‌انکار نیست اما کیفیت بهتر و رزولوشن بالاتر دوربین پشت موضوع شفافی است که در جذابیت عکس‌ها تأثیر زیادی دارد. هرچند عکاسی با دوربین سلفی خیلی ساده‌تر است اما قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیباسازی که دوربین پشت در اختیار کاربران قرار می‌دهد وسوسه‌انگیزتر است.
  • در بسیاری از موارد توصیه می‌شود برای ساخت ویدئوهایی که قصد دارید برای فروشگاه اینترنتی خود منتشر کنید از دوربین پشتی استفاده کنید. اگر درهرصورت تمایل دارید از دوربین سلفی برای ضبط ویدئو استفاده کنید، توصیه می‌شود مستقیم به دوربین گوشی نگاه کنید و از نگاه کردن به صفحۀ موبایل خودداری کنید.

تماشای ویدئوهایی که به‌صورت پرتره هستند بدون شک زیباست اما فیلمی که به‌صورت پرتره ضبط شده است امکان ویرایش و کاربرد محدودی دارد و برای نمایش در صفحات پخش بزرگ مناسب نیست.

سه‌پایه

از مهم‌ترین تکنیک های ضبط ویدئو این است که دوربین فیلم‌برداری شما ثابت باشد. اگر دوربین فیلم‌برداری هنگام ضبط ویدئو در حالت ثابت قرارگرفته باشد محتوایی که تولید می‌کنید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود و شما می‌توانید شبیه افراد حرفه‌ای تولید محتوا انجام دهید.

سه پایه برای تکنیک های ضبط ویدئو

داشتن سه‌پایه محدودیت شما را برای جلوی دوربین رفتن از بین می‌برد و شما برای تولید محتوا به حضور فرد دیگری نیاز نخواهید داشت. همچنین باوجود سه امکان، فوکوس کردن روی یک شخص به وجود می‌آید و شما بدون لغزش دوربین می‌توانید تولید محتوا انجام دهید.

پایه‌ها و سه‌پایه‌های مخصوص نگهداری گوشی تلفن همراه با ویژگی‌ها و امکانات مختلف موجود هستند که در کیفیت ویدئوهای شما تحول گسترده‌ای به وجود می‌آورند. یکی از مهم‌ترین تکنیک های ضبط ویدئو این است که ویدئوی اولیۀ شما با کیفیت باشد و چشم بیننده را خسته نکند.

میکروفون

تابه‌حال ویدئوی بسیار زیبا و جذابی را دیده‌اید که پس از شنیدن صدای فیلم از دیدن ادامۀ آن منصرف شده باشید؟ تأثیر صدا در کیفیت فیلمی که ضبط می‌کنید بسیار مهم است و عنصر اصلی برای تکمیل کردن یک ویدئوی خوب، صدای عالی است.

معمولاً گوشی‌های تلفن همراه و دوربین‌های فیلم‌برداری کیفیت بسیار بالایی در تصویربرداری دارند اما شما برای داشتن ویدئوهای جذاب علاوه بر تصویر به صدای خوب هم نیاز دارید.

برای داشتن صدای با کیفیت در ویدئوهای خود باید از میکروفون جانبی استفاده کنید. میکروفون صدای استریوی باکیفیتی در فیلم شما ایجاد می‌کند و مانع از اثرگذاری بیش‌ازحد صدای محیط اطراف در ویدئوهای شما می‌شود.

داشتن میکروفون جانبی یکی از تکنیک های ضبط ویدئو است که شما می‌توانید به این صورت صدا و تصویر با کیفیت و زیبا داشته باشید. برای اینکه صدای خوبی داشته باشید دقت کنید دستتان روی میکروفون نباشد تا بتوانید صدای بهر و باکیفیت‌تری ضبط کنید.

2. طراحی دیالوگ

یکی از اصلی‌ترین نکات برای داشتن ویدئوهای جذاب این است که در فیلم‌هایی که ضبط می‌کنید احساس داشته باشید و احساس واقعی خود را به مخاطبان منتقل کنید. برای اینکه احساس خود را در فیلم‌ها به مخاطبانتان منتقل کنید باید دیالوگ خود را از قبل طراحی کرده باشید.

تدوین شات‌های فیلم‌برداری و برنامه‌ریزی برای یک ویدئو، هدف مشخص شما را به مخاطب منتقل می‌کند و او را در کلمات بی‌هدف و متناقض گم نمی‌کند.

3. طراحی پس‌زمینه

طراحی پس از زمینه و داشتن یک پس‌زمینۀ مناسب فرآیند ویرایش ویدئو را به‌شدت ساده‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌کند. اگر برای انتخاب پس‌زمینۀ ویدئوی خود از قبل برنامه‌ریزی کرده باشید ویدئوی باکیفیتی خواهید داشت که مهم تکنیک های ضبط ویدئو در آن رعایت شده است.

انتخاب پس‌زمینۀ ساده بهترین گزینه به‌عنوان پس‌زمینه است که سبب می‌شود سوژه درصحنۀ موردنظر شما توجه کاربر را به خود جلب کند. برای داشتن پس‌زمینۀ ساده می‌توانید از پرده‌های تک رنگ یا پردۀ سبز استفاده کنید.

همچنین برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید یکی از دیوارهای مناسب را انتخاب کنید و با رنگ جامد آن را نقاشی کنید تا رنگ مناسبی برای پس‌زمینه‌های خود داشته باشید. پس از انتخاب پس‌زمینۀ مناسب در فاصلۀ مناسبی از پس‌زمینه قرار بگیرید و تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی را آغاز کنید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    “سعی کنید پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید که از هرج‌ومرج و شلوغی به دور باشد و بیشتر احساس آرامش را به مخاطبان منتقل کند. همچنین با انتخاب پس‌زمینۀ مناسب به‌راحتی می‌توانید تصویر مورد نظر خود را به‌عنوان پس‌زمینه در ویدئوی خود قرار دهید.

    4. تنظیم نوردهی و اکسپوژر

    برای رعایت یکی از مهم‌ترین تکنیک های ضبط ویدئو باید به نور مناسب توجه کنید. تفاوت یک ویدئوی آماتور با ویدئوی حرفه‌ای در نورپردازی ساده یا حرفه‌ای یک ویدئو است. منظور از نورپردازی در ساخت ویدئو این نیست که حتماً از چند هالوژن و نور و رینگ لایت بزرگ برای ساخت ویدئو استفاده شود! هدف از تنظیم نوردهی این است که مناسب‌ترین و بهترین نور متناسب با فیلم شما برای ضبط ویدئو انتخاب شود.

    نورپردازی برای تکنیک های ضبط ویدئو

    گاهی زیباترین نور برای ویدئوی شما نور طبیعی است، چون شما در ساعت و زمان مناسبی اقدام به ضبط کرده‌اید. اما گاهی نور مناسب به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند پاسخ گوی نیاز شما برای ضبط فیلم باشد و شما به نور بیشتری برای ساخت ویدئوی خود نیاز دارید.

    انواع نور برای نورپردازی

    • نور نرم (Soft Lighting): اگر سوژۀ موردنظر شما برای ساخت ویدئو سایه‌های خشنی دارد با نور نرم می‌توانید سایه‌های خشن را کاهش دهید. نور نرم نوری است که لبه‌های نرم و باز دارد و برای ایجاد این نور کافی است نور بزرگ و وسیعی را در نزدیکی سوژه قرار دهیم. روزهایی که هوا کمی ابری است و خورشید نور کمتری دارد، زمان مناسبی برای استفاده از نور نرم در فضای باز است.
    • نور سخت (Hard Lighting): برای ایجاد تصاویر دراماتیک از نور سخت استفاده می‌شود. در نورپردازی سخت، سایه‌ها قوی‌تر هستند و نور خورشید و یا نوری شبیه به نور خورشید می‌تواند مثال بارزی از نور سخت باشد.
    نور سخت برای تکنیک های ضبط ویدئو
    • نور تخت (flat light): به نوری که به‌صورت مستقیم و از زاویۀ بالا به سوژه تابیده می‌شود، نور تخت گفته می‌شود. در نورپردازی با نور تخت هیچ سایه‌ای روی سوژۀ مورد نظر ایجاد نمی‌شود. استفاده از این نور برای تولید محتوا برای فروشگاه‌های اینترنتی باعث ایجاد یک فضای باز و مشخص می‌شود که برای فعالیت‌های تجاری مناسب‌تر است.

    “بهتر است به نورپردازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تکنیک های ضبط ویدئو توجه زیادی داشته باشید و برای تنظیم آن، وقت زیادی اختصاص دهید. برای داشتن نور مناسب تهیۀ چند چراغ و قرار دادن آن‌ها در محل که برای سوژه روشنایی کافی به وجود آورد، کافی است.

    5.     استفاده از صداگذاری روی ویدئوها

    استفاده از میکروفون در همۀ شرایط برای ساخت ویدئو فراهم نیست و ممکن است برای همۀ افراد هم دسترسی به آن ساده نباشد. اما نگران نباشید، راهکار ساده‌ای برای این موضوع در تکنیک های ضبط ویدئو وجود دارد.

    برای ویدئوهایی که صدای مناسبی ندارند یا قصد دارید صدای جدیدی از یک گویندۀ جدید قرار دهید، می‌توانید روی ویدئوی موردنظر از صدای ضبط شده استفاده کنید. صدای ضبط شده کیفیت بالایی دارد و تمرکز مخاطب را جلب می‌کند اما نکتۀ قابل‌توجه در تهیۀ این ویدئوها این است که باید تصویر با صدای ضبط شده تناسب و هماهنگی داشته باشد.

    استفاده از صدای ضبط شده یکی از تکنیک های ضبط ویدئو برای بلاگرها است. بسیاری از بلاگرها محتوای تبلیغات یا محتوای آموزشی خود را با صداگذاری تدوین می‌کنند. برای ساخت این ویدئوها بهتر است از موزیک آغازین و انتهایی هم استفاده شود و موزیک متن زیبایی متناسب با محتوای مورد نظر انتخاب شود.

    نرم‌افزارهای مناسب برای ویرایش ویدئو

    حتی ویدئوهایی که تهیه می‌کنید نیاز به ویرایش دارند تا به محتوای کاربرپسند و جذاب برای مخاطبان تبدیل شوند. شما با رعایت تکنیک های ضبط ویدئو عملیات ویرایش را ساده‌تر و حس طبیعی بودن بیشتری به ویدئوها می‌دهید اما این دلیل کافی برای ویرایش نکردن این ویدئوها نیست.

    نرم‌افزارهای مناسب برای ویرایش ویدئو

    با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش خود می‌توانید به‌صورت حرفه‌ای ویدئوی خود را ویرایش کنید و ویدئوهای خام را به محتواهای جذاب تبدیل کنید. برخی از ابزارهای ویرایش ویدئو برای گوشی موبایل مناسب هستند و برخی از آن‌ها برای سیستم کامپیوتر طراحی‌شده‌اند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

    • افترافکت(After Effects): افترافکت یکی از نرم‌افزارهای ویرایش فیلم است که ساختار ساده‌ای دارد و برای ساخت ویدئوهای تبلیغاتی به‌کاربرده می‌شود. افترافکت از سیستم لایه‌ای برای ویرایش فیلم‌ها استفاده می‌کند.
    • پریمیر(Premiere): اگر به یک نرم‌افزار ویرایشگر حرفه‌ای برای ویرایش ویدئوهای خود نیاز دارید، پریمیر تمام آنچه شما نیاز خواهید داشت را برایتان فراهم می‌کند. این نرم‌افزار با قابلیت کنترل تمام فاکتورها و تکنیک های ضبط ویدئو، بسیار منحصربه‌فرد است.
    • iMovie: این اپلیکیشن یک نرم‌افزار ساده با کاربردهای محدود است که شما برای برخی از ویرایش‌های ساده در گوشی موبایل خود می‌توانید از آن استفاده کنید. با کمک این اپلیکیشن می‌توانید کلیپ‌های ساده تهیه کنید و برخی از ویرایش‌های تصویری را نیز انجام دهید.

    بیشتر بخوانید: آموزش کامل ساخت کلیپ با برنامه اینشات

    جمع‌بندی

    • هرچند ساخت ویدئوهای جذاب برای فضای رسانه‌های اجتماعی به تمرین و تکرار زیادی نیاز دارد اما شما با تکیه‌بر تکنیک های ضبط ویدئو در تولید محتوای فروشگاه‌های اینترنتی، می‌توانید محتوای حرفه‌ای تهیه کنید و از این راه به درآمد برسید.
    • ساخت ویدئو به جادوگری نیاز ندارد و فقط بامطالعه، تمرین و تکیه‌بر تکنیک های ضبط ویدئو می‌توانید به آن دست پیدا کنید.
    • تلاش کنید برای تولید محتوای برنامه‌ریزی داشته باشید تا بتوانید با توجه به مخاطبان، تولید محتوا انجام دهید، احساسات آن‌ها را برانگیخته کنید و طبق خواستۀ آن‌ها محتواها را منتشر کنید.
    • اگر از قبل مشخص کرده‌اید که محتوای در حال ضبط را برای انتشار در چه رسانۀ اجتماعی تصمیم دارید به کار ببرید، بهتر است سایز و فرمت مناسب برای ضبط ویدئو متناسب با نیاز خود تنظیم کنید تا کادر فیلم‌برداری مناسب را در اختیار داشته باشید و به ویرایش سنگین نیاز نداشته باشید.
    • با تسلط بر تکنیک های ضبط ویدئو سعی کنید به‌صورت دائمی تولید محتوای حرفه‌ای داشته باشید و برای فروشگاه اینترنتی خود به‌صورت روزانه فیلم‌های جذاب ارائه کنید تا مخاطبان بیشتری را جذب کنید. اما دقت کنید کیفیت در برابر از کمیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
    • سعی کنید برای داشتن ویدئوهای جذاب‌تر در ویدئوهای خود از پرسش و پاسخ با مخاطبان استفاده کنید، به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید و از همراهی آن‌ها تشکر کنید.
    • برای داشتن ویدئوهای جذاب‌تر به نور، پس‌زمینه و تجهیزات لازم برای فیلم‌برداری توجه کنید و از ابزارهای ویرایش ویدئو به‌اندازه استفاده کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.