استراتژی ثبت نظر مشتریان و 5 نکته مربوطه برای فروش بیشتر

0

ثبت نظر مشتریان می‌تواند بهترین راهنما برای کسب‌وکارها باشد. بیان نقاط قوت و نقاط ضعف یک کسب‌وکار باعث می‌شود که صاحب آن کسب‌وکار  بتواند بر روی نقاط مثبت خود که باعث جلب نظر مشتریان می­‌شود بیشتر تمرکز کند و آنها را قوی‌تر کرده و مشتریان بیشتری جذب کند. در این مقاله ما قصد داریم که شما را با انواع استراتژی ثبت نظر مشتریان آشنا کرده و راهکارهایی عملی برایتان ارائه دهیم تا مشتریان را ترغیب به ثبت نظر کنید. اما بهتر است در ابتدا با تأثیرات ثبت نظرات مشتریان آشنا شوید تا به اهمیت به‌کارگیری استراتژی ثبت نظر پی ببرید.

دانستن نکات و جنبه‌های منفی یک کسب‌وکار نیز باعث می‌شود که عواملی که باعث نارضایتی مشتری و ریزش آنها شده نیز شناسایی شده و با برطرف‌کردن آن‌ها بتوانیم رضایت بیشتر مشتری‌ها را جلب کنیم و مشتری‌های ناراضی را به جمع مشتری‌های وفادار بازگردانده و  از ریزش آن‌ها جلوگیری کنیم. اهمیت دیگر ثبت نظر مشتریان و بکارگیری استراتژی‌­های ثبت نظر از آن ‌جهت است که ثبت نظرات مثبت مشتریان در اینترنت می‌تواند مشتریان بیشتری برای یک مجموعه به دنبال داشته باشد. امروزه بیشتر افراد به خرید آنلاین روی آورده‌اند. این افراد برای انتخاب منبع خرید خود به نظرات کسانی که تجربه خرید از آن مجموعه را دارند بسیار توجه کرده و اعتماد می‌کنند.

استراتژی ثبت نظر برای مشتریان

آمارها نشان می‌­دهد که بیش از %90 افراد پیش از خرید آنلاین اقدام به خواندن نظرات مرتبط به محصول مورد نظر می‌کنند. درصورتی‌که این افراد با نظرات مثبت مشتریان سابق شما در اینترنت مواجه شوند بیشتر به خرید از شما ترغیب می‌شوند چون حس اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند. ازاین‌رو به‌کارگیری ثبت نظر مشتریان و افرادی که تجربه خوبی از خریدکردن از یک مؤسسه یا فروشگاه را دارند می‌تواند باعث افزایش مشتریان و افزایش یک مجموعه شود.  

حال که بااهمیت ثبت نظر مشتریان آشنا شدید به‌خوبی درک خواهید کرد که دانستن استراتژی ثبت نظر مشتریان می‌تواند کمک شایانی به رونق یک کسب‌وکار کند و باعث افزایش فروش و به دنبال آن سوددهی یک مجموعه شود.

شما برای اینکه بتوانید مشتریان خود را ترغیب به ثبت نظر کنید باید با  چندین استراتژی ثبت نظر آشنا باشید تا بتوانید با بکارگیری آنها آمار ثبت نظر را در سایت خود افزایش دهید. تعدادی از این استراتژی ها از قرار زیر هستند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    دسترسی آسان برای مشتریان

    برای اینکه مشتریان شما ترغیب به ثبت نظر خود شوند باید بتوانند به‌راحتی وارد سایت شما شده و خیلی آسان و راحت نظرات خود را وارد کنند. بهینه‌سازی وب‌سایت شما و تمام راه‌های ارتباطی شما با مشتری مانند گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی تشکیل داده‌اید می‌تواند در افزایش ثبت نظر مشتریان مؤثر باشد.

    استراتژی ثبت نظر
    • ایجاد انگیزه برای مشتریان

    ایجاد انگیزه برای مشتریان را می توان به عنوان مهم‌ترین استراتژی ثبت نظر در نظر گرفت. درصورتی‌که مشتری انگیزه لازم جهت ثبت نظر را داشته باشد، درحالیکه این کار برایش زمان‌بر باشد یا حتی خیلی هم آسان نباشد، باز هم اقدام به ثبت نظر خواهد کرد. شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ از طرق مختلفی اقدام به ایجاد انگیزه برای ثبت نظر مشتریان خود می‌کنند.

    برخی شرکت‌ها به عنوان پاداش برای مشتریانی که اقدام به ثبت نظر خود می‌کنند کد تخفیف در نظر می‌­گیرند. اختصاص جوایز نقدی و غیرنقدی برای مشتریانی که ثبت نظرکرده‌اند. همچنین اختصاص کارت تخفیف و یا بن خرید به آن‌ها می‌تواند انگیزه لازم جهت ثبت نظر در مشتری‌ها را ایجاد کند و آمار ثبت ­نظر را افزایش دهد.

    • همگام با مشتریهای خود و به‌روز باشید

    برای اینکه مشتری راغب شود که نظر خود را ثبت کند این شما هستید که باید همگام با مشتری باشید. اگر برآورد شما این است که بیشتر مشتریان شما از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده می‌کنند شما باید یک صفحه در اینستاگرام داشته باشید. سپس آدرس صفحه خود را در اختیار مشتریان‌تان قرار دهید و از آن‌ها خواهش کنید که نظرات خود را ثبت کنند؛ بنابراین در این زمینه باید آگاهی کاملی داشته باشید و همگام با مشتری و به‌روز باشید. 

    برای ثبت نظرات مشتریان خود باید از  نوعی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید که کاربران زیادی دارند و یا عده زیادی از مشتریان شما کاربر آن هستند. شما هرگز نمی‌توانید از مشتری‌های خود بخواهید که نظرات خود را در شبکه‌های اجتماعی بگذارند که آنها از آن استفاده نمی­‌کنند یا منسوخ شده هستند. در حال حاضر اینستاگرام یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای به اشتراک گذاشتن نظر مشتریان است.

    • از سؤالات باز شروع کنید

    سعی کنید هنگام ثبت نظر مشتریان به‌جای سؤال‌هایی که جواب آن‌ها بله و خیر است، از سؤالات باز شروع کنید. سوالات باز می‌­تواند اطلاعات بیشتری نسبت به سوالاتی که جواب آنها بله و خیر است در اختیارتان قرار دهد. استفاده از این استراتژی ثبت نظر باعث می‌شود که مشتریان بتوانند نظرات خود را کامل‌­تر عنوان کرده و به شما منتقل کنند. 

    سعی کنید که سؤالات خود را به‌گونه‌ای مطرح کنید که بیشتر جنبه مثبت کار شما مورد ارزیابی قرار گیرد. مثلاً کدام محصول را بیشتر دوست داشتید؟ از کدام نوع از خدمات بیشتر راضی بودید؟ دلایل رضایت شما از محصول چه بود؟ طرح سؤالات باز می‌تواند در ارزیابی بهتر به شما کمک شایانی کند.

    حتماً در پرسش‌نامه‌ای که جهت ثبت نظر مشتریان در نظر گرفته‌اید سؤالاتی قرار دهید که مشتریان بتوانند پیشنهادهای خود را نیز وارد کنند. مثلاً اینکه پیشنهاد شما جهت ازبین‌رفتن این مشکل چیست؟ قراردادن این‌گونه سؤالات هم می‌تواند شما را با ایده‌های جدید و خلاقانه آشنا کند و برای رفع نقاط ضعف شما کارساز باشد و  هم این حس را به مشتری القا می‌کند که نظر او برای شما مهم است و شما به مشتری و نظر او احترام می­‌گذارید. به یاد داشته باشید که در پایان ثبت نظرات از مشتریان خود درخواست کنید که سطح رضایت خود از خدمات و یا محصولات شما را برای‌تان عنوان کنند.

    • برای تمام نظرات بازخورد داشته باشید و پاسخ دهید

    یک استراتژی ثبت نظر مشتریان که می‌تواند به مشتریان شما نشان دهد که ثبت نظر آن‌ها دیده شده و برای شما مهم است این است که به تمام نظراتی که برایتان ثبت کرده‌اند پاسخ دهید. شما باید حتی به نظرات منفی که برای شما ثبت شده است پاسخ دهید. شما باید در ابتدا در مواجه با نظرات منفی از آن‌ها تشکر کنید که جنبه‌های منفی کارتان را عنوان کرده‌اند تا شما با رفع آن‌ها بتوانید خدمات بهتری به مشتریانتان عرضه کنید.

    سپس باید عنوان کنید که تمام تلاش خود را برای از بین بردن نقاط ضعف خود بکار می­گیرید. پاسخ به ثبت نظر مشتریان باعث می‌شود که مشتری‌های دیگر با مشاهده پاسخ شما رغبت بیشتری برای ثبت نظر از خود نشان دهند. همچنین شما با پاسخ به مشتری‌های خود آن‌ها را تشویق به ثبت نظر دوباره برای شما می‌کنید.

    • لینک ثبت نظر در وب‌سایت خود را در نقطه دید قرار دهید.

    یک استراتژی ثبت نظر مشتریان این است که لینک ثبت نظر در جایی از وب‌سایت قرار گیرد که دقیقاً در دید بازدیدکنندگان از سایت باشد. این کار باعث می‌شود که کسانی که قصد ثبت نظر دارند با دیدن لینک اقدام به ثبت نظر خود کنند.

    • شخصاً از مشتری درخواست کنید که نظرات خود را برای شما ثبت کنند

    یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها برای افزایش تعداد ثبت نظر، درخواست از مشتریان برای ثبت نظر است. این درخواست می‌تواند حضوری و در هنگام خرید کالا باشد و یا از طریق تلفن و یا ایمیل باشد. فرقی نمی‌کند که شما از چه طریقی از مشتریان خود درخواست ثبت نظر کنید. مهم این است که این کار را با لحنی بسیار محترمانه انجام دهید تا مشتری‌ها بیشتر ترغیب شوند تا برای ثبت نظر خود اقدام کنند. برای این کار شما می‌توانید از جملات زیر استفاده کنید.

    • از اینکه از خدمات و یا محصولات ما راضی بودید بسیار خوشحالم لطفاً نظرات خود را در سایت ما ثبت کنید تا به افراد دیگری که به محصولات و یا خدمات ما نیاز دارند بتوانید کمک کنید.
    • نظر شما برای ما بسیار مهم و کمک‌کننده است لطفاً نظر خود را ثبت کنید تا به ما در ارائه بهتر خدمات و محصولات بتوانید کمک کنید.
    • ممنون می‌شویم که نظر خود را برای ما ثبت کنید. این لطف شما کمک بزرگی به ما می‌کند.
    • به مشتریان خود تأکید کنید که می‌توانند به‌راحتی ثبت نظر کنند.

    یکی استراتژی ثبت نظر مشتریان که می تواند در ترغیب مشتریان به ثبت نظرشان بسیار موثر باشد این است که در هنگامی که با مشتریان خود در مورد ثبت نظر آنها صحبت می‌کنید به آنها تأکید کنید که ثبت نظر برای آنها کار سختی نیست و وقت زیادی از آنها نمی­‌گیرد. برای آنها شرح دهید که آنها می‌توانند نظرات خیلی کوتاه در حد یک یا دو جمله برای شما ثبت کنند و یا حتی می‌توانند به شما امتیاز دهند.

    استراتژی ثبت نظر
    • استفاده از جملات ترغیب‌کننده در سایت

    ساده‌ترین استراتژی ثبت نظر مشتریان استفاده از عبارت‌های ترغیب‌کننده در سایت شماست. شما می‌توانید به‌جای اینکه از عبارت (نظر خود را ثبت کنید) از عبارتی مانند (به‌راحتی نظر دهید) و یا (تنها امتیاز دهید) استفاده کنید. استفاده از این عبارات می‌تواند باعث شود که مشتریان بیشتری برای ثبت نظر اقدام کنند.

    برای اینکه فروشندگان بتوانند از نظرات مشتریان نسبت به محصولات‌شان آگاه شوند، فروشگاه ساز آنلاین پادروشاپ ویژگی جدیدی راه‌اندازی کرده است. در این ویژگی تنها مشتریانی که از شما خرید کرده‌اند، می‌توانند نظر خود را ارسال کنند. مشتریان علاوه بر نوشتن کامنت برای فروشندگان، می‌توانند میزان رضایت خود را با تعداد ستاره‌ به ازای هر سفارش مشخص کنند. برای خرید اشتراک پادروشاپ استفاده از این ویژگی روی لینک زیر کلیک کنید:

    خرید اشتراک پادروشاپ

    منبع:

    cxindex

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.