جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی با 11 ترفند طلایی

0

جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی را می‌توان یکی از دشوارترین و البته مهمترین مراحل در راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین دانست. علی‌رغم راحتی و مزایای خرید از یک فروشگاه آنلاین، همچنان سطح اعتماد عمومی به خرید اینترنتی در جوامع، نسبتاً پایین است. برای غلبه بر این مشکل، رعایت نکات کلیدی اعتمادسازی در کسب و کار ضروری است.

بهره‌گیری از تأثیر اولیهٔ قدرتمند، محتوای باکیفیت، تمرکز بر روی تأیید اجتماعی و در نهایت پشتیبانی قوی از جمله راهبردهایی هستند که در اعتمادسازی در فروش به شما کمک می‌کنند. در این مطلب، ما به ۱۰ مورد از مهمترین روش های جلب اعتماد مشتریان فروشگاه آنلاین اشاره خواهیم کرد که می‌توانند برای شما کاربردی باشند.

تکنیک های جلب اعتماد مشتریان فروشگاه آنلاین

با افزایش تکنیک‌های سیاه در حوزهٔ بازاریابی و فروش آنلاین، جلب اعتماد مشتریان، به یکی از سخت‌ترین و در عین حال ضروری‌ترین مراحل رشد فروشگاه آنلاین تبدیل شده است. یافتن روش‌های مؤثر جهت نمایش وجه تمایز شما از کسب‌وکارهای غیرمعتبر، باید یکی از دغدغه‌های همیشگی شما در این حوزه باشد.

اهمیت تأثیر اولیه در جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی

طراحی گرافیکی و جلوهٔ ظاهری، اولین عامل مؤثر در جلب اعتماد مشتریان یک فروشگاه اینترنتی محسوب می‌شود. طراحان باتجربه، ساختار ظاهری وبسایت را سفیر خاموش یک فروشگاه اینترنتی می‌نامند. یکی از نکات مهم در طراحی ظاهری سایت، بهینه‌سازی آن برای لوازم دیجیتالی مختلف است. در حال حاضر بسیاری از کاربران از گوشی‌های هوشمند و تبلت برای مشاهدهٔ سایت‌ها بهره می‌گیرند. بنابراین مطمئن شوید که سایت شما در هر ابعاد نمایشگری، جلوهٔ بصری مناسبی دارد. ویژگی‌های یک طراحی ایده‌آل و بهینه برای نمایشگرهای مختلف عبارتند از:

  • داشتن نظم و خوانایی: به طوری که کاربران به راحتی متوجه شوند برای هر یک از خواسته‌های خود به کدام بخش مراجعه کنند.
  • رابط کاربری آسان و روان: به گونه‌ای که کاربران در استفاده از وب‌سایت بر روی نمایشگرهای مختلف، با مشکلاتی نظیر کار نکردن بعضی دکمه‌ها مواجه نشوند.
  • تصاویر با ابعاد مناسب: تغییر ابعاد سایت و نمایشگر، موجب کاهش دقت، کیفیت و یا ابعاد مفید تصویر نشود.

نکتهٔ مهم دیگری که نباید از آن غافل شد، سرعت لود سایت فروشگاهی است. افزایش سرعت لود سایت یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در طراحی سایت است. گفته می‌شود اگر سرعت لود سایت شما از سایت آمازون کمتر باشد، بخش زیادی از مشتریان خود را از دست خواهید داد.

اعتمادسازی در کسب و کار، با یک طراحی گرافیکی قوی و تأثیرگذار آغاز می‌شود. یک سایت فروشگاهی ایده‌آل سرعت لود مناسبی دارد، بر روی نمایشگرهای مختلف، گویایی و خوانایی کافی را داشته و اطلاعات کاملی از محصولات‌تان به مخاطب ارائه می‌دهد.

استفاده از سیگنال‌های اعتمادسازی در فروش

اگر وبسایت شما متعلق به یک برند مشهور و نام‌آشنا نباشد، جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی اندکی دشوار خواهد بود. در این شرایط، شما باید از سیگنال‌ها و نشانه‌هایی بهره بگیرید که اطمینان خاطر مشتریان را فراهم سازد. در ادامه به مهمترین نکاتی که در این زمینه می‌توانید رعایت کنید اشاره می‌کنیم.

  • کسب‌وکار و آدرس سایت خود را در پلتفرم‌هایی ثبت کنید که کاربران امکان درج نظرات خود در فضایی خارج از سایت را نیز داشته باشند. یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند ابزار مناسبی برای این کار باشد. مشتریان با خواندن نظرات سایر کاربران در یک فضای آزاد، اعتماد بیشتری به فروشگاه شما خواهند داشت.
  • برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و سایر مجوزها و گواهینامه‌های معتبر اقدام کرده و علامت هر کدام را در سایت خود ثبت کنید.
  • تسهیلاتی همچون امکان پس گرفتن کالا در صورت عدم رضایت و بازگشت وجه پرداختی را برای خریداران تضمین کنید.
  • آدرس شعبهٔ فیزیکی فروشگاه را در سایت درج کرده و در صفحهٔ معرفی کسب‌وکار، تصویری از صاحبان فروشگاه منتشر کنید.
تأثیر طراحی سایت در افزایش اعتماد مشتریان فروشگاه آنلاین

تسلط بر تأثیر ناخودآگاه محتوای سایت در جلب اعتماد مشتریان

نکات مطرح شده در خصوص سیگنال‌های اعتمادسازی، از جمله عوامل جلب اعتماد مشتری بر اساس استدلال منطقی و خودآگاه محسوب می‌شوند. اما برخی موضوعات نیز تأثیر ناخودآگاه در جلب اعتماد مشتریان و خریداران دارند که نباید از آنها غافل شوید. استفاده از تصاویر با کیفیت و نگارش حرفه‌ای متن برای جلب اعتماد مشتری از جملهٔ این نکات هستند.

اگر شما در ارائهٔ توضیحات محصولات و معرفی سایت خود، از متون ضعیف و غیرحرفه‌ای استفاده کنید، یا طراحی سایت شما کیفیت مورد انتظار یک سایت فروشگاهی را نداشته باشد، مخاطب به طور ناخودآگاه تصور خواهد کرد که کسب‌وکار شما به اندازهٔ کافی معتبر نیست.

سرمایه‌گذاری بر روی محتوای حرفه‌ای همچون رابط کاربری قدرتمند، متون قوی و تصاویر تأثیرگذار، بیانگر میزان جدیت شما در کسب‌وکار بوده و نقش مهمی در جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی خواهد داشت.

از تصاویر باکیفیت و جذاب برای جلب اعتماد مشتریان

در یک فروشگاه آنلاین، تصاویر مهمترین ابزار معرفی محصولات شما به مشتریان هستند. در واقع در بسیاری از موارد، نزدیک‌ترین تجربهٔ کاربر به یک محصول، دیدن عکس آن در سایت شماست. ناگفته پیداست که درج تصاویر جذاب، دقیق و باکیفیت نقش پررنگی در ایجاد اعتماد به محصولات فروشگاه اینترنتی شما خواهد داشت.

وضوح بالا، زاویهٔ ثبت مناسب، رنگ‌های شاداب و روشنایی کافی از ضروری‌ترین ویژگی‌های یک عکس باکیفیت و جذاب برای درج در فروشگاه اینترنتی هستند. درست کردن یک کادر سبک به کمک یک گلدان گل یا سایر المان‌های زیبا، می‌تواند جلوهٔ بصری تصاویر را تا حد زیادی افزایش دهد.

حتی اگر نمی‌توانید عکاس و فتوشاپ‌کار ماهر برای ویرایش تصاویر محصولات استخدام کنید، همچنان می‌توانید حداقل‌هایی را برای افزایش تأثیرگذاری تصاویر لحاظ کنید. تصاویر راحت‌ترین راه جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی است. به عنوان مثال، با صرف اندکی زمان، می‌توانید تکنیک‌های مفیدی برای تصویربرداری از محصولات حتی با گوشی همراه خود یاد گرفته و کیفیت تصاویر فروشگاه‌تان را افزایش دهید.

استفاده از درگاه پرداخت برای اعتمادسازی

هر فروشگاهی با وجود درگاه پرداخت به عنوان یک فروشگاه معتبر شناخته می‌شود که دردسرهایی مانند دریافت فیش تقلبی، پاسخ در دایرکت و… را ندارد و فضای ایمن برای مشتری ایجاد می‌کند تا به راحتی خرید خود را انجام دهد. همچنین مشتریان می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز خرید خود را انجام دهند و نیازی به منتظر ماندن برای دریافت شماره کارت نیست.

درگاه پرداخت پادروشاپ یکی از راه‌هایی است که به مدیریت بهتر فروشگاه آنلاین شما کمک می‌کند. به کمک این ویژگی می‌توانید به سادگی رسیدهای پرداخت را مدیریت کنید و همچنین فاکتور آنلاین برای مشتری صادر کنید.

با داشتن درگاه پرداخت پادروشاپ از مزایایی مانند تسویه وجه روزانه، دریافت رسید معتبر، پرداخت امن، انجام تراکنش بدون کارمزد، مدیریت پرداخت‌های انجام شده توسط مشتری و… بهره‌مند می‌شوید.

جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی یا معرفی دقیق محصولات

نکتهٔ دیگری که اهمیت فوق‌العاده در جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی دارد، کامل بودن اطلاعات مربوط به محصولات است. شما باید توصیف دقیق و کاملی از محصولات‌تان در اختیار مخاطب قرار دهید. از جمله ویژگی‌های یک سایت حرفه‌ای در ارائهٔ اطلاعات محصولات می‌توان به نکات زیر اشاره کرد.

  • تصاویر باکیفیت با جزئیات کامل و از زوایای متعدد
  • توضیحات نوشتاری دقیق و کامل از مشخصات محصول به گونه‌ای که مخاطب پاسخ تمامی سؤالات خود در مورد محصول را به درستی دریافت کند
  • ارائهٔ اطلاعات کامل در خصوص شرایط ارسال کالا، شرایط تعویض یا بازگشت کالا
  • درج اطلاعات مربوط به گارانتی و نکات مهم در نگهداری محصول که لازم است کاربر پیش از خرید از آن مطلع باشد

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل خرید نکردن بازدیدکنندگان از سایت فروشگاهی

استراتژی‌های کسب تأیید اجتماعی برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی

انسان موجودی اجتماعی است و همیشه در تصمیم‌گیری و اعتماد، خرد جمعی را لحاظ می‌کند. نظرات خریداران پیشین در مورد یک کالا یا خدمات یک سایت، اهمیت ویژه‌ای در ایجاد حس اعتماد به محصول در مشتریان جدید دارد. کسب‌وکارهای موفق توجه ویژه‌ای نسبت به کسب تأیید اجتماعی داشته و از تکنیک‌های مناسبی برای این منظور بهره می‌گیرند.

  • با در نظر گرفتن امتیاز، کدهای تخفیف و هدایای کوچک برای درج نظر مشتریان قبلی در سایت، می‌توانید اشتیاق آنان نسبت به ثبت نظرشان را افزایش دهید.
  • انتشار عکس اعتماد مشتری در حساب شبکه‌های اجتماعی، یکی دیگر از تکنیک‌های کاربردی برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی شماست. این کار علاوه بر ایجاد اطمینان، حس نیاز در مشتریان جدید را نیز تقویت کرده و آنان را به خرید محصولات شما تشویق می‌کند.
  • گردهم آوردن مشتریان در شبکه‌های اجتماعی از طریق امکانات متعدد همچون لایوهای اینستاگرامی و تعامل سازنده با مخاطبان، می‌تواند حس تعلق خاطر آنان به برند شما را تا حد زیادی افزایش دهد.
  • تعامل دوستانه با همکاران، رقبا و اینفلوئنسرهای مشهور در حوزهٔ کاری شما، از دیگر تکنیک‌های افزایش اعتماد مشتریان به اصالت برند شماست.
قدرت تأیید اجتماعی برای اعتمادسازی در کسب و کار

قدرت همدلی را در نگارش متن برای جلب اعتماد مشتری فراموش نکنید

مقصود از همدلی با مشتریان، این است که بتوانید خودتان را جای آنها گذاشته و به خوبی نیازهایشان را درک کنید. رعایت این نکتهٔ ساده، یکی از اصول اساسی اعتمادسازی در کسب و کار محسوب می‌شود. این موضوع، باید در تمامی بخش‌های سایت شما لحاظ شود. از نگارش مناسب متن برای جلب اعتماد مشتری گرفته تا تولید محتوای کاربردی متناسب با نیازهای کاربران. در ادامه نکات کلیدی نگارش یک متن برای جلب اعتماد مشتری به طور خلاصه عنوان می‌شوند.

اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید، برای مدیریت و ارسال سفارشات می‌توانید از خدمات پادروشاپ استفاده کنید تا فروش خود را افزایش دهید و با مشتریان ارتباط بهتری برقرار کنید.

  • عناوین در عین جذابیت برای جلب توجه مشتری، باید واضح و شفاف باشند. عنوان باید بدون گمراه کردن مخاطبان، دقیقاً خلاصه‌ای از محتوا را بیان کند. در غیر این صورت اعتماد مشتری سلب خواهد شد.
  • یک متن قوی و تأثیرگذار، بر روی نیازها و خواسته‌های مشتریان تأکید می‌کند. در ادامه نقش محصول یا خدمات شما در پاسخگویی به این نیازها را برای مخاطب روشن می‌کند.
  • در طول متن، توضیحات کافی در خصوص سازوکارهای اعتمادسازی سایت ارائه می‌شود. شرایط گارانتی، خدمات تعویض کالا، ضمانت بازگشت و خدمات پشتیبانی پس از فروش از جمله موضوعاتی هستند که می‌توانند در این زمینه مورد توجه قرار گیرند.
متن برای جلب اعتماد مشتری

محتوای ارزشمند و کاربردی فرشته نجات شما در بازار رقابت است

تولید محتوای آموزشی مناسب و کاربردی برای مشتریان، یکی از تکنیک‌های مؤثر همدلی با مخاطب و افزایش اطمینان آنان به برند شما محسوب می‌شود. به همین دلیل اغلب سایت‌های فروشگاهی موفق و پرطرفدار، محتوای بلاگ غنی و قدرتمندی دارند که به افزایش اعتبار برندشان کمک می‌کند. ارائهٔ محتوای ارزشمند و جذاب از طریق شبکه‌های اجتماعی، روش دیگری است که علاوه بر افزایش اعتماد مشتریان، نقش بازاریابی را نیز برای کسب‌وکار شما خواهد داشت.

  • محتوای منتشر شده باید کاملاً منطبق بر خواسته‌ها و نیازهای کاربران طراحی شده و پاسخ سؤالات و مشکلات رایج مشتریان را در بر داشته باشد.
  • راز تأثیرگذاری محتوا، ساده و قابل فهم بودن آن برای عموم مشتریان است. آموزش اصطلاحات فنی و نکات تخصصی مربوط به حوزهٔ کاری شما به زبان ساده باعث خواهد شد بلاگ شما جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان داشته باشد.

با تولید محتوای هدفمند و مفید، به مشتریان نشان دهید که چرا به محصولات شما نیاز دارند و چه زمانی می‌توانند از این محصول استفاده کنند.

تمامی اعضای تیم باید با ارزش‌های کلی کسب‌وکار آشنا باشند

جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی، مساوی است با افزایش فروش و رشد کسب‌وکار. در این شرایط، بدون شک تیم کاری شما بزرگتر شده و اعضای جدیدی در هر یک از بخش‌ها اضافه خواهند شد. مهم است که اعضای جدید تیم، به اندازهٔ بنیان‌گذاران یک کسب‌وکار نسبت به اصول و ارزش‌های آن پایبند باشند. در غیر این صورت، اعتماد کسب شده به مرور از دست خواهد رفت. این موضوع به خصوص در مورد کارمندان بخش پشتیبانی که نقش مستقیم در پاسخگویی به مشکلات و اعتراضات کاربران دارند، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

جدیت در ارائهٔ خدمات پشتیبانی و سرعت در پاسخگویی به مشکلات، سطح رضایت خریداران از خدمات شما را تا حد زیادی ارتقاء خواهد داد. این موضوع همچنین موجب می‌شود وفاداری مشتریان به شما افزایش یافته و تمایل بیشتری به معرفی سایت شما به اطرفیان خود داشته باشند.

دید بلندمدت به کسب‌وکار، کلید ماندگاری جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی

در پایان، مهمترین و اصلی‌ترین نکته در جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی آن است که از تأثیرات بلندمدت استراتژی‌های فروش خود غافل نشوید. شما می‌توانید با یک سایت قوی و بهره‌گیری از تکنیک‌های مؤثر در تولید محتوا، تأثیر اولیهٔ مناسبی در مشتریان ایجاد کرده و آنان را به خرید از سایت‌تان مجاب کنید. با این حال، راز ماندگاری اعتمادسازی در کسب و کار، در استراتژی‌های بلندمدت نهفته است.

  • استفاده از ترفندهای کلاه‌سیاه برای فروش، نظیر تبلیغات غیرواقعی و اطلاعات گمراه کننده، هزینه‌های مخفی و عدم امانت‌داری در حفظ اطلاعات تماس مخاطب، در طولانی مدت اثر زیان‌باری بر روی کسب‌وکار شما خواهند داشت.
  • صداقت و شفافیت در انتشار نظر مشتریان قبلی، تأثیر چشمگیری بر روی دیدگاه مثبت مخاطبان نسبت به برند شما دارد. عکس‌العمل شایسته و مسئولیت‌پذیری شما در برابر نظرات منفی و انتقادات به اندازهٔ شنیدن نظرات مثبت اهمیت دارد.
  • شفافیت در بیان محدودیت‌ها و نقاط ضعف کالاها و خدمات، نه تنها از سطح اعتماد به محصول نمی‌کاهد بلکه اطمینان مشتریان به نقاط قوت بیان شده را نیز افزایش می‌دهد. همچنین کاربران در خرید سایر محصولات سایت، اطمینان بیشتری به توضیحات شما خواهند داشت.
تکنیک های جلب اعتماد مشتریان فروشگاه آنلاین

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جمع‌بندی

    • یکی از مهمترین نکات در جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی، طراحی گرافیکی و جلوهٔ بصری قدرتمند است. سایت باید به خوبی برای ابعاد مختلف نمایشگرها بهینه‌سازی شده و سرعت لود مناسبی داشته باشد.
    • تمهیداتی نظیر بازگشت وجه پرداختی در صورت نارضایتی، معرفی شعبهٔ فیزیکی فروشگاه اینترنتی، و اخذ نماد اعتماد الکترونیکی، اطمینان مشتریان به کسب‌وکار شما را تا حد زیادی ارتقاء خواهد داد.
    • سرمایه‌گذاری بر روی متون حرفه‌ای با نگارش قوی، رابط کاربری سایت و محتوای تصویری، نشان دهندهٔ میزان جدیت شما در کسب‌وکار بوده و حس اطمینان را به کاربران القاء خواهد کرد.
    • درج اطلاعات کامل محصولات به همراه تصاویر واضح و با کیفیت دیگر نکتهٔ کلیدی برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی است.
    • با ثبت نظر مشتریان قبلی، انتشار عکس اعتماد مشتری و ایجاد تعامل سازنده با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از مزایای تأیید اجتماعی برای اعتمادسازی در کسب و کار بهره بگیرید.
    • منتشر کردن محتوای جذاب و دقیق در خصوص کاربرد محصولات، نحوهٔ استفاده، و شیوه‌های نگهداری از کالاها، اعتماد به محصول را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
    • پایبندی اعضای تیم کارکنان و به خصوص کارمندان بخش پشتیبانی نسبت به اصول و ارز‌ش‌های کسب‌وکار، اهمیت زیادی در حفظ اعتماد و تأیید اجتماعی به دست آمده خواهد داشت.
    • اعتماد به سختی به دست آمده و به سرعت از بین می‌رود. همواره باید در تدوین استراتژی‌های بازاریابی، این نکته را مد نظر قرار داده و دید بلندمدت به کسب‌وکار خود داشته باشید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.