چگونه تایید دو مرحله ای اینستاگرام را فعال یا غیرفعال کنیم؟

0

اینستاگرام یکی از محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی است که این فرصت را برای کاربران خود فراهم کرده تا بتوانند از همه لحظات و اتفاقات زندگی خود عکس بگیرند و با دوستان، خانواده و سایر افراد به اشتراک بگذارند. در کنار تمام این جذابیت‌ها و مزایا اگر کاربران اینستاگرام نتوانند حریم شخصی خود را حفظ و امنیت حساب کاربری شان را تامین کنند، این اپلیکیشن می‌تواند برای آنها خطراتی در حوزه حریم خصوصی و امنیتی به وجود بیاورد.

برای حفظ امنیت حساب‌ها کاربری دیگر نمی‌توان به پسورد اکتفا کرد. چون راه‌های بی شماری برای هک کردن و دستیابی به پسوردهای دیجتال وجود دارد. بنابراین اگر شما هم اطلاعات مهمی در اینستاگرام دارید که فقط با یک رمز عبور از آن‌ها محافظت می‌کنید، وقت آن رسیده که تایید دو مرحله ای اینستاگرام را فعال کنید. این روش از بهترین روش های ایمن سازی حساب کاربری اینستاگرام است. مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

تایید دو مرحله ای اینستاگرام چیست؟

محبوبیت روزافزون اینستاگرام، کاربران را در معرض تهدیدات آنلاین قرار داده است. به همین دلیل اینستاگرام همیشه اقدامات امنیتی خود را به‌روز‌رسانی می‌کند و همچنین اقدامات امنیتی جدیدی را ارائه می‌دهد.

این اقدامات امنیتی و به روزرسانی‌ها نه تنها داده‌ها و حساب کاربری کاربران را در برابر هرگونه تهدید آنلاین ایمن می‌کند بلکه به پلتفرم رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کند تا هرگونه ربات یا حساب جعلی را حذف کند و حساب‌هایی که برخلاف سیاست‌های اینستاگرام هستند را مسدود کند.

تایید دو مرحله‌ای نیز بخشی از ویژگی‌های امنیتی اینستاگرام است که یک لایه امنیتی اضافه برای ورود کاربران به حساب کاربری ایحاد می‌کند و از حساب‌ اینستاگرام در برابر هکرها و دسترسی‌های غیرمجاز محافظت می‌کند.

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌آپ، تلگرام، اکانت گوگل و اینستاگرام این قابلیت را دارند. وقتی تایید دو مرحله‌ای را فعال می‌کنید برای ورود به حساب کاربری اینستاگرام خود به غیر از رمز ورود نیاز به کد امنیتی ارسال شده از طریق ایمیل، پیامک و یا اپلیکیشن انتخابی دارید. در واقع شما به وسیله این کدامنیتی هویت خود را تایید می‌کنید. به همین دلیل است که به آن تایید دو مرحله‌ ای اینستاگرام می‌گویند.

با فعال کردن این قابلیت تقریبا امکان دسترسی افراد سودجو و هکرها به اکانت شما به صفر می‌رسد. هنگامی که این قابلیت برای اکانت شما فعال باشد حتی اگر یک نفر رمز عبور شما را بداند نمی‌تواند به حساب شما وارد شود و دسترسی پیدا کند چون در مرحله دوم تایید دچار مشکل می‌شود. شما تنها با انجام چند مرحله ساده می‌توانید این قابلیت را برای حساب اینستاگرام خود فعال کنید که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم.

چگونه تایید دو مرحله ای اینستاگرام را فعال یا غیر فعال کنیم؟

تایید دو مرحله‌ ای اینستاگرام چگونه کار می کند؟

با فعال کردن قابلیت تایید دو مرحله‌ ای اینستاگرام فقط شما می‌توانید با دستگاه‌های مطمئن یا وب به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشید. هنگامی که می‌خواهید برای اولین بار با یک دستگاه جدید وارد اکانت خود شوید، باید هم گذرواژه و هم کدتایید 6 رقمی که به طور خودکار روی دستگاه مورداعتماد یا شماره تلفن شما ارسال می‌شود را وارد کنید. به عنوان مثال اگر به تازگی یک گوشی آیفون خریده‌اید برای ورود به حساب کاربری باید رمزعبور و کدتایید را وارد کنید.  

از آنجایی که دیگر رمزعبور به تنهایی برای دسترسی به حساب کافی نیست، تایید دو مرحله ای اینستاگرام به طور چشمگیری امنیت اطلاعات شخصی را بهبود می‌بخشد.


بیشتر بخوانید: دلیل پاک شدن پست اینستاگرام و راه حل آن چیست؟

پس از ورود به سیستم، دیگر از شما کدتایید درخواست نمی‌شود، مگر اینکه به طور کامل از سیستم خارج شوید، برنامه اینستاگرام را از روی دستگاه پاک کنید یا به دلایل امنیتی نیاز به تغییر رمز عبور داشته باشید. وقتی در وب وارد حساب اینستاگرام می‌شوید می‌توانید انتخاب کنید که به مرورگر خود اعتماد دارید بنابراین دفعه بعد که با رایانه وارد حساب می‌شوید کد تایید از شما درخواست نمی‌شود.

تایید دو مرحله ای اینستاگرام به سه روش قابل فعال ‌سازی است:

  1. اولین و آسان‌ترین روش، فعال سازی رمزدومرحله‌ای با استفاده از شماره تلفن همراه است‌ شما است. در این روش برای ورود به حساب اینستاگرام کدتایید 6 رقمی در قالب یک پیامک به گوشی تلفن شما ارسال می‌شود و شما با واردکردن آن کد می‌توانید وارد حساب خود شوید.
  2. روش دوم استفاده از اپلیکیشن مخصوصی برای احراز هویت (تولیدکننده کد امنیتی اینستاگرام) است.
  3. روش سوم استفاده از واتساپ برای احراز هویت دو مرحله‌ای است.

در هنگام فعال سازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام شما باید یکی از این سه روش را به دلخواه خود انتخاب کنید. در ادامه هر سه روش را به طور کامل به شما آموزش می‌دهیم.

تایید دو مرحله ای اینستاگرام از طریق پیامک

برای فعال سازی تایید دو مرحله‌ای اینستا از طریق پیامک مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا وارد اپلیکیشن اینستاگرام شوید و به بخش پروفایل خود بروید.
  2. آیکون سه خط که در بالای صفحه سمت راست قرار دارد را لمس کنید.
  3. سپس به بخش Settingsیا تنظیمات بروید.
  4. در مرحله بعد وارد بخش Security یاامنتیت بشوید.
  5. در صفحه‌ی بازشده گزینه Two-Factor Authentication یا احراز هویت دو عاملی را انتخاب کنید.
  6. در صفحه‌ای که برایتان باز شده، دو روش جهت فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام‌ وجود دارد که شما باید Text Message یا پیامک را انتخاب کنید و منتظر دریافت پیامک باشید.

نکته: پیامک مربوطه، به شماره تلفنی که شما در بخش پروفایل اینستاگرام ثبت کرده‌اید، ارسال می‌شود. در صورت عدم دسترسی به این شماره تلفن می‌توانید آن را تغییر دهید. برای این کار باید به بخش Change Phone Numberرفته و شماره تلفنی که اکنون در دسترستان است را به جای شماره تلفن قبلی وارد کنید.

  • سپس روی گزینه Get startedبزنید.
  • بعد از دریافت پیامک حاوی کدتایید، آن را در قسمت Enter Codوارد کنید و گزینه Next را بزنید.
  • تایید دو مرحله ای اینستاگرام از طریق پیامک برای شما فعال شد. برای ادامه کار و دریافت کدهای بازیابی، گزینه Doneرا انتخاب کنید.
  • در صفحه‌ی باز شده کدهای بازیابی یا همان Recovery Codsرا می‌بینید.
  • گزینه Screenshot را انتخاب کنید و از کدهای بازیابی اسکرین بگیرید. این کدها بسیار مهم هستند بنابراین حتما آن‌ها را در جایی مطمن ذخیره کنید تا گم نشود.

 شاید بپرسید کدهای بازیابی به چه دردی می‌خورند و چرا باید آن را در جای مطمن ذخیره کنیم؟

این کدها در زمان‌هایی که برای ورود به اکانت اینستاکرام خود دچار مشکل هستید به کمک شما می‌آیند و شما می‌توانید بدون مشکل وارد اکانت خود شوید.

در واقع در مواقعی که کد تایید 6 رقمی به شماره موبایل شما ارسال نشود، یا به موبایل خود دسترسی نداشته باشید و اتفاقاتی از این دست. شما می‌توانید با استفاده از این کدها و بدون داشتن security codeبه حساب اینستاگرام خود وارد شوید.

در صورتی که به کدهای بازیابی بیشتری نیاز دارید گزینه Get New Codesرا بزنید و کدهای بیشتری دریافت کنید. توجه داشته باشید که کدهای بازیابی یا Recovery Codesیک بار مصرف هستند.

فعال کردن رمز دو مرحله ای اینستاگرام از طریق Authentication App

در صورتی که بخواهید تایید دو مرحله ‌ای اینستاگرام را از طریق Authentication Appفعال کنید باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا اپلیکیشن Google Authenticatorرا روی گوشی خود نصب کنید.
  2. وارد اپلیکیشن اینستاگرام شوید و به بخش پروفایل خود مراجعه کنید.
  3. آیکون سه خط را در بالای صفحه لمس کنید.
  4. وارد بخش Settings شوید.
  5. سپس به بخش Securityمراجعه کنید.
  6. در صفحه باز شده، گزینه Two-Factot Authenticationرا انتخاب کنید‌.
  7. در مرحله بعدی گزینه‌ی Authentication App (Recommended)را انتخاب کنید.
  8. در صفحه بازشده گزینه Nextرا انتخاب کنید تا کدتایید شش رقمی در اپلیکیشن Authentication Appتولید شود.
  9. اکنون این کد را از اپلیکیشن کپی نمایید.
  10. مجددا به اینستاگرام بروید و کد تایید را در بخش مربوطه وارد کنید.
  11. سپس گزینه Doneرا در انتهای صفحه لمس کنید.
  12. از کدهای بازیابی که برای شما نمایش داده می‌شود اسکرین شات بگیرید و آن‌ها را در جایی مطمن ذخیره کنید تا در صورت عدم دسترسی به گوشی موبایل یا ارسال نشدن کدتایید 6 رقمی برای ورود به حساب کاربری اینستاگرام خود از آن استفاده کنید.
تایید دو مرحله‌ ای اینستاگرام چگونه کار می کند؟

تایید دو مرحله‌ ای اینستاگرام از طریق Authentication Appبا موفقیت فعال شد.

نکته: دقت داشته باشید کدهای تایید تولید شده توسط اپلیکیشن محدودیت زمانی دارند و بعد از مدت کوتاهی دیگر اعتبار ندارد و مجددا کد جدید تولید می‌شود. بنابراین بعد از دریافت کدتایید سریع آن را وارد اینستاگرام کنید.

فعال سازی تایید دو مرحله ‌ای اینستاگرام با واتساپ

فعالسازی تایید دو‌ مرحله ای با واتساپ اخیرا به اینستاگرام اضافه شده بنابراین کاربران می‌توانند از واتس آپ به عنوان یک روش احراز هویت دو عاملی اینستاگرام استفاده کنند. مراحل فعالسازی تایید دومرحله ای با واتساپ در زیر آمده است این مراحل برای اندروید و iOSیکسان است:

  1. وارد حساب کاربری اینستاگرام خود شوید روی منوی افقی سه نقطه در بالای صفحه سمت راست ضربه بزنید. سپس Settingsیا تمظیمات را انتخاب کنید.
  2. از میان گزینه‌های ظاهرشده، گزینه Security یا امنیت را انتخاب کنید در صفحه بعدی روی Two-Factor Authenticationیا احراز هویت دو عاملی کلیک کنید.
  3. در میان گزینه‌های احراز هویت دو مرحله‌ای گزینه WhatsAppرا فعال کنید.
  4. اگر اولین بار است که 2FAرا برای حساب اینستاگرام خود را فعال می‌کنید، یک بنر برای توضیحات این کار برای شما نمایش داده می‌شود که باید روی get startedیا شروع به کار کلیک کنید. با زدن این گزینه فرآیند راه اندازی واتس آپ به عنوان روش تایید دو مرحله ای اینستاگرام شروع می‌شود.
  5. اکنون باید شماره تلفن WhatsAppخودتان را اضافه کنید و روی گزینه next کلیک کنید تا کد تایید 6 رقمی در واتس آپ شما تولید شود‌. کد را کپی کرده و در اینستاگرام وارد کنید در آخر گزینه Next را بزنید.

با انجام این مراحل تایید دو مرحله ‌ای اینستاگرام با واتساپ برای حساب شما فعال می‌شود.

تایید دو مرحله ای اینستاگرام آیفون

در سیستم عامل iOS اپل، برای فعال کردن هویت دومرحله‌ای مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا اینستاگرام را اجرا کنید و به بخش حساب کاربری خود بروید.
  2. وارد بخش تنظیمات شوید.
  3. بقیه مراحل شبیه فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام در اندروید است که در قسمت های قبل همین مقاله کاملا توضیح داده‌ایم.

مشکل تأیید دو مرحله ‌ای اینستاگرام

ممکن است در تایید دو مرحله در ورژن جدید با مشکل تغییر شماره تلفن مواجه شوید و ترجیح دهید نسخه اینستاگرام قبلی نصب کنید اما پیشنهاد می‌کنیم در این صورت مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا وارد تنطیمات رمز دومرحله ای شوید و همانگونه که در قسمت قبل مقاله آموزش دادیم آن را غیر فعال کنید.

مجددا گزینه تایید دو مرحله ای از طریق پیامک را فعال کنید.

در این مرحله گزینه Change Phone Numberیا تغییر شماره تلفن را انتخاب کنید.

شماره تلفن جدیدی را وارد کنید و روی گزینه nextکلیک کنید.

کدتایید 6 رقمی جدید به شماره جدیدی که وارت کردید ارسال می‌شود، آن را وارد کرده و گزینه nextرا انتخاب کنید.

کدهای بازیابی را هم کپی کنید و اسکرین شات بگیرید برای تکمیل تنطیمات روی گزینه nextکلیک کنید.

حذف تایید دو مرحله ای اینستاگرام

گاهی به دلایلی چون استفاده سخت‌‌تر از حالت عادی اینستاگرام یا هر دلیل دیگری می‌خواهید تایید دومرحله ای را غیر فعال کنید. دلیل این کار نه چندان درست هرچه باشد محترم است:

به منظور برداشتن رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام مراحل زیر را دنبال کنید

  1. ابتدا برنامه اینستاگرام را اجرا کنید و وارد اکانت خود شوید.
  2. سپس به بخش پروفایل خود مراجعه کنید.
  3. منو سه خطی در بالای صفحه را لمس کنید.
  4. وارد بخش تنظیمات حساب کاربری خود شوید.
  5. در لیست نمایش داده سده گزینه Securityرا لمس کنید.
  6. حال گزینه Two-Factor Authenticationرا انتخاب کنید.
  7. در این قسمت هر یک از گزینه‌های text message یا Authenticationکه فعال است را غیر فعال کنید.

حذف تایید دو مرحله ای اینستاگرام با ایمیل

در صورتی که می‌خواهید تایید دو مرحله ای اینستاگرام را حذف کنید ولی به گوشی تلفن همراه خود یا کدهای بکاپ (ریکاوری) دسترسی ندارید، از روش حذف تایید دو مرحله ای با ایمیل استفاده کنید:

برای این کار باید از صفحه تایید دو مرحله ‌ای اسکرین شات بگیرید و آن را ایمل پشتیبانی اینستاگرام(support@instagram.com) ارسال کنید و از آنها بخواهید خودشان تایید دو مرحله ای را برای شما حذف کنند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    شرایط بازگردانی پیج‌ های تایید دو مرحله ای

    ممکن است گاهی کاربرانی که تایید دو مرحله ای اینستاگرام را فعال کرده‌‌اند گوشی موبایل خود را گم کنند یا مثلا گوشی موبایلشان به سرقت برود و برای ورود به اکانت اینستاگرام خود دچار مشکل می‌شوند. همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، بازگردانی پیج‌هایی که احراز هویت دو عاملی را فعال کرده‌اند کار سختی است. چون با فعالسازی این قابلیت امکان دسترسی آی‌پی های خارجی به حساب غیر ممکن می‌شود مگر اینکه:

    • رمزهای بازیابی یا Recovery Codes را به خاطر داشته باشید.
    • به شماره تلفنی که با آن تایید دو مرحله ای اینستاگرام را فعال کرده‌اید دسترسی داشته باشید.
    • در صورت فعال کردن تایید دو مرحله ای توسط اپلیکیشن

    Authentication App، به گوگل Google Authenticator دسترسی داشته باشید که البته برای این کار هم دسترسی به گوشی ضروری است. پس عملا این گزینه بی فایده است و باید برای بازگردانی پیج از یکی از دو گزینه اول استفاده کنید.

    جمع بندی

    فعال سازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام امنیت حساب اینستاگرامی شما را افزایش می دهد و با این کار امکان دسترسی افراد سودجو و هکرها به پیج شما تقریبا غیر ممکن می‌شود.

    هنگامی که قابلیت تایید هویت دو مرحله ای را برای حساب کاربری خود فعال کنید، برای ورود به حساب اینستاگرام فقط وارد کردن رمز عبور کافی نیست و باید به شیوه دیگری که انتخاب کرده‌اید هویت خود را به تایید برسانید.

    تایید دو مرحله ای اینستاگرام را از طریق پیامک، واتساپ و استفاده از اپلیکیشن مخصوصی برای احراز هویت (تولیدکننده کد امنیتی اینستاگرام)، می‌توان فعال کرد که هر سه روش را در مقاله به شما آموزش دادیم.

    اگر بنا به هر دلیلی تمایل به حذف تایید دو مرحله ای اینستاگرام داشتید می‌توانید این کار را انجام دهید.

    برای بازگردانی پیج‌های تایید دومرحله ای باید کدهای بازیابی یا Recovery Codesرا به خاطر داشته باشید یا اینکه به شماره تلفنی که با آن تایید دو مرحله ای را فعال کرده اید دسترسی داشته باشید.

    امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد، هرگونه سوال، نظر یا پیشنهادی دارید در بخش دیدگاه با ما درمیان بگذارید.

    سؤالات متداول در مورد تایید دو مرحله ای اینستاگرام

    در این قسمت به چند سؤال متداول در رابطه با تایید دو مرحله ای اینستاگرام پاسخ داده می‌شود.

    منبع:

    Help.Instagram

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.