با 9 مورد از مهارت‌های ضروری بازاریابی دیجیتال آشنا شوید

0

بازاریابی دیجیتال عبارت است از برقراری ارتباط با افراد، درک عوامل مؤثر بر آن‌ها و ارائۀ محتوای مورد نیازشان به بهترین شکل ممکن. بازاریابان دیجیتال بیش از آنکه به دنبال خرید و یا استفادۀ مشتریان از خدمات و محصولات خود باشند، به دنبال ایجاد رابطه‌ای محکم هستند. در این رابطه، مخاطبان با میل خود آن‌ها را انتخاب کرده و از محصولات و خدمات ارائه‌شده استفاده می‌نمایند.

یادگیری مهارت‌های بازاریابی دیجیتال، شما را برای بازار کار آماده کرده و عملکرد حرفه‌ای شما را بهبود می‌بخشد. مهارت‌هایی همچون توانایی برقراری ارتباط، همدلی و کنجکاوی برای تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتال موفق الزامی است. با این حال مهارت‌های دیگری نیز وجود دارد که متأسفانه برخی در این حرفه از آن‌ها غفلت می‌کنند.

ما در این مقاله از وبلاگ پادرو، برخی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که برای بازاریابی دیجیتال به آن‌ها احتیاج دارید را گرد هم آورده‌ایم. دانستن این مهارت‌ها برای هر بازاریاب دیجیتالی ضروری است. پس اگر شما نیاز از علاقه‌مندان این حرفه بوده و یا می‌خواهید به طور حرفه‌ای در آن فعالیت کنید، با ما در ادامۀ این نوشته همراه باشید.

راجع به بازاریابی دیجیتال چه می‌دانید؟

در وهلۀ اول اجازه دهید این سؤال را برای کسانی که ممکن است تجربۀ بازاریابی اختصاصی نداشته باشند، روشن کنیم. دیجیتال‌ مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نوعی بازاریابی است که بر روی اینترنت، فناوری‌های آنلاین و سایر رسانه‌ها و پلتفرم‌های دیجیتالی تمرکز دارد تا برند شما را تبلیغ کند.

بازاریابی دیگر مربوط به چیزهایی نیست که شما می‌سازید، بلکه مربوط به داستان‌هایی است که می‌گویید»

ست گادین

این یک حوزۀ بسیار بزرگ بازاریابی بوده که همواره در حال رشد است. بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار و برند شما، امری حیاتی است. اکثر برندها دارای وب‌سایت بوده و اگر نه، حداقل در رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. برای رقابت‌پذیری باید از بازاریابی دیجیتال استقبال نموده و در آن پیشرفت کنید. این امر ارتباط شما را با مشتریان بالقوه و فعلی شما پوشش خواهد داد.

بازاریابی دیجیتال چیست

گستره بازاریابی دیجیتال

جالب است بدانید بازاریابی تنها به فروش محصول و یا ارائۀ خدمات افراد منحصر نمی‌شود. در واقع این امر به طور عمده، مربوط به «برقراری ارتباط» است.

بازاریابان دیجیتال باید عمیق‌ترین چیزی که برای مشتریان اهمیت داشته را درک کرده و برای ایجاد اعتماد آن‌ها تلاش کنند. بدین ترتیب مشتریان در زمان تصمیم‌گیری برای انتخاب محصول و یا خدمات مورد نیاز خود، به صورت خودکار شما را انتخاب خواهند کرد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    اصول مربوط به بازاریابی دیجیتال نیز با بازاریابی‌های حضوری تفاوت چندانی ندارد. فقط گفتگو و ارتباطات، در بسترهای الکترونیکی و دیجیتال انجام می‌گردد. بنابراین اگرچه کلیات مهارت‌های مورد نیاز این حرفه چندان تغییر نکرده است، برخی از مهارت‌ها برای بازاریابان دیجیتال متفاوت خواهد بود.

    آشنایی با انواع بازاریابی دیجیتال

    همانطور که گفتیم، موضوع بحث ما یک حوزۀ بزرگ بازاریابی است. از این رو، بخش‌های فرعی خود را نیز داشته که هرکدام به نوبۀ خود توضیحات مفصلی دارند. ما این موارد را همراه با یک توضیح مختصر، در ادامه فهرست کرده‌ایم.

    • سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو: این بزرگترین بخشی است که بازاریابان دیجیتال باید با آن آشنایی داشته باشند. رعایت اصول سئو باعث می‌شود که وب‌سایت شما بهینه شده و در موتورهای جستجو رتبۀ بالاتری داشته باشد.
    • بازاریابی محتوا: ایجاد و تبلیغ محتوا برای توسعۀ نام تجاری شما و ارتباط با مشتریان، تاثیر بسیار مهمی دارد.
    • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: تبلیغ برند و محتوای شما در رسانه‌های اجتماعی، برای افزایش ترافیک و رشد برند خود.
    • پرداخت به ازای کلیک (PPC): با هر بار کلیک بر آگهی شما به ناشر، ترافیک وب‌سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.
    • بازاریابی وابسته: تبلیغات مبتنی بر عملکرد که در آن، شما برای ارجاع فروش به سایر وب‌سایت‌ها و سایر بسترها پیشنهاد می‌دهید.
    • اتوماسیون بازاریابی: نرم‌افزاری که به منظور خودکارسازی بازاریابی اولیۀ شما عمل می‌کند.
    • ایمیل‌ مارکتینگ: راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان که اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف‌ها و رویدادها استفاده می‌شود.
    • روابط عمومی آنلاین: مانند روابط عمومی سنتی است؛ با این تفاوت که در بستر آنلاین انجام می‌شود.
    • محتوای حمایت‌شده: شما در این محتوا برای ایجاد و تبلیغ محتوایی که در مورد نام تجاری شما صحبت می‌کند، به شخص ثالث پول می‌دهید.

    مهارت‌هایی که برای بازاریابی دیجیتال باید بدانید!

    در ادامه مهارت‌های مهم موفقیت در چشم‌انداز بازاریابی دیجیتال، معرفی و شرح داده شده است.

    محتوا

    حجم بی‌پایانی از محتوا دربارۀ موضوعات مختلف در اینترنت وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت که بسیاری از آن‌ها عالی نبوده و حتی استاندارد نیز نیستند. یک بازاریاب دیجیتال موفق، با تمرکز خود در ایجاد و تولید یک محتوای جذاب، خاص و قابل اشتراک‌گذاری، خود را برجسته می‌کند.

    مهرت های بازاریابی دیجیتال

    محتوای شما باید بالاترین کیفیت را داشته باشد. از تصاویر و کلمات گرفته، تا طراحی صفحه. شما باید آنچه را که مشتریان و مخاطبان هدفتان به دنبالش هستند، درک کرده و محتوای خود را در آن راستا تولید کنید.

    اگر محتوای ارائه‌شدۀ شما ضعیف باشد، برند شما را کم‌رنگ کرده و حتی به آن آسیب می‌رساند. در نتیجه، ارائۀ یک محتوای خود و اصولی، کمک شایانی به برند شما خواهد کرد و برعکس.

    مخاطبان خود را بشناسید

    تحقیقات را شروع کنید. درک مخاطبان، مشتریان، نیازها و اهداف آن‌ها به بازاریابی محتوا کمک خواهد کرد. می‌توانید از ابزارهای زیادی برای این آنالیز استفاده کنید که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

    به طور کلی بزرگترین ابزار شناخت مخاطبان برندها، Google Analytics است. بازاریابان دیجیتال می‌توانند از این ابزار برای پیدا کردن اطلاعات جمعیتی و مخاطبان خود استفاده نمایند.

    SEO یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو

    بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO، به هیچ وجه یکی از مهارت‌های جدید در عرصۀ بازاریابی دیجیتال نیست. بنابراین، یک بازاریاب دیجیتال باید سئو را بشناسد. این یک راه موثر و لازم برای کمک به رشد برند شما خواهد بود. هنگامی که محتوای ارزشمندی را به طور مداوم منتشر می‌سازید، موتورهای جستجو همانند google می‌توانند وب‌سایت شما را تفسیر کنند.


    بیشتر بخوانید: 10 ترفند مهم برای سئوی فروشگاه اینترنتی شما

    در صورتی که اصول سئو را به درستی رعایت کرده باشید، کاربران در هنگام سرچ عبارات مربوطه، اول به وبسایت شما برخورد خواهند کرد. بنابراین استفاده از کلمات کلیدی مناسب، محتوای بهینه، ساختار اصولی و مناسب، لینک‌سازی و رفع خطاهای سایت همگی بخشی از این فرآیند هستند.

    سئو در بازاریابی دیجیتال

    اگر به دنبال بهبود مهارت‌های بازاریابی دیجیتال خود هستید و یا در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اید، از یادگیری اصول سئو غافل نشوید!

    ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی

    بازاریابی ویدئویی، دنیای دیجیتال را طوفانی ساخته است. این روزها ویدئوها در بین مخاطبین، بسیار محبوب شده و استفاده از آن‌ها می‌تواند تاثیرات فوق‌العاده‌ای در دراز مدت داشته باشد. این یکی از روش‌های خلاقانۀ بصری برای بازاریابی محصولات و خدمات شما است.

    ویدئوها راهی عالی برای جلب توجه مخاطبان هستند. آن‌ها می‌توانند به بهبود تجربه و ارتباط با مشتریان کمک شایانی کنند. همانطور که می‌دانید، روند پیشرفت شبکه‌های ارتباطی مجازی (مثل اینستاگرام) با شیب سریعی در حال رشد است. بنابراین به روز بودن و همراهی بازاریابان دیجیتال با این شیب، یکی از مهارت‌های مورد نیاز خواهد بود.

    توجه داشته باشید که بیشتر مخاطبان از دیدن یک ویدئوی 4 دقیقه‌ای بیشتر از خواندن یک پست طولانی لذت خواهند برد. پس هرگز این مهارت را دست کم نگیرید.

    تجزیه و تحلیل داده‌ها

    با افزایش میزان تولید محتوای روزانه، نیاز به تصمیم‌گیری مبنی بر تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز افزایش می‌یابد برندها دسترسی بیشتری به ابزارهای تجزیه و تحلیل دارند. این به این معنی است که بازاریابان دیجیتال می‌توانند موارد و معیارهای مختلف مثل مشارکت، لایک، نظرات و … را بررسی کرده و از آن‌ها برای بهبود عملکرد خود استفاده نمایند.

    با ظهور این ذهنیت و امکانات مبتنی بر داده، ما باید مهارت‌های بازاریابی دیجیتال خود را نیز ارتقاء بخشیم. از آنجا که نقش علم داده و تجزیه و تحلیل به عنوان متداول‌ترین نقش‌ها شناخته می‌شود، بازاریابان باید تأثیر آن را بر مشاغل خود درک کرده و از مزایای آن استفاده کنند. گذراندن دورۀ تجزبه و تحلیل داده‌ها، می‌تواند به ارتقای مهارت‌های شما کمک کند که در صدر چشم‌انداز بازاریابی دیجیتال قرار گیرید.

    تحلیل در بازاریابی دیجتال

    بدون حقایق و اصول، داده‌ها بی‌فایده هستند

    باب هافمن

    آزمایش و اندازه‌گیری

    این مرحله نیز بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال است. همه چیز به اطلاع از تصمیمات، تحلیل  و استفاده از آن‌ها برای پیشرفت شما بر می‌گردد. هیچ نوع دیگری از بازاریابی، قادر به رقابت با بازاریابی دیجیتال در دستیابی به داده‌های حقیقی و درست نخواهد بود.

    شما می‌توانید جستجوهای گوگل در مورد برند شما، بازدیدکنندگان همیشگی خود و مواردی دیگر را اندازه‌گیری کرده و تصمیمات خود را بر این اساس بگیرید.

    هنگام آزمایش روش‌های بازاریابی، لیستی از اهداف خود را تعیین کنید. این اهداف باید قابل اندازه‌گیری باشند. بدین ترتیب می‌توانید عملکرد هر رو خود را ارزیابی کرده و در جهت پیشرفت خود استفاده کنید.

    محصول/ طراحی UX

    یکی از مهارت‌های بازاریابی دیجیتال، طراحی محصول بر اساس تجربۀ کاربر (UX) است. این روش تجاری براساس محصول و خدمات هدایت می‌شود. برای بهبود عملکرد یک برند، از تیم مهندسی تا تیم‌های فروش و بازاریابی، همه باید در راستای ایجاد تجربۀ کاربری مفید و رشد پایدار همسو گردند.

    «گوگل تنها زمانی شما را دوست دارد که ابتدا دیگران شما را دوست داشته باشند»

    – وندی پیرسال

    بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

    رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخصوصاً از زمان ورود کووید 19، بازاریابان دیجیتال شاهد افزایش استفاده از بسترهای رسانه‌های اجتماعی بودند. بنابراین برندها مجبور شدند که استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی خود را ارتقاء دهند.

    افزایش فروش در اینستاگرام

    وقتی در مورد مهارت‌های بازاریابی دیجیتال صحبت می‌کنیم، داشتن دانش جامع در مورد بسترهای رسانه‌های اجتماعی و نحوۀ درست استفاده از آن‌ها بسیار مهم است. چشم‌انداز و دورنمای شبکه‌های اجتماعی دائماً در حال تغییر است و هر روز، ویژگی‌ها و ابزارهای جدیدی به آن اضافه می‌گردند. بنابراین ارتقای این مهارت در گذر زمان، امری ضروری محسوب می‌شود.
    استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی نیز مبتنی بر بینش کاربران بوده و داده‌محور هستند. بازاریابان دیجیتالی با تحلیل این داده‌ها، می‌توانند محتوای مورد نظر و مناسب مخاطب هدف خود را تولید کنند.

    محتوا باعث ایجاد روابط می‌شود. روابط مبتنی بر اعتماد است. اعتماد درآمد را افزایش می‌دهد

    اندرو دیویس

    همه چیز را ساده نگه دارید

    وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود، هیچ اصلی بهتر از ساده نگه داشتن مطالب وجود ندارد. اغلب اوقات کمپین‌ها و برندها، تاثیر خود را به دلیل پیچیدگی بیش از حد از دست می‌دهند. در نظر داشته باشید که مردم به اندازۀ کافی فعالیت دارند. پس نمی‌توانند وقت خود را صرف خواندن مطالب پیچیده و سخت کنند. (اغلب مردم این کار را نمی‌کنند!)

    پس سلیقۀ شخصی خود را کنار بگذارید. وقتی چیز ساده‌ای به مشتریان داده می‌شود، آن را دوست خواهند داشت. هنگام امتحان کردن یک استراتژی بازاریابی جدید، آن را ساده نگه دارد. به آن‌ها به عنوان یک آزمایش نگاه کنید. دنیای دیجیتال، دنیای شلوغی است. بنابراین برای ارتباط بهتر با مشتریان خود، مختصر باشد.

    ثابت نمانید

    دنیای دیجیتال با پلتفرم‌ها، روندها و فناوری‌های جدیدی که تقریباً هرسال در حال ظهور هستند، دائماً در حال تغییر است. بنابراین بازاریابی دیجیتال برند شما نیز باید در گذر زمان تکامل یابد. شما باید مطمئن باشید که دائماً به دنبال بهبود و رشد هستید.
    همچنین بخشی از تبلیغات شما باید شامل بررسی عملکرد رقابتی شما باشد. زمان و تلاش خود را به پیش‌بینی روندها و ایجاد مسیرهای خود اختصاص دهید.

    مفاهیم بازاریابی دیجیتال

    کلام آخر

    • بازاریابی دیجیتال حرفه‌ای بسیار مورد توجه است که مسیر زیادی را پیموده و همچنان، پتانسیل فروانی برای پیشرفت دارد. یادگیری این مهارت‌ها می‌‌تواند جایگاه یک برند و یا کسب و کار را حفظ کند.‌
    • شما با یادگیری مهارت‌های لازم برای این حرفه، می‌توانید یکی از پردرآمدترین مشاغل در زمان کنونی را شروع کرده و در آن پیشرفت کنید.
      همۀ اطلاعات و ابزارهای مورد نیاز، در دسترس شما قرار گرفته‌اند. تنها چیزی که لازم است، تلاش و پیگیری مداوم است.
    • فراموش نکنید که این حرفه همیشه حرفی برای گفتن دارد. همواره به روز باشید و از مطالعۀ منابع و مقالات جدید در این زمینه غافل نشوید. این یکی از معدود زمینه‌هایی است که در آن، همیشه در حال یادگیری و پیشرفت خواهید بود. چرا که هرچه می‌گذرد، باید چیزهای جدیدی یاد بگیرید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.