داستان سرایی در اینستاگرام چیست و 6 تکنیک استفاده از آن

0

داستان سرایی چیست؟ آیا تاکنون با این عبارت برخورد داشته‌اید و از مفهوم آن چیزی می‌دانید؟ قطعاً همه ما به سخنان افراد متفاوت گوش داده‌ایم. آیا تا کنون با خود فکر کرده‌اید که چرا روایت و سخنان برخی افراد برای مخاطبان از جذابیت بیشتری برخوردار است؟ آن‌ها از داستان سرایی و فنون آن به درستی استفاده می‌کنند. داستان سرایی را باید یک قابلیت جذاب دانست که از آن می‌توان استفاده‌های فراوانی کرد. یکی از مواردی که می‌توان از داستان سرایی در آن به خوبی استفاده کرد، بخش محتوا و بازاریابی است.

بسیاری از مجموعه‌ها با استفاده از محتواهایی که در آن نکات داستان سرایی به خوبی رعایت شده، اقدام به افزایش مخاطبان خود می‌کنند. همین امر سبب شده تا داستان سرایی در بازاریابی اینترنتی از اهمیت خاصی برخوردار شود و باعث شود تا ما این مطلب از بلاگ پادرو را به آن اختصاص دهیم. با ما تا انتها همراه باشید تا در خصوص داستان سرایی و نکات مربوط به آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

داستان سرایی چیست؟

استوری تلینگ چیست

داستان سرایی را باید هنری دانست که می‌توان با استفاده از آن واقعیت، حقیقت، روایت و سایر موارد را به شکلی بهتر بیان کرد. با استفاده داستان سرایی می‌توان با مخاطبان ارتباط بهتری برقرار نمود. برای این کار تنها لازم است مسئله را به صورتی زیباتر و دلنشین‌تر بیان کرد تا برای مخاطب از جذابیت بسیار بیشتری برخوردار باشد. بسیاری از صاحب نظران اعتقاد دارند که داستان سرایی یک روش یا تکنیک نیست بلکه هنری است که باید از آن به شکلی مناسب و درست استفاده کرد.

هنر را نمی‌توان به صورت کلی در بند قوانین کرد. به عبارتی باید در آن به مواردی مانند خلاقیت، نوع نگاه، مهارت و بسیاری موارد مشابه دیگر توجه بیشتری داشت. البته باید بگوییم که این موارد سبب نمی‌شوند که نکات و اصولی برای آن وجود نداشته باشد. این موارد را بیان کردیم تا بگوییم که برای کسب مهارت در داستان سرایی نیاز به تمرین وجود دارد.

داستان سرایی جذاب

قدمت داستان سرایی به اندازه قدمت بشریت است و از همان ابتدا بسیاری افراد مانند نقالان و داستان گویان از آن استفاده می‌کردند. اما اکنون و با توجه به این که از داستان سرایی برای بهبود شرایط کسب‌وکارهای متفاوت نیز می‌توان استفاده کرد، نوع و شیوه آن برای کار با تغییراتی همراه شده تا بتواند از قدرت بیشتری برخوردار شود. از مهم‌ترین نکاتی که باید در یک داستان سرایی جذاب به آن توجه کرد، می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • ارائه اطلاعات مفید و درست در قالب یک روایت
  • نوشتن به شکلی جذاب برای مشتاق کردن مخاطب به خواندن آن
  • اشاره مناسب به ویژگی‌های برند
  • افزودن بر اطلاعات مشتری در خصوص کسب‌وکار و محصولات در روایتی جذاب
  • داشتن آغاز، روند و پایان مناسب
  • اشاره به یک مشکل و راه‌حل آن
  • افزایش تعامل بین مشتریان و برند

داستان سرایی را باید هنری جذاب دانست که با استفاده از آن می‌توان روایت‌های متفاوت را برای مخاطب جذاب‌تر کرد.

اهمیت داستان سرایی در بیزینس

اهمیت استوری تلینگ در بیزینس

پس از بیان برخی موارد در خصوص داستان سرایی، نوبت آن رسیده تا به اهمیت داستان سرایی در تجارت بپردازیم. همان‌طور که گفتیم استفاده از داستان سرایی برای کسب‌وکارها مزایای فراوانی به همراه دارد. اما دلیل همراه شدن این مزایا چیست؟ در ادامه برخی از مهم‌ترین مواردی را که باعث شده تا اهمیت استوری تلینگ برای کسب‌وکارها افزایش یابد با هم مرور خواهیم کرد.

1- انتقال راحت‌تر مفاهیم پیچیده

بسیاری از نویسنده‌های بزرگ دنیا برای انتقال مفاهیم سخت و پیچیده از داستان سرایی استفاده کرده‌اند. همه ما در زندگی بارها با داستان‌های جذاب مواجه شده‌ایم که در آن مفاهیم بسیار پیچیده عرفانی یا اخلاقی بیان شده است. کسب‌وکارها نیز می‌توانند از همین نکته به خوبی استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از داستانی جذاب، مفاهیم سخت و پیچیده‌ای را به مخاطبان انتقال دهند.

2- افزایش مشتری

داستان سرایی می‌تواند باعث شود تا یک مجموعه با داستان جذابش در ذهن مخاطبان اثر بگذارد و باقی بماند. همین امر سبب می‌شود تا بسیاری افراد در صورت نیاز دوستان و آشنایان به محصول و خدمتی که آن کسب‌وکار ارائه می‌دهد، به سرعت یاد آن بیفتند. این امر به مرور باعث افزایش کسانی خواهد شد که با آن برند آشنایی دارند و به مشتریان آن تبدیل خواهند شد.

3- افزایش انگیزه و الهام‌بخش

با استفاده از داستان می‌توان حس‌های متفاوتی را به مخاطب منتقل کرد. بسیاری از کسب‌وکارها سعی می‌کنند با استفاده از داستان سرایی داستان‌های مربوط به کسب‌وکار خود، فرازونشیب‌ها و روند تولید محصولات متفاوت را به مشتریان انتقال دهند. این کار علاوه بر جذابیت‌ها بسیاری که دارد، باعث خواهد شد تا مشتریان از برند و داستان‌هایش الهام بگیرند و با آن هم‌ذات پنداری کنند. این امر باعث متمایز شدن آن برند در ذهن افراد با سایر رقبایش خواهد شد و به مرور می‌تواند در میزان موفقیت آن کسب‌وکار تأثیر بسیاری بگذارد.

مهم‌ترین نمونه استفاده از داستان سرایی برای یک کسب‌وکار و برند، ماجرای استیو جابز و برند اپل است که بسیاری افراد به خوبی با آن آشنا هستند. درست است که سرگذشت استیو جابز سبب شده تا بسیاری افراد انگیزه بگیرند و برای موفقیت تلاش کنند اما این داستان‌ها را نمی‌توان در موفقیت بسیار زیاد برند اپل بی‌تأثیر دانست.

باید بدانید که هر چه داستان روایت شده جذاب‌تر، هدفمند‌تر و دلنشین‌تر باشد، بیشتر در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند و همین امر در موفقیت کسب‌وکار تأثیر خواهد گذاشت.

آموزش داستان سرایی

اکنون که با موارد بسیاری در خصوص داستان‌سرایی آشنا شدید، زمان آن رسیده تا نکات مهمی در خصوص آن بیان کنیم و به نوعی آن را آموزش دهیم. از مهم‌ترین نکاتی که در داستان‌سرایی باید به آن توجه شود تا متن از جذابیت بیشتری برخوردار باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- سرگرم کننده بودن

مهم‌ترین نکته‌ای که سبب می‌شود افراد به خواندن یک داستان علاقه داشته باشند چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که روایت باید جذاب و سرگرم‌کننده باشد. در واقع این جذابیت باعث خواهد شد که افراد به خواندن آن متن تا انتها علاقه پیدا کنند. پس به این موضوع در زمان نوشتن متن باید توجه بسیار زیادی کرد و آن را یکی از مهم‌ترین عواملی دانست که باعث می‌شود افراد به یک داستان سرای قدرتمند و موفق تبدیل شوند.

2- هدفمند بودن داستان

هدفمند بودن داستان نکته دیگری است که در داستان‌سرایی باید به آن توجه شود. داستان باید علاوه بر داشتن آغاز و روند مناسب، هدفمند باشد و در آن به دنبال نتیجه مشخصی بود. این کار سبب خواهد شد که مخاطب به همان سمت هدایت شود. این امر در کسب‌وکار همان آشنایی بیشتر مخاطب با محصولات و افزایش فروش است. اما نحوه رسیدن به این هدف نکته‌ای است که استوری تلرها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

3- برای مخاطب عام باشد

داستان‌های خوب، داستان‌هایی هستند که برای مخاطب عام نوشته شوند و همه افراد بتوانند از خواندن آن لذت ببرند. البته می‌توان یک داستان را برای گروهی خاص نیز نوشت، اما میزان تأثیرگذاری آن بسیار کمتر خواهد بود. پس از دیگر مواردی که در آموزش داستان‌سرایی باید به آن توجه شود، مناسب بودن متن برای مخاطب است.

4- داشتن روند و نظم

از دیگر مواردی که باعث جذاب شدن یک داستان می‌شود، داشتن نظم و روند است. داستان باید آغاز، روند و پایانی مناسب داشته باشد. داستان‌هایی که این نکات را ندارند، مورد توجه افراد بسیار کمتری قرار می‌گیرند و بسیاری از مخاطبان روند داستان را گم می‌کنند. همین امر سبب می‌شود تا کسب‌وکار نتواند به هدف مد نظر خود برسد و کار تبلیغاتش موفقیت کمتری را تجربه کند و یا حتی با شکست مواجه شود.

5- به خاطر سپاری

همه افراد حداقل یک داستان را به خاطر دارند. آن‌ها داستان‌هایی را به خاطر می‌سپارند که برایشان از جذابیت بیشتری برخوردار است. همین نکته مورد دیگری است که باید در آموزش داستان‌سرایی بیان شود و استوری سراها به آن توجه ویژه‌ای دارند. داستانی که آن‌ها برای یک کسب‌وکار می‌نویسند باید به گونه‌ای باشد که مخاطب بتواند به راحتی آن را به خاطر بسپارد.

6-  هم‌ذات پنداری مخاطب با شخصیت‌های داستان

در هر داستان شخصیت‌های متفاوتی وجود دارند. طراحی کاراکتر این شخصیت‌ها باید به گونه‌ای باشد که افراد متفاوت بتوانند آن‌ها را درک کنند، با آن‌ها هم‌ذات پنداری کرده و بتوانند خود را جای آن‌ها بگذارد. این عامل می‌تواند تأثیرگذاری داستان را چندین برابر کند و همین امر سبب شده تا از این نکته به عنوان یک مورد بسیار مهم نام ببریم.

7- مشکل و راه‌حل

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که در داستان‌سرایی مناسب برای کسب‌وکار باید یک مشکل مطرح شده و برای آن راه‌حلی ارائه شود. بسیاری از مجموعه‌های موفق، مشکلی را در داستانی بیان می‌کنند که راه‌حل آن استفاده از یکی از محصولات تولید شده توسط آن‌هاست. همین امر سبب می‌شود تا افراد در هنگامی که به آن مشکل فکر می‌کنند یا با آن مواجه می‌شوند، به فکر استفاده از آن محصول بیفتند.

تکنیک‌های داستان سرایی اینستاگرام

اینستاگرام را باید یک پلتفرم با اهمیت برای کسب‌وکارهای متفاوت دانست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم مطلب اهمیت اینستاگرام برای کسب‌وکارها را مطالعه کنید. یکی از پلتفرم‌هایی که در آن می‌توان از شیوه‌های متفاوت داستان‌سرایی استفاده کرد، اینستاگرام است. در این پلتفرم می‌توان از داستان‌سرایی به صورت کپشن، عکس و ویدیو استفاده کرد. اما در این میان باید به نکاتی برای رسیدن به موفقیت توجه داشت. از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که باعث افزایش موفقیت در زمان استفاده از داستان‌سرایی در اینستاگرام می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- شناخت مخاطب

مهم‌ترین نکته در اینستاگرام برای انجام کارهای متفاوت تبلیغاتی، شناخت مخاطب است. داستان‌سرایی نیز از این قاعده مستثنا نیست و داستان باید با توجه به مواردی مانند فرهنگ، جنسیت، سن و موارد مشابه دیگر نوشته شود.

2- نشان دادن داستان برند

استفاده از فرایندها و ماجراهای خود برند در تبلیغات اینستاگرام یکی دیگر از مواردی است که با استفاده از داستان‌سرایی می‌توان آن را به خوبی بیان کرد و تأثیر مناسبی از آن گرفت. این کار باعث خواهد شد تا تصویر جذاب و شفافی از برند در ذهن مخاطبان شکل بگیرد.

3- نشان دادن ارزش‌های برند

در داستان‌هایی که روایت می‌کنید، می‌توانید ارزش‌های برند و کسب‌وکار خود را به مخاطبان نشان دهید. این کار باعث خواهد شد تا مخاطبان با برند آشنایی بیشتری پیدا کنند و به آن علاقه بیشتری پیدا کنند.

4- عمل به جای حرف

با استفاده از داستان‌سرایی می‌توانید به جای این که تنها حرف بزنید، عمل کنید. به عنوان مثال زمانی که قصد دارید در خصوص کیفیت یک کالا در زمان افتادن از ارتفاع صحبت کنید، می‌توانید در کنار توضیحاتی که در کپشن می‌نویسید، یک ویدیو از افتادن و سالم ماندن آن کالا نیز منتشر کنید. این کار تأثیر بسیار بیشتری روی مخاطب از جمله کیفیت بالا و سالم ماندن در صورت افتادن از ارتفاع می‌گذارد.

5- کپی کردن ممنوع

هرگز برای برند خود از داستان‌های دیگران کپی‌برداری نکنید. شاید فکر کنید که بسیاری افراد به این موضوع توجه نمی‌کنند اما باید بدانید در صورتی که افراد متوجه این موضوع شوند به اعتبار آن کسب‌وکار ضربه بسیار زیادی وارد خواهد.

6- استفاده از داستان‌های مشتریان

داستان‌ها و روایت‌هایی که مشتریان از استفاده از کالاها، دلیل نیاز به آن‌ها و موارد مشابه دیگر بیان می‌کنند، می‌توانند به راحتی تبدیل به یک داستان جذاب شوند. این داستان‌ها به دلیل واقعی بودن و احتمال وجود تجربه مشترک، مورد توجه مخاطبان بسیار بیشتری قرار خواهند گرفت. باید بدانید که در اینستاگرام به صورت کلی می‌توان به سه روش از داستان‌سرایی استفاده کرد. این سه روش عبارتند از:

  • داستان‌سرایی با استفاده از ویدیو
  • داستان‌سرایی با استفاده از تصاویر
  • داستان‌سرایی با استفاده از متن

البته معمولاً در اینستاگرام از ترکیب داستان‌سرایی با استفاده از ویدیو یا تصاویر به همراه متن در کپشن برای افزایش جذابیت و انتقال بهتر مفاهیم به مخاطب استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جمع‌بندی

    • داستان‌سرایی را باید هنری جذاب دانست که با استفاده از آن می‌توان روایت‌های متفاوت را برای مخاطب جذاب‌تر کرد.
    • هر چه این داستان جذاب‌تر، هدفمند‌تر و دلنشین‌تر باشد، بیشتر در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند.
    • این روزها کسب‌وکارهای بسیاری در پلتفرم‌های متفاوت برای افزایش میزان فروش خود از داستان‌سرایی استفاده می‌کنند.
    • یک داستان مناسب برای کسب‌وکار باید هدفمند باشد، مشکلی را بیان کند و برای آن راه‌حل ارائه کند، شروع، روند و پایان مناسبی داشته باشد و با اهداف، شخصیت و ارزش‌های برند هماهنگ باشد.
    • با استفاده از داستان‌سرایی می‌توان مفاهیم پیچیده را با راحتی بیشتری به مخاطب انتقال داد.
    • از دیگر مزایای استفاده از داستان‌سرایی می‌توان به افزایش احتمال فروش، باقی ماندن در ذهن مخاطب و افزایش انگیزه و الهام‌بخش بودن آن اشاره کرد.
    • داستان مناسب باید ویژگی‌هایی داشته باشد. از این ویژگی‌ها می‌توان به سرگرم‌کننده بودن، داشتن هدف، نظم و انسجام، بیان مشکل و راه‌حل آن و قابلیت هم‌ذات پنداری مخاطب با شخصیت‌های آن اشاره کرد.
    • این روزها بسیاری از برندها از داستان‌سرایی برای افزایش فروش در شبکه‌های اجتماعی متفاوت مانند اینستاگرام استفاده می‌کنند.
    • از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که باعث افزایش میزان موفقیت داستان‌سرایی در اینستاگرام می‌شوند، می‌توان به عدم کپی کردن، استفاده از داستان‌های مشتریان، نشان دادن ارزش‌های برند و عمل به جای تنها حرف زدن اشاره کرد.
    • شما در خصوص داستان‌سرایی چه می‌دانید؟ آیا تا کنون از آن برای کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اید؟ چه نکاتی دیگری در خصوص آن می‌دانید؟
    • نظرات و تجربیات خود را در قسمت کامنت با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    mindtools

    ideas.darden

    piktochart

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.